Specificaties 10,6" (1920x1080), Win 8.1 Pro, WiFi - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface Pro 2 64GB Zwart Review

ElPaco 3 mei 2014, laatste update op 12 augustus 2014, 4.702 views

Microsoft Surface Pro 2 64GB Zwart

De Surface Pro 2 is een wolf in schaapskleren. Kijk je er puur naar als tablet dan zullen de prestaties verrassen, maar het gewicht tegenvallen. Als laptop is het prima in gebruik, onder andere door het zeer prettige scherm.

Pluspunten

• Windows 8.1 in tablet formaat
  • Snel
  • Windows 8 icm touchscreen werkt prettig

Minpunten

• Redelijk zwaar (als tablet)
  • Kan redelijk warm worden

Review Microsoft Surface Pro 2 (64GB)

Over deze review
Ik schrijf de review in eerste instantie direct nadat ik het toestel heb aangeschaft, waarin vooral eerste indrukken en dergelijke worden besproken. Ook zal ik al enkele benchmarks toevoegen. Indien andere of meer benchmarks gewenst zijn kan deze uiteraard nog toevoegen. Ik gebruik de Surface Pro 2 niet in combinatie met een Type cover, dus daar kan ik geen oordeel over geven.

Reden van aanschaf
Waarom nou een Microsoft Surface Pro 2 aanschaffen? De eerste reden was voor mij simpel, mijn laptop was overleden en ik kreeg er vanuit de fabrikant geld voor terug, dus ik had wel geld en geen laptop. Nadat dit bekend is geworden ben ik rond gaan kijken wat het beste in mijn eisenpakket past. Wat wil ik eigenlijk? Wat voor mij van belang is dat ik een apparaat heb wat niet te zwaar is, ik wil op de bank dingen kunnen opzoeken. Wel moet het apparaat gewoon Windows draaien (goodbye 98% van de tablets) omdat ik het apparaat graag mee wil kunnen nemen naar ons vakantiehuisje, of naar vrienden/kennissen.

Normaliter zou je in een dergelijk geval al snel uitkomen bij een reguliere laptop, maar het tablet formaat trok me, je pakt het apparaat in mijn ogen dan toch nog net wat sneller. Bovendien is de surface Pro 2 lichter en kleiner dan de meeste laptops wat een pre is wanneer ik het apparaat mee wil nemen.

De Surface Pro 2 (64GB) ten opzichte van de Surface Pro
De Surface Pro 2 is een opvolger van de Surface Pro, welke een jaar eerder is uitgebracht door Microsoft. Ten opzichte van de eerste Surface Pro is er weinig veranderd, enkel de processor (en daarmee ook de GPU) heeft een upgrade gekregen. Waar in de eerste Surface Pro nog een Intel Core i5-3317U zat, zit er in de Surface Pro 2 een Intel Core i5-4200U. Dit houdt in dat de GPU een upgrade heeft gekregen van de Intel HD Graphics 4000 naar de Intel HD Graphics 4400.

Ook wordt de Surface Pro 2 standaard met Windows 8.1 Pro geleverd, waar de Surface Pro nog met Windows 8 Pro werd geleverd. Gebruikers van een Surface Pro kunnen echter gratis upgraden naar 8.1.

Een laatste verschil is het feit dat de kick-stand nu een derde stand heeft, naast de ingeklapte stand en het achterover staan. Deze stand zit er een beetje tussenin, en zet het apparaat behoorlijk recht op, ideaal wanneer het gebruikt wordt met een muis en toetsenbord.

Uitpakken
Jazeker! Bijna het leukste van het hebben van een nieuw speeltje, het uitpakken. Microsoft heeft de Surface Pro 2 in mijn ogen netjes ingepakt. Onderstaande foto's laten het uitpakken van het apparaat zien.
Uitpakken van de Surface Pro 2
De witte doos, nadat deze uit de zwarte is geschoven.

Uitpakken van de Surface Pro 2
De inhoud nog in de doos.

