Specificaties 46" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE46A656 Review

l.degroot01 1 augustus 2009, laatste update op 10 augustus 2009, 7.601 views

Samsung LE46A656

Pluspunten

• Full HD
  • Schitterend beeld
  • Geweldige contrasten, in vergelijking tot andere modellen van die generatie
  • Best goede geluidsweergave
  • Overzichtelijk Menu
  • Elektrische wandsteun optie
  • Mooi Design
  • VGA (PC) aansluiting
  • 4x HDMI 1.3
  • Firmware eenvoudig te upgraden
  • USB aansluiting
  • Faseverschuivng tijdens gebruik acceptabel

Minpunten

• Omlijsting trekt vingerafdrukken aan
  • SPDIF uitgang geeft alleen stereo weer
  • Voor de gemiddelde persoon te veel geld
  • Geen DVB-C
  • Faseverschuiving bij standby onacceptabel
  • Verbruikt veel

Eind 2007, begin 2008 had ik al het voornemen een FullHD TV te kopen, ik heb toen nog even gewacht in de hoop dat SED nog een beetje op gang zou komen.
Toen dit niet het geval leek heb ik mij op LCD gericht, vanwege al goede ervaringen met LCD tv's van familieleden. Dit waren dan wel geen FullHD schermen, maar wel Samsungs, mijn keuze voor een Samsung was toen al gelijk gemaakt, alleen het model had nog vraagtekens.

Na speuren op review sites en de site van Samsung zelf, had ik besloten dat het een 656 toestel moest worden. In eerste stantie had ik in april een LE40A656 besteld, maar deze had zon lange levertijd, dat ik ter compensatie de LE46A656 voor dezelfde prijs kon krijgen. Uiteraard heb ik hiervan gebruik gemaakt.

De aanbieding koste mij uiteindelijk 1.300 inclusief muurbeugel, exclusief porto.
De adviesprijs was destijds (mei 2008) 1.800 exclusief muurbeugel.
Zoals ik al zei, ik heb voor de 46" versie hetzelfde betaald als ik voor de 40" versie zou betalen.

Eerste Indruk
De TV werd geleverd in een gigantische doos, en was ook niet echt te tillen in je eentje, met name de trap op. Ik had er gelijk een wandbeugel bij besteld. Bij het openen van de doos, wat verassend eenvoudig was door een ontgrendelsysteem, waardoor je de doos zo van de tv aftrekt, besefte ik pas hoe groot 46" nu echt is in vergelijking tot mijn vorige CRT scherm van 56cm.

Direct heb ik via HDMI mijn PS3 aangesloten en een paar HD Demo's gedraaid (Na calibratie met ISF DVD), waar ik letterlijk een explosie van kleuren en details kon aanschouwen. Nog nooit had ik zulk mooi beeld gezien op een TV.

Ik was dus gelijk helemaal in mijn nopjes met deze schitterende TV.

Specificaties
  • Component(Y/Pb/Pr) 1
  • RF-Input 1
  • Koptelefoon Nee
  • Scart 2
  • Video Monitor Out 1 (uitsluitend audio)
  • Digital-Audio (Optical) Ja
  • Afstandbediening TM98A
  • Batterijen Ja
  • Series Series 6
Foto Serie
Vergeef me voor mijn crappy fotocamera.

De LE46A656

Samsung's FullHD Demo

Kijkhoek

Nog een kijkhoek

Nu echt de laatste kijkhoek

Service Menu

Touch knoppies

Analoge "SD" TV

Tweakers.net

Montage
De wandmontage had ik van te voren al voorbereid, aangezien hij aan een gipsen wand moest komen te hangen. Ik heb wat berekeningen gedaan en bepaald dat ik de wand kon verstevigen met een plaat multiplex (dikte weet ik niet meer). Deze plaat heb ik eerst in dezelfde kleur geschilderd als de muur, zodat deze minder opvalt. Ook heb ik ervoor gezorgd dat hij net kleiner als de TV is zodat je hem niet ziet.

