Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 6.400dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Ozone Neon Blauw Review

Foritain 19 april 2014, laatste update op 19 april 2014, 1.235 views

Ozone Neon Blauw

Pluspunten

• Erg mooi afgewerkt
  • Een eenvoudige, leuke en unieke uitstraling
  • Gewoon prettig in gebruik
  • Vrij slank en erg licht = Erg fijn voor kleine tot mid-size handen
  • Uitstekend voor linkshandigen, geheel symetrisch uitgevoerd
  • De sensor lijkt goed uitgevoerd en voelt scherp aan op allerlij geteste oppervlaktes
  • 8 knoppen, meer dan voldoende voor de meesten.
  • Niet te duur voor een degelijke muis

Minpunten

• Vrij slank en erg licht = niet voor liefhebbers van forse/zware muisen muizen
  • Positieve acceleratie vanwege gekozen sensor.
  • Ook in deze prijsklasse is de concurrentie stevig.
  • De muis had eenvoudig 10 bruikbare knoppen gehad als de linker en rechter zijkant niet softwarematig aan elkaar verbonden waren.

Review: Ozone Neon

Specificaties
Uitpakken
In de Praktijk
Sensoren enzo…
Software

Productpagina

Nadat ik mijn lieftallige dame aan een nieuwe headset had geholpen kwam ze tot de conclusie dat nieuwe randapparatuur op zn tijd eigenlijk best wel lekker voelt; Er moest een nieuw muisje bij (Nu had ze de vorige toch ook aardig versleten…). De headset was wit met een blauwe led, maar een witte muis blijft natuurlijk niet heel lang fris, oftewel het moest ‘misschien iets met blauw’ worden. Net als ikzelf houdt zij er wel van als alles een beetje bij elkaar past, dus nog geen week nadat de headset was besteld kwam er een knaagdiertje bij in huis in de vorm van een zwart met blauwe Ozone Neon.

Ik begin mijzelf te herhalen: Ozone is een wat onbekende partij op de Nederlandse markt, maar dit is inmiddels het 4e product wat wij in huis halen, en tot dusver bevalt het eigenlijk allemaal erg goed. Uiteraard hadden wij dus het volle vertrouwen in de Neon, die met z’n prijs van ca 47 euro in het midden segment speelt. Ik had zelf het vertrouwen een beetje verloren in de meerwaarde van flink dure modellen, dus met een losjes gekozen budget van 50 euro paste deze er prima in. Vertrouwen in Ozone is natuurlijk leuk, en 47 euro is ook niet heel veel geld voor een muis, maar je mag er toch een kwalitatief goed product voor verwachten.

Naast deze zwart met blauwe variant, is de Ozone Neon ook leverbaar met rode details, witte details, en in een geheel zwarte uitvoering.

Voor ik aan het echte reviewen begin vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, terwijl stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de Ozone website:

Ik gaf het in eerdere reviews al aan, Ozone richt zich sterk op gamers. Dat valt op de website direct op, en heeft tot gevolg dat je meer flashy features af kan lezen dan echt relevante specs. Geeft mij gelukkig iets om toe te voegen.

Allereerst de afmetingen. De Neon is ongeveer 125mm lang, 65mm breed, en iets van 37mm hoog. Het genoemde gewicht van 120g klinkt vrij gemiddeld, echter dat is inclusief de kabel. Zonder kabel komt het gewicht net onder de 90 gram uit (89 gram gemeten op een uiterst profi-keukenweegschaal, dat is nog een goeie 10gram minder dan de onlangs gereviewde CM Storm Alcor/Mizar, die al niet zwaar zijn), wat de Neon uiteindelijk een zeer slanke en vooral zeer lichte muis maakt. Kort is hij overigens niet, zoals je in dit overzicht kan zien

