Specificaties Socket AM1 - Bekijk alle specificaties

ASRock AM1H-ITX Review

maartenverbaan 29 april 2014, laatste update op 12 oktober 2014, 3.035 views

ASRock AM1H-ITX

Veelzijdig bord, wat ideaal is voor een gecombineerde download/nas/xbmc server.

Pluspunten

• DisplayPort aansluiting
  • Positionering PWM-fan aansluitingen
  • Ingebouwde picoPSU
  • 2+2 SATA aansluitingen
  • Voeding kan via oude 19v laptopvoeding.
  • De kleurstelling.
  • Door de extra chipset een interne USB3 header.

Minpunten

• 20 euro duurder dan de anderen, maar daar krijg je dan wel picoPSU, extra usb3 header en 2 extra SATA aansluitingen voor.
  • Ik had persoonlijk graag sodimm gezien.
  • Ik had graag msata/m.2 aansluitingen gezien.

Layout Score: 5
Ik zal deze review later nog uitbreden, maar het is de eerste en ik wil graag wel even aanstippen waarom dit moederbord zo fantastisch is i.v.t. andere.

Er zit een extra chipset bij op waardoor je in totaal 4 SATA 600 aansluitingen hebt. (ASMedia ASM1061, support NCQ, AHCI en Hot Plug)

Verder zit er een laptopvoeding aansluiting op, waardoor een picoPSU overbodig is. Dat zit er min of meer in gebouwd. Er zit een stroomaansluiting op het moederbord waarmee je via de bijgeleverde kabel 2 HDD's aan kan sluiten.

Er zit aan beide kanten van het moederbord een PWM fan aansluiting. Deze zijn in de UEFI ook in te stellen als 3-pins, maar ik ben zelf een fan van de 4-pin aansluiting.

Op deze, in tegenstelling tot de anderen, zit óók een DisplayPort aansluiting!

De kleurstelling is simpel, je kan er alle kanten mee op.

Zelf gebruik ik deze computer als NAS en HTPC i.c.m. Windows 7 en XBMC.

Ik stel zelf nooit meer RAID in omdat ik daar slechte ervaringen mee heb.
Wel heb ik een script dat 's nachts mijn mappen met belangrijke dingen zoals mijn foto's, video's en documenten kopieer naar de andere HDD.

---------------------------------------------------------------
Inmiddels heb ik mijn setup softwarematig aangepast:
Ik wilde graag makkelijk foto's kunnen delen met familie/vrienden etc net zoals sommige met een Synology NAS doen. Dat kan via XPenology.nl. Je installeert dan het Synology DSM besturingssysteem virtueel op je PC.
(Update 3 ofzo, zijn extra handelingen vereist, maar dat staat er wel bij)

Nu heb ik dus op de 1e HDD Windows 8.1 pro geďnstalleerd, waar XBMC, het back-upscript en Hyper-V op draait.

Op Hyper-V heb ik XPEnology geďnstalleerd met de 2e HDD dedicated (HDD passtrough) gekoppeld aan XPEnology.

Hierdoor krijgt deze computer veel meer functionaliteiten, dankzij de gemakkelijke packages van Synology DSM.

Ook kan ik nu op mijn werk, via de webinterface van Synology mijn muziek beluisteren etc etc.

Via het batchscript, wat ik iedere nacht laat draaien, maak ik een kopie van alle belangrijke bestanden van mijn XPenology HDD naar mijn Windows HDD.
---------------------------------------------

@echo off

SET YYYY=%DATE:~-4%
SET MM=%DATE:~6,2%
SET DD=%DATE:~3,2%

echo Maarten
Robocopy \\nas\homes\Maarten C:\!Shares\Maarten /mt /e /r:1 /w:1 /np /purge > c:\!logfiles\scripts\MakeBackup\Maarten-%YYYY%%MM%%DD%.log 2>&1
type c:\!logfiles\scripts\MakeBackup\Maarten-%YYYY%%MM%%DD%.log | find "(0x" > c:\!logfiles\scripts\MakeBackup\Maarten.log
set file=c:\!logfiles\scripts\MakeBackup\Maarten.log
call :CheckMaarten "%file%"
:CheckMaarten
if %~z1 == 0 Goto SkipMaartenTASK
Copy c:\!logfiles\scripts\MakeBackup\Maarten.log "C:\Users\Fam. Verbaan\Desktop"
:SkipMaartenTASK

-----------------------------------------------------
Wat het eigenlijk doet, naast het kopiëren, is het loggen van de kopieer actie. Vervolgens leest hij het log uit om te kijken of er foutmeldingen in zitten. Deze zet hij in een apart bestand. Als het bestand leeg is, zijn er dus geen fouten en is het klaar. Als er wel foutregels in het bestand zitten, kopieert ie het bestand naar de desktop. Hierdoor heb ik een soort controle op de backups. Overigens gaat het practisch nooit fout.