Deze plaat heb ik aan de inwendige houten draagbalken vastgeschroefd, met "veel" schroeven :P
Op de plaat werd weer de wandbeugel bevestigd, waar de tv weer aan kwam te hangen.

Ter verduidelijking, die houten plaat verdeelt de krachten van die TV over een veel groter oppervlak, waardoor zelfs een gipsen wand hem kan houden. Je moet uiteraard wel redelijk dikke draagbalken hebben waar je de plaat in vastschroeft.

Verder is het aansluiten net als bij elke TV, dus hier wou ik verder niet echt op in gaan.

Aansluitmogelijkheden
Zie specificaties, enige punt wat ik hierbij extra te vermelden heb, de SPDIF uitgang van de TV zendt alleen stereo uit, dus geen dolby of DTS etc.

Kwaliteit LCD Paneel
De kwaliteit is uitstekend, ik ben nu een halfjaar de trotse eigenaar van dit toestel en ben nog geen hinderlijke dingen als Ghosting, Backlight Bleeding etc... tegengekomen

Verder hoor je mensen wel eens over beroerde SD beelden, maar dat is ook gewoon uitstekend, tuurlijk zie je verschil ten opzichte van HD, maar het ziet er nog best goed uit

Thermografische opnamen
Om te kijken hoe het zit met de warmteproductie, heb ik een aantal thermografische opnamen gemaakt.
De opnamen zijn gemaakt met een industriŽle iR camera van NEC, de TH7800 om precies te zijn.

De thermografische camera: NEC TH7800

Voorkant TV

De temperaturen zijn naar mijn mening best netjes, niks op aan te merken.

Energiemetingen

Meetresultaten
Standby: U = 223V~ I = 0,13A Cos φ = 0,02 Ps = 28,99VA PW = 0.5798W
TV aan, muted: U = 220V~ I = 1,09A Cos φ = -0,93 Ps = 239,8VA PW = 223,014W
Zwart beeld: U = 221V~ I = 1,05A Cos φ = -0,93 Ps = 232,05VA PW = 215,8065W

Verassend genoeg is dit 1 van de eerste eletronica artikelen die ik tegenkom met tijdens gebruik een acceptabele faseverschuiving, alleen in standby is dat wat minder.

Ter verduidelijking, een Cos φ van 1 is ideaal en een Cos φ van 0,8 is acceptabel.
Alles onder de 0,8 is onacceptabel.
Nu is het in de praktijk erg moeilijk deze naar 1 te brengen, maar boven de 0,8 is opzich best te realiseren.

Ik vind het verbruik wel tegenvallen, vooral als je vergelijkt met de oude CRT tvtjes.

Uitleg Cos Phi
Door een faseverschuiving ga je extra energie verbruiken, deze energie zie je welliswaar niet terug op je energie rekening, maar "groen is het niet"
He gaat er puur om, dat er hier zogenaamde "slinger energie" in gepompt wordt waar je eigenlijk niks aan hebt.

Als je dan bedenkt dat we in een tijdperk leven waarbij het aspect "groen"heel belangrijk is, dan vindt ik toch dat fabrikanten te weinig rekening houden met dit verschijnsel. Maar goed, de meeste mensen kennen dit verschijnsel ook niet en meten ook de arbeidsfactor niet.

Wanneer je een spanning (U) hebt van 224 volt (faseverschuiving speelt alleen een rol bij wisselspanningen), en een stroom van een halve ampere (I).

Dan heb je een schijnbaar vermogen van: Ps = U x I = 224 x 0,5 = 112VA
Is je arbeidsfactor dan 0,4 (Cos φ): Pw = U x I x Cos φ = 224 x 0,5 x 0,4 = 44,8W

Je ziet dus 44,8W wordt daadwerkelijk gebruikt door het apparaat, werkelijk vermogen.
Toch verstookt die hele opstelling 112VA.
Dat is gewoon pure verspilling, want nogmaals die gehele 112VA, moet wel opgewekt worden.

