Specificaties 28" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung U28D590D Zilver, Zwart Review

morris123 29 april 2014, 5.169 views

Samsung U28D590D Zilver, Zwart

Pluspunten

• Beste Prijs
  • Bizarre Helderheid
  • Goed contrast
  • Haarscherp
  • Energiezuinig
  • Supersnel.
  • Enorm veel functies.
  • 4K upscaling
  • Prachtig design.
  • Robuuste materialen.
  • Alle kabels meegeleverd.

Minpunten

• Voet niet in hoogte verstelbaar.
  • Geen ophangmogelijkheid.

Ik heb deze monitor 14 april thuisbezorgt gekregen vanuit zuid-korea. De prijs was daar nog een stuk lager maar dat kwam op exact hetzelfde uit door de douanekosten. Ik heb het scherm dus nu al 2 weken en ik heb nu genoeg informatie voor een review.

Wat je als eerste opvalt is de uitstekende afwerking. Normaal zijn we van samsung plastic behuizingen en goedkoop uitziende designs gewend. Dit keer is dat echter anders. Prachtige voet en retestrakke achterzijde. De achterzijde is helemaal glad geborsteld metaal met sclechts een uitsparing voor de aansluitingen. Het scherm is vrij ligt en is makkelijk in elkaar te zetten.

Na aansluiting doet het scherm het meteen en dan zie je ook direct dat het een 4K scherm is. Windows taakbalk en pictogrammen zijn opeens minuscuul. Gelukkig kun je in windows de gehele interface 150% vergroten. En dan zit je precies goed. Wat ook dan opvalt is de enorme helderheid. Het scherm start op 100% helderheid en dat doet haast pijn aan je ogen. Met de joystick op de achterkant van het scherm helemaal onderin het hoekje kun je gelukkig heel gemakkelijk de settings veranderen.

De kleurweergave is verbazingwekkend. veel meer dan ik van een TN scherm gewend ben. Dit had samsung al beloofd maar ik geloof niks tot ik het zelf zie. De kijkhoek horizontaal lijkt bijna volledig 180 en verticaal ook erg groot. Het contrast kan goed worden ingesteld met een aantal functies voor verbetering zoals Game modus en Dynamic contrast. Afhankelijk van de situatie kan dit erg prettig zijn.

Het zwart op 100% helderheid is niet echt zwart meer maar als het scherm op een wat prettigere helderheid zoals 65% staat is zwart heel mooi zwart. De pixels zijn voor mij alleen met een loep te onderscheiden en in games is de responstijd zo snel dat ik geen vetraging kan merken.

Er zijn ook erg veel functies aanwezig in het menu van de monitor. Zo kan je bijvoorbeeld het scherm splitsen en dan elke helft aansturen met een andere aansluiting en dus andere pc indien gewenst. Ook zit er een processor in die Full HD naar 4K kan upscalen wat verassend goed werkt moet ik zeggen.

Al met al, zeker de moeite waard. Onder andere door de prijs maar ook doordat er nu gewoon echt goede kwaliteit wordt geleverd door Samsung.

Heb jij ook een Samsung U28D590D Zilver, Zwart?

Als ik dit scherm doormiddel van de displayport aanluit op mijn videokaart kan ik wel op 60HZ maar is mijn max resolutie ''maar'' 2560x1440

Doormiddel van HDMI kan ik hem op de max resolutie zetten maar heb ik maar 30hz.

Displayport hoort gewoon te werken, suggesties? :\
Probeer eens je videokaart drivers te updaten. Soms is de maximale resolutie in de software van je videokaart gelimiteerd, je kan daar ook naar kijken. Welke videokaart heb je? kan hij 4k op 60Hz aan?
Drivers vandaag nog ge-update

Ik heb een 7970 ghz edition

Update:

Ik heb Windows er weer even op gezet. Voordat de drivers erop stonden kon ik weer maar tot 1440p, maar na de drivers te installeren sprong de pc automatisch op 4k!

Ik denk dat de linux drivers niet of bijna niet compleet zijn, dankje voor de hulp!

[Reactie gewijzigd door Maxrinus op 29 mei 2014 15:02]

PS: Als iemand wat wil weten over dit scherm kun je het gewoon vragen :)
Hoe bevallen 1080p films nu (op normale afstand, 80-120cm) als je aan zo'n scherm gewend bent? Zien ze er beter uit dan op een 1080p scherm door de opschaling, of minder goed doordat je gewend bent aan een 4k scherm?

