Specificaties 4,2" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Z10 Zwart Review

thefal 7 mei 2014, laatste update op 8 mei 2014, 1.383 views

BlackBerry Z10 Zwart

Pluspunten

• Scherm
  • SD-kaartlezer
  • NFC
  • Erg stabiel
  • Losse HDMI poort
  • Bereik
  • Swipe voor wake+unlock
  • Knoppen in Apps goed te bereiken
  • Snelle instellingen goed doordacht
  • Relatief vloeiend voor de specs
  • Beste Facebook ervaring die ik heb gehad
  • Consistente Interface
  • Gratis Navigatie

Minpunten

• Weinig native apps
  • Android apps duren lang om op te starten
  • Geen "Clear All" in notificaties
  • Navigatiestem bloedirritant (uitzetten dus!)
  • Lange opstarttijd
  • Quick Settings niet overal beschikbaar

<todo: plaatjes!>
<todo: filmpjes!>
<todo: manieren om Android apps te krijgen!>

De Blackberry Z10 is de eerste van een nieuwe generatie telefoons van Blackberry emt Blackberry OS 10. Het staat een full-touch <interface>, net zoals Android, iOS en Windows Phone. Echter heeft Blackberry wat van zijn eigen ideeen in het OS geplaatst, waardoor het toch een unieke ervaring geeft.

Dit zijn de belangrijkste specificaties van het toestel:
4,2” scherm, 1280x768 resolutie
130x65x9mm
137,5g
Accucapaciteit 1800mAh
2GB geheugen
NFC ingebouwd, DLNA standaard
Camera 8MP, Full HD filmen

Normaal gesproken zijn het geheugen en de CPU ook belangrijk, maar die laat ik speciaal even weg. Een vergelijking tussen deze en andere toestellen op basis van CPU en RAM is namelijk nutteloos, omdat het OS verschillend is. Blackberry volgt hiermee andere fabrikanten als Apple en Motorola op door zich niet te richten op de specificaties, maar op de gebruikservaring.

Hardware
De “pixel density’ is erg hoog bij dit scherm en is naar mijn weten zelf het hoogst vergeleken met alle andere schermen < 4,7”. Op het scherm heb ik dan ook niet veel aan te merken. De kijkhoeken zijn goed en het scherm is prima af te lezen in de zon. Ook is het scherm aardig krasvrij, want na 1,5 maand gebruik zie ik nog geen enkel krasje. Wat ik daarnaast wel fijn vond is de beeldverhouding van 16:10. Hierdoor is het scherm iets breder dan wanneer het een 16:9 verhouding zou hebben, wat onder andere prettig werkt bij het typen op het toetsenbord.

De grootte van het toestel zelf is ook dik in orde. Vergeleken met enkele andere telefoons met een soortgelijk scherm valt op dat de Z10 de minste brede is. Het toestel is wel wat langer dan deze toestellen. Net als HTC later zou doen met de M8 is het namelijk zo dat zich aan de onderkant een dubbele rand zit, waarvan in een de fabrikantnaam staat. Hoewel ik dit extra randje jammer vind, kan het zijn dat deze rand nodig is voor 1 van de beste features van de Z10, waar ik later op terug kom. De dikte van het toestel is OK. Hij is niet zo dun als we inmiddels misschien gewend zijn, maar ook niet zo dik als sommige andere toestellen.
Hier een vergelijking met enkele andere toestellen:
Blackberry Z10: 130x65x9mm

Galaxy S2: 126x66,1x8,5
Lumia 820: 124x68,5x9,9

NFC
Het bereik van de NFC chip is uitstekend. Normaal is dit geen punt waar aandacht aan wordt besteed, maar ik doe dat wel om de volgende reden:
Op de Lumia 820 die ik had duurde het altijd even voor ik de telefoon de NFC chip had laten scannen. Je moet de NFC chip namelijk op een specifieke plek houden voordat deze herkend wordt. Van de 10x dat ik andere mensen bij wijze van test een NFC chip heb laten scannen met de Lumia, werd deze 2x meteen herkend, 5x na een beetje rondzwaaien met de chip, en 3x helemaal niet. Bij de Z10 waren deze problemen er niet en de 10 mensen die ik een chip heb laten scannen met de Z10 konden dat allen vlekkeloos doen. Het bereik is zo groot dat de chip altijd herkend wordt.

