Nikkei Luxxus Starter Pack - 3 lampen (430 Lumen) Review

ddt3 8 mei 2014, laatste update op 12 mei 2014, 6.794 views

Nikkei Luxxus Starter Pack - 3 lampen (430 Lumen)

Pluspunten

• Goedkoper dan andere systemen
  • Goedkoop uit te breiden
  • Zuinig (A label)
  • Veel kleuren

Minpunten

• Onbetrouwbaar
  • Immatuur
  • Ad Hoc support van Nikkei
  • Alleen basis functionaliteit
  • Gesloten interface

Een tijdje geleden liep ik de Dixons binnen en daar lag deze Nikkei Luxxus Wireless Color LED Starter Set prominent vooraan in de winkel. Omdat we al een Philips Living Color light in huis hadden, waren we bekend met het maken van sfeer door gekleurd licht. Deze set bevat drie led lampen en is te bedienen via de smartphone. Dus op het eerste gezicht leek dit een goeie deal.

Verpakking

De lampen en bijhorende gateway zijn verpakt in een mooie stevige, en visueel aantrekkelijke doos. In de doos zitten: 3 led lampen, 1 gateway, adapter met micro-usb stekker (voor de gateway), netwerk kabeltje en een handleiding.

Installatie

Installeren van de lampen en gateway is vrij simpel:
  • Lampen in de fitting draaien
  • Aanzetten (ze geven dan vol wit licht)
  • Gateway via kabel aansluiten op t netwerk
  • Gateway van stroom voorzien
  • Connect knopje drukken op gateway
  • App op de smartphone gebruiken om gateway en daarna lampen te detecteren
De lampen blijken uit 2 delen te bestaan die in elkaar gedraaid zitten, het is even opletten bij het in de fitting draaien dat je wel het goede deel vasthoudt, zeker omdat de delen niet stevig op elkaar zaten geschroefd.

Gebruik

In de app hebben de lampen een serie nummer waarmee ze worden onderscheiden maar dat is aan te passen, je kunt ze een eigen naam geven. Helaas wordt die naam opgeslagen in de app en niet op de gateway, dat betekent dat je dat op iedere telefoon/tablet moet doen.

Bij het eerste gebruik kwam het vaak voor dat 1 van de lampen soms helemaal niet reageerde op een kleur of intensiteitsverandering, soms pas 30 seconden later. Dit bleek steeds dezelfde lamp dus terug gegaan naar Dixons, die de hele set meteen omruilde, daarna leek het allemaal een stuk beter te werken.

In de app kunnen groepen worden aangemaakt daarmee kun je meerdere lampen tegelijk bedienen, Handig omdat ik daarmee de 2 lampen die boven de eettafel hangen tegelijk kon bedienen. Ook hier geldt: groeperen wordt gedaan op de app, dus moet per telefoon/tablet worden gedaan.

Daarnaast kunnen er in de app "scenes" worden aangemaakt waarbij de kleur en intensiteit van iedere lamp kan worden vastgelegd. Standaard zijn er een aantal scenes aanwezig waarmee de 3 lampen dezelfde kleur krijgen, bijvoorbeeld warm wit licht om te lezen, paars licht met de naam "secret"etc etc. Zelf had ik daar een paar aan toegevoegd voor bijvoorbeeld eten (lichten boven de tafel warm wit, schemerlamp stemmig groen), bank hangen (schemerlamp groen, 2 andere lichten uit) etc etc.

Licht en Kleur

Het licht van de lampen is goed, de kleuren zijn goed en voldoende helder, de kleuren hadden wat meer gesatureerd gekund, meer licht betekende vooral meer wit.. De kleur is in vergelijking met de Philips Living Colour lamp wat minder. Maar dat is ook een grote lamp en geen "peertje", dus die vergelijking is niet helemaal eerlijk. De verscheidenheid aan kleuren is goed in te stellen en duidelijk zichtbaar (groen is groen bijvoorbeeld), kleur gamut is goed. Vreemd was wel dat de lampen in 1 groep, met dezelfde instellingen, niet helemaal dezelfde kleur en intensiteit hadden.

