Cowon iAudio M3L 20GB Review

krispy 15 oktober 2007, laatste update op 17 november 2015, 2.332 views

Cowon iAudio M3L 20GB

Pluspunten

• Lange batterijduur
  • Goede geluidskwaliteit
  • Veel accesoires
  • Veel gebruiksmogelijkheden
  • Te gebruiken zonder extra software
  • Prijs laag vergeleken met concurrenten
  • Het is geen iPod

Minpunten

• Afstandsbediening niet al te stevig
  • Subpack benodigd om met PC te verbinden
  • Meegeleverde oordopjes te groot en matig van kwaliteit
  • Het is geen iPod

Geluidskwaliteit Score: 5
Aanschafoverwegingen
Nadat mijn oude iRiver IMP-400 mp3 cd-speler de geest had gegeven, vond ik dat ik wel toe was aan een mooie harddrive mp3-speler. Omdat ik zelf muziek maak en ook nog wel eens bij andere mensen wat maak en ik het prettig vind om wat ik gemaakt heb na te luisteren op weg naar bijvoorbeeld mijn werk of terug naar huis, was plug-and-play USB-ondersteuning noodzakelijk. Ik wil geen extra software te hoeven installeren op andere computers om gebruik te kunnen maken van mijn speler. Een andere overwegen was dat de speler ook zou worden ingezet om bestanden mee te nemen. Het moge duidelijk zijn: de beoogde speler moest door een OS als extra harde schijf gezien worden. En daarmee vallen een hoop spelers af.

Als audiofiel wilde ik ook niet beknibbelen op geluidskwaliteit. En aangezien uithoudingsvermogen ook wel een eis was, werd de keuze (na wat marktonderzoek) simpel: de iAudio M3L. Ook als de batterijduur maar de helft bleek te zijn van wat de fabrikant adverteert, worden de meeste andere spelers verslagen. Knoop doorgehakt en de speler voor ¤268,- besteld bij mp3man.nl.

De speler
De M3 is eigenlijk gewoon een losse laptophardeschijf met wat elektronica er aanvast geplakt. Aan de speler zelf valt dan ook niet veel te zien. Niet dat dat erg is, want ik draag mijn speler toch altijd in mijn broekzak. De "L"-uitvoering van de M3 is iets dikker dan de normale uitvoering, maar dit heeft geen impact voor mij op het draagcomfort. De speler voelt erg solide aan en is met zijn zilveren afwerking naar mijn mening erg fraai.

Minder handig is dat men bij fabrikant Cowon ervoor gekozen heeft om de data aansluiting te laten lopen via een losse connector, de subpack. Hierdoor moet je deze altijd meenemen als je hem op een PC wilt aansluiten en zit je tevens te pielen met het afsluitplugje voor de aansluiting op de speler. Persoonlijk had ik gewoon liever een kleine USB-aansluiting gezien, zoals op bijvoorbeeld digitale camera's. Wat ik ook niet begrijp aan het design, zijn de afspeelknoppen op de speler zelf. Naar mijn mening een beetje nutteloos, aangezien er geen display op de speler zelf zit. Ik zelf heb deze knoppen al wel geteld drie keer gebruikt, maar dat was dan ook meer uit nieuwsgierigheid dan uit praktisch oogpunt.

De afstandsbediening
De afstandsbediening is eigenlijk de enige manier om de speler fatsoenlijk te bedienen en is tevens het grootste kritiekpunt dat ik heb op deze speler. Met name hoe hij aanvoelt laat te wensen over. Misschien dat onze westerse handen wat minder delicaat zijn dan die van een Aziaat, maar even goed had men er wel iets meer werk in kunnen steken. De navigatie via de afstandsbediening vergt een klein beetje oefening, maar voelt daarna intuïtief aan. Het is voor de gebruiker het makkelijkste om alle muziek te sorteren in mappen. Deze kunnen dan op de afstandsbediening worden doorzocht middels een boomstructuur. Geen fancy ID3-tag database of zoiets, maar dat is geen probleem zolang je zelf maar weet wat waar staat; een kwestie van niet alles maar lukraak in een mapje gooien.

