Apple iPad Air WiFi 16GB Zilver Review

spywurm 5 mei 2014, laatste update op 13 mei 2014, 1.615 views

Apple iPad Air WiFi 16GB Zilver

Pluspunten

• Mooi retina scherm, met een iets breder kleurengamma dan de Mini Retina
  • Voor de grootte van dit product toch een aangenaam gewicht
  • Nieuwe M7 chip voor bewegingen
  • 64bit, klaar voor nog even mee te gaan
  • Ecosysteem van de AppStore, meeste apps voor een tablet

Minpunten

• Geen TouchID
  • Geen WiFi 802.11 AC
  • Standaard hoeveelheid opslag moet 32GB zijn

Hier mijn eerste review van een product :) Ik heb de iPad Air 16GB WiFi only gekocht. Was eerst aan het twijfelen om het feit dat ik al een iPhone 4S had en eigelijk geen iPad nodig had. En dat is ook zo, het is overbodige luxe, maar toch zr aangenaam voor in de zetel of dergelijke. Ik had vroeger al een iPad 2 maar deze vond ik niet zo leuk vanwege het gewicht en het non-retina scherm. Heb deze dus ook niet veel aangeraakt.

De snelheidswinst tegenover een iPad 2 of iPhone 4S is toch redelijk spectaculair te noemen, deze iPad Air blaast ze allebei weg! Het enige spijtige vind ik dat deze geen Touch ID heeft en ook niet de nieuwe 802.11AC.

De bouwkwaliteit is zoals we van Apple gewoon zijn, gewoonweg degelijk met een mooi design. De achterkant is uit unibody aluminium en de voorkant is een glasplaat uit gorilla-glass tegen krassen en met een laagje tegen vingerafdrukken.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Deze is zoals te verwachten van hoge kwaliteit. Het is een unibody ontwerp van alluminium en gorillaglass (goed tegen krassen en vetvlekken).

Ergonomie
De ergonomie van de iPad Air is tegenover vorige modellen verbeterd. Hij is opmerkelijk lichter dan de vorige modellen en daardoor kan je deze langer met 1 hand vasthouden. Het totale gewicht voor het WiFi only model is amper 469gr. Voor het typen in "landscape" modus is het niet zo simpel als je kleine handen hebt, maar toch goed te doen. Als je er echt last van hebt kan je het visueel toetsenbord splitsen door met 2 vingers het toetsenbord "uit elkaar te trekken". Zeer makkelijk voor als je echt blind kunt typen.

Wil je echter een iPad die je echt een poosje met 1 hand kunt vasthouden zou je misschien beter naar de iPad Mini Retina kijken en deze overwegen.

Warmte en geluidsproductie
De geluidsproductie heb ik nog niet mogen meemaken bij de iPad Air. Dit had ik ook verwacht omdat de iPad Air bij mijn weten geen bewegende onderdelen heeft. Qua warmteproductie is het heel goed, enkel bij intensieve toepassingen zoals Infinity Blade 3 of dergelijke kan de achterkant na een tijdje wel warm worden maar echt niet overdreven. Ook aan de lader is het een lage warmteproductie.

Past niet echt in deze categorie maar om het toch maar even te vermelden: De stereoluidsprekers van de iPad Air zijn van degelijke kwaliteit en kunnen redelijk wat geluid produceren maar een echte "stereo" ervaring kan je het niet noemen omdat de twee luidsprekers te dicht bij elkaar geplaatst zijn. Ook is het zo dat als je de iPad in landscapemodus plaatst verhinderd 1 van je handen meestal het geluid door deze te bedekken.

Mobiliteit en accuduur
De mobilitiet is ook fel verbeterd omwille van het lage gewicht en de kleinere randen rondom het scherm van de iPad Air. De grip van het toetsel is ook zeer goed omwille van de aangepaste bezels.

De accuduur is ook zeer goed, ook al hebben ze de batterij wat kleiner gemaakt. Dankzij de energiezuinige A7 chip in samenwerking met de M7 (voor bewegingen etc.) gaat hij toch een aardige tijd mee. Naar mijn inschattingen kom je met gewoon surfen en wat facebook checken (met wifi en bt aan) een goede dag tot 2 dagen rond. Ongeveer 8 uur gebruik schat ik in. Als je echt zware grafische games speelt tot 4 5 uur. Hier staat het ophalen van mail, fb-meldingen en dergelijke aan (om de 30min.)

