Specificaties 22" LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 22LG3000 Review

sranan 28 januari 2009, laatste update op 29 januari 2009, 1.068 views

LG 22LG3000

Pluspunten

• overall prijs/kwaliteit verhouding
  • heldere menustructuur
  • veel aansluitmogelijkheden
  • geluid
  • gelukkig geen dode pixels

Minpunten

• AB knoppen
  • kleuren zijn af fabriek echt beroerd ingesteld
  • toch jammer van die lichte ruis/brom

Na eerst een maand intensief deze tv getest te hebben zal ik mijn ervaringen in deze review weergeven.
Allereerst waarom uitgerekend dit model en merk:
Omdat ik niet groot woon en een ouderwetse tv van het zelfde formaat had zocht ik een scherm met niet veel grotere buitenmaten. Toevallig had ik bij familie al diverse LCD tv's kunnen zien, waaronder de grotere versies van dit scherm. Daarbij kwam nog dat dit scherm op voorraad was bij de leverancier en tegen een goede uitverkoop prijs.

Wat krijg je?
Om te beginnen een doos die in bijna elke auto zal passen - wel zo praktisch. In die doos zit natuurlijk het scherm, lang stroomsnoer, afstandbediening, meertalige manual, steunen en een cd met nog meer handleidingen. Voor de rest geen opvallende extra's.

Wat kun je aansluiten?
Aan de achterzijde o.a. scart, hdmi, vga, component, stroom, natuurlijk coax en een handig plastic beugeltje om de snoeren bijeen te houden.
Aan de zijkant o.a. s-video, cardslot, nog een hdmi en een 3,5mm jack
Aan de bovenzijde zitten 7 bedieningsknoppen
Aan de voorzijde de aan/uit knop (beter gezegd aan/standby knop - echt uit kan niet)

De eerste keer aanzetten en met de AB door de menus wandelen was, als je een *tig jaar oude bak bent gewend een hele ervaring. Meertalige pull menus, advanced settings en dat allemaal voorzien van heldere graphics.

Ik heb een gewoon analoog kabelsignaal en het zoeken van de beschikbare zenders via de automaat was met 5 minuten rond. Finetuning was maar bij een paar zenders nodig.
Echter die automaat gooide de zendervolgorde die ik gewend was wel om, dus ik heb als nog alles met de hand ingevoerd. Dat kostte wat meer tijd maar meer dan 30 minuten voor 25zenders zal het niet geweest zijn.

Daarna kwam het instellen van de kleuren en licht.
En dat is een klus waar ik wel een paar dagen mee bezig ben geweest. Allereerst was de hoogte en hoek waaronder je kijkt bij mij nog die van de oude TV. Dat bleek vooral te laag te zijn. Door de TV 1 plank hoger te zetten (10cm) was het beeld al beter. Voor kleur, contrast en de rest heb ik veel uitgeprobeerd en ook de tips en instellingen op fora van anderen LG gebruikers overgenomen. Helaas zijn de instellingen die ik vond van toepassing op de grote schermen en die hebben denk ik ook wat meer instelmogelijkheden (nog meer?)
Desondanks ben ik redelijk tevreden om de settings die ik nu heb.
(Helder 60 Contrast 85 Kleur 51 Schrepte 40 Achtergr 80 Ktemp=gem)

Analoge kabel was hier goed over de crt buis en lijkt minder scherp op de lcd. Echter niet dusdanig veel slechter, dat ik er last van heb
Wat wel erg wennen is, is dat teletext schermvullend wordt weergegeven. Welicht dat ik iets fout doe, maar het oude 4:3 formaat beviel me beduidend beter, was ook minder opdringerig qua kleuren.
Kwaliteit van beeld bij afspelen van dvd's is zeer goed, ik zie geen verlies bij de verschillende schermstanden.
Laptops aan de tv hangen om films af te spelen gaat ook zonder moeite. Kleuren zijn dan wel paar strepen te verzadigd.

Bij beeld hoort ook geluid en dat is eigenlijk wel de grootste verrassing. Het geluid is zoveel beter dan ik had gedacht. En dat voor een vlakke ondiepe kast.
In de regel staat geluid via de jackplug op de versterker en dan kun je een lichte ruis/brom horen. Het is geen aardlus-brom, maar komt vaker voor heb ik inmiddels gelezen. Is het hinderlijk ? Ja als je in een concert, film zit dan is stilte niet echt stilte. Maar tijdens spraak of muziek op gewoon volume - of meer- merk je het amper.

[Edit : instellingen toegevoegd]

Heb jij ook een LG 22LG3000?

Leuk om je review te lezen. Ik ben namelijk van plan om zo,n LCD TV te kopen. Je beschrijving komt over een met de manier waarop ik ook zou werken. Wat ik van dit type LCD jammer vind is dat er geen fatsoenlijke analoge geluidsuitgang op zit. Via de koptelefoonuitgang is tocht altijd behelpen om dat ie, naar men zegt, minder goed is.
Een andere reden voo mijn keuze voor dit type is dat er een CI slot op zit waardoor ik een Conax Cam met PTT card er in kan steken en Digitale DVB-T signaal direct kan onrvangen. Ik denk dat daardoor een betere (MPEG-2) beeld zou moeten krijgen.
Ik heb zelf digitenne bij deze tv met zo´n card reader besteld. Het was echt piece of cake om in te stellen en dergelijke. Beeld van digitenne is tov. oude analoge(essent of ziggo) een verademing, maar geen vergelijkingsmateriaal t.o.v. andere digitale aanbieders.

Het geluid van de tv vind ik beter dan hierboven omschreven.. Ruis heb ik niet, nooit gehad ook. Produceert naar mijn mening utistekend geluid voor 2 verborgen speakertjes!

quote uithierboven:"
Door veel de AB te gebruiken tijdens de setup merk je wel, dat de knoppen eigenlijk geen klikmoment hebben. Dat merk je vooral als je het volume wil aanpassen - dat gaat niet snel. Wellicht kwestie van wennen, maar t.o.v. mijn universele phillips minder voorspelbaar."

2 dagen en je bent gewend.

Tv werkt echt prima. Heeft ook een soort wekker functie vind ik zelf ook prettig om met de radio wakker te worden ipv zo´n irritant wekkergeluid.