Acer Aspire V5-573G-54208G50aii Review

TImothyBNewbie 30 april 2014, laatste update op 20 mei 2014, 2.245 views

Acer Aspire V5-573G-54208G50aii

Pluspunten

• Accuduur
  • Scherm
  • Dun
  • Afwerking

Minpunten

• Trackpad
  • Slecht wifi signaal.

Deze week de Aspire V5 binnengekregen en eerste indruk is redelijk positief. Het een mooie, dunne laptop, zeker voor de prijs. Het scherm is erg mooien de afwerking van de laptop is scherp! Het geluid is zeer goed en de accuduur is heerlijk lang.

Kortom, een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding en zeker een aanrader.

Een onverwacht nadeel is het ontbreken van een VGA output. In de specificaties op Tweaker staat deze wel genoemd, maar niet in de officiŽle specificaties (http://files.acerbilder.c...G50aii)-NX.MCCED.018.pdf). In plaats daarvan krijg je een Acer converter port, wat een voor Acer unieke variant op een Mini Display Port is. Gelukkig werken andere converter stekkers ook op de port.

Verder, maar wellicht is dat nog op te lossen, is de WiFi ontvangst slecht. Ik haal met deze laptop de helft van de downloadsnelheid dan met mijn oude laptop.

Tot slot reageert de trackpad zelfs met de hoogste gevoeligheid niet heel vloeiend.

Heb jij ook een Acer Aspire V5-573G-54208G50aii?

Plaats voor een tweede HD?
Of een optische drive die vervangen kan worden?
En wat voor grafische kaart zit er nu in?
Er is geen plaats voor een tweede SATA schijf. Er zit een 7mm 500GB HDD in. Er is wťl een vrij mSATA slot. Daar zou je een SSD in kunnen schuiven.

Deze laptop heeft geen optische drive.

Grafische kaart: GT750M met 4GB geheugen.
Misschien dat je je ervaringen met mij wilt delen? Ik overweeg deze laptop namelijk ook...
Ben van plan een uitgebreide review te schrijven komende week.
Dus als je even geduld hebt :D
Heb geen zin en tijd om een full review te schrijven en heb ook nog nooit zoiets gedaan. Hopenlijk mag het hier als reactie?

Mooie laptop, zo'n twee maand geleden vooral gekocht om het scherm, de lange accuduur en het gewicht. De laptop valt op geen van die vlakken tegen, bijna een hele dag zittend in de fatboy in de tuin programmeren gaat prima. Een mobiele core2duo was voor de meeste taken al snel genoeg, dus een i5 helemaal, 8 GB ram en de dunne, lichte, maar stevige bouwvorm is mooi meegenomen.

Ik heb er een Micron ssd naast geinstalleerd (in het mSATA slot). Let op: de SSD is alleen een klein printje, een standaard 2,5" SSD past niet. Een klein schroefje om de SSD mee vast te zetten ontbreekt en diverse maten standaard pc-schroefjes (waar iedere Tweaker bakken vol van heeft) passen niet.

Ubuntu op de SSD start als een speer. Windows 8.1 op de normale HDD start ook verbazingwekkend snel. Heb SecureBoot uitgeschakeld in het BIOS om dualboot mogelijk te maken.

De laptop is zeer stil tijdens normaal gebruik maar bij filmpjes willen beide ventilatoren nog wel eens optoeren. Helaas gaat dit niet langzaam of gedeeltelijk maar is het alles of niets. En 'alles' is niet echt een fijn geluid in een stille kamer. Er zit vrij veel hoog geluid in, dus geen 'ffffff' maar 'wiiiii'. De laptop wordt aan de onderkant rechtsbovenin ook flink warm. Ik weet niet hoe dit in verhouding is met andere dunne laptops maar het is i.i.g veel warmer dan m'n oude Asus N50v die een hogere TDP had. Echt heet wordt het overigens niet.

Toetsenbord is niet echt geweldig: weinig travel en ik heb regelmatig last van dubbel aangeslagen toetsen, maar ik ben dan ook een echte toetsenrammer. Dat krijg je als je typen hebt geleerd op mechanische typmachines... Waar ik nog een niet uit ben is waar de soms seconden lange vertraging tussen toetsaanslagen en het scherm door veroorzaakt wordt. Ik werk veel met SSH dus het zou aan de internetverbinding kunnen liggen maar ik zie het ook bij servers in het lokale netwerk. Dit is nog een open puntje.

Trackpad ben ik echt niet dolletjes over. Hij is me soms te gevoelig waardoor tijdens het typen de bewegingen van de duimen boven de trackpad muisbewegingen veroorzaken, de muispointer beweegt ook vaak als je de trackpad toetsen wil indrukken en daardoor naast een knop o.i.d. klikt. Maar de trackpad is me vaak ook te ongevoelig zodat taps en dubbeltaps niet geregistreerd worden. Ik heb ook het idee dat tap registratie alleen in het derde kwadrant goed werkt. Al met al is -voor mij- een draadloze muis een onmisbaar en veel beter invoer apparaat.

Bereik van wifi is goed (genoeg), van de meterkast met Huawei modem aan de voorkant van het huis tot achter in de tuin (20 meter verderop) en 2 verdiepingen met gewapend betonvloeren gaat prima. Over de snelheid kan ik niet zoveel zeggen. De standaar driver van Acer veroorzaakte wel veel disconnects onder Windows maar de nieuwste driver van Atheros zelf werkt prima.

Pro:
heerlijk scherm,
licht van gewicht,
snel
goedkoop.

Con:
Toesenbord kan beter,
ventilator sturing kan intelligenter
trackpad is slecht.

Conclusie:
Prima laptop, gebruik je de trackpad niet dan is het gewoon genieten.

Hmm, is het toch nog een hele lap tekst geworden... :/

[Reactie gewijzigd door styno op 22 mei 2014 15:22]

Hoe komt het dat jij een driver van Atheros hebt geÔnstalleerd en ik die van Broadcom heb gebruikt Is dezelfde laptop met dezelfde wifi-module neem ik aan?
Er zit kennelijk variatie in de gebruikte wifi module, want lspci geeft hier toch echt:
04:00.0 Network controller: Qualcomm Atheros AR9462 Wireless Network Adapter (rev 01)
Een andere uitvoering, de V5-573G-745081Taii, heeft ook weer een Intel kaart. Ze zijn er in ieder geval niet erg constant in.