Corsair XMS2 TWIN2X4096-8500C5 G Review

Larry4 27 januari 2009, 1.116 views

Corsair XMS2 TWIN2X4096-8500C5 G

Pluspunten

• Solide heatspreader

Minpunten

• In een set van corsair is de kans groot dat er met 1 module iets mis is.
  • Draait niet op 1066Mhz in pair.
  • Na 2 maanden gebruik memory errors

Stabiliteit Score: 1
Deze korte review is bedoelt zodat andere dit geheugen kunnen her overwegen.

Ik had dit setje van 2x2gb aangeschaft voor mijn nieuwe systeem en ik wilde dit dus op wat sneller geheugen laten draaien dan DDR2-6400 dus leek mij DDR2-8500 een goedkope optie om wat sneller geheugen in m'n systeem te prikken.

Helaas heb ik mijn vertrouwen in Corsair opgezegt omdat het 1e pair DOA was (iig 1 module) andere was 100%. Het 2e pair was prima in orde nadat het geheugen een nachtje onder memtest86 had gedraait.

Na wat timing issues en een flash van het bios kon het nog niet op 1066Mhz werken (alleen een enkele module) maar in een pair weer niet erg raar. dus maar op 800Mhz laten draaien (had even geen tijd om er verder aan te prutsen)

Desondanks de 800Mhz instellingen kreeg ik toch na een ~10 weken wat vage problemen onder Linux bijv checksums testen van files direct na elkaar leverde verschillende corrupte bestande op die 1min daarvoor wel als goed waren bevonden. Na deze bevindingen had ik maar weer is een live cd tevoorschijn gehaald met memtest86. Fail Error Fail op de wat hogere memory gebieden. Vandaar dat m'n OS (Linux) nog wel redelijk werkte :). Maargoed geheugen ook maar in een andere pc getest ook met fails en van 1 module begon het bios al te piepen.

Gelukkig kan ik m'n geld terug krijgen van de webshop (Azerty) echt top.
Het kan zijn dat ik dubbel pech heb en dat bij andere mensen het wel goed werkt.

Heb jij ook een Corsair XMS2 TWIN2X4096-8500C5 G?

De negatieve eigenschap: "In een set van corsair is de kans groot dat er met 1 module iets mis is." is natuurlijk onverantwoorde generalisatie van de bovenste plank.

En ook "Draait niet op 1066Mhz in pair." lijkt me sterk; het wordt immers zo verkocht en als ik google zie ik geen regen van klachten. Mijn conclusie is dan: het ligt aan je mobo en/of configuratie.

Een beetje onderzoek op GoT leert dat veel mensen problemen hebben met >= 4 GB configuraties of 4 bankjes en PC-6400 of sneller. In bijna alle gevallen is de workaround/oplossing:

1) lagere snelheid (zoals je deed) en/of
2) lossere timings en/of
3) Voltage op NB (waar de memcontroller in zit) ophogen ...

Waarbij het dus bijna altijd aan het mobo en/of de configuratie ligt en niet aan het geheugen zelf. En heb je wel het juiste RAM voltage (niet teveel / te weinig) geconfigureerd ?
Iets wat mensen vaak over het hoofd zien... standaard voltage voor deze modules is 2.1V, waarbij je theoretisch tot 2.8V kunt gaan, aldanniet met extra koeling of volt mod... Maar het moet minimaal 2.1V zijn, anders krijg je dit soort typische problemen. Helaas komt het vaak voor dat bij de automatische instellingen van je bord dit voltage maar op 1.85/1.95 staat.

Wat overigens wel weer voor Corsair spreekt is dat je ze bij bijna iedere winkel direct omgeruild krijgt in geval van problemen (corsair heeft uitstekende garantie voorwaarden). Zodra de modules het niet doen op de specs waarop ze verkocht zijn, direct gaan omruilen dus.
Je review is wat onduidelijk op een aantal punten:
Welke CPU heb je gebruikt?
Hoeveel reepjes gebruikte je totaal? 2 of 4? Uit je review maak ik 4 op, maar het staat nergens expliciet.
Staat dit geheugen ook wel op de QVL van de fabrikant?

[Reactie gewijzigd door PeaceNlove op 27 januari 2009 22:37]

"het 1e pair DOA was (iig 1 module) andere was 100%."

Daaruit maak ik op dat het om twee modules gaat. ;)
Bij Intel P43 / P45 chipset moet je soms het voltage van de MCH wat verhogen om 1066 MHz in dual channel te kunnen draaien.
Ff checken op de website van Gigabyte, in de Memory Support List staa de volgende melding:

Note: Due to AMD AM2+ CPU limitation, DDR2 1066 is only supported by 1 dimm per channel.

Niet gek, dat tie het niet doet in een channel van 2 modules...