Xtreamer SideWinder4 8GB Review

SRI 25 april 2014, laatste update op 27 april 2014, 897 views

Xtreamer SideWinder4 8GB

Pluspunten

• Root toegang
  • Google Play store

Minpunten

• Reclame in apps
  • Geen goede netwerk streamer
  • Niet erg gebruiksvriendelijk

Geluidskwaliteit Score: 3
Vooraf

Zelf heb ik een Xtreamer eerste generatie. Door wat problemen met mijn nieuwe NAS besloot ik een nieuwe aan te schaffen. Omdat ik met de eerste xtreamer erg tevreden was besloot ik de SideWinder4 te bestellen.

Geluidskwaliteit
Dit hangt voornamelijk af van je tv/surround set etc. Je kan het geluid via HDMI naar je tv sturen of via optisch naar waar je blij van wordt.

Gebruiksgemak
De interface werkt erg langzaam en is niet altijd even duidelijk. Als je door de handleiding heen neust snap je meer maar eigenlijk zou het gewoon voor zichzelf moeten spreken.
Het werken met een NAS met login werkt bij de meeste apps niet goed. Waar je bij de Xtreamer 1 gewoon naar netwerk kon gaan en gelijk spelen moet je hier een hoop dingen uithalen voordat het goed werkt.
Een andere launcher erop zetten maakt het naar mijn mening beter werken.
Ik kan dit product niet aanraden voor mensen die enigszins moeite hebben om om te gaan met computers en aanverwante.

Beeldkwaliteit
Op zeg niet slecht als je iets bekijkt. Gewoon zelfde als met mijn oude xtreamer. Wellicht had er wat meer gedaan kunnen worden aan upscaling.

89 euro (79 pre order of 79 voor de dvb-t loze versie). Echter is dat nog exclusief btw en invoerrechten van circa 30 euro. 100 euro voor een goede mediaspeler is niks mis mee naar mijn mening maar ik denk dat je voor dit geld ook betere producten kan krijgen tegenwoordig. Vele jaren terug met mijn eerste Xtreamer was het ook iets van zo'n prijs en die was voor zijn tijd gewoon goed.

Featureset
Reclame in de apps en weinig echt goede. Voor een of andere reden wilt het niet goed werken met mijn NAS. Ook de app voor bijvoorbeeld airplay geeft telkens meldingen van ja koop de betaalde versie die werkt beter.

Design
Ziet er prima uit. Afstandsbediening zou moeten werken via RF dus je kan hem gewoon ergens in een kastje dumpen als je hem niet mooi vind of je hem niet ergens goed kan plaatsen. Dit heb ik echter niet kunnen testen omdat de afstandsbediening niet werkte.

Bouwkwaliteit en afwerking
Ziet er oke uit. Niet spectaculair mooi of lelijk gewoon oke. Voelt aan alsof het een stootje zou kunnen hebben.

Heb jij ook een Xtreamer SideWinder4 8GB?

Ik snap een aantal punten niet. Volgens de Xtreamer site en de handleiding wordt deze mediaspeler geleverd met XBMC, die van jou niet? Normaalgesproken zou je weinig te wensen over moeten hebben als XBMC fatsoenlijk werkt, prima UI en speelt praktisch alles af wat er bestaat, streamen kan het ook.

Ik lees in de handleiding dat de afstandsbediening een losse USB-ontvanger gebruikt en dat die ontvanger verstopt zit in het batterijklepje van de afstandsbediening. Misschien domme vraag, maar heb je die ontvanger wel aangesloten?

Ik zie in de handleiding ook een "screen size" optie in de settings, kun je het beeld daar niet mee verstellen? Overigens hebben de meeste TV's ook een 1:1 pixel mode, waar je het over hebt lijkt op overscan, iets wat voor TV-signalen soms nuttig kan zijn maar niet voor apparaten als mediaspelers, maar toch zullen de meeste TV's gokken en overscan op alle inputs instellen. Als je dat ergens uit kan zetten, verhelpt dat wellicht ook je probleem. Het heet op alle TV's weer anders, maar soms is het "PC Mode", "Dot by dot", "direct pixels" o.i.d., en in ieder geval auto-format-gerelateerde dingen uitzetten.

Jammer dat ie blijkbaar sloom is, op papier zou het best een vlotte machine kunnen zijn. Lijkt mij dat Xtreamer meer had kunnen halen uit het optimaliseren van de Android-firmware, iets dat ze misschien in de komende maanden nog wel zullen doen, maar toch slordig dat ze het in feite in een toestand afleveren waar het eigenlijk nog niet af is. Gaan we er maar even vanuit dat ze het nog gaan fixen... maar het schijnt tegenwoordig de norm te zijn om machines de deur uit te doen terwijl de software nog lang niet af is.

[Reactie gewijzigd door Solarsparc op 26 april 2014 02:45]

Er stonden meerdere op voor zover ik weet heb ik die allemaal geprobeerd maar zat dat van XBMC nog eens nakijken.

Yup usb receiver zit erin, heb er zelfs batterijen in gedaan ;) heb hem ook op mijn pc ge´nstalleerd. Drivers enzo gaat allemaal goed maar daar houdt het ook op. Dus vermoedelijk kapot of een probleem met pairing ofzo (de remote knippert wel als ik een knopje indruk).

Screen size was naar 720p en 50 of 60hz. Op 720p zetten had geen resultaat. Qua tv instellingen heb ik niks gedaan, zijn dezelfde instellingen als bij mijn vorige xtreamer, laptop, dvd speler en die doen het allemaal goed maar ik zal dat ook nog eens nakijken.

En als er nog eens een update komt en die het beter maakt (als ik hem dan nog heb) zal ik dat ook aanpassen.
xtreamer adverteerf wel meg meer dingen die ze niet waar maken.
Zoals een tijd geleden met de apps op de XtreamerTV die er na een update vanaf werden gegooid.
Ik heb vergelijkbare ervaring met Xtreamer. Ik heb de oorspronkelijke Xtreamer SW1 nog steeds in gebruik. Prima apparaatje. Alles wat ik daarna van deze firma heb gekocht, een eTrayz en een Prodigy, was een ramp. Firmware is niet hun sterke punt.
Ik heb ook een etrayz en dat was echt een nachtmerrie. Al dat gezeik om een map te bereiken erop en belachelijk langzaam... heel jammer omdat die eerste van hun zoveel belovend was.