Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2243BW Zwart Review

Nicate 22 januari 2009, laatste update op 22 januari 2009, 3.626 views

Samsung Syncmaster 2243BW Zwart

Pluspunten

• Lage prijs
  • Bouwkwaliteit
  • Volledige selectie kleurinstellingen en fabrieksmodi
  • In hoogte verstelbaar
  • 3-assige rotatie mogelijkheden
  • Simpel rechthoekig design met dunne randen
  • Bedrijfsergonomisch goed bevonden
  • Dual-monitor set-up mogelijkheid
  • DVI én VGA

Minpunten

• Backlight bleeding
  • Inkijkhoek
  • Laag dynamisch contrast ratio
  • Onzichtbare knoppen
  • Moeilijk precies af te stellen
  • Slechts 8cm hoogteverstelbaarheid
  • Vereist kanteling tijdens het draaien naar portretstand
  • Analog/Digital overlay voor en na powersaving
  • Knipperende powerlight tijdens powersaving

Introductie
Toen mijn oude 17" Hansol 720P eindelijk na een jaar of 7 de geest gaf, en ik alleen nog een 19" Iiyama Vision Master 1451 overhad, kon de overgang van CRT naar TFT niet langer uitstellen als ik een dual-monitor set-up wilde behouden. Ik was hier niet blij mee, aangezien ik een voorliefde heb voor CRT en TFT in het algemeen een inferieure techniek in alles behalve ruimte vind. Echter, op mijn werk hadden we een dual-monitor set-up van twee HP L2045w's die ik wel aardig vond, dus ik ging op zoek naar iets soortgelijks. Na mij aangepast te hebben aan de maatschappij (;)) heb ik na lang zoeken 2 22" Samsung 2243BW's aangeschaft.

Features
De hoofdfeatures van deze monitor zijn:
  • Grootte: 22"
  • Resolutie: 1680x1050
  • Type: TN (Twisted Nematic)
  • Response tijd: 5 ms GTG (Grey To Grey)
  • Contrast: 1000:1 statisch, 8000:1 dynamisch
  • Invoer: DVI-D én VGA
  • Afstelmogelijkheden: Hoogteverstelbaar, 3-assige rotatie
  • "slim design"
  • "touch-activated" knoppen
  • Normen: TCO'03, CE, TUV GS, DDC-2B, ISO 13406-2, RoHS, EPA Energy Star, EPEAT Silver
Na 19/17" 4:3 dual-monitor set-up te hebben gehad, wilde ik graag wat groters. De 2243BW is 22" 16:10 en naar mijn mening enorm (maar ik kwam dan wel van 19" af). Twee naast elkaar vult mijn bureau behoorlijk in de breedte, maar in de diepte bespaar ik massief veel ruimte :P

De features van deze monitor zijn vrij standaard verder. 1680x1050 is de standaard resolutie voor dit type monitoren, TN is wat je voorlopig altijd zal krijgen bij 22" monitoren, en de response tijd is ook overal 5ms GTG. Hetzelfde geldt voor de statisch constrast ratio, maar de dynamisch constract ratio is met 8000:1 lager vergeleken met andere monitoren. Echter op de Samsung site staat dat de monitor een dynamisch contrast ratio heeft van 20000:1 (de standaard volgens mij). Op de monitor zelf staat echter 8000:1. Dus... nieuwere versie?

De features die deze monitor afzetten tegen voor de rest vergelijkbare monitoren, zijn het feit dat DVI en VGA beide ondersteunt zijn, en de vormgeving. De monitor is bedoeld voor bedrijfsomgevingen (een voldoet daarom ook aan de enorme rij normen) en heeft dus een simpel noninvasief uiterlijk. Daarnaast heeft het aanrakingsgevoelige knoppen en een HAS en laat het rotatie over all drie de assen toe.

Installatie
De monitors kwamen aan in een wat mij betreft redelijke verpakking. Niet al te flinke doos, 1cm piepschuim en de schuimzak. Naast de monitor bevat de doos de voet, een DVI kabel, een D-Sub kabel, een AC kabel, een kabel clip, een handleiding, een driver/utility CD en de gebruikelijke garantie papieren.

De installatie van de monitor is vrij eenvoudig, zelfs zonder de bijgevoegde Quick Guide in 30 talen. De voet haakt in twee pootjes aan de monitor stand, en bevat een schoef door de onderkant die de voet vastzet. Dexe schroef is uitgerust met een klein handvatje, zodat je geen schroevendraaier nodig hebt om de voet vast te zetten. Erg handig. Misschien standaard, maar ik heb het nog niet eerder gezien.

