Sony Xperia Z2 Zwart Review

Bond323 5 mei 2014, laatste update op 5 mei 2014, 2.798 views

Sony Xperia Z2 Zwart

Pluspunten

• Prachtig design
  • Premium uitstraling
  • Piept en kraakt niet: een solide apparaat
  • Waterdicht
  • Goed geluid uit de speakers
  • Mooie en snelle UI
  • Razend snel
  • 3GB werkgeheugen
  • Maakt hele mooie foto's
  • Fysieke cameraknop

Minpunten

• Ligt iets minder goed in de hand dan samsung toestel, doordat er geen afgeronde randen zijn. Maar alsnog kun je er prima mee overweg
  • Door de waterdichtheid moet je bij het opladen het klepje loshalen. Dit minpunt is op te lossen door de charging dock te kopen
  • De softkeys (menuknoppen onderin het scherm) nemen ruimte weg van het prachtige scherm

Ik heb deze telefoon vrijdagmiddag besteld op de website van Phone House en zaterdagmorgen werd deze al bezorgd. Na jaren een samsung te hebben gehad en de nieuwe galaxy S5 eigenlijk geen vernieuwing meer is ten opzichte van de galaxy S4, wilde ik een keer wat anders en een toestel waarbij je het gevoel bij krijgt dat je er 600 euro voor hebt uitgegeven, wat ik bij een samsung eigenlijk nooit gehad heb: alles is van plastic en heeft geen duurzame uitstraling. En ook was ik helemaal klaar met het verschrikkelijk lelijke en trage TouchWiz.
Na veel wikken en wegen heb ik toch voor de Sony Xperia Z2 gekozen, en ik heb er totaal geen spijt van.

Voor het eerst heb ik het gevoel dat ik een premium toestel in me handen heb na het aanschaffen van de Z2. Hij voelt wel ietsje lomper aan dan een samsung toestel, en dat komt vooral omdat het toestel geen afgeronde randen heeft aan de achterzijde van het toestel, wat de meeste samsungs wel hebben. Maar alsnog kan ik prima met het toestel overweg.

Handige functies

4K heb ik nog niet getest op de Z2.. Aan deze feature hebben de meeste mensen nog niets, omdat bijna niemand een 4k beeldscherm in huis heeft. De software van de Z2 vind ik stukken beter dan het Touchwiz van Samsung. Het is een veel te zware skin en het ziet er ook niet uit. De skin van Sony ziet er veel moderner uit en draait heel soepel, zonder al die bloatware die samsung aan zijn toestellen toevoegt, en al die nutteloze functies zoals automatisch scrollen die je als allereerst uitzet als je het toestel gebruikt. Sony heeft al deze nutteloze functies niet en heeft wel een aantal handige functies zoals de aparte fysieke cameraknop die aan de zijkant van het toestel te vinden is. In welke staat het toestel ook is, uit of je zit in een app en je wilt even snel een foto maken: hou de cameraknop even ingedrukt en binnen 1 seconde is de camera-app opgestart en kun je meteen een foto maken.

Nog een handige functie is dat het scherm aangaat wanneer je het scherm twee keer aanraakt. Verdere handige functies heb ik nog niet gezien, maar die zal ik gerust nog wel tegenkomen in de loop der tijd.

Al met al, het is een fantastisch apparaat en je krijgt echt waar voor je geld. Alle mensen die altijd een Samsung toestel hebben gehad en nu ook op het punt staan om voor een ander merk te kiezen, zou ik zeggen: Kies voor de Z2 en je zal er geen spijt van krijgen!

Heb jij ook een Sony Xperia Z2 Zwart?

