Silverstone Raven RVS02 Zwart Review

marcel87 6 mei 2014, laatste update op 16 augustus 2014, 1.582 views

Silverstone Raven RVS02 Zwart

Een complete externe HDD case met alle benodigdheden die je je maar kunt wensen. Bijvoorbeeld een vrij lange USB kabel, met 2e power USB. Case ziet er goed ontworpen uit en beperkt de HDD snelheid niet. De geteste HDD kan max. snelheid behalen.

Pluspunten

• Hoge doorvoersnelheid
  • Strak design
  • Lange kabel
  • Extra USB kabel tbv voeding geïntegreerd

Minpunten

• Onderzijde pianolak-achtig plastic (gevoelig voor vingeradruk/stof)
  • Geen dikke 1TB 2,5" schijven te plaatsen (enkel 7-9mm)

Mobiliteit Score: 5
Introplaatje

Inhoud review:Changelog
02-01-13 Benchmarks gedaan
01-05-14 Uitwerking review

1. Inleiding

Voor een nieuwe externe harde schijf was ik op zoek naar een robuuste behuizing, welke met veel geluk ook nog eens een hoge doorvoersnelheid had. Ik ben al in bezit van een USB 2.0 behuizing voor 2,5” notebookschijven, maar de robuustheid is daarvan niet heel goed en USB 2.0 is tegenwoordig natuurlijk een beetje outdated.

Uiteindelijk werden bij eisen dat ie dus robuust moet zijn (goed materiaalgebruik), mooi voor het oog, USB 3.0 (zonder te veel gehannes met aparte voedingkabels), liefst ook SATA600 zodat er later nog eens een SSD in kan en dat er in ieder geval schijven tot 9,5mm in passen. De prijs was minder van belang, de bovengenoemde eisen hadden voorrang, maar moest het liefst zo laag mogelijk zijn.

In de Pricewatch kwam ik uit op een drietal schijven, namelijk:Inmiddels is daarvan de helft al niet meer te koop, maar ruim 1 jaar geleden toen ik het kocht nog wel en waren bovenstaand de keuzes waaruit ik kon kiezen. Omdat de specificaties en basisprijs (dus excl. verzending) van alle schijven vrijwel gelijk was, heb ik uiteindelijk gekozen voor design en een beetje het merk. Het werd de Silverstone!

In deze review zal ik de in en outs van de behuizing uit de doeken doen. Daarbij zal eerst worden ingegaan op bijvoorbeeld specificaties en verpakking, waarna ik verder ga met de daadwerkelijke benchmarks. De benchmarks zijn allen gedaan met de vrij snelle Hitachi Travelstar 5K1000 1TB disk.

Alle afbeeldingen, tabellen, benchmarkgrafieken en foto’s zijn zelf gemaakt en klikbaar voor een groter formaat, tenzij anders vermeld.

2. Specificaties en features

De behuizing heeft leuke specificaties voor mensen die graag wel een snelle kleine disk willen plaatsen in een relatief lichte behuizing. Nu kan ik alles netjes beschrijven, maar een tabel is net zo makkelijk.

Specificaties
ModelnummerSST-RVS02
Behuizing materiaalplastic
Kleurzwart met carbonfiber look
Stroomvoorziening5VDC vanaf USB poort
HDD ondersteuning2,5” HDD/SSD met 9,5mm dikte
HDD interfaceSerial ATA (compitabel met 6Gbit/s)
Behuizing interfaceUSB 3.0 (max. 5Gbps), backwards USB2.0/1.1
Aansluitingen externUSB 3.0 micro en DC-in
Gewicht62 gram
Afmetingen127,9 x 75,1 x 18,5mm (LxBxH)
Lengte kabelħ 50cm

De tabel is grotendeels overgenomen van de website van Silverstone zelf. De kabellengte heb ik er zelf voor de compleetheid bij gezet.

3. Wat zit er in de verpakking?
De verpakking is allereerst een nette doos met doorzichtig venster, waar je de behuizing door kunt bekijken. Achterop en op de zijkanten staan in diverse talen de belangrijkste eigenschappen genoemd. In de doos zit vervolgens de behuizing, een handleiding en een USB3.0 Y-kabel.

