CM Storm QuickFire XT - Brown Switch

Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Brown switches - Bekijk alle specificaties

CM Storm QuickFire XT - Brown Switch Review

Virtlink 23 april 2014, laatste update op 17 november 2015, 3.828 views

CM Storm QuickFire XT - Brown Switch

Pluspunten

• Mechanische toetsen
  • Lage prijs
  • Degelijk en simpel
  • Ligt als een huis
  • Ook geschikt voor algemeen typwerk

Minpunten

• Uitklapbare voetjes geven geen grip
  • Vaste voetjes laten soms strepen achter
  • Geen menu-toets

Ik hoorde zoveel positieve ervaringen over mechanische toetsenborden, dat ik er toch ook eens eentje moest hebben. Na veel lezen kwam ik tot de conclusie dat voor mijn algemene gebruik (programmeren, gamen, typen) een mechanisch toetsenbord met Cherry MX brown switches het meest ideaal voor mij zou zijn. Recentelijk kwam de Cooler Master Storm QuickFire XT met brown switches uit voor de geweldige prijs van rond de 70 euro. Dat maakt dit het goedkoopste mechanische toetsenbord dat op dit moment verkrijgbaar is, en ik heb hem dan ook direct gekocht.

Doos en accessoires
De CM Storm QuickFire XT zit in een stijlvolle doos met op de voorkant stickers die aangeven welke layout het bord heeft en welke switches er gebruikt zijn. Het toetsenbord zelf zit keurig verpakt in een schuimzakje. Verder zitten er een USB-naar-PS/2-adapter, keypuller, zes extra keycaps, een USB-kabel en een nutteloze 'User Guide' in tien talen bij.

De bijgeleverde keycaps zijn rode W, A, S en D toetsen met pijltjes erop, een toets met het Cooler Master logo en een toets met het CM Storm logo. Die laatste twee kunnen gebruikt worden op de plaats van de Ctrl-, Windows-, Alt- of FN-toetsen. Om de keycaps te vervangen gebruik je de bijgeleverde keypuller: een simpele plastic ring met twee armpjes eraan. Simpel maar effectief. Ik vind dat de rode WASD-toetsen het bord een mooi accent geven, maar standaard zijn de zwarte toetsen zonder pijltjes geïnstalleerd.

De USB-kabel is volledig zwart met vergulde connectoren en voorzien van een fijne mesh-achtige structuur over de gehele lengte van de kabel. Die voelt daardoor professioneel en degelijk aan. De kabel is 170 cm lang en gemakkelijk te vervangen omdat hij niet permanent aan het toetsenbord bevestigd is.

De USB-naar-PS/2-adapter is ook zwart, en aan te raden als je gebruik wilt maken van N-key rollover.

Toetsenbord
Het uiterlijk van het toetsenbord is simpel en effectief. Het is een zwaar toetsenbord (vind ik), maar liefst 1,1 kg. Daardoor ligt het ding als een huis: hij gaat nergens heen. Er zitten vier grote zwarte rubberen pootjes onder die het toetsenbord op z'n plaats houden, maar die willen nog wel eens zwarte vegen geven op sommige oppervlakken. Ik had er alleen in het begin eventjes last van, later niet meer. Standaard ligt het typvlak onder een hoek van bijna 4º. Voor mensen die het bord liever onder een grotere hoek gebruiken zitten er uitklapbare pootjes onder die het bord onder een hoek van 9º zetten. Helaas zijn die van glad plastic en glijdt het bord dan iets makkelijker over je bureau. Qua ergonomie heb ik niks aan te merken op het toetsenbord.

De toetsen zijn voorzien van letters en symbolen in een futuristisch lettertype, en de Windows-toetsen dragen het Windows 8 logo. Onder alle toetsen zitten Cherry MX Brown switches, die een voelbare feedback geven bij het indrukken maar verder geen luide klik. Als je de toetsen helemaal tot de bodem slaat (wat ik nu nog aan het afleren ben) dan is de toetsaanslag daarnaast ook duidelijk genoeg te horen. Ik merk al direct dat ik minder typfouten maak met deze mechanische toetsen.

Deze versie heeft de US-International layout, die precies hetzelfde is als de US layout op de toevoeging van een Euro-teken op de 5-toets na. Alle 104 toetsen die je zou wensen zijn aanwezig, behalve de menu-toets, die vervangen is door een FN-toets. Multimediatoetsen voor play/pauze, stop, vorige, volgende, volume dempen, volume omlaag en volume omhoog zijn te bedienen via de functietoetsen als de FN-toets is ingedrukt. Ik vind het wel mooi dat de multimediatoetsen geen extra toetsen en ruimte nodig hebben op het bord.