Achterin de stand zit een pin die je er uit moet trekken alvorens de monitor te gebruiken. De functie van deze wordt duidelijk zodra je deze eruit trekt: de height-adjustable stand schiet naar zijn laagste stand (het werkt met een veer, zie verderop in de review). Als je de pin eruit trekt, hou het onderste gedeelte van de stand dan dus tegen. Ik had overigens grote moeite om de pinnen er daadwerkelijk uit te krijgen.

Verdere installatie is zoals alle andere monitoren, maar vergeet niet na de installatie de krachtbron knop om te zetten achterop de monitor naast de AC aansluiting.

Vormgeving
Mijn keuze voor deze monitoren was onder andere gevallen vanwege de vormgeving: simpel, rechthoeking, zwart (hoewel ze ook in het zilver verkrijgbaar zijn). De kast bevat de monitor naam en dynamisch contrast ratio in respectievelijk de linker en rechter bovenhoek, in donkergrijs. In de rechterbovenhoek zit ook een TCO'03 sticker. Daarnaast de naam "Samsung" midden onderin in zilver, en de powerlight rechts onderin (een simpel niet fel blauw ledje dat knippert als de monitor in stand-by staat).

Maar wacht eens, wat is dat nou? Er staat, in hetzelfde donkergrijs, nog een aantal dingen naast de powerlight. Dit zijn de opdrukken voor de touch-activated knoppen voor de OSD, OSD besturing, brightness aanpassen, contrast aanpassen, bron aanpassen, automatische instelling, en aan/uit. Het touch aspect van de knoppen werkt perfect, ik had geen moeite om daar mee om te gaan. Maar het feit dat je de donkergrijze opdrukken niet kunt zien in een donkere omgeving, of wanneer je monitor wit weergeeft (je of in ieder geval mijn ogen kunnen het kleine contrast dan niet meer onderscheiden) maakt gecombineerd met het touch-aspect (vooral) het besturen van de OSD een nachtmerrie.

De voet komt stevig en zwaar over. De monitor staat bij mij als een huis, hoewel vibraties van mijn bureau wel de monitor licht doen meevibreren. Maar goed, dat had mijn CRT ook.

Mijn keuze voor deze monitor rust vooral op het feit het een Height Adjustable Stand met 3-assige rotatie mogelijkheid heeft. Er zijn extreem weinig monitoren tegenwoordig die deze eigenschappen hebben.

De hoogteverstelbaar werkt met een veer, waarbij het gewicht van de monitor de veer tegenhoudt. Ik heb op zichzelf geen problemen hiermee ondervonden, maar het zou mogelijk kunnen zijn dat de veer over tijd in sterkte afneemt. Het gebruik van een veer laat echter wel een precieze, analoge instelling van de hoogte toe. Let wel dat als je de monitor optilt de hoogte altijd op maximaal zal gaan staan. Als je monitor uit de doos haalt, dat zit er een pin in die de veer tegenhoudt. Na het verwijderen van deze pin schuift de stand met een noodgang uit.

De Y-as rotatie zit in de voet, de X-as rotatie in de stand, en de Z-as rotatie in de monitor. De rotatie limieten zijn voor mij meer dan voldoende, en ik kan ook niet een privé gebruik voorstellen waarbij de monitoren verder moet kunnen draaien.

Het is echter allemaal niet perfect: de instelbare hoogte is slechts 8cm, en staat bij mij consequent dus op de hoogste stand (de onderkant van het beeld zit zelfs onder de onderkant van het beeld van mijn CRT). Deze hoogste stand is echter niet voldoende om de monitor te pivoteren (90 graden te draaien zodat je portretafmetingen hebt). Je moet de monitor eerst naar achteren kantelen. Ik ervaar dit niet als problematisch (mijn monitoren staan sowieso al naar achteren gekanteld) maar het maakt het idee van een HAS stand met pivot een beetje raar. Je kan de monitor trouwens nog altijd ergens bovenop zetten en de HAS voor een preciezere afstelling gebruiken.

De smalle rand rondom het panel is handig voor een dual-monitor set-up.

Functionaliteit
De bijgeleverde software heb ik niet eens uit het plastic hoesje gehaald: Ik heb de driver gedownload van de Samsung site, en de Magic utilites gebruik ik niet (en kan ik dus ook niets over zeggen). De driver/tools voor mijn nVidia kaart bieden ook ondersteuning voor het 90 graden draaien van het beeld. De driver installatie is overigens extreem weinig werk en de driver werkt gelijk. Het enige is dat je je display adapter moet kiezen en ik had er blijkbaar 10. In mijn geval ben ik gegaan voor de twee "Plug 'n Play monitor on GT7600" entries in de lijst en dat scheen goed te zijn.

