Asus Memo Pad HD 7 16GB Blauw Review

Pataar 5 mei 2014, laatste update op 28 april 2015, 3.314 views

Asus Memo Pad HD 7 16GB Blauw

Een prachtige tablet voor een klein prijsje. Hij biedt niet de prestaties van een high end tablet, maar dat mag je niet verwachten. Het scherm is erg goed en bied goede kijkhoeken. Wel is het scherm iets te licht in het donker op minimale helderheid.

Pluspunten

• Accuduur
  • Scherm
  • Speakers
  • Formaat
  • Prestaties

Minpunten

• Prestaties
  • Camera
  • Geen oortjes in de doos

Waarom deze tablet?
Ik ben een Windows Phone gebruiker, dus miste ik best veel apps. Ik wilde ook iets wat ik in de les kon gebruiken, een telefoon was niet toegestaan.
Een vriend van mij heeft de Asus Nexus 7 (2013). Dit vond ik een erg fijne tablet, maar ook een stuk te duur. Toen ik dus in de Pricewatch eens ging zoeken naar mijn prijs categorie (tot ¤150) kwam ik al zeer snel uit bij de Asus Memo pad HD7. Nadat ik een forumpost had geplaatst of deze aan mijn eisen voldeed, wist ik het zeker.
Op 2de paasdag ging ik dus naar de Media Markt om de tablet op te halen.

De doos

In de doos kan je naast de tablet zelf ook de muuradapter vinden met USB naar micro USB kabel en de boekjes. Jammer genoeg geen oortjes, die toch altijd fijn zijn als reserve. Wel kreeg je een stand voor de tablet. Deze is erg degelelijk, maar wel gewoon van plastic. Natuurlijk zijn er ook de Asus boekjes aanwezig.

1ste indruk
Zoals eerder in deze review vermeld, ging ik deze tablet ophalen in de Media Markt.
Toen dacht ik echt “wat een dik ding”. Eigenlijk valt dit reuze mee, en hij is best handzaam.
Het viel mij ook op hoe mooi het scherm was. Niet zo mooi als mijn Nokia 920, maar de kijkhoeken waren wel echt fantastisch. Hij was ook verbazend licht.

Bouwkwaliteit & design
De bouwkwaliteit van deze tablet is gewoon goed. Niets geks. Ik vind het design persoonlijk best mooi, lekker simpel. De randen rondom het scherm zijn ook niet verschrikkelijk groot. Hij ligt daardoor ook lekker in de hand.

De achterkant van de tablet is ook gewoon goed en strak vormgegeven. Hij is wel plastic.

Op de linker zijkant van de tablet vindt je alleen het micro SD kaart slot.

Op de bovenkant vind je alle aansluitingen, dit houdt in: een micro USB poort en een 3.5 millimeter audio jack. Het gaatje is (denk ik) voor de achterkant van de tablet te halen. Ik heb dit alleen nog niet geprobeerd en ben het ook niet van plan.

Op de zijkant is van links naar rechts te zien de power knop en de volume knop.

Aan de onderkant treffen we de speakers aan.Over de kwaliteit ben ik tevreden. Althans voor een tablet van dit budget. Bij hoge volumes krijg je wel een lichte kraak. Het zijn stereo speakers. Hierover vertel ik later in deze review meer.

Op de achterkant is niet veel te zien behalve de camera in een klein bultje van ~1 of 2 millimeter. Er staat ook een Asus logo in "gegraveerd". Dit licht een beetje lager dan de rest.

De voorkant is volledig van glas. Deze glasplaat is erg aantrekkelijk voor vingervlekken en is moeilijk schoon te krijgen. Zelfs niet met een beeldscherm reinigings spray. Bovenaan is de 1.3MP voorcamera in het midden geplaatst. Onderaan heb je een licht grijs Asus logo. Er zitten geen knoppen op zoals bij de galaxy’s, maar deze zitten op het scherm.

Software
De software op de memo pad is bijna stock android. De interface is gewoon precies hetzelfde.
Asus heeft wel een paar aanpassingen gedaan in het notificatie scherm. Dit kan je ook uitzetten. Ik heb dit aan laten staan, want ik vind het erg fijn.

Als je de home knop ingedrukt houdt, krijg je een halve cirkel met pictogrammen die je zelf kunt instellen.

Een andere toevoeging van Asus zijn widgets. Deze zijn heel handig om even iets op te zoeken in chrome. Of snel iets uit te rekenen.

Wat mij tegenvalt aan de software is de hoeveelheid bloatware. Je hebt heel handige zoals AudioWizard. Dit is gewoon een equalizer.
Asus Splendid is ook een handige toevoeging. Zelf heb ik hem niet gebruikt, omdat het scherm al goed gekalibreerd is. Dit wordt trouwens ook behandeld in de video review.
Jammer genoeg is niet alle bloatware zo handig. Bijvoorbeeld Amazon Kindle en Press reader.

