Noctua NH-U12P SE1366 Review

Herdacle 25 januari 2009, laatste update op 13 februari 2009, 2.892 views

Noctua NH-U12P SE1366

Pluspunten

• Stilte
  • Eenvoudige Montage
  • Bouwkwaliteit
  • Temperatuurresultaat
  • Uiterlijk

Minpunten

Boxed Koeler Gebruikt: Nee
Vorige Koeler: Nexus Low-7000
Huidige en gereviewde Koeler: Noctua NH-U12P SE1366

Koelproblemen met Nexus Low-7000

Ik had vernomen dat boxed fans nog weleens luidruchtig zijn en niet zo goed koelen. Daarom besloot ik een soort middenweg te kiezen: de Nexus Low-7000, een koeler van gemiddelde prijs die naar verluid zeer stil was. De Nexus was ook niet heel goedkoop (40,-), maar voldeed naar mijn mening helemaal niet aan de eisen.
Mijn CPU werd op Full Load zo'n 95 a 100 graden met een CPU Clock die af en toe naar beneden terugviel tot ongeveer 1800 Mhz. De Idle Temps waren met deze koeler zo'n 50 tot 65 graden. In combinatie met een HD4870 die ook een graadje of 75 kan halen bij het spelen van bijv. Crisis, vond ik dit toch echt te warm. Kortom, rampzalig, en zeker geen potentie voor eventueel overclocken.
De problemen met de Nexus Low-7000 hadden wellicht te maken met de koelpasta, dit was een soort kleiachtig spul en daardoor heel moeilijk te verdelen (dit is uiteindelijk overigens wel aardig gelukt, er lag een heel klein laagje over de gehele processor.)

Aanschaf Noctua NH-U12P SE1366

Na 3 weken pc-gebruik heb ik toch maar een Noctua NH-U12P SE1366 gekocht. Duur, inderdaad, en een beetje balen van die vorige koeler. Alles moest er natuurlijk weer uit, of althans mijn moederbord moest vrij komen... Met veel voorzichtigheid mijn mooie systeempje losgehaald, moederbord eruit, oude koeler eraf, nieuwe erop. Al met al ben ik er toch wel weer 1,5 uur mee bezig geweest (ik ben geen superexpert, maar een systeem bouwen en installeren lukt wel goed :))

De verpakking:

1 koelblok
1 montagerek voor het moederbord
1 keer Noctua koelpasta (meer dan genoeg voor 10 processors)
2 fans (beiden draaien nu op ong. 1350 rpm - update: ik had de fancontrol uitstaan in de bios, nu kan ik de fan gewoon weer controleren met asus software :))
2 montageframepjes
4 duimschroeven voor het monteren van de 2 framepjes op het montagerek
4 plastic cilindertjes voor het ondersteunen van de 2 framepjes
2 zeer inventieve handles die uiteindelijk het koelblok op het geinstalleerde rek en frame installeren
2 U.L.N.A. (Ultra Low Noise Adapters)
2 L.N.A. (Low Noise Adapters)
1 zeer simpele en straight forward installatiehandleiding, echt een toppertje in vergelijking met de Nexus Low-7000

De montage:

Hier kan ik eigenlijk kort over zijn: een eitje. Het is me duidelijk, dit is een kwalitatief hoogstaand product, de prijs die je betaalt blijft hoog, maar de kwaliteit is uitstekend; zowel van het materiaal, als van de pasmaten (alles klopt) tot het monteren van de fans op het blok (geen beweging meer in te krijgen, er zijn zelfs 'antivibratie'-strips meegeleverd zodat er geen geluid ontstaat wanneer de fans eventueel tegen het koelblok zouden klapperen).
Interessante noot is dat het blok 2 richtingen op gemonteerd kan worden (horizontaal en verticaal). Bij de Nexus Low-7000 was dit niet. Ik weet niet hoe het met andere koelers zit, maar voor de airflow in de case een zeer grote pre, de lucht wordt nu namelijk (bij mijn setup) precies zo afgevoerd dat de casefan de warme lucht direct naar buiten blaast.

