Sony Xperia Z Zwart Review

daanb14 9 mei 2014, laatste update op 17 november 2015, 403 views

Sony Xperia Z Zwart

De Xperia Z is een erg fijne telefoon die zijn geld echt waard was. De accuduur was wat minder, maar de nieuwe modellen doen dit juist enorm goed. Een high-end telefoon is echt enorm duur, maar je merkt wel een groot verschil met een goedkoop model.

Pluspunten

• bloedsnel!
  • mooi scherm!
  • waterdicht!
  • prachtig design!
  • Dure afwerking!
  • Goede meegeleverde oortjes!
  • Kwaliteit!

Minpunten

• Accuduur!

Beste tweakers,

Dit is mijn allereerste review dus comments zijn welkom!

Inleiding:
-scherm
-prestaties
-accuduur
-design
-meegeleverde accessoires
-gebruiksgemak
-bloatware
-mijn ervaring met de technische problemen
-prijs
-wi-fi
-waterdichtheid
-Lollipop
-conclusie

Scherm

Het scherm is om te watertanden! Het is verschrikkelijk scherp en kleuren komen goed tot zijn recht. De kijkhoeken zijn minder maar dat maakt mij niet uit, want ik kijk altijd recht op mijn telefoon. Het aantal ppi is extreem hoog en ik kan hoe dicht ik ook op het scherm kijk geen enkele pixel onderscheiden.
De witwaarden zijn erg hoog, wit is echt wit en met de nieuwe hoofdzakelijk witte interface komt het scherm echt heel erg goed tot zijn recht. De zwartwaarden zijn wat minder en dit is vooral te merken bij maximale helderheid in zonlicht. Echter valt hier prima mee te leven.

Prestaties

De prestaties zijn heel erg goed! Ik kan spellen als dead trigger 2, asphalt 8 of real racing 3 zonder enige hapering spelen. Internetten gaat ook altijd heel erg vloeiend en ik kan ook in de interface geen haperingen aanvoelen. Ik heb ook benchmarks gedraaid en de uitkomsten hiervan zijn ook duidelijk hoger dan met de vorige generatie telefoons.
Antutu:
~[img=620]0JrjMRI6[/img]
3Dmark:
~[img=620]a05uAnhY[/img]
~[img=620]GjPaBPS2[/img]
Accuduur

De accuduur is een pijnlijk puntje van de Xperia Z. Ik heb hem meestal na een dag al leeg! Hopelijk wordt hier bij versie 4.4 wat aan gedaan want de accu is eigenlijk gewoon een dikke onvoldoende!

update

Inmiddels versie 5.0.2 binnengekregen en de accuduur is er niet op vooruit gegaan. Er is nog een bug met Google Play Services geweest die echt enorm irritant was.

design

Het design is prachtig! De telefoon is erg mooi vormgegeven en de materialen voelen duur aan. Ik heb hem langs de Samsung Galaxy S4 gehouden in de winkel en wat mij het eerst opviel was hoe strak en mooi deze telefoon wel niet is. Ik heb elke keer dat trotse gevoel opnieuw als ik hem uit mijn broekzak haal.

Meegeleverde accessoires

Sony levert niet veel accessoires mee bij de Xperia Z. Het enige wat wordt meegeleverd is een oplader, een usb kabel, oortjes en twee paar stoppen voor in de oortjes. Echter kan ik over de oortjes zeggen dat ze heel erg goed en mooi geluid leveren en dat al helemaal voor meegeleverde oortjes. De oplader doet het prima en de usb kabel ook.

Gebruiksgemak

De Sony Xperia Z is makkelijk in gebruik en alles is prima te vinden. Ik heb tot nu toe nog geen omslachtige rarigheden in de skin of in Android ontdekt.

Bloatware

Sony levert helaas net als bij andere fabrikanten ook bloatware mee. Gelukkig levert Sony wel een stuk minder bloatware mee als andere fabrikanten als Samsung en HTC. Daar komt ook nog bij dat veel dingen gelukkig ook nog te verwijderen zijn. Echter erger ik er me wel aan dat Facebook niet te verwijderen is.

Mijn ervaring met de technische problemen

Ik heb nog geen last gehad van technische problemen en ik hoop deze ook niet te krijgen. Ik weet gelukkig hoe ik mijn stekkertje in de micro-usb poort moet doen. Het was ook allemaal wel een beetje sterk overtrokken bij Radar. Het is ook wel logisch dat als je met je telefoon tegen een tafelpunt aanloopt het scherm barst.

Op het moment dat ik hem gekocht heb was de Xperia Z echt enorm duur en huiverde ik nogal toen ik de prijs van de telefoon zag. Echter is de telefoon elke cent waard geweest en biedt het echt meerwaarde om een wat duurdere telefoon te kopen. Als je gewoon voorzichtig bent, dan gaan duurdere telefoons echt een stuk langer mee dan de goedkopere modellen. Ook vertaalt het zich enorm in een groter gebruiksplezier.

wi-fi

Het bereik van wi-fi is prima. De telefoon heeft beter bereik dan mijn laptops en dan alle andere telefoons hier in huis. Hier heb ik niets over te klagen.

Waterdichtheid

De waterdichtheid van deze telefoon is prima. Hij heeft al aardig wat natte regenbuien meegemaakt en ik heb hem ook wel eens onder de kraan gehouden als hij vies was.

Lollipop 5.0.2

Android Lollipop (5.0.2) heeft een hoop verbeterd. De stabiliteit is nog een stuk beter geworden dan eerst en ik merk heel goed dat de telefoon nog een stuk stabieler is geworden. Ook erg fijn dat apps nu allemaal in één keer af te sluiten zijn en dat het er allemaal een stuk frisser uitziet. De update kwam minder vroeg uit dan gepland, maar Sony heeft fouten van Android Lollipop zoals het geheugenlek er dan ook uitgehaald, dus was het, het wachten waard.

conclusie

De Sony Xperia Z is een hele fijne telefoon die ik iedereen aan zou raden. Hij is aan de grote kant, dus niet voor iedereen fijn. Op dit moment kun je echter beter voor een nieuwer model gaan, omdat de nieuwere modellen toch echt een stuk betere camera en SoC hebben.

Heb jij ook een Sony Xperia Z Zwart?

Review wordt nog uitgebreid met camera!