Xerox XA7-19i Review

Steve__ 5 juni 2005, laatste update op 6 juni 2005, 1.623 views

Xerox XA7-19i

Pluspunten

• Zeer goede zwartweergave
  • Glaspanel (makklelijk schoon te houden, en de 'looks' als je er van houdt)
  • DVI
  • 8 bit/(= 24bit) 16,77 miljoen kleuren met lage responsetijd
  • goed compromis tussen kleur/zwartweergave en response
  • Uitermate geschikt voor films kijken
  • Zwart / zilveren kleurstellling met blauwe led

Minpunten

• vaste DVI kabel
  • Ghosting wordt duidelijk meer als je het contrast terugschroeft
  • glasplaat (reflecties)
  • overdrive techniek niet perfect
  • schijnbaar heeft elk panel wel een paar defecte subpixels (de mijne dus ook)
  • Ghosting is zéér verschillend, in de ene game heb je nergens last van maar bij de andere merk je wel iets.
  • Geen pivot

Heb deze monitor in Duitsland gekocht, daar is ie ten opzichte van de Nederlandse web shops zeker 50 euro goedkoper.
Vindt de huidige vanafprijs toch wel te hoog voor deze monitor in Nederland. De monitor ziet er wel een beetje chique uit, past goed bij een Zwart hoogglans lak systeem (mijn Silverstonekast). Maar hij is toch ook wel een béétje hoerig met de glasplaat ervoor.
Wel erg makkelijk te reinigen.
De afwerking is redelijk maar niet echt topklasse, topklasse vind ik:de wat betere NEC's of Eizo's. De afwerking van de Xerox is een beetje á la Benq. De Kabel die er aanhangt is een vaste DVI kabel.
De TFT wordt geleverd met een verloopje van DVI-VGA voor de aansluiting op een videokaart zonder DVI.
érg onduidelijk is het of je daadwerkelijk de 8ms uitvoering hebt.
(heb wel bewust voor de 8ms gekozen maar dit vind je nergens terug op de tft d.w. doos; enkel de bon geeft het aan)
ik ben erachter gekomen omdat de buurman een 16 (20) ms. Xerox scherm heeft en de mijne toch wel een stuk minder ghosting heeft.
Beeldkwaliteit: Kleuren lijken in vergelijk met een TN 8ms panel wat fletser (!)
maar dat komt eigenlijk omdat ze niet zo over-de-top zijn als bij bv. een Samsung 913N. Natuurlijk kun je deze aanpassen.
Conmtrast staat standaard op 50 procent, schroef je deze op wordt de ghosting merkbaar minder, maar heb ja na een uur knallende koppijn.
dit was een perfect scherm geweest voor een pivot functie ivm kijkhoek, helaas ontbreekt dit.
Zwart is bij deze t.o.v. TN panels véél beter. bijna CRT zwart.
b.t.w. ; heb alleen maar ervaring met eem via DVI aangesloten panel.

• Geforce FX5900
  • Geforce 4 ti 4400
  • Windows XP

Heb jij ook een Xerox XA7-19i?

Hoi Steve_

Ik weet niet of je veel op GOT komt, maar er is daar een topic over 19'
TFT monitoren waar een heleboel discusie over dit scherm is ,
Aangezien je een van de weinige bent die er blijkbaar een gekocht heeft,
zou je in dat topic willen reageren. Zodat we je wat meer kunnen
ondervragen over dat scherm. Je lijkt er namelijk best tevreden over.

Ik onder andere ben een potentiele koper, maar er doen zich nogal wat
geruchten de ronde. Vandaar deze email.

Misschien tot in het topic:
Tja, kan alleen maar zeggen;

ben je een gamer én houdt je van films kijken, mooie echte kleuren (fotobewerking) dan is deze wel iets.

Games met veel zwart b.v. SOF2, bepaalde levels Q3 hebben méér last van ghosting dan een 8ms TN Panel.
Games met veel licht (daglicht-levels Farcry, BF1942) hebben aanzienelijk minder ghosting , bijna op 8ms TN-panel niveau.

Voor de hardcore gamer zou ik toch voor een 913N of 937S+ gaan.
pixeldefectvrije Xerox 8ms zijn er schijnbaar niet, het zijn vaak 1 of meer subpixels die defecten tonen (2 stuks bij mij),navraag bij de shop gedaan, deze levert ook geen zeropixel garantie op de xerox.
maar deze zijn absoluut niet storend.
mijn budget was +\-350 euro en dan was de xerox wel een goede keus (hij is tegenwoordig ook duurder in Duitsland)

eerlijk gezegt had ik wel wat meer verwacht van dit panel, maar ik ben veeleisend.
Vind i.i.g. de 8ms Benq en Samsung schermen (wel wat ervaring mee) helemaal geen 10 waard (5 groene blokjes) zoals de surveys hier bij tweakers.net

als je kunt zou ik de nwe belinea of viewsonic afwachten.

of de FujitsuSiemens P19-2 , ik heb hem gezien, ghosting weet ik niet maar wel veel netter afgewerkt en met default setting i.i.g. iets mooiere kleuren dan mijn Xerox.