Samsung HW-F751/EN Review

Original187G 2 mei 2014, laatste update op 16 mei 2014, 1.737 views

Samsung HW-F751/EN

Pluspunten

• Eenvoudige bevestiging.
  • Mooi strak design.
  • Degelijke constructie.
  • Auto Sound Calibration.
  • Helder, vol, ruimte vullend geluid.
  • Eenvoudig Bluetooth verbinding tot stand te brengen.

Minpunten

• Weinig surround effect merkbaar.
  • Geen custom in te stellen equalizer.
  • Geen Low Frequency Pass through niveau op Sub
  • Daarbij 'slechts' 7 presets.
  • ARC wordt leuk gebracht en verkocht, maar je komt er pas in de handleiding achter wat er allemaal voor nodig is.

Geluidskwaliteit Score: 4
Aansluiting en installatie: Op zich lijkt het allemaal simpel en eenvoudig aan te sluiten, de bijgeleverde wandbeugel laat zich makkelijk bevestigen. De draadloze sub is mooi en degelijk met een 220V snoer. De bar zelf heeft een DC aansluiting, dus met een 220V snoer (met mooi, smalle en haakse stekker) naar een DC adapter.

De unit ondersteunt ARC (Audio Return Channel) over HDMI. Waardoor maar 1 HMDI kabel naar de TV zou hoeven. Het aansluiten van blue-tooth voor geluid via je telefoon is zeer eenvoudig. Gewoon BT selecteren, wachten tot de unit gereed is en Samsung Airtrack selecteren vanaf het blue tooth-menu op je telefoon. De ASC zorgt met de bijgeleverde microfoon voor een automatische geluids calibratie in de huiskamer. D.m.v. Anynet+ kun je Samsung apparaten die dit ook hebben met 1 afstandbediening bedienen.

Geluid: Het geluid over Blue-tooth is vol en helder met de Soundeffect instelling 'Music' maar ook zeer afhankelijk van de telefoon. Andere software op je telefoon kan al zorgen voor een ander geluidsbeeld omdat Blue-tooth audio software matig wordt gestuurd. Het geluid oer HMDI is krachtig en zelfs overweldigend met geluidsbron als DTS HD, het is aan te raden om de Subwoofer naar beneden af te stellen. Dolby 5.1 HD heeft wat meer volume nodig en moet ten opzichte van DTS HD +5 in volume krijgen om dezelfde geluidservaring te krijgen. Ik heb zelf het gevoel dat DTS een meer gebalanceerde equalizer instelling hanteert, maar smaken verschillen.

Design: De vacuum buizen zijn prominent aanwezig midden op de Soundbar en zijn in helderheid dimbaar. De informatie van geselecteerde bron (Source) en geluidsinstellingen worden op een verborgen led venster getoond waarvan de letters alleen leesbaar zijn op het moment van selectie, een zeer fraaie afwerking. De bar voelt degelijk aan en is met aluminium afgewerkt.
De subwoofer is niet al te zwaar en kan elders in de kamer worden geplaatst. Wegens zijn nette, strakke zilveren afwerking is het geen storend item in je huiskamer. Bovendien is hij zo compact dat hij makkelijk ergens tussen of achter kan worden geplaatst.

Vergis je niet in het aantal kabels wat deze set met draadloze subwoofer nog met zich meebrengt. De DC adapter is een vrij groot blok met een dun snoer naar de plug voor de unit. Ik heb deze echter door moeten knippen en moeten solderen omdat er een 'trekbeveiliging' in het snoer zit waardoor deze op het dikste punt bijna 1 cm dik is. Ook is de plug van de unit haaks waardoor deze moeilijk door kleine openingen is te leiden.