Uitpakken van de Surface Pro 2
De tablet voor de doos. Te zien is dat het scherm behoorlijk spiegelt.

Uiterlijk
  • Aan/uitknop
  • Stroomaansluiting
  • Mini displaypoort
  • Type of Touch cover aansluiting
Aan de linkerkant zijn de USB3 poort, volumeknoppen en audiopoort te vinden.
Bovenop (aan de rechter kant) zit de aan/uitknop en aan de rechterkant zitten de stroomaansluiting, SD kaart en mini displaypoort.
Aan de onderkant van het apparaat is de aansluiting voor de optionele Type cover te vinden.
Aan de voorkant zijn het scherm (uiteraard) de front camera en het Windows logo (tevens touch-toets) te vinden. Aan de achterkant zijn de rear camera en de kick-stand te vinden.

Het apparaat voelt zeer robuust aan, inclusief de kick-stand. Ik heb nog op geen enkel moment het idee gehad dat ik het apparaat kapot zou maken. Je kan redelijk hard tegen de kick-stand drukken voordat deze naar een andere stand gaat, wat het gebruiksgemak ten goede komt. Het apparaat is verder niet te torderen, zodat bijvoorbeeld bij dunne tv's of laptopschermen wel het geval is.

Het scherm
Het scherm is een 10,6" FullHD (1920x1080) touchscreen. Standaard wordt het scherm op 150% schaling gezet, maar ik ben zelf voorstander van het compleet gebruiken van het scherm dus ik zet de schaling zelf weer op 100%. Ik moet zeggen dat teksten nog prima leesbaar zijn op 100% en het is een prettig scherm om tekst van af te lezen. In bijgevoegde foto is de Tweakers hoofdpagina te zien op 100% schaling.

Het scherm kan 10 aanrakingen tegelijk herkennen, voor degene die daar behoefte aan heeft. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog nooit met meer dan 2 vingers tegelijk aan het scherm heb gezeten (los van het testen).

Windows en touch
Het apparaat wordt met Windows 8.1 Pro geleverd, en heeft een touchscreen, een combinatie die ik zelf nog niet eerder heb geprobeerd. Ik moet zeggen dat het gebruik van het touchscreen erg snel went, ook als er een muis en toetsenbord aangesloten zijn op het apparaat. Hierbij is de meegeleverde pen echt een uitkomst (meer over de pen verderop in de review). Zaken als het scrollen door een website, in- of uitzoomen of het terug/naar de volgende pagina gaan zijn enorm eenvoudig. Voor het terug gaan op sites (het scherm naar rechts slepen) werkt heel natuurlijk.

Ik zit voornamelijk in de dekstop omgeving en de standaard Windows knoppen (zoals minimaliseren en sluiten) zijn redelijk klein. Vaak kan ik ze met mijn vinger prima raken, maar door gebruik te maken van de pen is het een fluitje van een cent om in de desktopomgeving bezig te zijn. Ook kan met de pen eenvoudig een rechtermuisklik worden nagebootst wat het gebruikerscomfort ten goede komt.

Vanwege het feit dat ik het apparaat in eerste instantie zonder toetsenbord heb gebruikt heb ik het onscreen toetsenbord kunnen uitproberen. Het onscreen toetsenbord kan in een aantal standen, als normaal toetsenbord, als gespleten toetsenbord en als pen invoer.