Functionaliteit

Ook over de functionaliteit valt wel wat te zeggen. De app zag er best aardig uit en bood een paar leuke dingen, bijvoorbeeld het op een bepaalde tijd uit of aan zetten van de (afzonderlijke) lampen, uitzetten van een lamp na het aflopen van een timer. Maar dat was het dan ook wel. De app biedt op Android geen widgets, dus geen mogelijkheid om bijvoorbeeld al je lampen uit te zetten vanaf je lockscreen. Geen mogelijkheid om zonder de app te starten een scene te kiezen.

De app is de enige manier om de lampen te bedienen, de gateway heeft geen web interface of andere manier van benaderen. Daarmee valt er dus niks te tweaken of zelf te hobbyen. Geen mogelijkheid bijvoorbeeld om een eigen kleur toe te voegen en te blijven gebruiken, geen mogelijkheid voor langzaam dimmen of helderder worden over een bepaalde tijd, om maar eens wat te noemen.

Het interface van de app naar de gateway is onduidelijk, heb nog geprobeerd met wireshark iets van het protocol op te pikken (via de switch) maar dat leverde weinig bruikbare informatie op. Op de site van Nikkei (die vooral marketing gericht is) is ook erg weinig te vinden over de techniek, over wat er nu in welke updates zit, geen manuals, geen support link.

Alles werkt lokaal in het Luxxus systeem, dus je lampen uit/aan zetten gaat alleen als je in je eigen netwerk bent, er is geen mogelijkheid om op afstand de lampen te bedienen. (Natuurlijk kun je wel van te voren een uit/aan aan/uit tijd instellen).

Trouble in paradise

In theorie klinkt het allemaal leuk maar in de praktijk werkt het toch allemaal net niet.. En dat net niet werd steeds meer frustrerend waardoor ik uiteindelijk besefte dat ik zeer ontevreden was met deze aankoop en dat niet werd geboden wat me was beloofd.

Het begon met kleine dingetjes:
In de app wordt een indicatie van de kleur van de lamp gegeven, het kwam regelmatig voor dat de lampen in werkelijkheid al een andere kleur licht gaven dan in de app werd getoond. Niet echt heel ernstig maar een indicatie van wat er schort aan dit systeem: betrouwbaarheid.

Het kwam namelijk ook regelmatig voor dat een lamp helemaal niet reageerde op een gegeven instelling. Extra vreemd was het dat 1 van de 2 lampen in een groep wel reageerde, de andere niet. Soms werkte het om het nog eens te proberen met een andere keuze, maar meestal niet. in veel gevallen was spanningsloos maken de enige manier om de lampen tot orde te roepen.

Bij het naar bed gaan wil je natuurlijk de lampen allemaal uitzetten s avonds, het is dan vervelend dat de app wel opstart maar de gateway niet herkent, de gateway wel herkent maar 'de app meteen crashed, de gateway wel herkend maar vervolgens de lampen niet reageren etc etc. wederom misschien geen grote issues maar toch: als je de schakelaar omhaalt wil je toch dat je lamp uit gaat. In de 3 maanden dat ik dit systeem had heb ik de gateway 7 keer moeten herstarten omdat deze helemaal niet meer gevonden werd.
Het was vooral de app die crashte en na opnieuw detecteren van de gateway en lampen kon ik dan eindelijk het licht uitzetten. iets wat in een seconde gedaan moet zijn duurde zo ineens toch minuten. Het viel daarbij overigens wel op dat de Android App aanmerkelijk minder stabiel is dan de iPhone app. Dit beeld was consistent over de 5 verschillende Android telefoons/tablets (Huawei, Samsung) de we hebben geprobeerd.

Support

Nikkei heeft niet echt een support adres, maar via hun Facebook pagina was een email adres te vinden. Dus stuurde ik mijn onvrede over de stabiliteit en een opsomming van mijn problemen naar dat adres. Daarop kreeg ik vrij snel een antwoord. Hun eerste advies doe een update van het systeem. Eerste teleurstelling was daarbij dat updaten niet gaat mbv de Android app (de update knop, is er gewoon niet, daarom was ik ook nog niet op dat idee gekomen). Update blijkt wel te kunnen via iOS en er bleek idd een nieuwe software versie voor de lampen te zijn... Vreemde daarbij was wel dat de getoonde gateway versie in de android app anders is dan de versie in de iPhone app.. Na de update was de versie getoond in de iPhone ook veranderd naar 1.2 , de versie op Android bleef 1.0..

