Specificaties 64GB USB 3.0-stick (§0,488 per GB) - Bekijk alle specificaties

Corsair Flash Voyager GO 64GB Titanium Review

gwystyl 9 mei 2014, laatste update op 9 mei 2014, 2.595 views

Corsair Flash Voyager GO 64GB Titanium

Pluspunten

• Zeer snel
  • Zeer klein
  • Micro-USB aansluiting
  • Twee afdekkapjes

Minpunten

• Tot nu toe geen

Achtergrond
Ik was op zoek naar een kleine USB 3.0 stick van 64 Gb. Ik kijk al meer dan een jaar rond, en was na mijn positieve ervaring met de USB 2.0 Super Talent Pico 4 Gb eigenlijk aan het wachten op de USB 3.0 variant hiervan. De 32 Gb versie is inmiddels beperkt leverbaar, maar de 64 Gb versie nog steeds niet. Ook de Jewel J10 die ik eerder had gezien is niet of slecht leverbaar in Nederland. Ik heb dus vorig jaar alsnog een Super Talent Pico C 64 Gb gehaald. Deze is zo klein als ik graag wil, maar niet erg snel (zie benchmark in mijn andere review).

De keuze
Afgelopen week stuitte ik bij toeval op de Corsair Voyager Go 64 Gb. Deze was vrij klein, USB 3.0 en 64 Gb. Daarnaast was de prijs ook niet belachelijk hoog, en als extraatje heeft deze stick een micro-USB connector, zodat je hem in een heleboel (Android) telefoons kan stoppen om bestanden over te zetten. Op de site van Corsair staat een lijst van devices die dit ondersteunen. Ik vermoed dat het er inmiddels meer zijn dan op die lijst staan.

Inhoud verpakking
De stick zit in een simpele blister, met het zwarte dopje via een mini-lanyard verbonden aan de stick. Het gele dopje zit los in de blister.
De QR code op de blister verwijst naar een pagina op de Corsair site die inmiddels niet (meer) bereikbaar is. Als je naar de lijst waar hierboven gelinkt wordt kijkt is die lijst toch niet volledig, dus je mist er weinig aan.
Op de achterkant van de blister staat alleen in veel talen dat je met deze stick heel snel bestanden tussen je tablet/telefoon en je PC kan overzetten; verder is de verpakking leeg. Er wordt geen software meegeleverd.

Zoals gezegd is de stick lekker klein. De ene kant is maar net zo groot als een standaard USB stekker, het kapje over de micro-USB connector is maar iets groter.

Met het kapje op de micro-USB connector meet hij 37 bij 12 mm

Ter vergelijking ook een fotootje met de Super Talent Pico C en een muntje van 50 eurocent

USB OTG
Ik zag bij toeval dat deze stick ook een micro-USB connector had. Hoewel ik niet weet of ik die veel ga gebruiken, vind ik het wel handig dat hij er op zit. Ik heb hem in mijn Samsung Galaxy S3 gestopt, en daarin werd hij gelijk herkend. Met Total Commander kon ik gemakkelijk en vrij snel bestanden naar de stick toe kopieren.

Benchmark
Omdat ik blijkbaar een vrij snelle stick heb gekocht, wil ik ook een benchmark doen. Atto, CrystalDiskMark en USB Flash Benchmark kunnen de benchmark op dit moment echter niet voltooien. Wie weet er nog een andere benchmarktool voor USB drives? Hij is nu geformatteerd als exFAT, maar ook als NTFS kan ik geen benches uitvoeren.
Hij voelt in het algemeen wel veel sneller aan dan de Pico's.
Op Legitreviews is ook een test met benchmarks van deze drive te vinden

edit: inmiddels is het doen van een benchmark wel gelukt na het updaten van de USB 3.0 chipset drivers
Zoals je ziet blijven de schrijfprestaties nogal achter bij de leesprestaties, maar de snelheid ten opzichte van de USB 2.0 drives die ik heb is wel een stuk hoger.
In een USB 2.0 poort op hetzelfde moederbord kom ik tot ongeveer 20 MB/sec schrijven en 38 MB/sec lezen.

Heb jij ook een Corsair Flash Voyager GO 64GB Titanium?

Goede review!
Als ik het goed begrijp heb je dus een app nodig op je telefoon voor deze USB?

Groet,
Maurits
Je hebt sowieso een app nodig om bestanden te bekijken/kopiŽren/verplaatsen. Ik gebruik hiervoor altijd total commander, maar ik verwacht dat elke bestandsverkenner de stick herkent als je toestel/firmware usb otg ondersteunt