Het normale toetsenbord neemt ongeveer het halve scherm in beslag waardoor de toetsen zelf lekker groot zijn. Ik heb zeer zelden een foutieve aanslag waardoor ik redelijk snel kan typen op het scherm.
Het gespleten toetsenbord neemt ook ongeveer het halve scherm in beslag, maar de toetsen zijn hier aanzienlijk kleiner. Ik vind het dan ook lastig om in deze modus foutloos te typen en heb deze modus amper gebruikt.
De laatste invoermethode is met handschriftherkenning. Als gebruiker krijg je weer het halve scherm om te schrijven en het apparaat herkent geschreven teksten goed. Daarnaast is het eenvoudig om woorden te corrigeren, als bijvoorbeeld een letter niet goed gepakt wordt. Ik heb het apparaat best een tijd op deze manier gebruikt en het beviel goed. In deze modus kunnen zowel met de pen als met de vinger worden geschreven, beide werken ongeveer even goed, hoewel een pen natuurlijker aanvoelt om vast te houden.
Wanneer een stuk tekst niet goed geschreven is kan deze makkelijk worden weggehaald door er een streep doorheen te trekken, ook dit voelt heel natuurlijk aan om te doen.

Stroom
Het apparaat wordt voorzien van stroom door een adapter met een magnetische aansluiting, het lijkt wat op de aansluitingen die Apple notebooks ook hebben. De aansluiting is niet heel eenvoudig om goed te krijgen. ook al wordt je geholpen door magneetjes, in mijn ervaring wil het snoer best snel scheef zitten, waardoor het aansluiten van de stroom minder eenvoudig is dan je zou verwachten. Positief is dan wel weer dat het snoer beide kanten op aangesloten kan worden (met het snoer naar boven toe, of met het snoer naar beneden toe).
Een ander nadeel van de aansluiting is dat deze er voor zorgt dat het apparaat nogal snel kan krassen. De aansluiting van het snoer is nogal scherp, en bij mij heeft dat direct bij het eerste gebruik een krasje opgeleverd.
Ik had meteen een krasje te pakken
De aansluiting aan het snoer

Het adapterblok zelf is niet heel groot en erg licht. Het blok had denk ik nog wel wat kleiner gekund, maar het is niet storend. Een leuke feature is dat er op de adapter zelf nog een USB poort aanwezig is waarmee bijvoorbeeld een telefoon opgeladen kan worden. Het betreft een 5V 1A aansluiting, dus niet zo snel als hedendaagse snelladers, maar toch is het een leuke feature.

De accuduur bij normaal gebruik is een uurtje of 7, al merk ik wel dat wanneer ik Diablo 3 speel het een stuk sneller gaat met de accu. Ik kan ongeveer anderhalf uur gamen (Diablo 3) voor de accu leeg is.

Prestaties
Dan de prestaties. Het apparaat heeft een Intel Core i5-4200U met HD Graphics 4400 en 4GB RAM. In mijn geval zit er een SSD van 64 GB in. Iets wat niet te meten is, maar gewoon gevoelsmatig is dat het apparaat bloedje snel is. Ik merk nergens vertragingen en heb wat dat betreft niks te klagen.

Zelf heb ik er Diablo op gespeeld, en op 720p gaat dat prima. Ik zit op rustige momenten tussen de 55 en 60 FPS, en als het wat drukker wordt (mobs) rond de 35-40 FPS. Voor Diablo is dat prima speelbaar. Mocht je andere benchmarks willen, laat het dan maar weten, veel resultaten zijn al op internet te vinden in reviews, dus ik weet niet goed welke ik zou kunnen toevoegen welke gewenst zijn.

De prestaties over WiFi zijn prima. Downloaden gaat met ongeveer 5 MB/s wat ongeveer het maximum is van het WiFi wat ik heb. Grote bestanden zou ik via een USB stickje, of via een USB->UTP verloopstukje verplaatsen, maar voor regulier draadloos gebruik is het prima. Het bereik valt niet tegen, achter in de tuin, waar ik met mijn telefoon en tablet eigenlijk al geen bereik meer heb kan ik met de Surface Pro 2 nog prima uit de voeten.

Warmte
Wanneer ik een spel speel of Furmark draai merk ik dat de achterkant van het apparaat wat warm wordt. Het is niet hinderlijk, maar het is dan vaak prettiger om de tablet neer te leggen/zetten dan om hem vast te blijven houden. Bij normaal gebruik merk ik dat het apparaat niet warm wordt.