Bovenzijde doos
Bovenkant van de doos

Onderzijde doos
Achterkant van de doos met uitleg in diverse talen

Doos open
Inhoud doos wanneer 1e keer geopend

Inhoud doos
Inhoud uit de doos: behuizing, USB3.0 kabels en handleiding

4. Bouwkwaliteit, uiterlijk en afwerking

Zoals genoemd bij de specificaties onder kop 2 bestaat de case uit hard plastic. De bovenkant is carbonized, terwijl de onderkant een pianolak-achtige afwerking heeft. Klein beetje een nadeel is als je veel wisselt met schijven en de case openmaakt, dat je vingerafdrukken natuurlijk snel te zien zijn op de onderkant als deze toevallig naar boven gericht is. Normaal gesproken zie je er niet veel van natuurlijk.

Behuizing onderzijde
Foto de van pianolak onderzijde

Fijn van deze case is dat het ook een LED indicator heeft die laat zien wanneer de schijf in actie is of juist in ruststand staat. Het blauwe LEDje is fraai vormgegeven door het feit dat Silverstone’s Raven logo erover heen zit en die dan steeds oplicht bij schijfactiviteit.

De voorzijde is voorzien van een micro-USB3.0 connector voor de zowel de data-overdracht als de stroomvoorziening van de schijf. De bijgeleverde Y-kabel kan extra eventueel benodigde prik bezorgen. De voorkant heeft ook een optie voor een losse (12V??) poweraansluiting, maar daarvoor is geen kabel of adapter meegeleverd. In al die tijd heb ik het zelf ook nog niet nodig gehad en denk dat je het kunt zien als een extra optie.

Behuizing voorzijde (aansluitingen)
Voorzijde met alle aansluitmogelijkheden

5. Installatiegemak, inbouw- en koelingsmogelijkheden

Het installeren van een nieuwe of vervangende harde schijf is niet erg spannend. De onderzijde is met lichte druk te verschuiven waardoor het klepje losklikt en afschuift. Een nieuwe harde schijf kan je er inleggen, aandrukken en daarna het klepje er weer opschuiven. Het verwisselen van een harde schijf gaat wat lastiger omdat de schijf toch wel redelijk stevig in de behuizing zit. Een beetje geduld, beetje wiebelen of met de schroevendraaier de harde schijf naar achteren drukken helpt de schijf uit de SATA poort. Daarna is het een piece-of-cake.

Het ontwerp van de behuizing is dus in principe screwless en plug-and-play. Alleen bij het even snel vervangen van een bestaande disk heb je wellicht toch een tool nodig om de huidige HDD uit de SATApoort te “wrikken”. Je kan je natuurlijk afvragen hoevaak dat nodig is en of dit een probleem zou vormen. Voor mij is het geen probleem omdat ik toch weinig wissel en zou het alleen tegenkomen bij een upgrade van de huidige schijf.

Wat betreft koelingsmogelijkheden is het heel simpel: de behuizing is passief gekoeld. Hiervoor zitten kleine gaten aan de zijkant, waar de warme lucht uit kan stromen. Tevens te zien op de afbeeldingen hieronder.

Behuizing geopend (binnenkant)
Geopende behuizing met SATA en beschrijving binnenzijde

Behuizing geopend (binnenkant detail SATA)
Detail van de SATA aansluiting

Voor de niet zo technische tweaker heb ik ook nog een aantal foto’s gemaakt van wat in de handleiding staat, zodat je weet wat je kunt verwachten. Tevens een visueel stappenplan met hoe je de schijf er in monteert. Alle thumbnails zijn uiteraard klikbaar!

Handleiding
Handleiding pag1-2Handleiding pag3-4Handleiding pag5-6

Stappenplan HDD installatie reallife
Behuizing stap 1 installatie en zijkantBehuizing stap 2 installatieBehuizing stap 3 installatie
Behuizing stap 4 installatieBehuizing stap 5 installatieBehuizing met HDD geinstalleerd

6. Benchmarks

Benchmarks voor een behuizing? Jawel, dat lees je goed. Als ik het goed heb begrepen hebben sommige behuizingen een minder kwalitatief goede USB3 chip dan andere. Ook kabellengte en afscherming kunnen iets toevoegen aan een bepaalde doorvoersnelheid. Daarom heb ik besloten om de behuizing op de pijnbank te leggen en te bekijken wat de doorvoersnelheid en accesstimes zijn, zowel in synthetische testen als reallife data overpompen. Het is stiekem ook een toevoeging op de review die ik van de Hitachi Travelstar 5K1000 ga schrijven, zodat je ziet hoe ie zal presteren niet in je notebook maar als externe disk via USB2.0 en USB3.0.