Afgezien van de feit dat je ze niet kunt zien werken de knoppen verder goed. Ze reageren snel en kordaat. Met Auto kan je de monitor op het analoge signaal laten instellen (dit heb ik niet kunnen testen omdat ik DVI gebruik). Met Source kan je tussen de twee invoerbronnen wisselen. Verder kun je brightness en resolutie veranderen en het OSD oproepen. Het OSD is goed te gebruiken, en heeft een volledig aantal opties, waarvan ik de meeste niet heb veranderd (zie verderop in deze review). Je kan eventueel wisselen tussen verschillende modi afhankelijk wat je aan het doen bent, en je uitleven op het wijde scala aan visuele instellingen. Ook kan je een timer instellen voor automatische uitschakeling en kan je de knoppen vooraan het display op andere functionaliteit instellen.

Al met al niks mis met de besturingsfunctionaliteit dus. Echter als de monitor in standby gaat of uit standby komt dat komt er een overlay in de linkerboven hoek te staan voor een kort tijdje. Het wisselt tussen het Analog en Digital bronweergave schermpje dat ook wordt weergegeven als je van bron wisselt. Dit is erg nutteloos en zit alleen maar in de weg. Op een meer persoonlijke noot ben ik ook meer van de niet knipperende lampjes tijdens powersaving, maar goed.

Kwaliteit
Nu komen we bij de wat interessantere delen. In een eerdere review op Tweakers had de gebruiker Regeneration wat problemen met de kwaliteit van deze monitoren. Een bouwdefect, en tot 4 keer toe dode pixels. Al met al heeft hij ze vier keer teruggestuurd.

Mijn monitoren zijn net zoals Regeneration's monitoren bemaakt in Roemenië, en vertonen beide geen enkel bouwdefect. Dus geen opgevouwen plaat, en geen dode pixels. Hoewel het onwaarschijnlijk is dat Samsung alleen maar kapotte monitoren verkoopt, is dit om mensen wat geruster te stellen.

Ghosting ben ik nog niet tegengekomen. Na installatie heb ik lekker Supreme Commander gedualscreend en niks gemerkt. Nu moet ik er wel bijvermelden dat ik fysiek niet z'n kritisch oog heb.

Dan blijft het derde bekende TFT kwaliteitsprobleem over: Backlight Bleeding. Dit is over het algemeen alleen te zien als de monitor donkererde kleuren weergeeft, en vaak langs de randen van het scherm. Dit is bij deze monitor ook zeker het geval, ik zou bijna durven zeggen meer dan andere TFTs (maar ik heb weinig referentie). Het wil wel verschillen per monitor uiteraard. Het is in ieder geval ver van extreem en ik heb er zeker geen last van.

De bouwkwaliteit van het afstelbare deel van de monitor is ook niet helemaal super in mijn optiek, het afstellen gaat allemaal vrij stug en moeilijk. Een zeer precieze afstelling is niet te bereiken. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de 3-assige rotatie, waar toch altijd wat speling of stroefheid inzet. Dit hangt natuurlijk heel erg van de omstangheden af en verschilt per monitor.

Kleur
Zoals net vermeld ben ik niet zo'n kleurofiel, dus over kleurechtheid en dergelijke kan ik niet veel zeggen. Bij mij staan de monitoren ook nog ingesteld op de standaard R50/G50/B50, Custom, Mode 1 instellingen, en staat alles wat met Magic begint uit. Ik ben ook niet van plan tussen de voorgefabriceerde modi te wisselen afhankelijk van wat ik doe. Als je meer wilt weten over deze modi raad ik je aan deze review te lezen.

Wel heb ik de brightness en contrast aangepast naar 50 en 100 in plaats van de standaard 100 en 75. Op 100 is de monitor veel te fel voor mij, en contrast staat bij mij uit principe altijd op 100. Maar zelfs met maximaal contrast heb ik moeite het verschil te zien tussen de taakbalk en mijn witte achtergrond. Of dat aan mij ligt of aan de monitor laat ik even in het midden.

Waar ik ook wat over kan zeggen is de TFTerigheid van de monitor. Zoals bekend is de monitor van het type TN, en dat blijkt ook wel. Als ik recht op het beeldscherm neerkijk dan zijn de hoeken al donkerder. Als ik dan mijn hoofd beweeg zijn er meteen (zeer) lichte veranderingen zichtbaar. Ik heb echter weinig ervaring met TFTs in het algemeen dus ik heb weinig referentie, en ik heb er zelf ook totaal geen last van. Als je echter meer dan 45 graden van links of rechts kijkt dan wordt het scherm flink donkerder aan de overkant. Ook als je van meer dan zeg 10 graden van boven of beneden naar het beelscherm kijk wordt de overkant donkerder. Als je nog verder gaat veranderen de kleuren volledig. Houd er rekening mee dat boven en onder rechts en links worden als je de monitor op portretstand zet! Je kan de monitor echter alle kanten opdraaien dus het is een kwestie van goed afstellen.