Ik heb overigens Arctic Silver 5 koelpasta gebruikt, zeer aan te raden, gewoon een goede druppel in het midden en het komt helemaal goed - geen vieze handen e.d. De bijgeleverde Noctua koelpasta schijnt echter ook erg goed te zijn (met dank aan Codeneos)

Het resultaat (in graden celcius):

Everest
36-41-36-41 (Idle)
67-64-64-62 (Full Load)

Realtemp
30-27-26-26 (Idle)
55-55-53-53 (Full Load)

OC Update Open Case! (CPU @ 3900 Mhz - DDR3 @ 1587 Mhz)
RealTemp: 85-81-81-81 (Maximum temperaturen tijdens een half uur Prime95 Torture Test)
Everest: 94-90-90-90 (Maximum temperaturen tijdens een half uur Prime95 Torture Test)

Na een half uur crashte mijn PC, dus er zat iets niet helemaal lekker. M'n systeem is nog niet helemaal stabiel (zo reboot hij zichzelf wanneer ik een Windows Shutdown wil doen) en het overclocken is nog niet zonder horten of stoten gegaan. Als iemand nog tips heeft, graag!

Een groot verschil tussen beide soorten software. Op forums lees ik dat RealTemp waarschijnlijk het meest accuraat is.

OC Update 2 Closed Case! (CPU @ 3600 Mhz - DDR3 @ 1443 Mhz)
RealTemp Load: 87-93-90-90 (Maximum tijdens 15 min Prime95 Torture Test FFTs)
RealTemp Idlre: 41-41-38-38

Een gesloten case maakt toch een behoorlijk verschil. Casefans staan nog niet op z'n hoogst, maar dan ontstaat er ook behoorlijk wat herrie. In principe beschouw ik bovenstaand resultaat als het maximum, 3,8 Ghz zou ik nog wel veilig kunnen halen, veel hoger ga ik liever niet. Mijn PC is op Full Load echt een verwarming :P

Conclusie:

Een verademing, en op naar het overclocken ;) De prijs krijgt van mij toch een goedje omdat de Noctua feitelijk 2 keer beter koelt dan mijn Nexus Low, en daardoor van mij ook twee keer zo duur mag zijn. Daarnaast is de fan ook gewoon heel erg mooi. Als je niet van dergelijke kleuren houdt is het drie keer niks, maar ik vind het prachtig. Er zit zelfs een metalen plaatje bij met het Noctua logo om na montage op je koelblok te plakken, heerlijk decadent! Voor iedereen een aanrader, zeker voor overclockers. En ik zou aanraden geen 3 tientjes op je koeler te besparen als je toch al 1500+ aan je systeem uit hebt gegeven :)

• Antec P182
  • Samsung Spinpoint F1 1TB x 2
  • Be Quiet Dark Power Pro 1200W
  • M-Audio Delta 44 (geluidskaart)[/i]
  • Windows XP

Heb jij ook een Noctua NH-U12P SE1366?

Misschien interessant om te weten wat de noctua koelpasta het beter doet dan AC5. Onder load 1 á 2 graden koeler dan artic silver 5. AC5 heeft ook een burn-in time nodig om volledige efficiëntie te behalen (bron: http://www.xsreviews.co.u...c-coolers/noctua-nt-h1/4/).

Misschien is het een idee een 2-weg spliter te kopen om zo de koeler maar op één fan header aan te hoeven sluiten ipv van twee. Dit heb ik zelf gedaan zo kan je gelijk beide fans regelen.

Ps: ik geloof niet dat de metal case badge op je koeler moet ;).

codeneos is zelf ook de trotse bezitter van een Noctua NH-U12P SE1366, heel fijn koelertje!

[Reactie gewijzigd door codeneos op 25 januari 2009 01:27]

Codeneos, bedankt voor de adviezen :) Die coolpaste is in principe geen probleem, voor 1 a 2 graden verschil laat ik 'm lekker zitten. Welke temps haal jij eigenlijk?

Wat betreft de hete lucht van VGA, zou het toch handig zijn om de koeler een kwartslag te draaien zodat ie tegen de backplate van de VGA blaast? Krijg je wel een wervelwindcase maar dan wordt de VGA wel cooler. Ik heb trouwens niet het idee dat het verder enig probleem oplevert, want voorlopig zijn de games allemaal nog makkelijk te spelen op 2,66-3 Ghz en dan is full load 60-65 graden geen enkel probleem lijkt me zo. Of denk jij er anders over?

Ik zou het eigenlijk niet durven zeggen of het dan beter zou gaan. Ik heb hem zelf net zoals jou gemonteerd, Mijn temps lijken wel op die van jouw. Ik zal ze straks posten als ik tijd hem om een load test te doen.

Idle temps zijn bij mij: 37-37-37-37
Load temps zijn bij mij: 70-70-69-69

Gemeten met realtemp, load gesimuleerd met prime 95 v25.9 x64 (small FFT test). Cpu loopt op een base clock van 180mhz.. Beide fans zitten op een L.N.A. adapter waardoor ze op 1000rpm lopen.