De uitgevoerde synthetische benchmarks zijn gedaan met een ongeformateerde Hitachi 5K1000, zodat ook sequentieële schrijfsnelheden konden worden getest in HD Tune Pro. Naast HD Tune Pro heb ik ook nog wat resultaten van Crystal Disk Mark.

De reallife benchmarks gingen via een NTFS geformateerde 5K1000 schijf en heb ik in 2x5 stappen ingedeeld. Er is namelijk twee keer een test van 5 delen uitgevoerd, waarbij in het eerste deel van interne schijf naar externe schijf is geschreven en daarna andersom, van extern naar intern. De 5 testen daarin bestaan uit kleine, middel, grote en random bestanden welke ik zelf uit verschillende bestandtypen/groottes heb samengesteld. Dit zijn bestanden van bijv. Word, PDF, PSD, jpeg, RAW, MP3 en WMV/MOV. Een beetje een mix van wat iedereen wel eens gebruikt.

Voor de compleetheid voor de uiteindelijke resultaten hieronder de belangrijkste componenten uit het testsysteem, drivers, gebruikte benchsoftware en kleine samenvatting van de reallife testdata.

Setup:
- Intel Core i7 2600K @ 3,4GHz
- Asus P8P67 Deluxe @ BIOS 3207
- GSkill RipjawsX F3-2133C9D-16GXH @ 1600 7-7-8-20 1T
- Samsung F3 HD103SJ 1TB (interne schijf t.b.v. reallife test)
- Hitachi Travelstar 5K1000 1TB (externe schijf)
- Silverstone Raven SST-RVS02

Software:
- Windows 7 64 bit
- NEC/Renesas Electronics USB3.0 v2.0.32.0 en firmware 4015
- HD Tune Pro 5.0
- Crystal Disk Mark v3.0.4 64 bit

6.1 Reallife benchmarks
De belangrijkste benchmarks zijn wel de reallife prestaties. Eerst nog een klein overzicht welke invoerdata ik heb gebruikt, in welke hoeveelheden en de exacte resultaten in cijfervorm. De gevisualiseerde grafiek gebaseerd op de resultaten komt daarna.

Input en output
Overzicht van in- en outputgegevens voor de reallife benchmarks

Totale output
Resultaten reallife benchmarks
Bron alle ruwe resultaten: USB2.0 en USB3.0

Weinig spannend zijn de resultaten op USB2, maar daar zal je deze behuizing ook niet snel voor kopen. Het is opvallend te noemen dat op USB3 er een duidelijk verschil ontstaat tussen lezen en schrijven van relatief kleine bestanden. Je zou verwachten dat over de hele linie lezen sneller zou zijn, net als dat bij USB2 te zien is. Bij USB3 heb je duidelijk veel winst bij het schrijven van veel grote bestanden tegelijkertijd.

6.2 Synthetische benchmarks
Verder heb ik dus nog een aantal synthetische benchmarks gedraaid zodat het plaatje compleet is. Omdat synthetisch niet direct veel zegt over wat de schijf in werkelijkheid presteert heb ik dit kopje minder ver uitgewerkt. Echter kan je de specifieke plaatjes hieronder natuurlijk wel apart aan klikken om ze in het groot te bekijken.

Benchmarks op USB2.0
USB2 CDM 100MBUSB2 Random Access writeUSB2 Random Access read
USB2 File benchmark 512MBUSB2 File benchmark 64MBUSB2 File benchmark 1MB
USB2 Extra tests writeUSB2 Extra tests readUSB2 Benchmark write
USB2 Benchmark read

Benchmarks op USB3.0
USB3 CDM 100MBUSB3 Random Access writeUSB3 Random Access read
USB3 File benchmark 512MB-512MBUSB3 File benchmark 512MBUSB3 File benchmark 64MB-64MB
USB3 File benchmark 64MBUSB3 File benchmark 1MB-1MBUSB3 File benchmark 1MB
USB3 Extra tests writeUSB3 Extra tests readUSB3 Benchmark write
USB3 Benchmark read

Grappig om te zien dat Crystal Diskmark wel bevestigd dat in elk geval schrijven sneller gaat dan lezen. Ook is te zien dat de synthetische testen echt niet representatief zijn, aangezien de snelheden die erbij worden genoemd niet haalbaar zijn gebleken in de reallife tests. Al met al lijkt de behuizing weinig tegen te houden en maakt samen met een vrije keuze tot een bepaalde disk een snelle externe combinatie mogelijk. Dat is wel het belangrijkst om te weten in deze.