Ik heb wat foto's genomen ten einde de kleuren en kleurverschillen weer te geven, maar met mijn 2 megapixel telefooncamera, dus verbindt er niet al te veel conclusies aan. Voor de volledigheid vind je die zie je hier en hier, en vind je "Detail" opnames hier en hier. Verder kan je nog dit filmpje van een WinAmp visualizatie kijken als je echt niks te doen hebt :P

Dual-monitor set-up
Vanwege de smalle rand is weinig disruptie tussen de twee schermen, zoals je hier, hier, en hier kunt zien. Echter, vanwege de eerdergenoemde ideosyncrasieën en stugheid willen de monitoren niet helemaal aansluiten (zie hier en hier) en het lukt mij niet ze zo af te stellen dat de (kleine) spleet verdwijnt. Technisch gezien kan dit ook komen door mijn bureau (er hebben ten slotte CRTs op gestaan).

Eén van de monitoren in portretstand zetten in een dual-monitor set-up vereist dat je de monitor eerst opzij draait. Dit is echter gewoon mogelijk met deze stand, en gaat verder allemaal vrij eenvoudig. Elke opzet kan dus zonder de monitoren daadwerkelijk te verplaatsen.

Toen ik deze monitor kocht kostte hij 191,40 euro. Twee monitoren plus verzending was bijna 400 euro rond. Vergeleken met andere 22" monitoren met standaard specificaties is dit aan de lage kant van het spectrum, en dat is vrij verwonderlijk gegeven de "extra's" (HAS, rotatie, DVI, etc.). Daarom vind ik deze monitor voor die prijs ook een zeer goede koop.

In heb in deze review vooral proberen te laten zien wat de dual-monitor mogelijkheden zijn en dat deze schermen bouwtechnisch in orde zijn, om naast Regeneration's review nog wat toe te kunnen voegen (zeg nou zelf, die valt toch niet te toppen :P). Al met al vind ik dit een erg goede monitor (het balkje geeft 4 van de 5 aan maar het is meer 4.5 van de 5 :P), zeker voor de prijs die ik ervoor betaalt heb. Afgezien van de backlight beelding (denk ik) is deze monitor niet heel erg verschillend van andere TFT monitoren, maar de extra's doen het hem. Als je kan leven met de onzichtbare knoppen en lichte afstellingsmoeilijkheden dan is dit zeker een aanrader.

• Club3D GeForce 7600GT 256MB, GDDR3, PCI-e, 2xDVI
  • Windows 2000

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2243BW Zwart?

Mijn monitoren maken geen hoorbaar geluid voor zover ik weet. Mijn moeder's HP TFT genereert wel een hoge piep, dus het zullen niet zo snel mijn oren zijn, denk ik.

Verder werken ze momenteel nog steeds geweldig, geen pixeldefecten, en ik ben tevreden.
Goeie, uitgebreide review! Misschien toch eens naar Samsung kijken als ik m'n twee LG 22" schermen moet vervangen :)
Heel netjes, Ze zien er gelikt uit, maar vind je een grijze rand niet iets prettiger en rustiger, zoals bij de nog goedkopere 2223NW?
Snap niet wat mensen hebben met dat dynamisch contrast, heb zelf de Samsung T240 en dat was gelijk 1 van de eerste dingen die uitging.
Ik heb dynamisch contrast dus ook niet aanstaan. Liever gewoon constant hetzelfde.

Mij maakt de randkleur trouwens niet uit. Het zwarte staat goed bij al mijn andere huidige zwarte dingen maar dat die allemaal zwart zijn is ook maar toevallig .
Ik ben trouwens vergeten te vermelden dat er ook nog versies zijn met ingebouwde USB hub en/of speakers. Maar die zijn wellicht niet in Nederland verkrijgbaar.
mooie review
die knipperende powerlight lichtje als ie in standbij mode staat is echt wel minder, wat jammer, ik wou deze wel hebben maar ik vindt dat wel vervelend als je zo in het donker probeert te slapen, ik zou er waarschijnlijk teveel opletten
Je kan 'm ook gewoon uitzetten ;)
Vereist kanteling tijdens het draaien naar portretstand
Wat had je dan verwacht? :D
Mooie goede review. Ik heb zelf de 2253BW, in veel opzichten hetzelfde, alleen geen verstelbare voet, 2 ms response en 'harde' knopjes.
Dat lampje dat knippert in standby is inderdaad wel iets vervelender, echter hoor ik op het moment dat de monitor op standby staat ook een hoog gepiep. Dit alleen als het lampje brand, gaat lampje uit dat piept deze niet. Dit hoor ik ook niet als monitor gewoon aanstaat tijdens het werken. Soms best vervelend als je wilt slapen en dat sowieso al niet zo goed lukt. Heb jij daar ervaringen mee?