---------------------
Nog een toevoeging, ik maak momenteel gebruik van de pricewatch: AMD Sempron 3850 Boxed welke ook prima werkt. Het scheelt weer een paar tientjes, en kwa snelheid merk je weinig verschil.

Heb jij ook een ASRock AM1H-ITX?

Maar als het je alleen gaat om de sata aansluitingen kan je net zo goed het goedkope model van Asrock nemen: ASRock AM1B-ITX Die heeft in princiepe ook alle voordelen die je hier noemt op de displaypoort aansluiting na dan...

Edit: ik zie net dat de ASRock AM1B-ITX ook geen 19V adapter aansluiting heeft, dus dat is dan wellicht een groter gemis...

[Reactie gewijzigd door Spekkie88 op 29 april 2014 16:13]

Weet jij ook het stroomverbruik in Idle toestand?

En wat voor behuizing heb je genomen?

(Edit vraag toegevoegd)

[Reactie gewijzigd door P1n4u7n op 29 april 2014 17:13]

Zie hier voor het idle stroomverbruik van het gehele systeem:

< 10 watt.
Uiteindelijk ben ik voor deze gegaan:
pricewatch: Silverstone Milo ML06
Met deze voeding:
pricewatch: LC-Power LC200SFX
En meteen maar deze ventilator daar in:
pricewatch: Cooler Master Blade Master PWM, 80mm

Dit allemaal vooral omdat er uiteindelijk een slotin DVDdrive in moest komen.

Dan is idle 22 watt met de HDD's nog aan. Op een gegeven moment gaan die ook in standby (denk ik)

Uiteindelijk met 120 watt laptopvoeding. (de 65 watt even niet bij de hand) 16 watt.

Maar natuurlijk kan je, mits je met hdmi aansluit, je audio kaart en de extra sata controller uitschakelen. Dan houd je nog over: 13 watt. Wellicht gaat dat beter met een 65watt laptop voeding.
Ook is mijn wattmeter niet de beste ofzo. Wellicht is het niet helemaal precies.
je geeft als een van de pluspunten aan dat er hier 4 SATA aansluitingen zijn.

Kunnen deze allen gevoed worden door de 19V aansluiting of moet je hiervoor gebruik maken van een andere voeding (via de 24 pin stekker) ?
Dat weet ik niet zeker. Zelf voed ik er 2x 2,5" schijfjes mee. Overigens zit dat niet aangesloten op de 24-pin stekker, maar op een SATA-Power aansluiting op het moederbord, naast de SATA aansluitingen. Wat was je van plan aan te sluiten? Wellicht kan ik het voor je testen.
Ik vroeg me af als er 4 * 3.5"schijven (dat is de max) door je 19V adapter (en de SATA power aansluiting op het mobo) kunnen gevoed worden.

Er is(was) daar niets van te vinden online.

Een PICO PSU zou daar bijvoorbeeld moeite mee hebben.

Ik heb het vermoeden dat via de 19V input, 2 (3.5" inch) schijven wel zal lukken maar dat je voor 4, de 24-Pin stekker moet gebruiken (en de SATA power cables aan de PSU die daar aanhangen).

Een hint zou al zijn het aantal SATA power aansluitingen die de meegeleverde kabel heeft.
Ik zal het proberen. Ik zal de kabel proberen uit te breiden met 2 extra sata voedingen. Ik kan wel testen met 4 WD caviar blue 250 gig schijven. Ik houd je op de hoogte.
Het werkt, hij trekt dan max 74 watt uit het stopcontact bij het inschakelen. Gemiddeld heb ik niet gedaan, want ik had geen OS er op geďnstalleerd. Ik moest even een oude dell adapter ombouwen van 90 watt. Ik had alleen een 40 watt voeding.
Super !

Heb net even nagekeken je schijven (WD blue 250gig) vragen bij het opstarten een piek van 1,77A. Net iets meer dan de 3TB WD Green schijven die ik liggen heb (=1,73A). Ik denk dus dat dit moederbord de basis van mijn backup servertje wordt.

hartelijk dank voor het uitzoeken.
Heb je nu zelf iets gemaakt waarmee je 4 schijven kunt voeden? Ik zie op de linker foto een draad lopen vanaf het moederbord langs alle 4 de schijven. Dat lijkt mij ook wel wat, en ik vraag me af hoe je daaraan komt. :o

P.S. Als je dit moederbord van stroom voorziet met de DC-in, houd je dan geen groot gat achterin je behuizing, omdat er geen voeding in zit?