7. Prijs en conclusie

De prijs was rond de 30 euro toen ik hem kocht, inmiddels is de shopprijs gezakt naar 25 euro. Toch best prijzig voor een “simpele” externe case. Daarentegen is hij wel compleet te noemen. De schijf is makkelijk te bereiken zonder teveel gedoe en zit toch stevig in de behuizing. Kabels zijn vrij lang en bieden de mogelijkheid om extra stroom aan te leveren via een 2e USB poort.

Al met al een mooie case met behoorlijke doorvoerprestaties. Ook is hij behoorlijk compleet en makkelijk in gebruik. De prijs is wel relatief hoog, maar je krijgt er ook zeker wat voor terug. Zeker als je het vergelijkt met vaste externe schijven, zijn hiermee je upgrademogelijkheden en het gemak waarmee het gaat zeker goed te noemen.

Overige informatie:
- Silverstone productpagina;
- Silverstone producthandleiding;
- LegitReviews beoordeling.

Heb jij ook een Silverstone Raven RVS02 Zwart?

Ik dacht heel even "RVZ02, een nieuwe case??"

Mooie review, ga zo door :D
o dan ben ik niet de enige :D
verder gewoon goede review
Haha in zekere zin ook niets aan gelogen, tis ook een case natuurlijk. Een kleintje dat wel.. :P :D
Maar bedankt!
De USB-aansluiting ziet er niet echt uit als USB 3.0, eerder als USB 2.0...
Goede review zeg!

Ik denk dat ik deze ga kopen in combinatie met een SSD. Ik ben erg benieuwd wat de doorvoersnelheden daarvan zulen zijn. Ik zal dat tzt wel even posten :)

In ieder geval goed bezig Marcel87!
Bedankt, ik ben ook nieuwsgierig naar je resultaten... ;)
wat gebeurt er als je hem met maar 1 usb poort aanlsuit?
Dat werkt gewoon prima. Ik zal je eerlijk zeggen dat ik die power USB eigenlijk nooit gebruik. Vroeger waren er nog wel eens verhalen van schijven die niet goed kunnen opspinnen op de stroom uit 1 USB poort. Daarom is het dan wel top dat deze behuizing standaard een Y-kabel hiervoor mee levert. Stel je hebt zo'n schijf die er moeite mee heeft, dan kan je hem makkelijk extra prik geven zonder daar nieuw spul voor te moeten kopen of andere moeite voor moet doen. Je prikt dan gewoon die rode erbij in en klaar is Kees. :)
Oke. dank je wel!
Gave review! Jammer dat het niet met een SSD erin is getest. Ik vraag me nl. af of de SATA3 "support" ook werkelijk inhoud wat het suggereert. Dat kun je helaas met een HDD niet vaststellen.
Bedankt. Je hebt grotendeels gelijk, echter ik wilde ook ergens een grens trekken... aangezien in-depth reviewen me nogal wat tijd kostte en ik op dat moment geen SSD "over" had. Heel misschien ga ik er later nog eens naar kijken (want je hebt op zich wel een goed punt), maar dat kan nog wel een tijdje duren wegens het gebrek aan tijd.

Verder kan je natuurlijk ook weer afvragen hoeverre de USB3.0 de SATA3 zal bottlenecken en dus welke SSD snel genoeg/te snel is voor deze case. Kan maar zo zijn dat de USB3 poort (en bijbehorende software) de SSD bottleneckt, maar dat de case best sneller kan zodra USB3.1 is uitgekomen en daarop is aangesloten. ;)
Als ik de specificaties lees heeft hij intern een sata600 bus en extern een usb 3.0
Dus in theorie stel dat je een SSD zoals een 850Pro in die behuizing steekt en in je PC ook een gelijkaardig iets hebt zou je dan (in theorie) meer dan 400 MB/s moeten halen ?

Jammer dat de SSD's in grote opslag 512 GB of 1 TB nog veel geld kosten anders was dit een leuk speeltje :)

Ik ben die trage pokkeschijven meer dan kotsbeu :+
Top review Marcel! Dadelijk gelijk maar even bestellen. :D Handig om aan mijn router te hangen met een SSD (doorvoorsnelheid) testjes voor komende review(s). Nogmaals super! +3
Bedankt voor het compliment! Ik ben benieuwd welke snelheden jij gaat halen. Ga je er ook iets over schrijven? :)