Als je dan nagaat dat er duizenden van dit soort apparaten in omloop zijn, dan wordt het plaatje qua verspilling steeds groter.

Deze adapters zijn zo te fabriceren dat de Cos φ stabiel rond 0,9 blijft, maar dit kost een paar euro meer om te fabriceren, je praat dan over een paar elco's.

In de verlichting industrie is dit al aangepakt om dezelfde reden, TL armaturen hadden voorheen een ontzettend slechte Cos φ.
Tegen woordig worden de voorschakelapparaten elektronisch uitgevoerd met een Cos φ van 0,98.

Nu is een lamp natuurlijk wel iets anders, maar dan nog.
Remember: dit heeft niks met aanloopstromen te maken, deze verspilling is dus altijd aanwezig, zolang je stekker in het stopcontact zit en je Cos Phi niet 1 is.

Firmware
Wat ik zelf een groot pluspunt vind, is dat je zelf de firmware kan upgraden met een USB stickje.
Deze files + handleiding zijn te downloaden van de Samsung site, ik heb zelf 3 keer een upgrade uitgevoerd, zonder problemen.

Overige bevindingen
Wat ik wel mooi vond aan dit model (is overigens niet het enige model), dat deze een elektrisch verstelbare wandsteun ondersteund. Deze kan je dan gewoon met de afstandsbediening van je TV bedienen. Ook vind ik die rode omlijsting mooi, al is dat moeilijk te zien op mijn eigen foto's.

Wat ik weer een minpunt vond is de ontbrekende ondersteuning voor DVB-C, er zit wel DVB-T op maar dat gebruik ik toch niet.

De prijs is voor de gemiddelde persoon waarschijnlijk net te veel..

Ik zelf ben heel tevreden met deze TV, echter zit ik alweer te overwegen hem te vervangen door een 52" of 55" toestel uit de 8 of 9 serie.
Toch had Samsung vind ik meer werk mogen besteden aan de SPDIF uitgang en een DVB-C ontvanger.
Als je kijkt naar de Sony Bravia's, daar zit dat wel in (DVB-C)

Edit 22-01-2009, 20:38 - SD Foto toegevoegd
Edit 23-01-2009, 19:32 - Prijs toegevoegd
Edit 23-01-2009, 22:34 - Uitleg Cos Phi toegevoegd
Edit 01-08-2009, 15:06 - Thermografische opnamen toegevoegd
Edit 01-08-2009, 02:15 - Opmaak

Heb jij ook een Samsung LE46A656?

Ik heb deze tv ook en heb geen last van noticable lag als ik game op mn 360 (hdmi).

Heb hem alleen nog niet geupgrade qua firmware... moeite waard?

Ik vind hem trouwens wel vrij warm worden aan de bovenkant als ik er boven hang :)

[Reactie gewijzigd door itsgreen op 1 augustus 2009 17:06]

Ik heb de tv geupgraded naar de laatste firmware, maar 1 keer verbetering opgemerkt van de 4 of 5 updates. Maar je kan er ook niet echt op letten omdat ze er niet bij vermelden wat de nieuwe firmware precies doet.
Even een vraagje. Je zegt dat het energiegebruik je tegenvalt in verhouding tot een crt. Bedoel je hiermee je oude 56cm crt of een 46inch crt?
LCD: 220W / 46" = 4,78W / Inch
CRT: 65W / 22" = 2,95W / Inch