De Surface Pro 2 is een beetje een raar apparaat, het is een laptop in tablet formaat, waarbij duidelijk mag worden gemaakt dat het ook zo aanvoelt. Ik kan het apparaat gebruiken als een tablet, maar qua prestaties heb ik nooit het idee dat ik een tablet in handen heb, alles gaat soepel, en het is duidelijk dat er een complete Windows versie op staat. Voor een tablet is het apparaat wellicht wat zwaar, maar door de handige ingebouwde kick-stand merk ik dat ik er nooit last van heb doordat de tablet eenvoudig neer te zetten is.

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 2 64GB Zwart?

Hoe zijn je ervaringen met de batterijduur?

Voor de rest keurige review.

[Reactie gewijzigd door bazookie_ op 4 mei 2014 23:31]

De batterijduur is ongeveer 7 uur als je alleen maar aan het browsen bent, of in Word bezig bent enzo. Filmpjes kijken (via Netflix) zorgde bij mij voor een accuduur die ook rond de 7 uur uitkomt.

Wanneer ik Diablo 3 speel heb ik een accuduur van ongeveer anderhalf uur.
Hoeveel van de harde schijf blijft er nog beschikbaar? M.a.w hoeveel neemt het OS in beslag?
Standaard is in Windows 53GB te zien (vanwege een recovery partitie). Na installatie is daar iets meer dan 30GB van over.

Ik zal dit vanavond ook even in de review toevoegen.
Nette review.
Echt wel de device waar ik mijn zinnen op zet, maar heb de centjes nog niet.
Het bloedje snel is toch wel wat aan vele "tablets schort hoor.
Hang er een full hd scherm aan en je hebt een lieve desktop vervanger zonder pretenties.
Zo zie ik het: De Surface op mijn bureau en dan een full hd monitor net daar achter op een verhoging. Enkel voor het alledaagse werk. NUC eat your heart out.
Langzaam sparen om andere prioriteiten voor te laten gaan . Komt wel :).
Thanks voor de review , zegt alles wat ik al dacht.

[Reactie gewijzigd door Aardling op 5 mei 2014 03:10]

Dank je! Mocht je nog vragen hebben over het gebruik ofzo laat maar weten, kan gewoon dingen testen of uitproberen.
Hoe zit het met eventuele installaties? Bijvoorbeeld Photoshop? Is dat via de Ssd card te installeren?
En zou je (net als bij een laptop) een USB schijf aan de tablet kunnen hangen om films erop af te spelen?

En is 64gb groot genoeg of zouden jullie voor de 128gb versie gaan.

[Reactie gewijzigd door GBruinsma87 op 5 mei 2014 21:25]

Je kan gewoon alles op de SSD installeren, of bedoel je op een losse SD kaart? Dat is eventueel ook mogelijk, alleen zou ik het afraden. Wat je dan krijgt is dat alles enorm traag gaat aanvoelen (zeker een pakket als Photoshop).
Dit is zeker mogelijk, je kan het apparaat het beste zien als een reguliere laptop of desktop wat dat betreft. Het is gewoon de normale Windows 8.1 Pro, zonder beperkingen.
En is 64gb groot genoeg of zouden jullie voor de 128gb versie gaan.
Voor mij is 64GB groot genoeg, maar dat komt omdat ik er behalve Diablo 3 niks op zet. Ik heb een NAS waar al mijn bestanden op staan. Mocht je dit apparaat als enige apparaat willen gaan gebruiken dan raad ik je aan om te kijken naar de 128GB of 256GB variant, mijn ervaring is namelijk dat je anders snel ruimtegebrek krijgt.
Dankjewel voor je reactie,
Bestanden wil ik ook op mijn NAS gaan zetten (Nadat ik die perfect draaiende heb)
Waar het mij om gaat is dat ik eventueel Office365 erop wil hebben en misschien nog PCStreams voor het kijken van voetbalwedstrijden online (er zal dan misschien nog wel een flashplayer geinstalleerd moeten worden) en eventueel een programma voor het downloaden van films (Die wel weer weg laten schrijven naar, en uit laten pakken door de NAS)
In dat geval zal 64GB genoeg zijn. Let er wel op dat tijdelijke bestanden mogelijk wel op de Surface Pro worden gezet bij het downloaden, dus als je op die manier wilt downloaden even goed kijken dat je ook tijdelijke bestanden direct op een NAS kwijt kan. Makkelijker is waarschijnlijk gewoon direct op de NAS te downloaden (afhankelijk van welk model je hebt).
Misschien iemand die me bij een probleem kan helpen? Ik heb vorige week een surface pro 2 gekocht van iemand die toch liever een apple heeft i.p.v. surface pro 2.