[Reactie gewijzigd door Nonstop decay op 19 augustus 2014 22:27]

Hallo NSdecay,

Ik was vergeten dat je had gereageerd. Ik heb het bijgeleverde kabeltje uitgebreid met SATA voedingstekkers van een andere voeding. Die zaten niet versmolten, maar geklemt.

En ik heb zelf een computer van banbao (soort lego) gemaakt, daarnaast kan je wat behuizingen vinden die alleen een itx moederbordje en hdd's kwijt kunnen. Bijvoorbeeld pricewatch: Supermicro SuperChassis CSE-101i
Hoi Maarten,

Bedankt voor je reactie. Voor die kabel is het dus een kwestie van een beetje knutselen. En de behuizing zo te horen ook. :P Ik zat er zelf aan te denken een kleine server te bouwen met 3 HDDs en dat gaat niet passen in zo'n kleine kast. Daar moet ik dus nog even een creatieve oplossing op vinden. Dat wordt nog een leuk hobbyprojectje waar ik de nodige vrije dagen aan kan spenderen.
Ik heb inmiddels een paar van dit soort computertjes gemaakt met dit moederbord. Een mooie behuizing voor als je 3 hdd's kwijt wil is deze: pricewatch: Cooler Master Elite 110
Mooie review!

Ben zelf ook van plan om 2 wd red hdd en 1 ssd te gebruiken.

Hoop dat het goed gaat :)

[Reactie gewijzigd door iknow op 12 oktober 2014 12:06]

Als je het PC-tje als NAS en XBMC gebruikt, weet ik niet of een SSD veel toegevoegde waarde heeft. Aangezien hij altijd aan staat en XBMC niet zwaar is om te laden.

Ik heb de review wat aangepast. Wellicht kan je wat met de extra informatie.
Door jouw review snap ik eindelijk hoe 19v adapter een mobo voedt:)

Mijn opzet:
2 x 4tb in raid 1 met 1 ssd waarop windows draait
Win7 als nas\download en htpc.

Netflix wil ik voornamelijk met Chrome kunnen gebruiken met Zenmate(vpn).
Aangezien youtube HTML5 gebruikt (Netflix waarschijnlijk ook overgaat, mits je de app kan gebruiken) mijn vraag is kan dit systeem HTML5 op 1080P aan?

Lees hier namelijk dat het zowel onder linux en windows een drama is.

Ervaar jij dit ook want nou begin ik te twijfelen :|

Alvast bedankt!

[Reactie gewijzigd door iknow op 12 oktober 2014 14:36]

Je linkje werkt niet, dus ik, weet niet helemaal precies wat je bedoelt.
Heb je een linkje voor me, één met flash en de ander met HTML5?
aLinkje heb ik gecorrigeerd.

Youtube onder Chrome speelt standaard in HTML5 af en onder Internet Explorer speelt het met flash af. (althans met ie9)

Dit kan je verifiëren door op het youtube filmpje met rechter muisklik te klikken.
Dan zie je nml staan of flash of html5 gebruikt wordt.

BV http://www.youtube.com/wa...59alCl_2TQvOiD5Vgm1hCaGSI

[Reactie gewijzigd door iknow op 12 oktober 2014 14:51]

Hmm, ik heb het getest, ik keek wel vaker filmpjes van Youtube, maar het valt me nu inderdaad op dat er zo nu en dan(om de 10 á 20 seconden) kleine hickups in een 1080p video(ook audio) zitten. Dat is dan via HTML5.

Het CPU gebruik gaat ook naar zo'n 50 á 60%. Ik dacht dat er hardwarematige decoding in deze APU zat, maar wellicht wordt dat op Youtube niet gebruikt..?

Op Flash draait het simpelweg niet goed. Het lijkt alsof ie constant een frame terugschiet alvorens verder te gaan.

Ik speel echter wel vaak 1080p films af via XBMC, gewoon het gedownloade spul en dat gaat wél goed. BRrips, M2TS bestanden etc etc. Ook 3D (SBS) werkt prima. Ik denk/hoop dat Youtube/AMD dat nog oplost en wel hardware decoding kan gaan gebruiken.
Bedankt voor het testen Maarten.

Wordt helaas verder kijken.
Kun je iets zeggen over de opstarttijd van dit moederbord? Ik twijfel namelijk tussen deze en de MSI AM1I. Die is niet alleen ietsje zuiniger, maar zou volgens http://nl.hardware.info/r...geheugen--+-3d-benchmarks een stuk sneller opstarten (12,5 sec vs 20,5 - gemeten van powerknop tot Windows logo). Is dat ook wat jij ziet: zo'n 20 seconden voordat het Windows logo verschijnt?
Hallo BlindWillie,
Zojuist opgemeten en 13 seconden. Ik heb wel fast boot enzo ingeschakeld in de bios
Mooi, bedankt. Zo je zie je maar weer dat die testprocedures te wensen over laten.