Edit: Goed te horen dat het beter eruit ziet, dan denk ik dat ik er binnenkort ook een ga halen :).

[Reactie gewijzigd door Balance op 6 mei 2014 16:53]

Beter, zonder twijfel. De upscaling werkt vrij goed en 1080p is natuurlijk al flink groot.
waar heb je het scherm precies besteld en hoe lang heb je er op moeten wachten? Ik ben al erg lang aan het kijken naar een scherm met een UHD resolutie, en deze prijs is erg netjes!
Hoi i900,

Ik heb dit scherm via Ebay gekocht. De desbetreffende advertentie staat er niet meer op en de prijzen zijn nu iets hoger maar nog steeds onder de 600 dollar = 432 euro. Nu komt hier nog wel 116 euro aan kosten bij van de douane dus dan zit je op 548 euro. Ik heb ongeveer 6 dagen op het scherm moeten wachten maar dat komt omdat er een weekend tussen zat, dus 4 werkdagen.
Heb je in games zonder vsync al strean tearing opgemerkt ?

Mijn huidige samsung scherm heeft extreem veel last van screen tearing en mijn volgende schem moet dat toch wel verhelpen :)

En heb je al ghosting/ light bleeding ontdekt in donkere scenes/achtergronden?
Hey, tearing heb ik geen last van met of zonder v-sync. Alleen als ik mijn videokaart flink overclock krijg ik daar last van maar dat is dus niet gerelateerd aan de monitor.

Light bleeding heeft het scherm absoluut geen last van.. zelfs niet bij een volledig zwart scherm, dan is het scherm nog vrijwel egaal zwart.

Ghosting daarintegen is aanwezig. Het scherm heeft 3 instellingen voor responstijden, waarin men dus de responstijd van het scherm kan instellen. Fast, faster en fastest. Op de fastets stand, en dus de laagste responstijd heb ik last van ghosting. Zet ik het scherm echter op faster, dan komt dat in zijn geheel niet 1 keer meer voor. En dan zit je nog steeds met een responstijd onder de 5 ms.
Ok netjes Ik heb nu ok 5 ms dus dat is zeker geen stap terug.

Nu alleen nog even kijken wat voor een setupje ik nodig heb om wel rond de 50 a 60 fps te blijven het komende jaar.
Ik ben bang dat mijn 7970 @ 1050 mhz dat niet gaat trekken hehe.

Heb je bij games bij de resolutie instellingen nog standen tussen de 1080 en 2160 instellingen waardoor misschien een midden reso met lage AA een optie is om de benodigde rekenkracht voorlopig te verlagen?

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 9 mei 2014 18:03]

Ja er zijn bij vrijwel alle games een hele hoop tussenstanden waaronder 1440p beschikbaar.
Ok mooi dat zal voorlopig een mooie tussenoplossing zijn aangezien ik niet zon fan ben van SLI en crossfire door alle problemen die ermee zijn qua game support.
En voordat games goed draaien op een enkele kaart zijn we denk ik wel 2 jaar verder.

Bedankt voor de info :)
Hoi Morris123 wat een leuke review en wat een heerlijke monitor heb jij zeg !
Ik ben benieuwd wat voor grafische kaart je hieraan gekoppeld hebt.
Met zoveel beeldpunten (8 miljoen) moet je toch een aardige capaciteit aan rekenkracht hebben wil
je uberhaupt een beetje kunnen gamen. Kan je daar iets meer over vertellen ?
Alvast bedankt

[Reactie gewijzigd door Dunder Mifflin op 10 mei 2014 23:48]

Ik heb op het moment een AMD Radeon R9 290X. Deze videokaart is met uitstek geschikt voor 4K resolutie door zijn grote geheugen en geheugenbus. Deze kaart is voldoende om vrijwel alle spellen op hoog te spelen met 4K resolutie, met hier en daar een setting op medium. Voor het beste resultaat raad ik 2x de R9 290X in crossfireX aan. Ik ben zelf ook van plan er nog zo een kaart bij te halen wanner het budget dat toelaat.
Vooral tof dat je ook reageert op vragen. Ook bedankt voor de tip met betrekking tot de videokaart. Is natuurlijk leuk een mooie resolutie, maar als je dan gelijk je systeem op gaat blazen, dat is ook weer niet de bedoeling.

Hoe komt het dat het scherm verhoudingsgewijs zo goedkoop is? Nieuwe techniek. En dan toch rond de 600 euro. En zelfs nog goedkoper als je het scherm in het buitenland op de kop weet te tikken.