Ik heb geen Z2, maar volgens mij zijn er voor deze telefoon charging docks te koop. Dan hoef je dat klepje niet meer open te doen en slijt het ook niet.
Inderdaad heb ik deze al gezien en ik ga deze ook aanschaffen binnenkort. Weer een minpunt minder aan de Z2!
Hey Bond,

Hopatee! Niet eens een dock nodig. Blijft prima zitten! Heb hem thuis ook al op mijn Z2
ik dacht te lezen op internet dat je de dock bij je toestel krijgt. Maar dat is dus niet het geval?
Deze krijg je niet bij het toestel, deze moet je er apart bij kopen. Maar handiger is om een magnetische kabel te kopen zodat je niet elke keer het klopje los moet halen. Ik heb deze ook besteld na de tip van BackfireNL, check hier de link:

Heb deze kabel ook besteld, voor 3 euro op ebay :)
Er zijn ook kabeltjes voor 1,60 die jeaan de lader kan doen. Via China bestellen. Beter dan de oplossing van de s5. Die heeft volgens mij geen oplossing er voor de klepjes.
Na jaren een samsung te hebben gehad en de nieuwe galaxy s5 eigenlijk geen vernieuwing meer is ten opzichte van de galaxy s5

Jaja, zal ergens een 5 voor een 4 moeten worden verwisseld :)

Hoe is het met het glas, is dat kras bestendig?

En hoe zwaar voelt het toestel?
Dit foutje is al aangepast. Ik weet natuurlijk niet hoe het zit met krasbestendigheid van het toestel. Er zijn hierover al wel filmpjes te vinden op youtube. Ik ga mijn toestel uiteraard niet testen op krasbestendigheid.

Het toestel voelt uiteraard wel iets zwaarder aan vergeleken met mijn oude galaxy s3. Maar dat is natuurlijk ook wel logisch omdat er zwaardere materialen worden gebruikt zoals glas en aluminium(?).
Alle vorige toestellen van sony hadden een dun plastic laagje op ht scherm. die beschermden het glas wel, maar op plastic komen natuurlijk sneller krasjes. En als je het plasticje eraf haalde was het sony logo ook weg!

De Z2 heeft dat niet meer!
Ik heb hem perongeluk in mijn broekzak meegewassen met sleutels er bij in, geen krasje te vinden! wonderbaarlijk genoeg!
Dat is lef hebben!!, maar goed om te horen zeg! Menig scherm is in mijn broekzak behoorlijk beschadigd door sleutels, niet eens meegewassen. Ik ben nu panisch met sleutels in mijn Z2, waarschijnlijk onterecht. Toch houd ik ze nog even in gescheiden zakken :) ;)
heb zelf de Z1. ik ben er erg blij mee, behalve met de kijkhoeken. ben benieuwd hoe deze bij de Z2 zijn.
veeel beter dan opde z1 :)
ik heb de Z2 nu 2 dagen en door oververhitting van de camera is de glasplaat aan de achterkant gesprongen. wel jammer dat er door Sony moeilijk word gedaan over het oplossen, Voor de rest zeer tevreden
Door het 4K opnemen neem ik aan?
Als Sony hierover moeilijk gaat doen, icm het springen van het glas, zou ik denk niet voor dit toestel gaan. Hoe goed die ook eventueel is. Laat even weten hoe dit afloopt!
Bij mijn vrouw haar Z is het glas spontaan gesprongen tijdens normaal gebruik (beetje internetten). Dit is wl opgelost door Sony zonder problemen onder garantie. Dit is een paar maanden terug gebeurd.
Mocht je een dock willen bestellen, zou je dan kunnen vertellen welke jij bestelt (hebt) en of deze fijn is?

Verder, leuke review. Beetje kort, maar dat komt met de tijd! ;)

Heb 'm ook al bijna 2 maanden bij GSMEasy in de pre-order staan nu. Er staat op de website dat hij eind mei binnen zou moeten komen. Je review geeft mij echter wel wat meer hoop op een snellere levering! :D
jeej heb ook een z2, wat een toestel zeg. zeker als vanaf samsung af kom. Binnen kort schrijf ik ook even een uitgebreide review

En niet te vergeten dat Samsung waarschijnlijk wegens overhitting ook 4K opnemen op maximaal vijf minuten heeft gezet!!!