Na het opnieuw mounten van m'n koeler, let op prime heeft maar 5min gedraaid maar de temp stabiliseerde zo rond de 66 graden op dit moment. Ik verwacht dat het wel weer richting de 70 gaat, en ja uiteindelijk was het weer 69 naar 1 uurtje prime95.

Idle temps zijn bij mij: 33-33-31-31
Load temps zijn bij mij: 66-66-65-65

[Reactie gewijzigd door codeneos op 25 januari 2009 17:46]

Ik heb de 775/am2 variant.

En deze koelt zelfs zo goed dat ik hem zonder fan mijn cpu koel kan laten houden, moet je wel een beetje airflow hebben, maar warmer dan 50 graden word hij niet.

En ook ik ben zeer tevreden over de kwaliteit, die van mij kon zelfs alle kanten op gericht worden, en dat had ik niet verwacht, dit doen ze door een extra "laag" tussen de koeler en de mounting dingen te maken, zodat je makkelijk kan draaien.

Ik heb er trouwens niet de hoofdprijs voor betaald, ik heb hem 2de hands gekocht hier op tweakers, dan is het nog wel te doen, nieuw had ik hem denk ik niet zo snel gekocht.
Ook als is het de beste koeler ooit :)
op zich wel leuke review, maar temps onder een OC zijn het interessantst.
Verder zou een fototje van je systeem niet verkeerd zijn en....

Waarom in XXXXnaam een 1200W voeding??? 8)7
misschien een wat flauwe tip, maar kan je de tussenkopjes ook vetgedrukt maken? dat maakt de review iets overzichtelijker.
verder is de review qua inhoud wel goed. Ik ben benieuwd naar overclockresultutaten. Wil je die nog vermelden als overgeclocked hebt?
Graag zie ik nog wat fotos bij deze review. :)
Thx voor de feedback, heb de review toch nog maar even mooi gemaakt, ik weet hoe fijn het is om een complete review te lezen :) Ik denk dat hij zo wel nuttig genoeg is :)
Tenzij je nog verder gaat upgraden, is een 1200W voeding niet zwaar overkill?
De helft van dat zou inderdaad nog goed werken.
Maar omdat iedereen het heeft zal het wel goed zijn.

Ik kan met 450 watt mijn game pc draaiende houden, dan gaan ze mij niet wijsmaken dat ik een 1200 watt voeding nodig heb.
1200W is idd overkill, maar las er goede reviews over mbt stilte e.d. Daarnaast wordt de voeding grandioos overcompleet (mbt kabels e.d.) geleverd, wat zeker een pre is voor de installatie. Ik kwam met een powercalc. op 800W die ik nodig had, en zat destijds nog te twijfelen aan een HD4870x2. Dit zou echter belachelijk duur worden dus ik heb het maar zo gehouden. Volgens mij wilde ik eerst een 1000W maar die hadden ze niet op voorraad, dus toen heb ik deze genomen. Zeker overkill, maar als ie lang leeft heb ik er over 5 jaar nog steeds iets aan :)...
Goede review en duidelijke specs. Echt een aanrader dus deze CPU heatsink voor een socket 1366 MOBO.

Ik ben ook van plan deze heatsink of de Thermalright Ultra-120 eXtreme-1366 RT te kopen omdat (deze laatste een betere beoordeling krijgt bij SPCR). Toch ben ik benieuwd naar de airflow over je MOBO, omdat stock CPU fans/sinks altijd naar bord toe blazen en niet parralel aan het MOBO. Ik heb trouwens ook een Antec P182 kast, en het ASUS P6T deluxe MOBO met 920 core i7 processor + geheugen van Corsair 6GB (3x2GB) 8-8-8-24 1600MHz.

Daarom de vraag wat je temps op je MOBO zijn? Het ASUS P6T deluxe bord dat ik heb heeft hier een extra fan voor maar deze moet ik volgens de ASUS P6T handleiding alleen in geval van passief of waterkoeling gebruiken. Als er nou genoeg airflow over het MOBO is hoef ik die extra koeler (lees dB) niet aan te sluiten.
Dag King,

Ik zit hier ook al even mee te stoeien. Mijn mobo heeft meestal een temperatuur van rond de 35, maar als ik flink aant gamen ben wordt ie wel 40-45. Maar in principe denk ik eigenlijk dat dat gewoon een gezonde temperatuur is. Desondanks, je zou het zeker kunnen proberen, in 2 minuten heb je de heatsink van het mobo eraf en de fan erop. Check je temps ervoor en erna en als 't verbetert gewoon doen ;)

Misschien ga ik 't zelf ook ff proberen :D