Volgens de specs is het een “Precision 6400 DPI sensor”, met on-the-fly adjustable DPI (Snel switchen tussen de DPI settings met een knopje dus). Al is het geen geheim, vermelden ze de sensor zelf niet direct: De Avago ADNS A9500. Een sensor met een redelijke reputatie, echter wel bekend om zn positieve acceleratie, daarover straks uiteraard meer. Fijn is dat je met de software verschillende DPI instellingen (met stappen van 100 DPI) kan instellen, oftewel de nauwkeurigheid is geheel naar wens aan te passen. Mocht je overigens nog denken dat een hogere gevoeligheid dan 6400 DPI voor betere prestaties zorgt, vergeet het maar, dat is grotendeels marketing-blaat. Zelfs 6400 DPI is al praktisch nutteloos hoog, zelden dat iemand settings boven de 3000 gebruikt. Nauwkeurigheid van de muis komt gewoon uit een goede sensor, en een goede implementatie van de sensor, de daadwerkelijke DPI zegt helaas weinig. In elk geval is de gevoeligheid zelf dus naar wens in te stellen, en zo ook de reactiesnelheid. Allemaal in orde specs dus, nu de praktijk nog.

De muis is geschikt voor Windows systemen vanaf XP tot en met Windows 8, dus ook gewoon prima. Ik vermoed overigens dat de muis wel op Mac systemen werkt, echter dat de software niet te gebruiken is, ik kan het echter niet bevestigen.

Verder is een belangrijke feature de ‘Ambidextrous design’, oftewel een symmetrische vormgeving die dus voor zowel links- als rechtshandigen goed te gebruiken is. Gezien veel muizen enkel voor rechtsvoetigen gemaakt zijn heeft de Neon alvast een leuke plus voor een toch niet kleine groep gebruikers.

De muis komt met 8 knoppen; links/rechts, scroll up/down, scroll-press, DPI-switch, en 2 duim knoppen. Wellicht zal je al zijn opgevallen dat de muis aan beide zijkanten 2 knoppen heeft, maar deze knoppen zijn gekoppeld aan elkaar. Je kan dus als links- of rechtshandige de 2 duimknoppen gebruiken, maar de knoppen aan je pink doen dus exact hetzelfde als de duim instelling. Vind het persoonlijk wel jammer; een extra knop komt soms goed uit. Ondanks dat voldoet de muis nog altijd aan wat Ozone belooft: 8 bruikbare knoppen.

Als laatste is de rubber coating nog noemenswaardig. De hele muis is dus van een laagje voorzien voor een comfortabele en stevige grip, en ik kan je vast verklappen: je voelt het verschil met eenvoudiger plastic zeker.

Het uitpakken

De Neon komt in een aardige verpakking om te zien. Opvallend en leuk ontworpen, alleen jammer dat je ze in Nederland zelden daadwerkelijk in de schappen ziet. Uiteraard zijn zoals praktisch altijd wat key features direct af te lezen op de verpakking.

Het doosje komt met een deurtje (Bij wijze van..), en binnenin zit de muis stevig verpakt in een plastic huisje.

In de doos treffen we de muis zelf aan, een korte handleiding, een drivercd, en een sticker om je huis mee te versieren.

Anders dan de muis valt er eigenlijk niet veel te fotograferen, enkel de kabel is even de moeite waard te laten zien. De kabel is 180cm lang, keurig ‘braided’, en de USB stekker is gold-plated. Ziet er allemaal prima uit.

Dan de muis zelf. Het is een opvallend slank model, samen met zijn lichte gewicht lijkt Ozone deze meer te richten op gamers met kleine tot middelgrote handen dan op de meer bedeelde medemens. Al heb ik zelf verre van kleine handen en is de muis ook voor mij zeker niet onprettig, hij lijkt toch echt meer ontworpen voor dames, jonge gamers, of Koreaanse pro-gamers dan voor de moderne Viking. Als ik met de camera een rondje om de muis maak valt zn leuke design toch goed op. De blauwe lijn, scroll-wheel, en het Ozone logo maken het een herkenbare muis, zonder te veel af te stappen van een vertrouwde pasvorm. Wat op de foto lastig te zien is, is dat de muis op de plekken waar je je duim en pink plaatst redelijk naar binnen gebogen is. Hierdoor heb je de muis stevig tussen deze twee vingers vast wanneer je een wat lossere grip hebt, maar is hij ook nog prima geschikt voor palm-grips, oftewel als je je hele hand zo’n beetje op de muis rust.

