Specificaties 6,8" E-Paper touchscreen met 4GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Aura HD Zwart Review

hjiiwab 25 april 2014, laatste update op 25 april 2014, 1.424 views

Kobo Aura HD Zwart

Pluspunten

• Prima scherm.
  • Grote interne opslag.
  • Lekkere ergonomie,

Minpunten

• Synchroniseren van boeken alleen voor boeken die bij Kobo gekocht zijn;
  • extra's zijn minimaal uitgevoerd.
  • behuizing lijkt niet helemaal te passen (bij mijn exemplaar).
  • item aanwijzen (bv letters op het toetsenbordje) doe je vaak twee keer omdat hij niet zo heel snel reageert.

Veelzijdigheid Score: 3
Ik heb de Kobo Aura HD nu een week redelijk intensief gebruikt, en ben er best tevreden mee. Er zijn wat puntjes waar ik mij aan stoor, maar datgene waar ik hem voor heb, doet-ie prima.

De e-reader wordt geleverd in een keurig doosje. Het apparaat is voorzien van een plasticje over het scherm, en wordt vergezeld door een snelstartgids en een USB kabel. De snelstartgids gaat er van uit dat je in de directe nabijheid van een (met internet verbonden) computer bent. Gelukkig is dat niet noodzakelijk, ook via een mobiel Wi-Fi AP kan de setup worden doorlopen. Tijdens de setup wordt gelijk een update geinstalleerd. Daarna is het apparaat gereed voor gebruik... nou ja, als je een computer ter beschikking hebt om eigen boeken op de Kobo te zetten, of je meteen geld wil spenderen aan boeken die via de Kobo shop te verkrijgen zijn. Misschien dat het mogelijk is om via de ingebouwde browser (die als Beta-functie wordt bestempeld) en een cloud-server een boek te downloaden en te importeren, maar het is mij nog niet gelukt...

Aanzetten gaat met een minuscuul schuifknopje, dat zo ongeveer met de nagel moet worden bediend. Het lichtje (ideaal voor lezen in het donker) wordt met een verzonken knopje aan de bovenkant bedient... Je zal niet snel per ongeluk het licht aan zetten (of uit).

Uiteindelijk thuis aan de computer gehangen, en via de desktop applicatie geprobeerd boeken uit mijn eigen collectie te importeren. Niet gelukt... wel via calibre, Adobe Digital Editions moet ook werken. Correct afkoppelen, wachten tot het apparaat klaar is met boeken herkennen... Toen begon het genieten. Heerlijk lezen op een scherp scherm, met e-ink technologie dus ook in de volle zon. Bladeren is simpel door te slepen of te tikken, waarbij je kan instellen of je het scherm in drie delen verticaal verdeeld wilt hebben (links tikken voor terug, midden voor menu, en rechts voor verder) of dat je het grootste gedeelte van het scherm wil gebruiken om vooruit te kunnen bladeren. Bij dat vooruit bladeren viel wel gelijk op dat er geen vloeiende overgang is naar de volgende bladzijde, maar dat het scherm eerst grotendeels zwart wordt, en dan pas de volgende bladzijde toont. Is soms storend, maar valt aan te wennen.

Door de lettergrootte aan te passen, krijg je best veel tekst op het scherm. Wel duidelijk minder dan ik op mijn 10 inch tablet gewend ben, misschien dat ik voor een volgende e-reader (ahum) toch een groter scherm wil hebben. Nu moet je best snel weer een hand ter beschikking hebben om te kunnen bladeren. Het apparaat ligt wel goed in de hand, en door de vormen is het goed vast te houden in alle houdingen.

Ik heb het apparaat nog niet ontladen gekregen. Ik heb de indruk dat dat wel snor zit. Het menu komt wat rommelig over, hoewel het gestructureerd in elkaar zit. Maar met de verschillende grijstinten lijkt het niet helemaal consistent. Daarnaast moet je heel goed opletten hoe en waar je tikt om iets te selecteren.

Vervolgens heb ik de Kobo app op mijn telefoon en tablet geinstalleerd. Voorheen gebruikte ik Moonreader+ dat via Dropbox boeken op verschillende apparaten kan synchroniseren. Een soortgelijke functie zit ook op de Kobo e-reader en de apps, maar... alleen voor boeken die via de Kobo shop zijn aangekocht. Zelf geimporteerde boeken worden daarmee niet ondersteund.

Ik heb een slecht gegeven voor bouwkwaliteit. Jammer genoeg kon ik geen matig geven... Hoewel het apparaat er op het eerste gezicht heel goed uit ziet, zit er een hele kleine kier in de onderste rand. Als ik het apparaat vast pak, voel en hoor je de twee delen op elkaar klikken. Laat los (klik), veeg, pak vast (klik). Niet prettig, het verstoort toch een beetje de spanning uit het boek.

Als je de e-reader in slaapstand zet, of uit, blijft toch het scherm tonen welk boek je op dat moment aan het lezen bent. Had van mij niet gehoeven, uit is uit.

Bij de e-reader heb ik een kaartje van 8 GB gekocht. Volstrekt onnodig... Je kan op de 4 GB intern zoveel boeken zetten, je hebt echt geen kaartje nodig.

Er zit ook Sudoku op. Geen meesterstuk, één keer gebruikt, zal het niet vaker doen. De browser is ook erg traag, daarnaast is natuurlijk alles in zwart of grijs-tinten.

Al met al een prima e-reader, hoewel ik hem fiks aan de prijs vind. Hier ga ik hoop ik nog jaren plezier van hebben.

Heb jij ook een Kobo Aura HD Zwart?