Featureset
In de doos krijg je niet veel mee. De iPad Air, een lichtnetadapter met USB naar lightning kabel, wat documentatie en that's it. Eenmaal dat je de Air opstart en naar de Appstore gaat krijg je wel het hele iLife (iPhoto, iMovie, Garageband) en iWork (Numbers, Pages, Keynote) pakket voor IOS gratis ter download.

De iPad Air beschikt over de volgende eigenschappen:
  • Lightning connector
  • 3,5mm stereo-aansluiting koptelefoon
  • Stereo luidsprekers
  • Camera voorzijde: FaceTime HD (1,2 megapixel en 720p HD opnames)
  • Camera achterzijde: 5 megapixel, autofocus, HDR, gezichtsherkenning, etc.
  • 2 microfoons
  • WiFi 802.11 A/B/G/N op 2 kanalen (2,5 en 5,0GHz) met MIMO
  • Bluetooth 4.0
Prestaties
Uitstekend! Ben nog een enkele hapering of dergelijke tegengekomen. Velen zeggen op internet dat de iPad Air wat moeite heeft met het weinige (1GB) RAM-geheugen vooral in safari met meerder tabs en veeleisende websites en dan crasht maar dit ben ik nog niet tegengekomen.

Beeldkwaliteit
Zr goed. Het is een retina scherm met 2048 x 1536 pixels wat resulteert in een pixeldichtheid van 264ppi. Ook de kleurenreproductie is dik in orde. Het scherm heeft misschien minder pixels per inch dan de iPad Mini Retina maar daarvoor heeft de iPad Air een breder kleurenspectrum. Voor de gewone casual gebruiker zal dit niet opvallen maar voor de "techneuten" onder ons wel.

PS.: review geschreven met de iPad Air. ;)

Heb jij ook een Apple iPad Air WiFi 16GB Zilver?

Beste S0epkip,

Waarom mis je TouchID? Omdat deze feature toch handig is aangezien ik een codeslot op mijn iPad heb staan in verband met mijn iCloud sleutelhanger (die verplicht je tot het gebruik van een codeslot) en gewoonweg omdat dit veiliger is. Ook is dit vele malen makkelijker en sneller dan een code in te geven.

Alles streamen vanuit de zetel is zeker mogelijk, dit gebeurt ook zoals mijn volledige iTunes library en mijn HTPC voor alle films en dergelijke, maar voor veel apps is het toch soms aan de krappe kant de 16GB die je ter beschikking krijgt want in werkelijkheid heeft je iPad maar 12,8GB aan vrij opslag omdat de rest wordt gebruikt door het systeem. Zoals Infinity Blade 3 snoept al snel 2,6GB weg om maar een voorbeeld te geven.

AC WiFi is geen echt gemis maar toch een minpuntje voor de stevige prijs van de iPad. Nu is 802.11n met dual 2,5 en 5,0GHz ook snel genoeg maar toch was deze AC een welkome extra.

Bedankt voor je reactie en inderdaad het is een beknopte review maar deze ga ik nog wat uitbreiden hoor :-)
Bedankt voor je snelle reactie en de aanvulling, misschien een idee om dit (ook) aan je review toe te voegen! Bijvoorbeeld de info over 12.8GB beschikbaar en 2.5 en 5.0 ghz wifi voegt zeker wat toe.
Heb de review net wat aangepast. Hopelijk zijn de "mogelijke kopers" er wat mee :)
Ja deze informatie ga ik et later nog bijvoegen evenals foto's van wat er in de verpakking etc. zit.
Veel beter al! Tweakers houden over het algemeen overigens ook van plaatjes en foto's 8-)
Voila de plaatjes zijn er ook bijgevoegd. Alleen spijtig dat de maximale bestandsgrootte 300kb is, had liever 1024 of iets rond de 500 gezien.
Een beknopte review. Waarom mis je TouchID? En waarom had je 32GB willen hebben? Je kunt alles toch steamen vanuit de zetel? Of had je daar toch AC wifi voor nodig?

[Reactie gewijzigd door S0epkip op 5 mei 2014 14:10]