Specificaties 1TB HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

LaCie Big Disk 1TB 1TB Review

BugBoy 12 februari 2010, 1.446 views

LaCie Big Disk 1TB 1TB

Pluspunten

Minpunten

• Lawaai
  • Warmteontwikkeling
  • Voeding gaat snel stuk (1 jaar)

Mobiliteit Score: 2
De harde schijf zit in een grote zwarte behuizing en is gemaakt om uit het zicht geplaatst te worden. Ik verwacht van een schijf als deze slechts dat die betrouwbaar mijn data opslaat. De harde schijf is altijd achter een router geplaatst en dus de snelheid is voor mij niet van belang. Ook mobiliteit is dus niet geweldig.

De geluidsproductie van deze schijf is dermate hoog dat deze niet geschikt is om bij je desktop PC te plaatsen. De ventilator slaat continu aan en dat is zo'n klein ding dat veel toeren moet maken en dat hoor je. Ik heb besloten de schijf in de meterkast te zetten waar die achter mijn router hangt. Daar heb ik er geen last van. Heb je die optie niet, loop dan met een boog om deze schijf heen en koop wat anders.

De ventilator zit er natuurlijk niet voor niets in, want de schijf wordt flink warm. Ook de voeding heeft het blijkbaar zwaar, want die is ook warm. Na een jaar lang onafgebroken aan te hebben gestaan was de voeding blijkbaar op. Na het uitzetten kreeg ik de schijf niet meer aan. De voeding werd gratis omgeruild voor een nieuwe voeding (nette service van de MediaMarkt in Enschede) en hij werkt weer perfect.

Twee jaar na aanschaf is wederom de voeding eruit geknald. Dit keer wordt er geen garantie meer gegeven en moet ik een nieuwe voeding bestellen voor 45 euro. Dan krijg ik wederom een slechte voeding, maar je wil toch je data eraf halen. De schijf eruit halen heeft geen zin, want er zitten twee schijven in en die kun je niet apart uitlezen.

Conclusie: Schijf is prima, maar wel wat lawaaiig. Helaas zijn de voedingen dermate slecht dat ze hooguit een jaar meegaan. Voor mij heef Lacie dan ook afgedaan.

Heb jij ook een LaCie Big Disk 1TB 1TB?

Korte review ik zou graag de review wat opgepoetst zien met wat plaatjes, testen etc.
Dan kun je ook deze schjf afzetten tegen andere externe HD,s die er te krijgen zijn. :)
Want ook al is het een opslagplaats, het is altijd handig te weten hoe snel je de bestanden naar de schijf kunt verplaatsen. Een paar foto's maken het ook wat meer af.
Foto's van deze schijf vind ik niet zo boeiend. Als je voor looks gaat, dan hoef je deze schijf niet te hebben. Snelheidstesten kan ik niet doen, want de schijf hangt 100% achter een router en die zal toch de beperkende factor zijn.

Voor een externe desktopschijf is het gewoon niet geschikt (design, lawaai en warmte). maar als HD voor achter een router in de meterkast is de schijf prima geschikt.
Ik kan me zo voorstellen dat door je ogenschijnlijk niet erg positieve ervaring je weinig zin hebt in het schrijven van een uitgebreidere review. Door de lengte van je huidige stukje lijkt het iets meer op het van je af schrijven van je negative ervaring dan op een review.

Terzijde: het spin-up probleem dat je beschrijft zou ook door een defect aan je harde schijf zelf veroorzaakt kunnen worden.
Hoi,
Jammer dat de schijf je niet bevallen is.
Als het aansluiten op een netwerk niet persť nodig is, raad ik een WD USB schijf aan. Voor de helft van de prijs, absoluut geruisloos.
Voor mij ook geen LaCie meer, die heeft het na ongeveer een half jaar ook begeven. Lag ook aan de voeding, daardoor is de schijf zelf beschadigd geraakt... Al mijn data kwijt (toendertijd 400 v/d 500GB)