Wat ik overigens bedoel met bereik is het volgende: De oppervlakte op de achterkant van het toestel waar je de chip in kan houden zodat deze herkend wordt. Op de Lumia moet je de chip bijna exact op de scanner houden, bij de Z10 wordt de chip soms zelfs herkend als je in de buurt van de camera legt ipv op de NFC scanner!

Speaker
De speaker van het toestel kan lekker hard, zonder dat de muziek gigantisch vervormt. In hoeverre het geluid echt vervormt kan ik niet zeggen, want mijn oren zijn niet zo goed dat ik het verschil hoor tussen uitstekende en middelmatige kwaliteit. Voor mij voldeed de speaker in ieder geval prima.

Bereik

Het bereik van het toestel is ook erg goed. Ik had er een Hi simkaart inzitten met 4G en ik had bijna overal bereik. Waar ik in de Ikea normaal gesproken 0-1 streepje bereik heb, had ik er met de Z10 3. Ook in huis, waar ik soms 1 streeptje bereik heb maar meestal 0, had ik er met deze telefoon 3. Proberen te bellen met een iPhone 4S of Galaxy S2 resulteert vaak in een gesprek met slechte geluidskwaliteit en duurt het maximaal 1 minuut voordat de verbinding weg is, met de Z10 heb ik een gesprek gehad van 20 minuten gehad en is het gesprek nooit zomaar afgekapt, waarbij de geluidskwaliteit altijd prima is.

Bereik begane grond Ikea (streepjes)
Nokia Lumia 820 1
iPhone 4S* 1
Samsung Galaxy S2 0

Bereik thuis in de woonkamer (streepjes)
Nokia Lumia 820 2
iPhone 4S 0
Galaxy S2 0

Gespreksduur in garage van Ikea:
Nokia Lumia 820 0,25
iPhone 4S 0
Galaxy S2 0
(Maximale gespreksduur: 3 minuten)

Zoals je ziet is de Z10 de enige waarin het sowieso goed mogelijk was om te bellen. Met de 820 ben ik er 2 van de 7x doorheen gekomen, bij de andere helemaal niet (getest op verschillende momenten)

Gespreksduur thuis in de woonkamer (minuten)
Blackberry Z10 20+
Nokia Lumia 820 15
iPhone 4S 3
Galaxy S2 1

Het nummer geeft aan hoe lang het duurde voordat de lijn uitviel en is het gemiddelde van minstens 8 gesprekken op een specifieke plek in de woonkamer bij mij thuis, afgerond op hele minuten.

Software
Software is tegenwoordig het grootste punt waarop fabrikanten kunnen differentieren en Blackberry heeft hier goed gebruik van gemaakt.

Lockscreen
Beginnen met het lockscreen: Je kan de telefoon unlocken zonder ook maar 1 knop te hoeven indrukken. Dit doe je door vanaf het Blackberry logo omhoog te swipen. Dit kan zelfs als het toestel op standby staat, je hoeft dus niet eerst op de powerknop te drukken, ook al kan dat ook. Hiermee sla je het hele lockscreen dus over.

Druk je wel op de powerknop, of swipe je maar een klein stuk omhoog, dan zie je het lockscreen. Hier is het mogelijk enkele icoontjes weer te geven als er notificaties voor zijn. Door op het icoontje te drukken zie je welke meldingen er voor zijn, en voor vervolgens op de melding zelf te klikken open je de app waar de notificatie voor is.

Homescreen
Het homescreen bestaat uit 3 verschillende onderdelen: De Hub, de “Open apps” lijst, en de applicatielijst met 1 of meerdere schermen. De “Open apps” lijst wordt enkel weergegeven als er ook open apps zijn. Als je in een app zit kan je vanaf het Blackberry logo naar boven swipen om terug te keren naar deze view.

Mappen werken hetzelfde als op Android en iOs: Sleep de ene app op de andere en er wordt een map gemaakt met die 2 apps. Als er nog maar 1 app over is in een map wordt de map automatisch verwijderd en zal die app zich weer op het homescreen laten zien.
Er zijn geen widgets of dergelijke zaken, wel zal een open app een soort samenvatting geven van de belangrijkste informatie van die app.