Functionaliteit
De CM Storm QuickFire XT is, zoals de meeste mechanische toetsenborden, gericht op gamers. Dit is vooral te merken aan twee extra features van het toetsenbord: de Win-lock-toets en de Quick Fire insteltoetsen. De Win-lock-toets is te activeren met de combinatie FN+F9 en schakelt beide Windows-toetsen uit. Een redelijk fel rood lampje op de F9 toets is aan als deze functie is ingeschakeld, en dit voorkomt dat je tijdens je game naar de desktop wordt gegooid als je per ongeluk de Windows-toets indrukt.

De Quick Fire insteltoetsen bepalen de herhaalvertraging en herhalingssnelheid van de ingedrukte toets. Er zijn vier mogelijkheden: 1x (normaal), 2x, 4x en 8x. In de 8x-modus is het onmogelijk om nog normaal te typen, want zo snel kan je de toets niet loslaten. Ik heb de snelheden even gemeten met een scriptje terwijl het toetsenbord was aangesloten op de PS/2-poort:

Quick Fire-modusHerhaalvertragingHerhaalsnelheid
1x± 338 ms± 24 ms
2x± 171 ms± 13 ms
4x± 88 ms± 8 ms
8x± 45 ms± 5 ms

CM Storm QuickFire XT is op de Win-lock-toets en de Quick Fire-toetsen na een heel gewoon toetsenbord. Ik ben geen vervend gamer en zocht dus een toetsenbord dat ook goed werkt voor algemeen gebruik, en gelukkig voldoet dit toetsenbord op dat vlak helemaal. Ook heeft het toetsenbord geen drivers of software nodig om te kunnen werken. Het is mooi, degelijk en simpel vormgegeven, en de mechanische toetsen typen heerlijk en het bord staat als een huis. Het is een heel compleet pakket, en ook op de details (zoals afwerking van de USB-kabel) is gelet. Tel daarbij een prijs die lager ligt dan welk ander mechanisch toetsenbord dan ook, en dit toetsenbord krijgt van mij een dikke pluim!

Commentaar, opmerkingen en vragen zijn welkom.

Heb jij ook een CM Storm QuickFire XT - Brown Switch?

Goede review van een mede-allrounder! Ik vind dit een heel aantrekkelijk toetsenbord. Welke Quickfire-modus gebruik je voor gamen en welke is meer geschikt voor typen volgens jou ?:)
Ik ben geen fervente gamer, en voor typen gebruik ik gewoon 1x, zodat het net zo reageert als een willekeurig ander toetsenbord. Als ik game laat ik dat lekker zo staan, want voor de games die ik speel heb ik niet meer nodig.
Ik zie dat ik het verkeerd heb begrepen. Ik dacht dat het een soort stamdaard respons pollingrate was. Maar het gaat dus over hoe vaak/snel een letter zich herhaalt als je m ingedrukt blijft houden :)
Bedankt voor de goede review. Mij lijken de Cherry Brown switches ook het prettigst voor mijn gebruik. Ik ben wel benieuwd hoe dit toetsenbord zich verhoudt tot andere mechanische toetsenborden, maar ik begrijp dat dit voor jou de eerste is. Nette review in ieder geval!
Denk dat ik er toch maar eens een keer aan moet geloven... ben het meest nieuwsgierig over de Cherry Brown, omdat dat geklik en geklak van sommige andere modelletjes sch*tvervelend is.
Precies waarom ik deze kocht en ik vind het fijn. Maar let op, de klik (wanneer je switch langs het triggerpunt gaat) is er niet bij cherry brown, maar de klak blijft (wanneer de toets de plank raakt). Ik ben een pianist en typ nogal hard, dus die klak was ook niet ok. Om de klak ook te dempen heb ik O-rings aangeschaft bij een webshop in duitsland. Daarvoor was ik 20e kwijt inclusief verzendkosten.

Je kunt met een Cherry switch ook zo leren typen dat je toetsen niet meer de plank raken, maar als ik typ gaat het altijd op volle kracht. :)

[Reactie gewijzigd door TtL8e7ay op 30 juli 2016 09:54]

Gelukkig een review van een all-rounder is net als ik. Precies wat ik wilde weten staat in jouw review, thanks!
Bedankt! Fijne review