Specificaties Stereo Bluetoothspeaker - Bekijk alle specificaties

Sony SRS-BTX500 Review

sHELL 3 mei 2014, laatste update op 20 mei 2015, 660 views

Sony SRS-BTX500

Leuke functionele mobiele speaker, echter is de advies prijs te duur.

Pluspunten

• Touch & go met NFC
  • Mooi geluid
  • Interne accu
  • Telefoon/tablet opladen via USB

Minpunten

• Metalen mesh voor de speakers is kras gevoelig
  • Advies prijs is te hoog

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
De SRS-BTX500 staat al een hele tijd op mijn verlanglijstje, echter voor de advies prijs van 299 euro was het gewoon te duur.

Echter 2 weken geleden stond hij ineens met 50% korting in de aanbieding. + een actie code van 2.50 heb ik hem voor 147 euro binnen kunnen hengelen. Voor deze prijs kon ik het niet laten staan.

Mobiliteit

Het apparaat profileert zich als een mobiel apparaat, ik keek eerst wel een beetje op tegen het gewicht van 2 kilo. Maar eenmaal in de tas valt dat redelijk mee. Er zit een hoes bij waarin je het apparaat kunt vervoeren en beschermen tegen krassen.

USB en de Power aansluitingen zitten vrij laag aan de achterkant en het lijkt mij niet verstandig om het apparaat op het strand in het zand neer te zetten. Op het balkon, in de slaapkamer of in de tuin is het echter perfect!

Geluid

Ik ben net verhuist en heb de speaker alleen in mijn slaapkamer kunnen testen maar je mag gerust spreken van ruimte vullende geluid zonder hoorbare vervorming (+/- 25m2).

Geluid is (zeker voor een Bluetooth apparaat) helder en de bas (voor het formaat apparaat) boven verwachting goed. Sony adviseert EQ instellingen op telefoon/tablet uit te schakelen. Op de accu met EQ instellingen en hoge volume gaat de geluids-qualiteit hard achteruit en is niet aan te raden.

Er zit een equalizer preset knopje aan de rechter kant met 3 standen. 1. Uit 2. Bass 3. Bass + Surround. Niet echt bijzonder veel keuze en ik zet het liever uit.

Werking

Volume knop werkt een beetje anders dan ik gewend was van Sony. De volume knop op het apparaat regelt alleen het geluid op speaker en niet het Bluetooth volume van de aangesloten mobiel/tablet.

Met de stroom adapter aangesloten kun je het volume vol uit zetten. Als je de stroom er af haalt schakelt het na een korte onderbreking over op de accu. Het maximale instelbare volume op de accu is dan ongeveer 20% lager.

Microfoon

De microfoon werkt zoals verwacht, binnen een straal van 2 meter ben je goed hoorbaar.

Een andere review melde dat het gebruik van Googel Now erg handig is in combinatie met de microfoon, maar dat valt helaas tegen. Er zit een merkbare vertraging in het accepteren van zoek opdrachten via een Bluetooth microfoon en dat werkt niet prettig.

Accu

De SRS-BTX500 heeft een interne accu (Sony heeft helaas de exacte specificaties niet vrijgegeven) die genoeg zou moeten zijn voor +/- 6 uur muziek. Handig is hierbij ook dat je een tablet of mobiel kunt opladen via de usb poort. (5V/1,5A)

NFC

Het NFC gedeelte werkt "out of the box" als je telefoon het ondersteund. Ik lees op internet wat verhalen dat dit niet het geval is en dat je de Sony NFC Easy Connect app nodig hebt. Maar zowel met een Galaxy S3 als de Nexus 7 (2013) heb ik geen extra app nodig gehad. NFC moet natuurlijk wel aan staan bij je telefoon instellingen.

De NFC Easy Connect app van Sony wel even geprobeerd voor deze review en dat heb ik geweten. Het programma loopt regelmatig vast en bied verder geen extra functies die al in Android zitten. Geen aanrader om te gebruiken.

Een nadeel van NFC is dat de NFC tag twee opdrachten naar telefoon/tablet stuurt, opdracht 1 is Bluetooth aan/uit zetten en opdracht twee is een verbinding maken met de SRS-BRX500. Als je Bluetooth dus al aan staat schakelt hij de Bluetooth uit en probeert dan te verbinden. Dat werkt natuurlijk niet.

Echter hoef je voor elk apparaat maar één keer de NFC functie te gebruiken om een verbinding op te zetten. Als je het bluetooth profiel op je tablet/telefoon hebt kun je de speaker uit standby modus halen wat natuurlijk erg handig is.

Oordeel

Voor het bedrag dat ik betaald heb absoluut geen miskoop. Met het volume op max komt er nog steeds prachtige muziek uit deze speaker. Opladen via USB is ook een functie die zeer welkom is.
Een beetje jammer dat de metalen mesh aan de voorkant kras gevoelig is en alhoewel het apparaat mobiel is valt dat in de praktijk wel een beetje tegen. Twee kilo is veel om mee te nemen. Maar in/op de tuin/park/balkon/slaapkamer/feestjes komt deze speaker volledig tot zijn recht.

Is het de 299 euro waard? naar mijn mening niet. In de pricewatch staat hij momenteel voor 159 euro bij bol.com te koop en voor die prijs is het de moeite van het overwegen waard.

---update---
Ik opperde tijdens de review dat het nogal traag reageert op "Ok Google" verzoeken, dit bleek een probleem te zijn met Android 4.3 en 4.4 apparaten. Sinds ik Android 5.0+ heb is de lag aanzienlijk afgenomen voor het accepteren van Google voice commando's.

Heb jij ook een Sony SRS-BTX500?