Prestaties
Ik vind de tablet eigenlijk best snel. Je moet wel een app zoals android assistent hebben om het RAM geheugen af en toe leeg te maken, anders wordt hij inderdaad echt heel traag.
Misschien vind ik hem ook wel snel aanvoelen omdat mijn oude android telefoon (HTC desire C) heel traag was. Hierdoor kreeg ik ook een afkeur van Android. Dit heb ik nog steeds.
Even terug on topic.
De meeste spelletjes draait hij gewoon goed. Het browsen is ook gewoon snel en ook sneller dan de Ipad Mini van een vriend.

Camera
Ik vind dat je een tablet niet mag beoordelen op een camera. Hiervoor heb ik tenslotte mijn Lumia nog voor. Wat ik wel redelijk belangrijk vind is dat de front camera redelijk is. Hieraan voldoet hij gewoon. Mits je genoeg licht hebt. Voor soms een Snapchat te maken is hij ook gewoon nog perfect.

Zoals U kunt zien is de Memo Pad geen uitblinker in Low-light. De situatie was in een kamer met géén lampen, behalve 2 computer schermen.

Dit is een test van de voorcamera in goed licht (3 lampen). De kleuren zijn niet al te realistisch en een beetje vaal.

Speakers
Zoals eerder vernoemd in deze review kwam er een stukje over de speakers.
Ik heb ze vergeleken met mijn boxen en mijn Lumia .
De resultaten zijn niet verrassend. De boxen waren natuurlijk eenzaam aan de top. Tussen de Nokia en de Asus was het al een beetje moelijker om te kiezen. Uiteindelijk kwam de Nokia als winnaar uit de bus.
De Asus had een lichte kraak als hij op volledig volume stond. Het geluid was ook niet "vol".
De plaatsing van de speakers vind ik eigenlijk gewoon goed. Vaak dek je de speakers af als je in landscape modus bent. Bij de Asus is dit niet het geval, door de inkeping waar de speakers in geplaatst zijn.
Je merkt ook niet al te zeer dat het geluid van één kant komt.

Scherm
Over het scherm ben ik blij verrast. De resolutie is mooi. Natuulijk zou het fijner zijn als 1920*1200 was, maar dan zou de tablet te duur worden.
De kijkhoeken zijn ook echt gigantisch. Als ik de tablet s'nachts als e-reader gebruik dan draai ik de tablet gewoon 45 graden. Dan heb ik niet zoveel licht in mijn ogen en kan ik nog steeds alles perfect zien.

|Accuduur
Ik kan makkelijk 3 dagen me één accu doen. Op het moment van schrijven is het vakantie en gebruik ik hem s'avonds 4 uur voor spelletjes en als e-reader. Ik had ook genoeg aan één accu lading in de bus naar Londen.

Samenvatting
Deze tablet is zijn geld zeker waard. Het is een budget tablet. Dit merk je ook in de snelheid. Voor de rest zijn er weinig dingen budget die echt uitmaken. De accuduur is goed en het scherm is prachtig met goede kijkhoeken.

Graag wil ik ook stijnvbml bedanken voor zijn Asus nexus 7 (2013) review. Deze heb ik gebruikt als richtlijn. Hij heeft mij ook geholpen met de plaatjes invoegen.

Ik gebruik deze tablet in het officiële Asus hoesje. Dit is echt een (dure) aanrader.

Als laatste heb ik nog een Strawpoll. Ik wil best wel een video review van mijn geschreven review maken. Als veel mensen dit fijn vinden wil ik wel even de tijd nemen om dit te doen.

Heb jij ook een Asus Memo Pad HD 7 16GB Blauw?

Het enige jammere eraan is dat het scherm spontaan kapot kan gaan. En uiteraard wil Asus niets daarvan weten.
Is dit bij jou voorgekomen? Hiervan had ik namelijk nog nooit iets van gehoord of gelezen.
Ik heb dit probleem ook en eerst zat er een hele barst in en dat is gemaakt maar nu zit er een scheur in van 5 millimeter en ik ben bang dat ze ddiut niet meer gaan maken.
Helaas wel en de verkoper (S&F) heeft met Asus contact gehad. Die stelde dat er eerst een onderzoek moet plaatsvinden à ¤60,- en dat mocht blijken dat het niet om een fabricagefout gaat de reparatie en materiaalkosten uiteraard ook voor mijn rekening zijn.

Al met al is het ermee leven of gewoon een nieuwe kopen, reparatie heeft totaal geen zin.
Prachtige review!
Is prima review geworden!
Ik heb zelf een redelijke afkeur voor mediatek procesoren, ik zou eigenlijk geen telefoon met mediatek processor kopen. Hoe werkt hij hier in. Hij lijkt me aan de matige kant, of is hij genoeg voor licht gebruik?
Als eerste dankjewel :)
ik gebruik de tablet best zwaar. Ondertussen heb ik niva launcher en cleaner master om alles wat lichter te maken. Cleaner master heeft een handige gamebooster functie. Hierdoor kan ik eigenlijk alles doen wat ik wil.