Blackberry Hub
De Blackberry hub is de manier van Blackberry om notificaties te laten zien. Met een pinch beweging is het mogelijk om enkel de ongelezen notificaties te laten zien. Tevens is het mogelijk notificaties te laten zien voor een enkel account, bijvoorbeeld enkel voor je Gmail. Dit is direct de enige manier om je mail te lezen en er is dus geen aparte Email app! Nu is dit voor de meesten niet nodig en voor sommigen zelfs een pluspunt, maar ik vond het toch jammer.

Ik vind de Blackberry Hub al met al een mooi systeem. Wel mis ik nog functionaliteit, voornamelijk een “Clear al notifications”knop. Op dit moment is dat alleen te bereiken via Menu -> Meedere selecteren -> {elke notificatie individueelselecteren} -> Verwijderen. Bij 10 notificaties moet je dus 13 klikken nodig om ze allemaal te verwijderen.

EDIT: De gebruiker Nefiorim geeft aan dat het met minder klikken mogelijk is om toch meerdere notificaties te verwijderen. Het is jammer dat ik het zelf niet gevonden heb, maar het is in ieder geval toch een probleem minder! Geef Nefiorim een +2 voor mij als je klaar bent met de review :)
In de hub hou een vinger op de datum (net onder BlackBerry Hub), dan zal alles geselecteerd worden. Rechts in het menu is dan een mark all read. Presto clear all notificaties ;)
Quick Settings
Op het homescreen heb je ook een Quick Setting menu, die je net als bij andere systemen kan opvragen door vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden te swipen. De manier waarop toggles werken is goed doordacht: Door op het icoontje te klikken pas je de instelling aan, door op de tekst de drukken ga je naar het instellingenmenu voor die instelling. Door de vormgeving is het meteen duidelijk dat er een scheiding is tussen de actie die het icoon uitvoert en de actie die de tekst uitvoert. Bij Android heb je bijvoorbeeld te maken met een “short press” en een “long press”, waarbij niet iedereen erbij zal stil staan dat een long press ook een mogelijkheid is. Wat dat betreft is Blackberry’s manier een stuk beter wat betreft “discoverability”.
LET OP! De snelle instelling voor Mobiel Netwerk zal ervoor zorgen dat niet alleen je data wordt uitgeschakeld, maar ook je spraakconnectie. Hierdoor zal je niet gebeld kunnen worden. Wegens ervaringen met andere toestellen had ik niet verwacht dat het hier net wat anders werkte en heb ik de eerste dagen aardig wat telefoontjes gemist. Ga je echt naar de instellingen voor Mobiel Netwerk, dan kan je wel Data uitzetten zonder ook Spraakverbinding uit te zetten.

Vloeiendheid
Wat volgens mensen een groot pluspunt is ten opzichte van Android, is dat het systeem erg vloeiend zou zijn. Dit kan ik grotendeels beamen, al zijn er bepaalde acties waarbij ik toch reproduceerbaar lag krijg, bijvoorbeeld bij het openen van de favorieten in de Browser of het snel wisselen tussen apps.
Vergeleken met andere toestellen met soortgelijke specs is het toestel dus redelijk vloeiend, maar niet vloeiender dan telefoons met high-end specs, zoals de Sony Xperia Z(1) of de Nexus 4/5. Ook vergeleken met low-end Windows Phone 8 telefoons loopt de Z10 toch achter kwa lag.

Toetsenbord & Tekstselectie
Het toetsenbord typt erg lekker. Ik kan er lekker mee doortypen en de autocorrectie is erg goed. Blackberry heeft een eigen manier bedacht voor het weergeven van suggesties, maar deze heb ik nauwelijks gebruikt. Ik ben namelijk een typist (?) die erg snel typt en zich nauwelijks bezig houdt met de voorspellingen. Ik heb het geprobeerd op BB10, maar ik vond het niet altijd handig werken, juist door de manier waarop het is opgezet.

