WD My Book Live Duo 6TB Review

krio 9 mei 2014, 690 views

WD My Book Live Duo 6TB

Pluspunten

• Ziet er prima uit
  • Weinig geluid
  • Wordt niet te warm
  • Ledje op de voorkant

Minpunten

• Interface omslachtig
  • Interface traag
  • Filetransfer snelheden laag en onbetrouwbaar
  • Nauwelijks support van fabrikant
  • Ook niet / nauwelijks te modden als je iets anders zou willen

Sinds 9 maanden heb ik dit 'ding' in huis. En moet concluderen dat het een miskoop is geweest.

Ik heb de MyBookLive Duo voor backup (TimeMachine) en simpele file storage (media-files). Het grootste euvel: TRAAG.

Ben al negen maanden bezig om te kijken waar het aan kan liggen. WD support laat het sowieso afweten. De fora staan er vol mee, er lijkt niets aan te doen.

Ik heb een gigabit netwerk met cat6 kabels, maar het mag niet baten. Simpel de webinterface laden duurt al 30 seconden. Laat staan een backup of filetransfer. Ik haal steeds ander snelheden variŽrend van 3MB/s tot max 15MB/s write en 5MB/s tot max 20MB/s read. Maar vaak zeker bij data hoeveelheden boven de 1GB lukt hem het niet en breek de transfer vaak af. Er is geen pijl op te trekken.

Ik raad het iedereen af. Bouw liever zelf een kleine pc / 2ehands mac mini...
Vond wel dat ik jullie hiertegen moest beschermen ;)

Heb jij ook een WD My Book Live Duo 6TB?

@Krio, kun je wat meer vertellen over hoe je deze Nas gebruikt hebt?
Via usb 2 of via bekabeld netwerk of een stuk draadloos?

En mijn ervaring is dat TimeMachine back-ups traag kunnen zijn maar dat ligt dan niet aan de overdracht tussen de mac en de HD.
@HenkH66, over gebruik:
Als archief, handmatige back-up gebruik ik m nog. Als iTunes server en iPhoto library houder werkte het niet. Ook als film streamer vind ik m zwak.

Dat time-machine het vaak zelf moeilijk heeft weet ik. Maar in dit geval denk ik toch dat het aan het apparaat ligt.

Verder nieuws:
Ik heb inmiddels vernomen (link volgt) dat WD gewoon veel te veel services wil draaien op 256MB RAM.

Er is een hack waarmee je services handmatig uit kunt zetten. Maar dan moet je redelijk wat Linux ervaring bezitten en das mij net iets te riskant, wil m niet bricken... Maar heb wel even via ssh binnen gekeken en er draaien inderdaad bizzar veel processen die allemaal aandacht willen van het geheugen. Bij mij was de dnla server al dagen bezig met gemiddeld 66% van de resources. Na deactiveren (via webinterface) wat snelheid gewonnen!

Edit: pardon vergeten: hij werkt alleen op ethernet. De USB is voor extra storage. Overigens heb ik daar geen ervaring mee.

[Reactie gewijzigd door krio op 12 mei 2014 17:15]