ACTi D32 Review

Femme 1 mei 2014, laatste update op 1 mei 2014, 1.393 views

ACTi D32

Pluspunten

• Hoge resolutie
  • Goede bouwkwaliteit
  • Goede ondersteuning door Synology

Minpunten

• Scherpte van objectief niet overal optimaal
  • Geen wifi
  • Matig nachtzicht

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
De Acti D32 is de goedkoopste ip-camera in de Pricewatch met een resolutie hoger dan full hd. De camera produceert beelden met een resolutie van 3MP in 4:3-verhouding, concreet 2048 bij 1536 pixels. De beeldkwaliteit is aanzienlijk beter dan van mijn andere Foscam FI-9805w-camera's met een 1280x960 resolutie. De framerate is op de maximale resolutie beperkt tot 15fps. Voor surveillancedoeleinden is dat meer dan voldoende.

Ik heb twee exemplaren die ik gebruik in combinatie met een Synology NAS en Synology Surveillance Station om camerabeelden op te nemen en te analyseren. De Acti D32 werd meteen herkend door de software van Synology en functioneert probleemloos.

De lens van de Acti D32 heeft een vrij forse tonvormige vervorming. Voor een surveillancecamera is dat niet zo'n issue. Minder is dat mijn beide exemplaren aan de hoeken een zichtbaar verlies van scherpte hebben. En exemplaar is in het rechter kwart van het beeld behoorlijk onscherp. Hoewel ik niet heb geprobeerd op de scherpstelling te wijzigen kan ik me niet voorstellen dat dit de oorzaak is, objecten op gelijke afstand zijn links in beeld wel scherp. De lens lijkt ook schoon. Het verlies van scherpte is jammer want sensor komt hierdoor niet goed tot zijn recht. Voor een surveillancecamera is de beeldkwaliteit alsnog erg goed. Het is uitstekend mogelijk om bijvoorbeeld kentekens af te lezen van voertuigen die zich op tientallen meters van de camera bevinden.

Hieronder twee crops van stills die uit de D32 komen:

Acti D32 image crop

Acti D32 image crop

De Acti D32 heeft een enkele infrarood powerled die vrij zwak is en aanzienlijk minder nachtzicht biedt dan de leds van een Foscam FI-9805w. Als je goed nachtzicht wil hebben met deze camera zou je een losse infrarood schijnwerper moeten gebruiken die bijvoorbeeld door een bewegingsmelder wordt geschakeld. In het donker valt de D32 door de zwakke IR-led nauwelijks op. Dit kan zowel een voor- als een nadeel zijn (het geboefte ziet de camera minder snel hangen maar wordt er daardoor ook niet door teruggeschikt).

Wat betreft featureset is het jammer dat de camera geen wifi ondersteunt. Wel handig is dat hij gevoed kan worden via power over ethernet zodat er alsnog maar n kabel getrokken hoeft te worden. Acti heeft een tooltje waarmee je camera snel op het netwerk kunt terugvinden als hij is aangesloten.

De camera is solide gebouwd en ziet er fraai uit. Met de bijgeleverde mount kan hij eenvoudig opgehangen en in de gewenste positie gebracht worden.

Heb jij ook een ACTi D32?