Schijnbaar heeft een grote lading M3's problemen gehad met afstandsbedieningen die na een paar dagen gebruik kapot gingen. Waarschijnlijk heeft de fabrikant dit probleem opgelost; mijn afstandsbediening is nog steeds heel, ondanks intensief gebruik sinds april.

Accesoires
De M3 wordt geleverd met een hoop extra spulletjes en daar houden we van. Een netvoedingadapter die ik zelf bijna niet gebruik, omdat het apparaat ook oplaadt via de USB-aansluiting, erg handig als je op reis bent en je hebt geen reisadapter over. Een dockingstation, waardoor het apparaat niet op je bureau rondslingert. Een draagbare connector, de subpack. Ondanks dat ik liever een normale aansluiting gezien had, hoef je in ieder geval niet de complete dockingstation mee te zeulen; de subpack is kleiner dan een doosje lucifers. De meegeleverde oordopjes laten te wensen over. Dit is voor mij niet zo'n probleem aangezien ik toch altijd mijn eigen dopjes gebruik, maar even goed, als je iets meelevert moet het goed zijn. De dopjes zijn namelijk erg groot. Niet alleen het gedeelte dat in je oor gaat, maar ook het stuk plastic wat er aan hangt. Aangezien de dopjes niet lekker zaten heb ik ze ook niet verder geprobeerd. Verder is er nog een USB-kabeltje, een lekker plat hoesje dat de speler krasvrij houdt en een cd-tje met aardige software die, zoals eerder genoemd, niet echt nodig is.

Gebruik
De M3 is heel simpel in gebruik: inpluggen en de pc herkent het apparaat als een extra hardeschijf. Drive openen en copy-pasten maar. Aangezien de speler werkt zonder extra overzetsoftware, zijn de standaard mappen voor basisfuncties (zoals bijv. de goed werkende voice recorder) relatief onbeschermd. Het is dan ook aan te raden voor de minder ervaren gebruiker om de jetShell-software te gebruiken. Het is sowieso wel een aardig stukje software, men kan de mappen op de speler beheren, eenvoudig cd's rippen en nieuwe opstartlogo's toevoegen aan de speler (erg leuk voor de controlfreaks onder ons).

Het muziek laten afspelen met de speler is ook eenvoudig. Zoals eerder gezegd: de navigatie met de twee buttons aan de boven- en onderkant van de afstandsbediening vraagt wat gewenning maar gaat daarna vlekkenloos. De geluidskwaliteit van de speler is opmerkelijk. Het geluid is accuraat en gedefinieerd. Wat ook heel prettig is zijn de hoop effecten die de gebruiker kan aanzetten om het geluid af te stemmen op de persoonlijke wensen. Een user-gedefinieerde equalizer ontbreekt dan ook niet. Verder speelt de speler een hoop verschillende formaten af, inclusief .ogg. Enige mogelijk puntje van kritiek zou kunnen zijn dat er nog steeds een hele korte pauze tussen twee mp3's zit; geen laggless mp3 play. Misschien dat bij een volgende firmware-update verholpen wordt; die kans is aanwezig, aangezien Cowon bekend staat om zijn goede support.

Wat slotwoorden
De M3L is voor mij een ideale speler. Ik kon mijn, in mappen gesorteerde, mp3-collectie in een keer overzetten naar de speler, zonder extra software te gebruiken. Bediening van de speler was even wennen, maar ik zou nu niet anders willen. Hij mag dan wel geen iPod cult-status hebben, maar de vraag is of je dat ook eigenlijk wel wil. Witte oordopjes schreeuwen immers "Beroof me!!!" ;) en laten we wel wezen: zo'n goed apparaat is het gewoon niet. Gelukkig kan dat wel van de iAudio M3L gezegd worden, en het mag dan ook voor zich spreken dat ik erg tevreden ben met de mijne.

