Samsung Galaxy Note Pro WiFi 32GB Zwart Review

Jeronomo8 6 mei 2014, laatste update op 7 mei 2014, 1.918 views

Samsung Galaxy Note Pro WiFi 32GB Zwart

Pluspunten

• Scherm, resolutie is gewoon schitterend
  • S-Pen heeft zeker meerwaarde in combinatie met goede apps
  • Dropbox, NRC en Netflix abonnementen
  • Speakers
  • Hancom office

Minpunten

• Duurt vrij lang voordat de tablet is opgeladen
  • TouchWiz is erg omslachtig en langzaam
  • Galerij app
  • Prijs technisch gezien vind ik hem duur
  • Snelheid over het algemeen genomen

Na een maand de Samsung Galaxy note pro 12.2 gebruikt te hebben wil ik graag mijn visie op deze tablet met jullie delen.

Om maar te beginnen met de behuizing:

Samsung heeft voor een lep leren achterkant gekozen welke een fijne structuur heeft die niet wegglijd uit je handen. Aan de achterkant vind je tevens de acht megapixel camera terug.

Aan de voorkant zitten er naar mijn mening vrij dikke bezels en de multitask button de home button en de terug button. Het is een verademing om te zien dat Samsung mee gaat in de richtlijn van google en een multitask button heeft aangebracht op deze tablet.

Verder schittert deze laptop op de voorkant met het scherm. Dit scherm heeft een hoge resolutie 2560 x 1600 pixel en de kleurreproductie is naar mijn inzicht goed te noemen. Kleuren zien er goed en niet verzadigd uit, soms is het scherm wat minder helder maar dat daar gelaten.

Op het gebied van aansluitingen heeft Samsung ervoor gekozen om een micro sd slot beschikbaar te stellen waardoor men het geheugen van de tablet kan uitbreiden met maximaal 64 gb. In totaal kan er dus met 96 GB gewerkt worden. Samsung heeft op deze tablet een usb 3.0 aangebracht. Hierdoor kunnen gegevens vrij snel naar de tablet worden geschreven. Wel moet ik opmerken dat de aansluiting op de tablet best wat speling heeft.

De tablet beschikt verder over een WiFi verbinding (802.11 a/b/g/n/ac) welke uitstekend verbinding maakt met het internet. Hiernaast zijn ook nog Bluetooth en GPS verbindingen beschikbaar. Samsung heeft zelfs een infrarood oog op de tablet geplaatst.

Aan de binnenkant vinden we in de versie die ik heb mogen testen een eigen chip van Samsung terug. De Samsung Exynos 5420 processor, een octacore processor. Welke in feite bestaat uit vier Quadcore A15 1.9GHz en vier kernen Quad A7 1.3GHz kernen bestaat, het zogenoemde big little concept. Qua rekenkracht in principe niks te klagen dus. Deze octacore processor wordt bijgestaan door niet minder dan 3 GB aan intern geheugen wat in theorie meer dan voldoende moet zijn. De tablet is verder voorzien van een Mali T628 gpu ondanks de hoge resolutie van het scherm nog prima in staat is mee te komen op niveau. Spelletjes draaien over het algemeen vrij soepel.

In de tablet zit een accu van maar liefst 9500 mAH. Dit zorgt ervoor dat je makkelijk drie tot vier dagen met de tablet kan doen in normaal gebruik. Een nadeel hiervan is echter wel dat het vrij lang duurt voordat de tablet volledig is opgeladen.

Samsung heeft naar mijn idee slim nagedacht over de plaatsing van de boxen, aan beide zijden van de tablet zitten speaker grills verwerkt waar een behoorlijk geluid uit komt. Een voordeel hiervan is dat het geluid niet wordt gedempt als de tablet op zijn rug ligt en het geluid nog enigszins stereo over komt.

Op de tablet zijn twee camera’s aanwezig aan de voorkant een twee megapixel camera welke prima is om bijvoorbeeld mee te skypen en op de achterkant een 8 mega pixel camera. De camera op de achterkant kan foto’s maken tot maximaal een resolutie van 3264 x 2448 pixels in een 4:3 stand. Moet zeggen dat de foto’s er vrij goed uitzien maar als ik ze vergelijk met de foto’s die mijn lumia 1020 maakt kan het beter. Zelf zie ik het nut van een camera aan de achterkant van een tablet niet zo in, pak niet snel een tablet om even een foto te maken.

De tabelt onderscheidt zich door de S-Pen. Dankzij deze pen is men hiermee in staat de tablet te bedienen. Tevens is er een optie om te tekenen en aantekeningen te maken.

Dan de software Samsung heeft ervoor gekozen een nieuwe versie van TouchWiz op deze tablet te installeren. Hier zit het vernieuwde MagazineUX waarmee Samsung probeert widgets en apps overzichtelijk in een soort van flipboard look weer te geven. Zelf vind ik het aan de ene kant makkelijk om een verdeeld scherm met meerdere secties te hebben welke zichzelf updaten. Doet me erg denken aan de live tiles windows. Maar aan de andere kant gebruik ik het meer voor nieuws, email en agenda en niet voor apps. Hier vind ik de traditionele vorm van app icoontjes makkelijker werken. Wat voornamelijk mij nu tegenstaat de vernieuwde interface te gebruiken is het gebrek aan ondersteuning van Nederlandse sites of bekende apps als facebook.

