Nexus LOW-7000 Review

empheron 30 januari 2009, laatste update op 1 februari 2009, 1.908 views

Nexus LOW-7000

Pluspunten

• Mirror finish
  • Goede chipset koeling
  • 7cm hoog, past dus in iedere kast.
  • Geluidsproductie (afwezig)

Minpunten

• Installatie vereist backplate.. moederbord moet verwijderd worden.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Reden aanschaf

Ik heb de Nexus LOW-7000 gekocht om de processor / chipset van een HTPC beter te kunnen koelen. Het moederbord (Gigabyte GA-E7AUM-DS2H) met Geforce 9400 chipset werd in eerste instantie te warm bij het afspelen van Bluray content (80C idle, door een waardeloze combinatie van slecht passief blok op de chipset en de standaard Intel koeler van een E7300).

Verpakking, inhoud

In de verpakking zitten losse brackets voor socket 775 en 1366, een backplate voor s775, schroeven, koelpasta, verlengkabel voor de 12V cpu kabel, installatie handleiding en een spatel voor het verdelen van de koelpasta over de cpu. Het geheel is netjes verpakt zoals bij bijna alle producten van Nexus.

Installatie, algemene indruk

Bij het voorbereiden van installatie viel meteen al op dat deze Nexus koeler net als de Nexus Xir-2300/3500 een mirror finish heeft. Het gepolijste oppervlak is met een sticker afgeplakt tegen beschadiging, er zijn hele fijne polijst lijnen zichtbaar, maar de reflectie van het oppervlak is bijna perfect.

De koeler is op een s775 moederbord geplaatst, ik heb dus de brackets geinstalleerd voor dit type mobo. Deze worden in de voet van de koeler geklemd, waarna je een paar schroeven aandraait die voorkomen dat ze nog los kunnen schieten. Ik was overigens verbaast om bij zo'n lichte koeler (+/- 450gram) nog een backplate te moeten installeren. Het geheel zit nu natuurlijk uitermate stevig vast.. maar voor een HTPC waarbij het moederbord horizontaal in de behuizing ligt is het nut van een backplate discutabel. Het installatiegemak zou veel groter zijn geweest als er brackets met standaard intel-pushpins bijzaten.

De koeler is standaard voorzien van een 2cm hoge 12cm ventilator, deze kan theoretisch vervangen worden door een andere fan, maar is zo stil dat dit praktisch gezien niet nodig is.

Na installatie valt direct op dat de ontwerpers van deze koeler heel goed na gedacht hebben over het koel houden van chipsets. Een groot deel van de ventilator hangt namelijk boven de chipset waardoor deze veel verse lucht krijgt.

In gebruikname, conclusie

Na installatie van de koeler meldde de NVidia system monitoring software dat de temperatuur van de chipset met bij 40c gezakt was. Tevens is de geluidsproductie aanmerkelijk gedaald en kunnen de ventilatoren van mijn Antec Fusion Remote behuizing weer op standje 'laag'. Na installatie van de koeler geen crash meer gehad, mission accomplished dus.

Update : vrijdag 30 januari 2009

Ik begreep de temps van RealTemp niet helemaal, tot ik een stukje las over 'stuck sensors' bij 45nm processoren. Klaarblijkelijk heeft mijn proc een stuck sensor op core1, waardoor deze bij een Tj Max van 95C altijd 54C aan geeft (maakt niet uit of ik Orthos 10 seconden of drie uur laat draaien).

De beste meeting is die van Core2 (Tj 25C bij een kamertemperatuur van 20C, Tj Max op 95C), na een uur Orthos liep dit op naar 32C.

ps. Foto's van eindresultaat volgen nog.

Heb jij ook een Nexus LOW-7000?

Temperaturen van processor voor en na??
Uit mijn hoofd weet ik alleen de cpu1 tj en cpu2 tj van de nvidia monitoring tool:
  • cpu1 tj 60C
  • cpu1 tj 33C
Ambient temp is +/- 23C, doordat de pc in een media meubel staat, samen met een humax decoder en een 5.1 versterker.

Ik heb geen idee of dit accurate metingen zijn. Ik doe vanavond eens een prime test, met speedfan op de achtergrond (had nog geen profiel voor de 9400 chipset).

Mocht je nog andere suggesties hebben om dit te meten, dan graag.
Download speedfan is:

(Op het kleine blauwe speedfan 4.37 linkje klikken voor download)

Hiermee kan je redelijk accuraat allerlei tempraturen uitlezen.
Past in iedere kast o.O.
Was het maar waar ik heb een apple IIc waar ik graag pc in zou bouwen alleen ruimte is zowel vriend als vijand hier.
kast is slecht 6 cm hoog maar ben ook bezig aan een g5 en daar zou ie dan weer wel in passen :P
vind backplate montage niet echt een nadeel, dat hebben de meeste koelers toch :+
Verder zeer nette review ;)
Misschien plaatje van jezelf erbij?
Foto's komen er vanavond bij :)

Verder vind ik backplate montage geen nadeel (noodzakelijk bij verticaal geplaatste moederborden)... maar voor horizontale installatie zijn pushpins natuurlijk afdoende (en ik ben graag lui.. nu moest ik mijn moederbord natuurlijk uit de behuizing halen voor installatie van de koeler).
Als je je koeler omdraaid werkt ie wel :) je heat pipes staan verkeerd om, zo kan die interne vloeistof nooit stromen he :) dan is het idd een *** Koeler |:(