Nu zal dat in de praktijk misschien niet zo simpel zijn, maar het is gewoon een bekend verschijnsel dat CRT TV's efficiŽnter zijn als LCD tv's. Al is dat tegenwoordig met de nieuwere modellen, met LED backlight etc waarschijnlijk achterhaald.
Wat een geweldige review zeg! mijn complimenten en 5 sterren.
Succes met je TV!
Goeie review, ik heb alleen twee vraagje. Hoe bevalt ie 3 maanden later eigenlijk?
En de belangrijkste voor mij: hoe gamed ie? ik lees veel over lag bij LCD's (bij de opvolger van dit model praten ze over minstens 30 ms) waardoor sommige games echt compleet onspeelbaar worden.
Ik zit namelijk heel erg te twijfelen of ik dit model ga kopen, alleen gebruik ik zo'n monitor 60% voor games en de rest voor films/tv en zou k zijn als dat niet helemaal gaat werken ..
Nagoed, hopelijk alvast bedankt :)
Reactiesnelheid is 4ms, ik game veel met de PS3 en XBOX360, nooit lag opgemerkt.
Onderzoek van twee jaar geleden in Engeland toonde aan dat slechts een klein percentage jongeren niet ouder dan 25 jaar het verschil ziet tussen 2ms en 8ms. Laat staan tussen 2ms en 4ms. Bij ouderen (boven de 40) hadden de testpersonen zelfs moeite om het verschil tussen 5ms en 12ms te zien. Ik heb me het apelazarus gezocht naar de link van het onderzoek. Maar ik game al 3 jaar op 8ms, ben zelf 48jr. en zie nooit ghosting..... dus het zal wel kloppen. 8)7
Mooie review!

Ik ben zelf van plan de 52 inch te kopen over 2 maandjes. mag ik vragen waarom je van plan bent over te stappen van 46 inch naar een grotere maat?

iedereen verklaart mij voor gek dat ik een 52 inch ga kopen omdat dat te groot zou zijn etc. Ik ben zelf van mening hoe groter hoe beter maar goed. Hoe ervaar jij dat in jou woning en wat is bij jou de kijkafstand?
Mijn kijkafstand is zon 6 meter, (Slaapkamer).
Mijn oom heeft een plasma van 60" zelfde kijkafstand en nog steeds leuk, zelfs leuker :P
En ook ik ben van mening hoe groter hoe beter, al zijn er grenzen :P
Best wel een grote kijkafstand, is het dan wel de moeite om zo'n Full HD toestel te nemen? Ik heb deze zomer een LE40A552 gekocht en zit daar iets minder dan 2 meter af en da's perfect (en tevens de aangeraden minimum afstand voor 1080p materiaal). Is bijna net alsof je in de bioscoop zit dan en het beeld blijft scherp, zelf al zit je er met je neus tegen, toch met full hd materiaal althans.

[Reactie gewijzigd door spuke op 16 april 2009 00:10]

trouwens sowieso wel fijn dat iemand eindelijk een review van een wat grotere tv schrijft. Het viel me op dat vanaf 40 inch vrijwel geen reviews te vinden zijn. (mede door wat jij als contra opgeeft denk ik: geen geld of het geld er niet voor over).
Halfjaar terug was dit ook Samsung's paradepaardje, nu zijn er uiteraard betere modellen met een dynamisch contrast van 1:1.000.000, dat is ook mijn volgende beweeg reden tot vervanging.
Vraagje, Waar heb je die ISF DVD vandaan en hoelang duurt zo'n calibratie?
Van FTD, als je er goed voor gaat zitten, half uurtje.
Is dan uiteraard niet hetzelfde als het laten doen, want dan plaatsen ze allerlei sensoren enzo.
Wat maakt trouwens die faseverschuiving uit? Dit zou voor mij echt een no-issue zijn als ik een TV koop.
Ik ga dat niet elke keer uitleggen, dan kijk je maar even op wikipedia
Mooie review,

Ik zelf heb de 40a856 van Samsung,ik was altijd Sony fan maar kon deze tv voor een mooi prijsje krijgen.
Calibreren heb ik laten doen en wat mij het meest opviel na de calibratie was dat het beeld niet hard is maar heel contrasrijk en zuiver wat een heel rustig beeld geeft,heb jij dat ook ervaren na de calibratie?
Verder kijk ik via een hd-dvr box van upc.
Verder ben ik het met je eens dat de volgende stap een nog grotere tv wordt,bij mij ook.