Ik heb zelf nu de dell ultrasharp u3014 en daar vragen ze nog steeds rond de 1000 euro voor. Akkoord die is iets groter 30 inch tegen 28 inch, maar heeft "maar" 2560x1600 als resolutie.

En met het zetten -goede tip wederom- op faster zou dat dus ook op een refreshrate van 5ms uit moeten komen en dat is dan weer vergelijkbaar met de reactietijd van de de u3014.

Of is de verwachting dat het scherm sneller vervangen moet worden? Ergens moeten ze de kosten van deze nieuwe techniek toch terugverdienen.
Ik heb geen hard bewijs over de lage prijs over het scherm maar ik heb op meerdere plekken wel wat aanwijzingen gevonden en heb eeen aantal theorien.

Ten eerste gaat het hier om het bedrijf Samsung wat natuurlijk een gigantisch budget heeft en zonder twijfel probeert stap voor stap elk segment van de elektronica handel over te nemen. Ik denk ook hier dat er weer sprake is van een poging om ook voor 4K monitoren de meeste verkoop te halen. Doordat ze deze monitor met zo een lage prijs aanbieden wordt deze vaker verkocht. En ook al draaien ze hier dan aan het begint wat verlies op maakt dat niet uit. Ten eerste kunnen ze dat missen en ten tweede krijgen ze dat snel terug als de productieschaal toeneemt en dus de prijs van de productie afneemt.

Ten tweede gaat het zijn er hier een paar technische factoren die een rol spelen. Je zei zelf al over de maat van het scherm is 28" en die van dell is 30". Nu lijkt dit verschil niet groot maar qua oppervlak is dit natuurlijk wel al 15% groter. Je moet bedenken dat het hier om Edge-lit monitors gaat.en de verlichting daarvan is lastig omdat je al snel last hebt van Light-bleeding. Een groter oppervlak zorgt dan al snel voor hogere kosten qua verlichting. Naast het scherm zelf weet ik dat in het scherm veel componenten gebruikt worden van samsung die zij al op grote schaal maken voor andere producten en dus heel goedkoop zijn. Ook is de adapter voor hun een fluitje van een cent.

Vervolgens moet je bedenken dat de snelheid van ontwikkeling in de hoge resolutie monitoren enorm snel gaat. De Dell monitor waar jij het over had is uitgkomen in maart 2013 en deze Samsung in mei 2014.

Het grootste verschil zit hem echter in de techniek die gebruikt wordt voor het scherm. De monitor waar jij het over hebt heeft een IPS scherm. Deze Samsung monitor maakt gebruik van een TN v2 scherm. TN schermen zijn nou eenmaal vele malen goedkoper dan IPS panelen.

Ik hoop dat dit je vraag enigsinds beantwoord. Wil je meer weten, vraag gerust.
Hoi!

Mijn videokaart heeft een DVI, HDMI en Mini displayport. Ik neem aan dat ik dan de mini displayport zal gebruiken, maar wordt deze kabel ook bijgeleverd?

Groetjes!
Hi,
Er zit een displayport kabel van 1.80 meter bijgeleverd. Je kunt dan zelf een displayport naar mini displayport kabel kopen van ongeveer 4 euro of een displayport naar mini displayport adapter van ongeveer 1 euro.
Zo'n dingetje kost al snel 12 euro, ex. verzendkosten http://www.allekabels.nl/...-displayport-adapter.html
dan moet je beter zoeken.

2 euro inclusief verzendkosten.
Ik had geen idee waar ik moest zoeken, dankjewel ^^
Mijn bankrekening staat gekoppeld met Paypal, maar nog steeds stuurt hij mij op Ebay door naar de pagina met ''To pay for this purchase, add a debit, credit or prepaid card to your PayPal account.''

Krijgen we dit gedoe weer..
Ik heb er meer mensen over gehoord. Ik had gelezen dat iemand dit had opgelost door paypal te emailen met het probleem en uitleg en dat het toen voor diegene gefikst werd. Is het proberen waard.
Ik heb even een mail gestuurd, dankje.
@Maxrinus, fglrx drivers voor Linux zijn nogal slecht als je het mij vraagt. Ik heb zelf meer succes met de opensource xf86-video-ati / radeon driver qua stability, wat meer dan voldoet voor non-game gebruik ... maar nog niet geprobeerd om dat te combineren met een 4K scherm.