Specificaties Rad. HD6870 (915MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus EAH6870 DC/2DI2S/1GD5 Review

TommieW 24 april 2014, laatste update op 24 april 2014, 269 views

Asus EAH6870 DC/2DI2S/1GD5

Pluspunten

• Bang for buck.
  • Behoorlijk goede prestaties.

Minpunten

• Ondersteunt geen 4 schermen tegelijkertijd.
  • Wordt veel te warm.

Drivers en compatibiliteit Score: 3
De prijs
Toen ik deze kaart aanschafte in juli 2012 was het een kaart met een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding.

De features
De kaart wordt op het moederbord aangesloten middels een PCI-E 2.0 16x aansluiting. De kaart kan schermen aansturen via DVI (twee maal), VGA (hiervoor wordt één DVI aansluiting opgeofferd en twee keer displayport. Het is jammer dat het geen DisplayPort++ aansluiting is. Een DisplayPort++ kan namelijk met behulp van een passieve adapter ook schermen aansturen over HDMI.
Aangezien de videokaart 4 uitgangen heeft (en de HD6870 chip tot 6 schermen aan schijnt te kunnen) zou het logisch zijn dat het mogelijk is om 4 schermen tegelijk aan te sluiten. Helaas is dit een droom welke nooit werkelijkheid zal worden. Als er namelijk 4 schermen zijn aangesloten, kunnen er maximaal 3 tegelijk geactiveerd worden.

De "koeling"
Volgens Asus zou de koeling van deze kaart subliem moeten zijn. Helaas is dat niet het geval. Idle is de kaart ongeveer 60 graden Celcius. Na ongeveer 4 minuten Furmark zit de kaart op 100 graden Celcius wat eigenlijk veel te warm is.
Dat het probleem de kast is, lijkt mij sterk. De kast is een Nexus Prominent R met 3 intake fans, en 2 outtake fans.
Omdat de kaart zo warm wordt, heb ik voor de overclockbaarheid slechts één ster gegeven. De kaart wordt zo warm dat er simpelweg geen ruimte meer is voor te overclocken.

De prestaties
De prestaties van deze kaart zijn echter wel ruim voldoende. Spellen als Crysis en Battlefield 3 kan deze kaart op Ultra aan met een FPS van ongeveer 30.

De drivers
De drivers van de kaart zijn te downloaden van de Asus website. Helaas zijn de drivers die daar staan verschrikkelijk verouderd (december 2011). De drivers welke te downloaden zijn van de AMD site werken echter prima.

Heb jij ook een Asus EAH6870 DC/2DI2S/1GD5?

Ik zou eens de koeler reseaten, 100 graden is belachelijk.
Ik had ook zo'n asus kaart met dezelfde koeler en die werd onmogelijk warmer dan 75 graden. Als ik jou was zou ik hem reseaten/terugsturen want my god, daar gaat echt iets goed mis ;)