Specificaties Socket AM2+ met NVIDIA nForce 630a chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock ALiveNF7G-FullHD R3.0 Review

jeroentb 24 januari 2009, 804 views

ASRock ALiveNF7G-FullHD R3.0

Pluspunten

• Prestaties

Minpunten

• Weinig FAN headers
  • Voeding zit op lastige plek

Layout Score: 3
Heb dit moederbordje gehaald om als NAS te gebruiken met linux.
Het bouwen ging prima, alleen de voedingsconnector had ik liever ergens anders gezien, ook was niet geheel duidelijk welke pin de + was voor de frontpanel LED's, er zit naast de CPU-FAN aansluiting nog maar 1 extra FAN header op het bord, had er liever 2 bij gezien (PSU+chassis).

Verder is via het BIOS genoeg in te stellen, processor erin en geheugenbankjes en lopen maar!

Denk dat dit plankje veel waarde biedt, draait echter nog maar 5 maanden, dus afwachten hoe het met de stabiliteit staat, draait echter wel 24x7, dus ziet er tot nog toe positief uit.

Ik gebruik linux dus ik weet niet hoe dit moederbord zou presteren onder windows.

Heb gentoo linux draaien, geen driver problemen.

De featureset heb ik goed ipv zeer goed gegeven omdat er FireWire ontbreekt, Ún omdat er geen HDMI aansluiting op dit bord zit ondanks dat je dat zou verwachten, let op trouwens, op de doos staat FullHD lukt alleen met minimaal een Phenom X9100 !!!

De layout heb ik voldoende gegeven omdat ik de plek van de voeding behoorlijk slecht vind (loopt over je (stock-)CPU koeler heen ! Ook is een aanwijzing op het bord welke pin de plus heeft voor de frontpanelleds ook niet aanwezig.

De prestaties als NAS mogen er wezen, ik haal 144MByte/s lees snelheid met 3x250GB 7200RPM SATA2 schijven, dat is behoorlijk fors, schrijfsnelheid is matig, maar dat komt door keuzes die ik heb gemaakt.

Compatibiliteit met linux is voor zover ik ermee heb gewerkt prima, draai alleen geen X en audio interesseert me ook al niet, echter een ubuntu live cd toont in ieder geval dat X werkt en ik hoor geluid, dus zal vast in orde zijn.

Heb jij ook een ASRock ALiveNF7G-FullHD R3.0?

Wat nog wel vermeldens waardig is denk ik, is dat het board geen ondersteuning bied voor fancontrol met lmsensors/pwmconfig.

Tenminste dat is bij mij het geval met een eerdere revisie.
Ik kan de fan status wel uitlezen, ik wil echter niet dat linux de fans gaat zitten aansturen, dat vertrouw ik toch het BIOS meer toe. Desondanks heb ik het ook niet geprobeerd, ik wil het wel testen om te checken of het nog steeds niet kan.