Kingston microSDHC 32GB Class 10 + Adapter Review

Bitage 29 april 2014, laatste update op 29 april 2014, 1.638 views

Kingston microSDHC 32GB Class 10 + Adapter

Pluspunten

• Goedkoop
  • Read is in orde

Minpunten

• Write laat wat steekjes vallen

Een MicroSD kaart behoeft denk ik niet veel uitleg: dat is fijn, want dan kan ik het lekker kort houden ;)

Hieronder staan een aantal benchmarks die ik gedraaid heb.

Methodiek
Er is een Kingmax MicroSD kaartlezer gebruikt voor het draaien van de benchmarks, maar in de praktijk zullen je prestaties altijd verschillen tussen verschillende kaartlezers.

Het gebruikte bestand is een iso-image van GParted, 175 MB groot.
De software om de tijd van filetransfer te meten is timemem en en geeft gelijkende informatie als het time-commando op UNIX systemen.

Crystalmark x64

CLI
Lezen

Schrijven

Windows Explorer
Lezen

Schrijven

Op zich een prima kaartje voor alledaags gebruik in portable devices, maar voldoet echter niet aan de Class 10 specificatie. Read is echter wel dik in orde. Deze Kingston is op moment van schrijven (een van) de goedkoopste 32GB Class 10 MicroSD kaartjes in de pricewatch en als je die halve MB die dit kaartje mist op de write speed niet erg vindt, is dit een prima kaartje. Toch een onvoldoende op de prestaties, want niet zoals geadverteerd door Kingston.

Heb jij ook een Kingston microSDHC 32GB Class 10 + Adapter?

met welke kaartlezer heb je dit getest? ik zie die 9 MB/sec ook in een andere review terug, maar dan ongespecificeerd of dit om Sequential of random gaat. bij jou is duidelijk te zien dat het om sequential gaat.

Om duidelijker te zijn: ik zie een Kingmax MicroSD lezer. maar niet welke. ook de kingmax site geeft geen duidelijkheid hierover: http://www.kingmax.com/en.../microSDHC-M2-Card-Reader

de 9 MB/S kan natuurlijk ook komen door een chipset in een kaartlezer die niet hoger kan/wil. de 16 GB presteert namelijk veel beter volgens deze benchmark van toms hardware: http://www.tomshardware.c...-performance,3011-11.html

En die 9 MB/S zie je icm een kingmax kaartlezer ook in deze forum thread terug met een ander kaartje wat ook hoog presteert qua lezen: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2207803

kortom is het mogelijk om met een kaartlezer te testen waarvan bekend staat dat deze betrouwbaar is voor benchmarks en kijk ook even of de cpu load onder de 100% blijft want dat kan icm usb ook nog de bottle neck zijn

[Reactie gewijzigd door fvdberg op 5 juni 2014 11:59]

De gebruikte kaartlezer is deze: http://www.dx.com/p/kingm...er-black-turquoise-285959

Zoals ik al aangaf in de review kunnen de resultaten natuurlijk per kaartlezer verschillen. Echter is het zo dat met een Samsung Class 10 kaartje van 32GB de write op 11 MB/s ligt met dezelfde kaartlezer, dus het lijkt me sterk dat de lezer de bottleneck is.
Ik heb de mijne ontvangen net en ook even gebencht met Crystal Disk Mark.

ik heb de ingebouwde kaartlezer van mijn Dell Latitude E5430 gebruikt en kom tot deze resultaten:

oftewel lezen bijna 29,5 MB/s en schrijven 10.6 MB/s oftewel de sd kaart haalt keurig zijn minimum specs
Ik had dit kaartje gekocht voor in de tablet (LG G Pad 8.3) die ik toen ook in bestelling had staan. De resultaten van de tablet i.c.m. dit kaartje kwamen echter overeen met wat ik gemeten had met de kaartlezer: 9.75 MB/s write. Ook een test van het kaartje in mijn laptop (HP Elitebook 8650w) gaf een gelijkwaardig resultaat wat betreft de write, de read lag echter wel een stuk hoger.

Zoals altijd: silicon lottery. Ik heb getest met de unit die ik ontvangen had en dit zijn mijn resultaten.