Heb jij ook een Cowon iAudio M3L 20GB?

wat is de batterijduur precies?
mijn ervaring is dat ie minstens 24 uur meegaat (intercontinentale vlucht naar LA + het reizen naar schiphol + de dag van aankomst in LA). Officieel is het 36 uur en ik denk dat het er in de praktijk niet ver van af zit. Erg lang dus. :D
ha eindelijk, een mede-gebruiker!

ik heb deze nu een klein half jaartje, en hij werkt echt heerlijk! ik ben nu op internship in ijsland(Audio-engineer in een theater.) en ik hoef mijn mp3 speler maar 1x per 2 weken op te laden(ik luister er per dag ongeveer 2 uur naar..) dus zo'n 28 uur.. maar ik heb wel alle mooie APU's aan, dus dat zal wel wat schelen.

de meegeleverde oordopjes slecht? ik vond ze best aardig klinken(zeker als je ze vergelijkt met meegeleverde dopjes van bijvoorbeeld een Ipod, alleen jammer dat het koordje van dat ding zo kort is, ik heb liefst mijn afstandbediening geklipt aan me broekzak.)

heb jij ook dat je afstandbediening nogal krasgevoelig is? ik doe er nu ongelofelijk voorzichtig mee sinds er een aardig grote kras aan de zijkant van het schermpje staat.. :(

zeker aan te raden voor een audiofiel die toch MP3's wil luisteren! (APU's zoals BBE, mp3enhance maken de mp3 file toch ruimtelijker!)

edit: taalfouten, en iets over ipods waar ik overheen gelezen had!

[Reactie gewijzigd door djoenez op 15 oktober 2007 15:22]

Ja, de oordopjes vond ik niet lekker klinken, voelden goedkoop aan en ze zaten ook niet lekker, maar da's smaak natuurlijk. Ik gebruik em nu met Shure E4G's :D (overkill?)

Mijn afstandsbediening is idd behoorlijk gekrast, maar ja.. had ie maar geen afstandsbediening moeten worden hoor. Dat krijg je als je iets in je spijkerbroek draagt. Wat ik erger vind is dan de klip achterop bij mij afgebroken is. :(

Wat ik trouwens nu wel merk is dat ie vaker bij het afspelen "overslaat" naar de volgende track. Maar misschien dat dat komt door het vele gebruik (heb hem echt veel misbruikt de afgelopen 2,5 jaar).
hmm.. ik gebruik er lekker gesloten Beyer Dynamics op..(ben typenummer ff kwijt..zijn iig oud..maar zeer degelijk.) of Senheisser HD555..maarja, ben ook een vreselijke audiofiel:)

afstandbedieningen blijken goed bijbesteld te kunnen worden..maar 35 euro ofzo..

nooit last gehad van het overslaan probleem.. ikheb wel soms dat hij even een Pink Noise er door heen gooit als ik even iets te snel wat dingen klik(zeg 10 nummers oversla en dan 1 afspeel.) dit is btw wel allemaal WAV of FLAC...
hihi .. ja heb hier in de studio ook een setje beyer dynamics DT770 pro's liggen. Zitten lekker, klinken beter, maar zijn echt lomp groot. :)

Afstandsbediening bij bestellen is misschien niet zo'n slecht plan. Ik heb gevoel dat het misschien in de plug zit. Soms springt de display gewoon uit of wordt ie helemaal "scrambled". :?
hmm..ja ik heb een los stukje erin zitten..heb jij soms ook dat het contrast helemaal raar word? zo lijkt het wel of de M3L heel veel problemen heeft..maar tvalt eigenlijk niet op...mierenneukers die we zijn...:)

(btw, kgebruik de beyers niet buiten..is mij wat te duur als ze kapot gaan/ikprobeer nog een beetje met de mode mee te gaa 8)7 )

Jeroen