Stel je wilt het woord “zakdoek” intypen. Je typt “zakd” en je hoopt dat het systeem al voorspelt wat je wilt typen. Echte geeft het systeem boven de O “zakdoekje” aan, wat natuurlijk ook een mogelijkheid is. Er is echter geen plaats voor de voorspelling “zakdoek”, want die had dan ook boven de O gemoeten. Uiteindelijk moet je alsnog “zakdoek” intypen voor de voorspelling “zakdoekje” wordt weergegeven boven de J. Uiteindelijk is het veel sneller om zo snel als je kan gehele woord in te typen en als het dan fout gaat (xakdoejje) gewoon op spatie te drukken, waarna het automatisch worden omgezet naar “zakdoekje”. Dit is een fictief voorbeeld, maar geeft wel precies de problemen aan waar ik tegenaan liep

Apps
Blackberry apps zien er goed uit. Het is een simpele interface zonder de nodige poespas. Het systeem werkt met Acties onderin het scherm. Door deze plek zijn ze makkelijk te bereiken itt Android, waar deze zich vaak rechtsbovenaan bevinden. Net als Android kunnen apps gebruik maken van een slideout menu aan de linkerkant voor navigatie en een “Overflow menu” aan de rechterkant voor opties, die overigens worden weergegeven in een soortgelijke slidout menu. Deze menu’s worden ook aangegeven in de balk onderaan, waardoor deze ook goed bereikbaar zijn.
Bovenaan heb je ook een balk met de titel van de app. Meestal is dit het enige wat daarin staat, al is het in sommige gevallen zo dat hier ook een knop in staat, bijvoorbeeld de knop “Nieuwe Mail”.
Linksonder kan je ook de terugknop hebben, waarmee je binnen de app een pagina terug kan. Hoewel deze ook goed te bereiken is, is er nog een manier om een pagina terug te gaan. Dit kan namelijk ook door vanaf de linkerkant van het scherm naar rechts te swipen, een actie die overigens het linker slideout menu zal laten zien als die beschikbaar is.

Navigatie
Standaard zit er navigatie op het toestel. Er wordt gebruik gemaakt van kaarten van TomTom. De app zelf werkt erg fijn. Er wordt bijgehouden naar welke locaties je hebt gezocht en die zijn dus snel opnieuw op te vragen. Het is ook mogelijk om favorieten in te stellen. Daarnaast is de app aardig goed in het vinden van Points Of Interest. Ik heb op verschillende locaties gezocht naar POIs en dit was het resultaat wat betreft gevonden POIs in mijn regio (Beide bij hetzelfde zoomniveau):

Albert Heijn
Google Maps op Android (GM): 6 gevonden, enkel de dichtbijzijnde niet
BB Maps (BB): 7 gevonden, alleen werd er 1 niet direct weergegeven met een grote pin

McDonalds
GM: 4 gevonden
BB: 4 gevonden

Haagse Hogeschool (er zijn 5 vestigingen)
GM: 1 gevonden, tenzij je specifiek zoekt op “Haagse Hogeschool Delft”, “Haagse Hogeschool Zoetermeer” enz, dan 4 gevonden
BB: 3 gevonden , als je specifiek zoekt op “Haagse Hogeschool Laan van Poot” vind hij de 4e.

Tot nu toe was Google Maps veruit het beste in POIs vinden, Blackberry Maps doet het in mijn tests zelfs nog iets beter.

Ook de navigatie is samen met Google Maps de beste die ik tot nu toe heb gevonden op smartphones. (Met Here Maps heb ik slechte ervaringen en Waze stuur me vaak rare weggetjes in). Ik heb me echter aan 1 ding mateloos kunnen irriteren: De stemmen. Meestal heb ik deze uit staan, maar standaard staat die aan dus dat heb ik de eerste periode ook zo gehouden. De stem zelfs is niet slecht, maar er is een audioclip waar een relatief lange stilte aan vooraf gaat. Deze clip bevat enkel het woordje “op”. Er zit een hele seconde stilte voor, wat erg afbreuk doet aan de algehele flow van de stem. Het klinkt dan ongeveer zo:

“Sla linksaf, hoofdlaan……………op”

Als er een instructie op volgt, volgt die juist sneller dan normaal en vloeit het woordje “op” bijna samen met het eerste woord van de volgende instructie:

“Sla linksaf, hoofdlaan……………opdaarna… sla rechtsaf, bosstraat………………op”

Een paar keer is het zelfs voorgekomen dat de pauze ervoor zorgde dat de volgende instructie de huidige in de weg zit. Iets als dit heb ik meerdere keren gehad:

“Over 200 meter, sla linksaf, hoofdlaan ……………opdaarna…sla linksaf, hoofdlaan……………opdaarna… sla rechtsaf, bosstraat……………opsla rechtsaf, bosstraat……………op

