Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port Review

Robku78 25 april 2014, 3.594 views

Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port

Pluspunten

• Configuratie mogelijkheden (Alles zelf van scratch opbouwen. Al is dit niet voor iedereen een positief punt)
  • Stabiel (tot op heden)
  • Relatief laag stroom verbruik
  • Snelheid

Minpunten

• De bijgeleverde adapter is niet in staat om 48v PoE te leveren wat sommige Unify AP's vereisen.

Beheerbaarheid Score: 5
Enkele jaren geleden heb ik een D-Link DIR-655 gekocht en tot op de dag vandaag heeft deze het goed gedaan. Over het algemeen stabiel en snel.

Echter vanuit hobby en werk (netwerk engineer) wilde ik iets meer dan deze D-Link. Ondanks dat ik voor thuis gebruik niet alles gebruik, waren er wel de nodige eisen. O.a vrijheid in configuratie, stabiel zijn, laag stroom verbruik, minimaal 250 Mbits WAN-LAN troughput incl. firewall. En als laatste de aanschaf prijs. Een paar tientjes meer of minder is geen probleem, maar hoe goedkoper hoe beter uiteraard.

Na lang zoeken uiteindelijk uitgekomen bij deze EdgeRouter PoE5. Een klein kastje met 5 Gb poorten die je allemaal afzonderlijk in kan stellen zoals jij het wel. Daarnaast zit er een firewall in, is de WAN-LAN throughput meer dan voldoende, stroomverbruik niet heel schokkend en de aanschaf prijs zeker acceptabel. Nadeel is dat er geen ingebouwde Wifi in zit, maar in dit geval bewust voor gekozen.

Recensies geven aan dat het geen router is voor de ‘niet ict-er’ omdat er standaard niets is ingesteld en je alles zelf van scratch af aan moet opbouwen. Er is wel een Online Community maar ook daar kun je niet alles terug vinden. Tevens zijn er nog een aantal onderdelen die je niet via de GUI kan instellen maar via de CLI moet doen.

Ondanks dat ik bijna geen Linux kennis heb durf ik hier wel aan te beginnen. Ik heb de Router besteld bij Varia-Shop in Duitsland (veel goedkoper dan in NL). Router komt in een simpele kartonnen doosje, met een ubiquity wikkel.

Uitgepakt en aangesloten….Niets… Begint goed! Toch maar even in de handleiding lezen. Laptop ingesteld zoals gevraagd, echter geen connectivity. Dan maar beginnen met een Factory Reset, en dit werkte.

Wat er in de recensies staat klopt. Er is niets standaard ingesteld! De installatie gaat verder vrij soepel. De GUI is vrij duidelijk en intuītief. Soms is het even zoeken en proberen hoe sommige dingen ingesteld moeten worden. Niet lang daarna is Eth0 de WAN poort, en zijn eth 2-3-4 ingesteld als interne switch, met Interface Switch0 als Gateway voor het interne netwerk. NAT en de Firewall (met Basic Rules) zijn niet lang daarna ingesteld.

De eerste speedtests zijn ook zeer goed. De volle (Ziggo) 150 Mbit worden benut. Mijn news client toont een strakke lijn op de maximale snelheid voor langere periode. Als ik kijk op de webinterface van de router geeft deze een CPU gebruik van minder dan 5% aan, en ook RAM word voor minder dan 10% gebruikt.

De router is nu ruim 6 dagen actief ‘in productie’ en tot op heden stabiel en snel.

Heb jij ook een Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port?

Weet je of het ook mogelijk is deze router als een controller in te zetten voor de Ubiquity Accesspoints?
Voor zover bij mij bekend is dit niet mogelijk. De controller voor de Accesspoint is 'slechts' software en kan op iedere machine draaien. Momenteel heb ik ook 1 AP die zonder controller prima functioneerd. Alleen als je iets wil wijzigen of monitoren moet je de controller software starten.
Klopt, heb hier vijf stuks accesspoints ,long range modellen, zakelijk in gebruik. Bevallen uitermate goed.
Naar aanleiding van jou review is mijn interesse gewekt om ook een EdgeRouter te kopen.
I have one of these routers in use several years, very happy with it. My only comment on your review is that I am using 48v Poe from the switch to drive 2 X UniFi AP AC PRO'S without problems.

I have some IT experience but not specialised router knowledge and easily managed to configure this router with the help of the wizards provided.