Deze nieuwe versie had niet het gewenste resultaat, app en lampen bleven instabiel... Daarnaast bleek wederom 1 lamp achter te blijven bij de bediening en soms helemaal niet te reageren. Na een week bleek er weer een nieuwe update beschikbaar, helaas crashte de iPhone app steeds bij het installeren van deze update (totdat ik de gateway had gereset). Na een week proberen maar weer eens een mail naar Nikkei gestuurd maar daar kwamen ze deze keer (na aandringen) niet verder dan: misschien is de router in je netwerk oud, geef de telefoon even de tijd als je het wifi netwerk binnenkomt en sluit de app af als deze nog op de achtergrond draait als je binnenkomt (dat gebeurde steeds automatisch, heet een crash)..

In diezelfde mail stelde Nikkei ook:
"Ik ben druk in de weer geweest met bugs in het Andro´d systeem. We zijn er achter gekomen dat de app niet op alle Andro´d apparaten naar behoren werkt. Er zijn vele devices die op deze software werken en dit zorgt hier en daar voor problemen.
Uiteraard is dit niet de bedoeling en hier dient aan gewerkt te worden. Hierbij zijn we echter afhankelijk van een derde partij die dit constant in de gaten dient te houden."

Terugbrengen

De mail bevestigde voor mij het beeld dat ik ondertussen van Nikkei Luxxus had gekregen: een in potentie aardig systeem dat nog veel te veel kinderziektes bevat om echt bruikbaar te zijn.. de support opmerking over Android deed me realiseren dat ik ook niet snel op verbetering hoefde te rekenen.

Misschien dat andere mensen wel goede ervaringen hebben met dit systeem maar voor mij was daarmee de kous af, iedere avond 2 minuten staan prutsen omdat je lampen niet uitgaan, in t donker naar een kast lopen om de gateway te resetten, de helft van de tafel zonder licht omdat 1 lamp achterblijft ; verhoogt niet echt mijn comfort beleving, in tegendeel het verhoogde mijn irritatie alleen maar..

Dit alles zou best kunnen komen door mijn netwerk setup, die is vast niet gangbaar. Maar echt vreemd toch ook niet: ADSL modem gekoppeld aan Linux server/gateway, 1GB switch voor t bedrade lokale netwerk en aan de switch gekoppeld een wireless accesspoint. (dus geen wifi router).

Het enige dat ik na 3 maanden gebruik wilde was de lampen terug brengen omdat het systeem zo onbetrouwbaar werkte. Gelukkig werd mijn klacht serieus genomen door de mensen van Dixons en we hebben samen naar een oplossing gekeken: ik heb de Nikkei Luxxus Starter Set niet meer.

Ik heb toch maar voor Philips Hue gekozen, stukken duurder, maar een verademing qua betrouwbaarheid en functionaliteit.

Nikkei Luxxus heeft een in potentie leuk systeem ontwikkeld, maar het is duidelijk dat er nog veel kinderziektes in dit systeem zitten, het is allemaal net niet af. Dat blijkt uit kleine dingen als het verschil tussen de Android app en de iOS app, de onduidelijkheid rondom versie nummers bijvoorbeeld. Maar grootste probleem is dat het systeem bij mij niet betrouwbaar werkte.

Maar zelfs als dat wel het geval zou zijn geweest, Luxxus buit niet echt de mogelijkheden van "App bediende lampen" uit. Hun interface is gesloten en daardoor kun je geen andere software gebruiken om je lamp te bedienen, kun je niks combineren (zoals bijvoorbeeld IFTTT met Hue). De manier waarop het systeem werkt doet vermoeden dat dit in de toekomst ook niet mogelijk wordt.

Als het allemaal goed zou werken heb je voor een redelijk prijs een paar goede kleuren led lampen die simpel te bedienen zijn. Of de missende functionaliteit een reden is om dieper in de buidel te tasten moet iedereen voor zich beslissen.

Door de problemen die ik had, zal ik dit systeem in ieder geval aan niemand aanraden.

Heb jij ook een Nikkei Luxxus Starter Pack - 3 lampen (430 Lumen)?