Sony Xperia Z2-tablet LTE/4G 16GB Zwart

Specificaties 10,1" • 1920x1200 • 16GB • Android 6.0 - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z2-tablet LTE/4G 16GB Zwart Review

ckr 24 april 2014, laatste update op 30 juni 2014, 1.287 views

Sony Xperia Z2-tablet LTE/4G 16GB Zwart

De Z2 Tablet is voor mij een prachtig apparaat. Licht, een goed scherm, 4G en een recente Android versie zonder rommel geven mij een premium gevoel. Echt goedkoop is hij niet maar voor mij zeker het geld waard.

Pluspunten

• Helder scherm
  • Snel
  • Weinig bloatware
  • Dun en licht
  • Laatste versie van Android

Minpunten

• Accuduur is niet zo groot als sommige ander tablets
  • Reflecterend scherm

Sinds een week in bezit van deze tablet. Had hem via de site van Sony vroegtijdig besteld en zou begin april geleverd worden. Dat werd dus wat later. Als compensatie van Sony wel een waardebon gekregen waarmee ik de bijbehorende cover bijna kon kopen. Daarnaast kon ik bij aankoop al voor €1,- de magnetische dock erbij bestellen. Bij elkaar dus een prima deal, al is dit nog steeds een prijzige tablet.

Mijn vorige tablet was een Nexus 7(2012) met 3G. Prachtig apparaat, zeker voor die prijs, maar ik wilde over naar een full-size tablet omdat dat toch wat makkelijker kijkt en typt. Bovendien begon de batterij van de Nexus 7 minder te worden.
Voorlopig gebruik ik nog even mijn oude 3G abonnement, op termijn ga ik zeker over naar 4G.
Verder gelijk een 32 GB kaartje geplaatst zodat ik voorlopig voldoende ruimte heb.

Wat ik niet kwijt wilde was het lichte van een 7" tablet. Daar voldoet deze Sony heel aardig aan, hij is nog lichter dan de Ipad Air en dat vind ik erg prettig.
De prijs voor het lage gewicht is wel dat de batterijduur niet fantastisch is. Voor mij niet zo'n groot probleem omdat ik toch maar een paar uur per dag in de trein gebruik maak van de tablet. Door gebruik te maken van wat Sony de 'stamina' modus noemt kan ik makkelijk 2 dagen toe met 1 lading.

Ook is de tablet erg dun wat hem prettig te hanteren maakt. De bezels zijn wel erg dik maar daar wen je snel aan en het geeft je wat ruimte om hem stevig vast te houden met maar 1 hand. Door het lage gewicht is dat prima te doen, ook langere tijd.
De behuizing voelt kwalitatief goed en de metalen rand laat de tablet er ook goed uit zien. De achterkant voelt prettig en geeft voldoende grip. Het is wel een echte vlekkenmagneet maar in combinatie met de cover heb je daar geen last van.

Het scherm is echt heel mooi. Scherpe kleuren zonder dat het overdreven wordt en ook de helderheid is dik in orde. Enige kritiekpunt is dat het scherm ernstig spiegelt. Daardoor is het ondanks de goede helderheid niet echt fijn werken in de volle zon.
De resolutie is prima. De Ipad Air en andere tablets hebben misschien een hogere resolutie maar ik zie op dit scherm al geen pixels meer.
De camera achter is een 8 megapixel model. Niet verkeerd maar verwacht er geen wonderen van. De camera voor heb ik nog niet gebruikt.

Sony stopt zijn tablet gelukkig niet vol met bloatware. Alleen de Walkman en Playstation apps zijn, in ieder geval voor mij, echt onzin. Een handige feature is dat je per app kunt aangeven of die gebruik mag maken van de mobiele dataverbinding of niet.
Verder is er gelijk Android 4.4.2 geinstalleerd.

In zijn algemeenheid funtioneert de Xperia Z2 Tablet zeer vloeiend, spelletjes en video's worden vlot weergegeven. Opstarten van apps

Het geluid uit de speakers (onder in de rand) is prima maar niet geweldig, maar in combinatie met een koptelefoon is dat wel prima in orde. Het is ook nog mogelijk om op deze tablet speciale noise-canceling oordopjes van Sony de gebruiken, waar bij de elektronica al in de tablet zit. Helaas wordt er niet een setje standaard al meegeleverd. Voor mij geen groot bezwaar, ik prefereer toch mijn eigen koptelefoon (een mooie Sennheiser)

Doordat ik de magnetische dock gebruik voor opladen heb ik geen last van de klepjes om te kunnen opladen. Het is wel een fijn idee dat deze tablet stof- en waterdicht is maar met mijn vorige tablets heb ik ook nooit problemen gehad, terwijl ze zeker niet altijd droog zijn gebleven.

Na een week gebruik erg tevreden.

Updaten 30 juni 2014:
Inmiddels 2 maanden in gebruik en nog steeds erg tevreden. De 3G omgezet naar 4G waardoor het werken onderweg veel vlotter gaat.
Daarnaast gemerkt dat de wifi ontvangst veel beter is dan van de Nexus 7. Daarbij helpt de ondersteuning op 5 ghz maar ook op 2,4 ghz een veel beter bereik/snelheid.

Met deze tablet grijp ik aanzienlijk minder vaak naar de laptop, eigenlijk alleen als ik flink wat moet typen. Voor onderweg een goedkoop bluetooth keyboard gekocht maar dat was niet degelijk genoeg, dus nog even zoeken naar een goed alternatief. Sony heeft een case met keyboard maar dat doet voor mij te veel afbreuk aan de goede hanteerbaarheid van de Z2 Tablet.

Heb jij ook een Sony Xperia Z2-tablet LTE/4G 16GB Zwart?

Bedankt voor je review!
Prima review. Is het overigens mogelijk met de tablet te bellen/SMSen?
Dal kan met de Z2 Tablet inderdaad, mits voorzien van een SIM-kaart waarmee je kan bellen/SMSen uiteraard. (ik gebruik zelf een data-sim, daar kun je niet mee bellen)

Daarnaast kun je ook via voip bellen via bijvoorbeeld Skype.