Hij heeft mij hem werkend laten zien en uitgelegd hoe ik de SP2 terug kan zetten in fabrieksinstellingen. Thuis gekomen wilde ik hem natuurlijk terug zetten in fabrieksinstellingen zodat ik hem naar eigen wensen kan inrichten.
Ik verwacht dat de batterij leeg was en dat hij tijdens de fabrieksinstellingen is uitgeschakeld.
Nu heb ik hem een nacht aan de lader gehad en krijg het apperaat niet meer ingeschakeld. Hij is 1 keer aan geweest en daarna schakelde hij weer uit.
Ik verwacht dat de adapter (http://www.ebay.com.au/it...0-Q6T-00002-/400662366597) niet genoeg stroom levert.

Iemand misschien een oplossing voor mijn probleem?
Die adapter die je doorgeeft doet 12V, 2.0A terwijl de officiŽle adapter 12V, 3.6A doet. In theorie zou die adapter wel gewoon moeten werken, alleen laadt je SP2 minder snel op. Na een nacht laden zou hij in ieder geval wel weer gewoon aan moeten kunnen.

Heb je de originele adapter er niet bij gekregen? Want dan zou ik die sowieso gebruiken. Ik zou onderstaande even proberen, mogelijk dat je er dan wel uit komt. In het artikel staat dat je mogelijk nog kan opstarten door de volume-down knop ingedrukt te houden terwijl je de aanknop indrukt en loslaat.
Volume knop omlaag gedrukt houden en power knop indrukken heeft niet geholpen.
Er staat ook iets in van een USB Flash drive maken voor systeem herstel. Maar ik kan m'n backup niet meer fan de SP2 halen.

Is die ook op internet te vinden?
Ik kon er zo snel geen vinden. Kon je met die combinatie de tablet wel weer opstarten, of deed het scherm nog steeds niks? Want als het nog steeds niks deed dan maakt het niet uit of je een USB stick gebruikt, of de interne partitie voor recovery.

Ik verwacht dat je dan beter even contact kan zoeken met Microsoft, en het apparaat eventueel kan laten repareren.
Nee is me ook niet gelukt.

Gisteren kreeg ik hem even aan maar toen ging die na 10 sec ook al weer uit.
Dacht eerst een lege accu maar nadat ik hem een nacht aan de lader heb gehad krijg ik nog geen response.
Dan zou ik even contact opnemen met Microsoft of een belletje doen naar de winkel waar hij oorspronkelijk vandaan komt.
Zojuist bericht gehad van Microsoft.

Krijg een nieuw toestel van ze. _/-\o_ (Goede service)
Hallo elpaco.

Vandaag een andere surface pro 2 gekregen en deze meteen getest en proberen op te laden.
Wanneer ik de lader aan de sp2 zet dan krijg ik 5 keer de indicatie te zien dat de sp2 oplaad en vervolgens staat die het batterij icoon stil.
Heb jij dit ook?
Nee bij mij laadt hij gewoon door, meteen de eerste keer.
Schijnbaar heb ik dan niet mijn surface stuk maar mijn oplader.
Contact opgenomen met Microsoft en sturen een nieuwe op 8-)