Thermaltake BigWater CL-W0005 Review

Filipino 5 juni 2005, laatste update op 5 juni 2005, 1.859 views

Thermaltake BigWater CL-W0005

Pluspunten

• Stil, makkelijk, universeel, uitbreidings mogenlijkheden

Minpunten

• kosten

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
Dit is me eerste waterkoel setje gekocht bij Salland Automatisering. Omdat het op mijn kamer in de zomer ruim 30 graden kan worden, kon de luchtkoeling het soms niet aan.

Ik kreeg het pakketje netjes verpakt binnen en ben meteen aan de slag gegaan. Alhoewel het wel een rotklus is om je mobo uit je kast te halen was het zo gepiept. Enkel jammer van de zwart-wit (geel papier eigenlijk, maar goed ;) ) handleiding, waardoor plaatjes slecht te zien zijn.

Alles ging vlotjes in elkaar, en het setje is heel compleet. Verder is het een erg stil setje wat ik wel kan waarderen. Daarnaast paste het op min onbekende mobo (soltek), waar ik erg blij mee ben. Daarnaast zijn er tal van uitbreidings dingen los te koop.

De hoge kosten naar mijn mening wel waard.

Toelichting wegens vragen:

T.O.V gewone luchtkoeling vind het duurspul. Maar ik heb het er wel voor over omdat:

Stiller als (goeie) luchtkoeling). Ik heb het setje de hele tijd op zijn laagst staan en dan is de temp. (gewoon in windows) rond de 38 graden. Iets waar ik met luchtkoeling nooit aankwam; 50 graden, en al snel rond de 60 en bij warm weer 65 graden als ik een spelletje speel.

Ik heb nu nog geen spelletje gespeeld, maar ik weet bijna zeker dat de temp. niet boven de 55 zal uitkomen.

Het setje is dus stil, omdat ik het de hele tijd op zijn laagst laat lopen, maar als je hem op het hardst aanzet, maakt hij toch een behoorlijk geluid.

(Ik heb een P4 3Ghz, dus 38 graden is naar mijn mening erg netjes!)

• sl-865PE-L
  • Windows XP

Heb jij ook een Thermaltake BigWater CL-W0005?

Ehhrrmmm...
Ik heb eigenlijk twee opmerkingen :
- ten eerste je geeft aan dat het lekker stil is maar dan zet je in de survey een redelijk negatieve beoordeling bij geluidproductie ???
- ten tweede het is zo'n beetje de goedkoopste waterkoelingssetje die je kan kopen en je geeft aan dat "de hoge kosten" naar jouwn mening wel waard zijn...
Volgens mij is de survey met de beoordelingen NIET consequent met de ondertsaande ervaring...
Je wilt heel waarschijnlijk deze twee dingen nog ff aanpassen anders gaat men denken dat het een hele dure h2o setje is (net als een asetek van dus 200 euro en meer) en ook dat het een luidruchtige setje is...

@ureal : jah dat vermoeddi ik dus ook, maar dan kan hij aangeven dat het voor een h20 set goedkoop is maar wel duur tov luchtkoeling, ook al is dat laatste wel bij iedereen bekend denk ik aangezien niemand zal denken dat h20 koeling net zo duur is als luchtkoeling...
Misschien bedoelt hij bij "de hogere kosten" wel het prijsverschil tussen een luchtkoelertje en zijn nieuwe waterkoelingsetje
Dat kan, want een apparaat kan stil zijn, maar tegelijktijd ook een irritant geluid veroorzaken, zoals sommige harde schijven bijvoorbeeld bij een volledig systeem. Het volume is dan acceptabel, maar de bijgeluiden niet.
Ik kan me niet voorstellen dat je deze set duur kunt vinden. Als je bijvoorbeeld een zalman V700 gpu cooler en een Zalman 7700C koopt ben je misschien net iets goedkoper uit, maar of je ook dezelfde performance krijgt...
Vergeet niet dat er een verschil is tussen absolute prijs en prijs/performance.
Als ik het zo mag interpreteren zegt de reviewer dat hij de prijs/performance verhouding goed vindt ("de hoge kosten naar mijn mening waard"). Het absolute prijsniveau, het setje kost vandaag ongeveer 100 euro inclusief verzending, is hoog in vergelijk met een standaard luchtkoelertje van een 5 euro.
Heb je iets van CPU temperatuurgegevens met het Bigwater setje ten opzichte van je vorige luchtkoeling?

Weet nu dat het makkelijk te monteren is maar dat vind ik nog wel het minst interessant dat doe je als het goed is toch maar een enkele keer.
Zeker een goed setje voor zijn prijs; heb zelf ook de Thermaltake BigWater set in m'n pc sinds kort (zeg 1.5 week)
Temperatuursverschillen:
Luchtkoeling op 100% (Intel Standaard, Alu + grote luidruchtige fan) houdt de processor rond de 46~49c met 100% continu belasting (24h)
BigWater op 50% pompvermogen en 35% Radiatorfan vermogen houdt de processor op een strakke 35c met 100% continu belasting (24h)

Gemeten met 5 verschillende temperatuursensoren op een Intel 2.8Ghz/1MB op een Asus P4PE moederbord, 1024GB DDR RAM, Geforce4 Ti4200.
Ik heb 3 fans weg kunnen gooien dankzij de Thermaltake BigWater set. (1x cpu, 2x kast)
Klein nadeeltje aan de set was het zelfklevende klittenband, de kleeflaag laat na ongeveer 2 dagen los, dit heb ik opgelost met een klein randje 2-componentenlijm op de plakzijde. ;)

(Ik heb een P4 3Ghz, dus 38 graden is naar mijn mening erg netjes!)

(Ik heb het setje bij Salland onder rembours gekocht: 119 euro)