Voor de ARC functionaliteit over HDMI moet men zich wel beseffen dat dit ook vereist dat je TV ARC ook ondersteunt en de HDMI kabel minstens van versie 1.3 moet zijn. Als je dit niet hebt zit je automatisch vast aan een extra optische kabel van je TV naar de Unit. Aangezien ik ook een PS3 heb en de TV dus geen ARC ondersteund heb ik dus nu 3 kabels in en 1 kabel uit mijn soundbar lopen. Omdat ik alleen een opening in de mediawand heb achter mijn TV, resulteert dit dus in 4 kabels die oplopen van Soundbar naar TV.
Het is dan ook aan te bevelen om Ultra Dunne HDMI kabels aan te schaffen om ook nog eens het kabelmanagement achter de soundbar makkelijker en mooier te maken. Daarnaast moet men beseffen dat je de HDMI passthrough activeert door ook daadwerkelijk de HMDI te selecteren op de unit, anders heb je geen beeld op je TV (PS3 > Soundbar > TV).

Met het gebruik van Anynet+ merk ik op dat bij het uitzetten van de TV de Soundbar wel automatisch uit (kan) gaat(n) maar niet automatisch aan bij het aanzetten van de TV. Achteraf gezien best handig, als je muziek wilt luisteren vanaf je Bluetooth apparaat en dus niet de TV aan hoeft te hebben.

Qua geluidsbeeld mis ik wel een beetje het middengebied, maar dat ligt hoogst waarschijnlijk aan de audio bron (Rambo Blu-ray DTS HD, laatste actie scenes).
Hierdoor krijg je het gevoel van overmatige explosies, duidelijke spraak, maar weinig omgevingsgeluid (muziek). De sound effect instelling was hiervoor het beoogde 'Cinema'. De 3D effecten heb ik beperkt uitgeprobeerd maar had erbij het idee dat er gewoon meer galm was aangebracht en gaf me geen ruimtelijker geluidsbeeld.

Ik denk dat je voor dit geld (§375) moeilijk een dergelijke, gelijkwaardige sound bar kunt vinden, zeker nu hij in prijs is gedaald. Vooral voor muziek is het gebruik van de vacuŁm buizen merkbaar in de helderheid van de klanken.
Het algehele beeld is ruimte vullend en behalve in de huiskamer ook in de keuken goed te horen zonder vertekening in geluid. De opvolger heeft alleen als extra netwerk aansluiting over Wifi zodat deze ook media kan afspelen via een PC o.i.d. De extra 250 euro vind ik het echter niet waard. Zeker aangezien voor de meesten wellicht de favoriete muziek op de smartphone staat. Ik heb dan ook zeker geen spijt van deze aankoop.

Heb jij ook een Samsung HW-F751/EN?

*kuch kuch (de plus- en minpunten zijn een samenvatting van je gehele review, zet alles van de plus- en minpunten in het hoofddeel van de tekst, en vat de punten samen tot max 1 zin. Voor de rest wel mooi uitgebeid!) kuch kuch*
Thnx voor je opbouwende kritiek. Ik heb inmiddels het een en ander aangepast.
Moeilijk te lezen zo.
Ik snap het tweede en derde "minpunt" niet echt. Voor een kabelarme setup hebben ze ARC uitgevonden en dat heeft Samsung ook gesnapt en geleverd. Als je TV dat niet ondersteunt, dan krijg je dus een kabelzooi, logisch. Samsung biedt het aan, jij kunt het niet gebruiken, toch is het een "minpunt" van het apparaat. Snap ik niet.
Dat je het netter weg kunt werken met dunne HDMI-kabels is ook geen minpunt van het apparaat. Hoogstens zou je het jammer kunnen vinden dat die niet meegeleverd worden o.i.d., maar het zal ook niet in elke setup relevant zijn.

[Reactie gewijzigd door Solarsparc op 2 mei 2014 17:01]

ARC wordt aan leken verkocht als zijnde feature, zonder vermelding wat ervoor nodig is. Dat maakt het jammer. Mensen lezen dat het over de HDMI kabel gaat en niet iedereen weet dat er meerdere soorten HDMI kabels te koop zijn. Hierdoor denken ze dus automatisch dat het gewoon wordt ondersteund. Ik schrijf dit ook om andere mensen te kunnen helpen bij de keuze in hun aanschaf.