De volgende instructie (nu links, daarna rechts) volgt dus direct op de eerste (over 100m linksaf) en de 3e (ga naar rechts) volgt direct de 2e op. Dit kan erg verwarrend zijn en vond ik dus ook erg vervelend. Komt als laatste ook bij dat de navigatie probeert aan te geven wanneer je van de rotonde af moet op het moment dat je op een grote rotonde staat met de volgende prachtige instructie:

“Op hoofdlaan……………op” (Ja, de zin begin met >daarna<)

Aantal apps
Het aantal apps is helaas relatief laag. Ik ga niet in op daadwerkelijke aantallen, maar enkele apps die ik zelf dagelijks gebruik zijn niet beschikbaar voor het platform. Dit heeft meerdere redenen: Een van de redenen die ik jammer vind is dat apps voor oudere versies van Blackberry’s software niet werken. Dit gekoppeld met het feit dat BB10 relatief nieuw is, zorgt ervoor dat je vaak native versies van bekende apps moet missen. Hier heeft Blackberry echter een list voor bedacht: Android apps.

Android Apps
Het is in BB10 mogelijk om Android apps te draaien. Dit vangt grotendeels het probleem op dat er niet veel native apps beschikbaar zijn voor BB10. Een app installeren is relatief simpel: Download het installatiebestand van de app in apk formaat en installeer deze. Er zijn verschillende manier om aan deze apk’s te komen, daarover later meer.

Werking
De meeste Android apps die ik heb geprobeerd werkten prima. Ht grote nadeel is de opstarttijd van zo’n app. Zo duurt het laden van Marktplaats zo’n 10 seconden, en het laden van de ING app zo’n 7 seconden. Nadat de apps zijn opgestart werken deze echter bijna net zo snel als op Android telefoons. De apps zien er dan ook identiek uit, op 1 grafische “glitch” die ik ben tegengekomen, waarbij het Hamburger menu altijd blauw is, als of deze is geselecteerd. Dit heeft echter geen effect op de werking en is dus geen groot probleem.
Bij het draaien van een Android app krijg je onderaan een balk met een Back knop. Soms is er ook een menu knop te zien maar meestal zie ik deze niet. Niet erg: Door vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden te swipen activeer je de actie die normaal zou gebeuren als je op de Menu knop drukt. Ook krijg je dan een optie te zien de onderste balk compleet weg te halen. Nu kan je de Terugknopactie activeren door van rechts naar links te swipen in het gebiedje onderaan het scherm, waar de balk met de terugknop eerst stond.

Compatibiliteit
Helaas werken niet alle apps even goed.De apps die niet of nauwelijks werken zijn onder te verdelen in de volgende categorien
Apps die speciaal zijn gemaakt voor Android 4.3 of hoger
Hiervan zijn er gelukkig niet zo veel, maar bijvoorbeeld de nieuwe Google Maps die is uitgelekt.

Apps die root- rechten nodig hebben
Bv. Cerberus, Titanium Backup

Apps die afhankelijk zijn van Play Services*1
Bv. Play Store

Apps die afhankelijk zijn van Google Login Services *1
Bv. Gmail

Widgets *2

*1 Er staan verschillende manieren online om dit werkend te krijgen, maar op dezelfde pagina vind je honderden gebruikers bij wie het niet werkt. Heeft iemand een die werkt, laat het me weten!
*2 Je kan geen widgets plaatsen op je homescreen, maar het is wel mogelijk een launcher als Apex Launcher te installeren, daar kan je dan wel je widgets op kwijt. Deze launcher neemt echter nooit je Blackberry Homescreen over, maar die wordt gezien als een app.