Zelf vindt ik de TouchWiz skin erg recourse eisend. Als je de taskmanager opent vanaf het moment dat de tablet is gereboot heb je nog 1,51 GB over voor normale werkdoeleinden. Van de 2,71 GB wordt dus ruim een gigabyte gebruikt door enkel touchwiz.

Wat mij erg opvalt is dat ondanks de brute rekenkracht de tablet hapert in gebruik. Als men de applicatie toets indrukt dan hapert de interface. Als je schakelt tussen apps merk je duidelijk stotteringen in de interface op.
Samsung heeft tevens enkele applicaties toegevoegd aan de tablet. Hierbij valt te denken S Planner, S Note, E-meeting, Hancom office, Evernote, Remote PC, WebEx, Flipboard, NY Times, dropbox en netflix. Bij Dropbox krijgt je twee jaar lang gratis 50 gb van Samsung. Bij Netflix krijg je een half jaar abonnement cadeau je krijgt zelfs een gratis full version van Hancom office. Deze bestaat uit zowel word, excel en powerpoint functionaliteiten.
De Hancom office suite poogt een volledig office suite ervaring. Je kan er office bestanden mee openen en bewerken. Zelf heb ik de word en excel app geprobeerd maar ben tot de conclusie gekomen dat ik dit toch liever op een pc met een toetsenbord doe. De app werkt en doet wat hij beloofd, ja kan bestanden bewerken en openen. Als je echter werkt met macro’s in je excel werkt de app hier niet mee.

Samsung levert ook nog de eigen Knox omgeving mee. De knox omgeving kan heel handig zijn voor zakelijke toepassingen. Moet zelf zeggen dat ik een eigen werk omgeving had ge´nstalleerd hierop met een eigen home screen en eigen apps. Werkt heel handig en je kan hiedoor snel schakelen tussen werk en prive omgevingen.
Ondanks het aanwezig zijn van google now levert Samsung ook de eigen S Voice app mee. Zelf heb ik enkel de google app gebruikt dus kan hier weinig over zeggen behalve dat het mij overbodig lijkt.
Samsung heeft er ook aan gedacht dat er mensen zijn met een Samsung smartphone en heeft hiervoor een app genaamd SideSync meegeleverd. Met deze applicatie kun je de meldingen die op je telefoon binnenkomen ook op je tablet laten binnen komen. Je bent zelfs in staat je binnenkomende apps te beantwoorden op je tablet. Zelf heb ik geen android of samsung telefoon dus dit ging helaas niet werken.

Samsung heeft een app genaamd WatchOn ge´nstalleerd. Via deze applicatie ben je in staat het infrarood oog te gebruiken. In deze applicatie kan je instellen voor welke apparaten je de tablet als afstandsbediening wil laten dienen en kan je kijken wat er op tv is. Naast dat deze enorme tablet niet heel handig vasthoud als afstandsbediening toont de app alleen de tv gids voor alle kanalen behalve de eerste nederlandse tien. Dus de belangrijkste kanalen worden hier niet in getoond. De app crashed daarnaast zo vaak dat ik deze niet werkbaar vindt.

Samsung heeft ook een videoplayer en galarij app meegeleverd. De video app heb ik enkel met h264 bestanden getest en deze werken uitstekend, zelfs met ondertitels. De galerij app daarin tegen is om te huilen. Deze app crashed heel vaak en is traag.

Verder merk ik in het dagelijkse gebruik dat de tablet minder vloeiend aanvoelt dan de LG Pad 8.3 van mijn vriendin. Er zijn verschillende applicaties waaronder spelletjes welke vloeiend op de LG lopen met een snapdragon 600 chip en haperen op de octacore van Samsung.

Zelf heb ik de tablet voornamelijk voor zakelijke doeleinden gebruikt. Moet zeggen dat de S-pen hierin zijn meerwaarde voor mij heeft getoond omdat ik aantekeningen in mijn one note app schrijf en bij het afsluiten van de app deze direct beschikbaar zijn op mijn werk pc. Hierbij gebruik ik echter wel een app van Microsoft genaamd OneNote in samenwerking met de S-Pen.

Het grootste nadeel van deze tablet vind ik dat er tot op heden op de Nederlandse markt geen enkele screen protector of hoesjes verkrijgbaar zijn. Omdat de tablet best een hoog gewicht heeft hou je hem niet zo makkelijk vast met een hand. Een film kijken wordt hierdoor best lastig want het kijkt voornamelijk niet zo lekker.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note Pro WiFi 32GB Zwart?

je hebt hem waarschijnlijk gekocht voor 660 inc btw?
ik sta te popelen om er ook 1 te kopen,maar ik wacht nog even totdat hij onder de 600 zakt.
Nee ik had hem voor de volle 699, snap dat je wil wachten. :)