Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 67mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 70-200mm f/4L IS USM Review

s.lenders 23 april 2014, laatste update op 4 mei 2014, 821 views

Canon EF 70-200mm f/4L IS USM

Pluspunten

• Stevige bouw kwaliteit
  • Weather Sealing
  • Snelle AF
  • Haarscherpe foto's

Minpunten

• Lens Flare

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Ik heb deze lens een tijdje terug 2e hands overgekocht. Ik was al een tijdje opzoek naar een L-serie lens.
Lang nagedacht over of ik zou gaan voor de 70-200mm of 70-300mm.

Uiteindelijk toch gekozen voor de Canon EF 70-200mm f4.0/L IS

Bouwkwaliteit
Canon L serie lenzen staan bekend als tanks. Lens is gemaakt van metaal en bestaat uit 1 geheel. In tegenstelling tot andere objectieven (bijvoorbeeld de 70-300 L-serie) wordt de lens niet telescopisch in en uitgeschoven tijdens het zoomen. Deze actie gebuurt enkel in de lens. Dit zorgt er ook voor dat het objectief erg stevig in zijn geheel aanvoelt.

Autofocus-snelheid
Voor mij is de autofocus erg snel. Ik ben overgestapt van een Canon EF-S 18-135mm naar dit objectief. Waarbij de 18-135mm erg luid en langzaam scherp stelt. De 70-200mm is lekker stil en snel.

Features
Ja wat zoek je aan features op een objectief.

Allereerst de zoom. Bereik reikt zoals de naam van de lens altijd prijs geeft van 70 tot 200mm. Dat houd ik dat deze lens niet geschikt is voor groothoek foto's. Daarnaast is het ook niet echt een lens met een super groot bereik. Ben je opzoek naar iets voor ver bereik dan kan je beter kijken naar een 70-300 of 100-400.

Image Stabilisation
Op dit objectief in 2 modes, mode 1 zorgt voor complete stabilisatie.
Dit maakt het beeld stabieler tijdens het schieten. Dit is vooral gewenst bij het schieten met lange sluitertijden of donker en schemer.
Vooral wanneer je ver zoomt kan dit goed zichtbaar zijn.
Mode 2 maakt het mogelijk om een object te kunnen tracken, verticaal dan wel horizontaal.

Auto-Focus en Manual-Focus
Natuurlijk kan je hier makkelijk tussen switchen. Manual-Focus is fijn en makkelijk bereikbaar door de focusring voorop het objectief.
Voor Auto-Focus kan er ook nog eens worden geswitcht tussen 1.2m/∞ en 3m/∞ dit zorgt er voor dat de Auto-Focus tijd kan worden verkort wanneer je object altijd verder dan 3 meter zich bevind.

Nieuw voor 1.039 euro ja het is veel geld maar ik vind dat je waar voor je geld krijgt. Het verschil in scherpte tussen dit objectief en wat ik hiervoor gebruikte is duidelijk merkbaar. En daarvoor betaal je ook redelijk. Ik heb zelf de lens 2e hands zo goed als nieuw voor 715 gekocht.

Lens flare
Het meest negatieve waar de meesten over praten bij deze lens is de aanwezige hoeveelheid lens flare die de lens geeft. Ik heb de lens al vaak gebruikt maar heb nog niet echt foto's waar lens flare aanwezig is. Ik gebruik wel altijd een zonnekap.

Update: onlangs foto voorbeelden toegevoegd. De 1e 2 zijn vergelijkingen van lens flare op dit objectief en mijn vorige. De andere 2 zijn gewoon foto's genomen met dit objectief.

Heb jij ook een Canon EF 70-200mm f/4L IS USM?

Lens flares ontstaan vooral ook als je een superheldere lichtbron expres in beeld wil hebben - en dan ergens in de hoek qua compositie.
Hoe zijn bij dit objectief de lens flares in zulke situaties dan (bijv.) vergeleken met je vorig objectief?

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 24 april 2014 14:28]

Ik heb een paar goede voorbeeld foto's toegevoegd.
Met betrekking tot lens flare heb ik er 2 geupload. De eerste is van dit objectief en de 2e is van mijn vorige.

Dat geeft duidelijk een verschil