Andere punten op een hoop:
+ Het is standaard mogelijk om MP3s in te stellen als ringtone of als Alarm. Vooral een ringtone instellen is bij andere besturingssystemen lastiger dan je zou hopen en dat heeft Blackberry wl goed aangepakt.
+ De Z10 heeft een losse HDMI poort. Deze heb ik nooit gebruikt en heb ik dus ook nooit kunnen testen.
+ Het besturingssysteem is erg stabiel. Ik heb geen enkele app crash meegemaakt (behalve in een Android app maar dat was de schuld van die app) en ook geen enkele spontane reboot. De enige bug waar ik na een tijdje tegenaan liep had te maken met de Music app, hier heb ik ook op GoT over geklaagd. Om dit op de lossen moest ik de muziek erf halen,fabrieksinstellingen terug zetten en de muziek er opnieuw op zetten. Dit probleem kwam 1x voor en ik heb er op internet verder niks over gelezen, dus ik ga er vanuit dat het een alleenstaand incident was die normaal gesproken niet voorkomt. Al met al is BB10 het stabielste systeem die ik persoonlijk heb meegemaakt (ik heb WP7-8.1, iOS 6&7, Symbian op de N97 mini en Android 2.2-4.4 meegemaakt)
+ Een app voor het schrijven en lezen van NFC tages en het lezen van QR codes is ingebouwd.
- De video’s app mag van mij nog wel wat verbeterd worden met meer functionaliteit. Het hele OS werkt met swipes, dus om de video’s app niet van extra swipes te voorzien vind ik jammer. Ik had graag gezien dat ze het voorbeeld van MX player hadden gevolgd: Swipe omhoog/omlaag op de linkerhelft van het scherm = schermhelderheid aanpassen, Swipe omhoog/omlaag op de linkerhelft van het scherm = volume, Swipe link/rechts = video doorzoeken.
- De toetstonen van de Telefoon- app zijn niet uit te zetten. De enige manieren om toch stil een nummer in te toetsen zijn om je telefoon eerst op de stille stand te zetten, of om een andere Telefoon-app te downloaden. Ook T9 wordt trouwens niet ondersteund.
- De telefoon duurt ontzettend lang om op te starten. Gelukkig doe je dit niet vaak en is het daarom niet zo’n groot probleem, maar het is toch vervelend dat je 2:23 minuten moet wachten voor het toestel aan gaat. (Bij mij dan, direct na een reset duurde dit 1:15, wat al veel te lang is)

Conclusie:
De Blackberry Z10 is een uitstekend toestel waar bijna iedereen mee uit de voeten zou kunnen. Het toestel heeft een prima formaat, een prima scherm, prima geluid en een prima bereik. Het OS is even wennen, maar als je het eenmaal doorhebt vlieg je er doorheen. De camera voldoet (niet vaak gebruikt dus daarom staat er niks in de review) en features als QR-codes en NFC tags werken erg goed.
Voor de prijs is het echt een heel goed toestel, vooral als de teruggave van 50/100 nog geldt. (Zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1581123)

Dat gezegd hebbende: Houd ik dit toestel? Het antwoord daarop is Nee. Voor mijn gevoel zijn er op Android betere toestellen te krijgen, hoewel die natuurlijk wel veel duurder zijn. Daar zijn veel meer native apps op, waardoor de algehele snelheid van die toestellen een stuk hoger ligt dan wanneer je diezelfde apps op BB10 moet installeren omdat er geen native app is. Ook vind ik het vervelend dat ik notificaties niet snel allemaal kan verwijderen. Ook vind ik de swipe navigatie , hoewel mooi, niet een groot pluspunt omdat er weinig is wat je met gewone knoppen niet zou kunnen en vind ik het jammer dat de quick settings niet van overal beschikbaar zijn. Ik ga dus verder met mijn Android toestel en ik heb de Blackberry dus verkocht.*

Wat gezegd moet worden: De meeste problemen die ik heb zijn met de software. Deze zaken zouden relatief snel gefixt kunnen worden. Er zijn mogelijk wat optimalisatieslagen te bereiken in de compatibiliteit met Android apps, de stem in de navigatie zou zo aan te passen moeten zijn en het moet makkelijk zijn een clear all in te voegen in de opties van de Hub. Ik heb er dan ook de goede moed in dat dit toestel de komende tijd alleen maar beter zal worden!

*:Helaas betekent dus dat sommige dingen niet kan doen, zoals een filmpje maken van de rare navigatiestemmen. Mocht iemand dat ook ondervinden, dan zou ik het erg fijn vinden als iemand dat kan filmen!

<todo: plaatjes!>
<todo: filmpjes!>
<todo: manieren om Android apps te krijgen!>

Heb jij ook een BlackBerry Z10 Zwart?

Zal verder je review op een later tijdstip doorlezen wanneer ik uitgebreid tijd heb. Ga zo door! :)