Specificaties 30" @ 2560x1600 (WQXGA) (S-PVA, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 305T+ Zilver Review

deiT 26 januari 2009, laatste update op 26 januari 2009, 3.394 views

Samsung Syncmaster 305T+ Zilver

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Groot

Ik gebruik mijn PC overal voor, surfen, games, programmeren, tv kijken, films kijken, e-books lezen, foto's bewerken etc. Ik vond daarom een 30" scherm de investering zeker waard. Ook omdat je zeker weet dat je een dergelijk scherm de komende 20 jaar nog wil gebruiken (als ie niet kapot gaat).
Ik heb deze monitor inmiddels bijna 2 jaar.
Er is 1 half dode (grijze) pixel. In de beoordeling is dat ongeveer gelijk aan "slecht" maar dat is volslagen onzin in een scherm met 4 miljoen pixels, waarvan bovendien de dotpitch hoger is dan de meeste schermen. De pixel is niet te onderscheiden van stofjes.
De hoge dotpitch betekent dat alles kleiner wordt op een monitor die uitzonderlijk groot is. Je zult je gebruik gewoontes aanmoeten passen. Ik browse bijvoorbeeld nog steeds meestal fullscreen, maar zoom altijd in op pagina's en kan daardoor gerust een meter (of 3) van mn scherm af zitten. Maar weinig browsers doen het inzoomen perfect (ik gebruik nu Opera).
Games zien er prima uit op alle resoluties behalve 1280x800, want dan wordt elke pixel precies vier pixels groot. De 2560x1600 resolutie is voor games overkill, je hebt het niet nodig, games zijn er vaak niet op aangepast (hele kleine menu'tje ed.) en door de automatische uitvergrooting kunnen lagere resoluties er zelfs beter uit zien.
Het beeld is groot genoeg om als een degelijke home cinema te functioneren, wat ik dan ook regelmatig doe. Ik snap niet meer dat mensen nog genoegen nemen met de lage resolutie/hoge kosten "TV" schermen.
ebooks lezen gaat moeiteloos, heb eergisteravond nog een boek van 200 pag. in een ruk (8 uur) uitgelezen zonder ergens last van te krijgen. Omdat je bij zo'n groot scherm gewoon achterover kan gaan hangen in je fauteuil, wordt lezen net zo comfortabel als het lezen van dode-boom-boeken.

Goed, dit alles klonk meer als een verkoop praatje voor alle 30" schermen, nu wat betreft de Samsung..
Samsung heeft MagicTune om je monitor in te stellen, maar dat is een beetje bagger in gebruik. Gelukkig zijn de fabrieksinstelling uitstekend, ik heb geen kleuren calibrator, maar enige kleuren cast in foto's is me nog nooit opgevallen.
Je kan de monitor in hoogte verstellen en vast zetten met een pinnetje (slechts 1 stand). De verstelling werkt perfect met vering; traploos omhoog verschuiven is net zo licht (of zwaar) als omlaag en ik heb hem nog nooit vanzelf zien verzakken. Ook zit er een draaibare plaat in de voet dus draaien gaat ook moeiteloos.
De kijkhoek is echt 180 graden en het scherm heeft een heel mat oppervlak dus weinig glans. Het is heel helder, zelfs met de zon op het scherm blijft alles leesbaar. Alleen de laagste brightness stand had nog wel wat lager gemogen, in het donker kan de helderheid wat pijnlijk worden. Daarom inverteer ik nu regelmatig de kleuren (met de gamma settings van van mn videodriver).
Zoals alle 2560x1600 schermen vereist dit scherm een dual-dvi aansluiting (wat anders dan twee dvi aansluitingen) niet alle videokaarten hebben dat, maar wel alle betere.

Wat mij betreft is het scherm het belangrijkste deel van mn pc, bovendien hoef je niet vaak een nieuwe te kopen (zoals met videokaarten). Samsung's S-PVA schermen hebben daarnaast ongeveer het beste beeld van alle niet-professionele beeldschermen (zeker beter dan Dell en Apple). Gecombineerd maakt dat de prijs het dubbel en dwars waard.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 305T+ Zilver?

Groot als negatieve eigenschap ? Ik denk dat als je een 30" scherm koopt dat je op voorhand toch wel weet dat ie veel ruimte in beslag neemt.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Bannie op 26 januari 2009 10:05]

Ik vind dat inderdaad ook een beetje rare constatering. Vind je de behuizing te groot voor het scherm? Je kan toch niet verwachten dat je bij een 30" scherm dezelfde ruimte inneemt van een 20" scherm? :?
Korte en leuke review :)
What,s in a day.
Zat gisteravond nog reviews te lezen over de 305T. Vooral die bij trustedreviews.com was erg aangenaam.
Ik ga sparen, of je zegt waar je woont en hoelaat je de achterdeur ff openlaat :9
De foto,s spreken overigens helemaal voor zich.
Vind je dat fijn dat je je monitor zo laag hebt staan? Ik zou nekkrampt krijgen:P Ik neem aan dat deze in hoogte verstelbaar is? Hoe hoog kan je deze instellen?
anders zet je er toch wat onder :? , ik heb een in hoogte verstelbaar bureau. bestaat uit 2 delen. mijn 24" staat ook iets hoger. lijkt me idd dat dit beeldscherm erg laag staat. maarja, das persoonlijk denk ik.