Samsung Galaxy Tab Pro 8,4" WiFi 16GB Zwart Review

jwtje30 8 mei 2014, laatste update op 8 mei 2014, 2.098 views

Samsung Galaxy Tab Pro 8,4" WiFi 16GB Zwart

Pluspunten

• Erg mooi Note3 achtig design, met luxe uitstraling
  • Razend snel met op alle vlakken prima specificaties
  • Prima formaat dat ook lekker in 1 hand ligt
  • Prachtig scherm met goede helderheid en hoge pixeldichtheid
  • Verbetering van Touchwiz met (meevallende) bloatware van Samsung

Minpunten

• Ruimte tussen de hardware en de behuizing aan de achterkant en linksonder in de hoek
  • Linker speaker lijkt dieper verzinkt te liggen in de behuizing

Sinds 6 mei ben ik de gelukkige eigenaar van de Samsung Galaxy TabPRO 8.4". Ik liep al lang met de gedachte om een tablet aan te schaffen maar vond de prijs/prestatie van 8" tablets onvoldoende om over te gaan tot een aankoop. Dit is dus mijn eerste tablet en ik deel graag mijn eerste ervaringen met jullie.
De keuze op tablet gebied, alleen al bij Samsung, is enorm. Je weet niet wat je moet kiezen. Ik wilde graag een Android tablet voor erbij. De tablet is voor mij geen vervanger voor mijn desktop, laptop of telefoon.
Uiteindelijk twijfelde ik nog tussen de TabPRO 8.4 en de LG G Pad 8.3, wat een zeer mooie tablet is. Ik heb gekozen voor de Samsung simpelweg vanwege de indrukwekkende specificaties. De Tab4 8.0" was voor mij geen optie omdat die slechts een paar tientjes goedkoper is en in mijn ogen veel minder waar voor je geld biedt als je kijkt naar specificaties.

Design en bouwkwaliteit
Een prachtige tablet die overduidelijk familie is van de Note3. Dit design spreekt mij erg aan, mede door de relatief dunne bezels en de rechthoekige vorm van de tablet.
De bouwkwaliteit is iets dat direct opvalt, nog voor dat je de tablet voor het eerst hebt aangezet. Wat mij meteen opviel is dat je op de achterkant kunt drukken, met andere woorden, er zit ruimte tussen de de behuizing en de hardware. Je merkt dit ook wanneer je de tablet met 2 handen vasthoudt in portrait mode. Verder heeft mijn exemplaar ook ruimte in de behuizing linksonder in de hoek. Daarnaast lijkt na een dag de (lederlook)coating los te laten doordat het glanzende plastic onder de coating zichtbaar lijkt. Erg jammer want dit doet voor mij enorm afbreuk aan het kwaliteitsgevoel.

Hard- en software gebruikerservaring
Eindelijk een 8" tablet die voldoet aan mijn specificatie-eisen. De hardware specificaties zijn enorm te noemen. De TabPRO 8.4 is razendsnel met zijn Snapdragon 800 op 2,3GHz. Lag kent hij vrijwel niet en is er wanneer veel foto's weergegeven moeten worden (in een app). Dit lijkt meer te liggen aan de app en (ASDL) verbinding dan aan de performance van de tablet.
De resolutie van het 8.4" scherm 2560x1600 is waanzinnig. Het is geen Amoled scherm maar het Super IPS scherm zorgt voor mooie kleuren en voldoende helderheid. Het mag zich met het Retina scherm van Apple vergelijken en is ongelofelijk scherp.
2GB RAM is natuurlijk lekker en dit zorgt er dan ook voor dat er ongeveer 200-300mb vrij is. Ik heb zelf zo'n 20 apps ge´nstalleerd. Van de in totaal 16gig ROM is nog iets meer dan 10gig beschikbaar. 1gig is gebruikt voor apps en 4gig wordt gebruikt door het systeem, rest is overige (systeem)bestanden.
De TabPRO 8.4 draait op de laatste versie van Android, Kitkat 4.4.2. Hierover is de (nieuwe) Touchwiz laag van Samsung gelegd. Ik heb nooit eerder een Android device van Samsung gehad en ik ben geen voorstander van Touchwiz, maar wat opvalt is dat de 2D interface er fris en ongecompliceerd uitziet. Op mijn telefoon staat een redelijke stock Android versie met een 'lijst' menu. Het 'tabbladen' menu op de TabPRO 8.4 is hierdoor erg wennen. Sterker nog, ik vind het niet intu´tief, maar het zal een kwestie van wennen zijn. De bloatware van Samsung valt me eigenlijk nog wel mee, alhoewel ik het liever niet had gehad. De PRO versies zijn bedoelt voor de zakelijke markt en hiervoor krijgt de tablet apps als remote pc, e-meeting en een office viewer van Samsung mee.

Warmte ontwikkeling en geluid
In een andere review over deze tablet heeft de gebruiker het over de warmte ontwikkeling van de TabPRO 8.4. Ik kan zeggen dat dit bij mij meevalt. Bij gewoon browsen en streamen van video's wordt hij soms een heel klein beetje warm. Maar dit is eigenlijk alleen het geval wanneer je dit doet als hij aan de lader ligt. Het lijkt mij logisch dat de accu dan wat warm wordt. Een warm scherm is bij mij niet voorgekomen.
Het geluid dat komt uit de 2 speakers is prima, zeker door het stereo effect en het volume kan voldoende hard genoeg. Het klinkt wel een klein beetje oppervlakkig. Wat wel opvalt is dat de linker speakers dieper verzinkt lijkt in de behuizing. Het roostertje zit niet helemaal netjes op zijn plek. Dit is jammer.

Minpunt is toch echt wel een klein beetje de bouwkwaliteit van mijn exemplaar. Dat had ik niet verwacht en is echt jammer. Verder een prachtige tablet die zijn prestaties meer dan waar maakt. Daarbij komt een vloeiende gebruikerservaring waarbij een laggy interface bijna nooit aan de orde is. De prestaties en het RAM en ROM gebruik zit ook wel goed, echter had ik iets meer beschikbare RAM capaciteit verwacht omdat ik vind dat 2gig niet weinig is voor een Android tablet. Een zeer mooi scherm waarvan de pixeldichtheid zo hoog is dat pixels niet met het blote oog zijn waar te nemen.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab Pro 8,4" WiFi 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Heb interesse in dit toestel. Echter op het net nergens te vinden of de tablet is uitgerust met een fm radio. Luister graag naar radio terwijl ik surf. Ook op site van Samsung staat dit nooit vermeld.
Beste PhilippeMyny, De tablet is inderdaad niet standaard uitgerust met een fm tuner. Als ik radio luister (op mn telefoon) gebruik ik TuneIn, die internet radio streamt. Perfecte ontvangst en je kunt luisteren zonder oordoppen. Data gaat overigens wel heel erg snel (1mb per sec ong!) maar over WiFi is dat natuurlijk geen probleem!

[Reactie gewijzigd door jwtje30 op 15 mei 2014 14:29]

Thanks'
Ik bedoelde geen app maar effectief een volwaardige fm tuner zoals er een zit in min gsm S III
Dus blijkbaar geen ingebouwde radio.
Alvast bedankt voor de moeite.
Philippe Myny
Een goede review, maar ik zou graag willen weten of je de infraroodsensor al hebt gebruikt? Werkt dat nou goed?
Hoi DaanfunnyQ, Ik heb de infraroodsensor nog niet gebruikt en kan dus helaas niets zeggen over de werking.
Ik gebruik zelf smart remote van color tiger en die werkt fantastisch goed icm al mijn apparaten.