Het is absoluut een keurig uitziend beestje, de top coating reflecteert iets, maar in de praktijk valt dat veel minder op dan op de foto (helaas heb ik zelden tijd of vrije handen overdag, vandaar dat de meeste fotos in de avonduren zijn gemaakt). Hij is netjes afgewerkt en ziet er verre van een budget muis uit.

Aan de onderkant zien we dat de sensor netjes in het midden zit, en ook het materiaal dat voor lage weerstand moet zorgen in gebruik. De muis glijdt daardoor echt heel eenvoudig over het bureau, maar ook op andere oppervlaktes (muismatten, bureaubeschermers, gewoon papier) welke wij hebben getest. Uiteraard helpt het lage gewicht een handje mee.

Hoewel ik niet van plan was ons nieuwe speelgoed helemaal uit elkaar te halen, ben ik wel op zoek gegaan naar het binnenwerk van de Ozone. Naast de eerder genoemde AVAGO ADNS A9500 Sensor bevat de Neon degelijke Omron switches onder de knoppen. Deze switches zijn inmiddels de standaard geworden in degelijke muizen en hebben een flinke levensduur (Minimaal 5 miljoen kliks, al weet ik niet met 100% zekerheid welke exacte Omron switches de Neon nu precies heeft, gezien er ook bijvoorbeeld 10+ mil klik varianten zijn). Het voornaamste voordeel van deze switches is dat ze lekker degelijk in gebruik voelen, zwaar genoeg om niet per ongeluk in te drukken wanneer je je vinger er op rust, en ze geven een hoorbare (maar niet te luide) klik en degelijke feedback. Ergens wel jammer dat het marketing technisch interessanter is om 6400 DPI te noemen dan aan te geven dat er kwalitatief prima switches in de muis zitten.

In de Praktijk

Wij hebben deze muis nu enkele weken in gebruik. Ik zeg ‘wij’, want uiteraard heb ik er ook flink mee kunnen spelen om deze review mogelijk te maken. Hij bevalt eigenlijk heel goed, de muis glijdt goed over de verschillende oppervlaktes, voelt zeer nauwkeurig aan, en ligt eigenlijk nog lekkerder dan verwacht in de hand. Mijn vermoeden was dat een kleinere vrouwenhand meer profijt van de vorm zou hebben, maar ik kon er zelf ook weinig over te klagen vinden. De muis heeft weliswaar opvallende elementen, echter de vorm lijkt gewoon vrij gangbaar, nadat wij met de muis aan de slag gingen waren wij eigenlijk allebei positief verbaasd.

Het lichte gewicht is wel een erg merkbare feature, en het ontbreken van verstelbare gewichten maakt het wel een belangrijke overweging voor iemand die een voorkeur heeft voor een zware muis. Ook hier geeft Ozone mij het vermoeden dat ze de muis richten op gamers, en dan voornamelijk gamers die snel willen reageren maar wel met precisie willen werken. Een lichte muis met lage weerstand heeft echter ook voor photoshop en andere nauwkeurige taken voordeel, zeker vanuit stilstand merkte ik met zwaardere muizen in het verleden wel eens dat ik bij het in beweging brengen van de muis vaak direct te ver bewoog. Uiteindelijk blijft het natuurlijk een persoonlijke keuze, en is een laag of hoog gewicht niet iets waar ik een eenzijdige beoordeling over kan geven.

Anders dan dat is het eigenlijk een vrij gangbare muis in een iets opvallend jasje. In gebruik valt er los van het gewicht en de geringe afmeting niet heel veel op. De Omron knoppen werken prettig, het scrollwheel werkt prettig en is vrij stil te noemen, en de muis glijdt eenvoudig over alle oppervlaktes. Het switchen tussen de DPI instellingen werkt fijn, en de muis en het oppervlak blijven er vooralsnog goed uit zien.

Sensoren enzo

In mijn vorige muis review ging ik al even in op de Avago ADNS A9800, en mijn ervaringen met die sensor. De Neon maakt gebruik van de A9500, een sensor die je overigens in heel veel moderne gamemuizen tegen komt, en die ook zeker geen slechte reputatie heeft. De A9500 staat echter wel bekend om z’n positieve acceleratie; het fenomeen dat (even kort door de bocht) wanneer je de muis snel beweegt je fysiek minder afstand hoeft af te leggen om een x aantal pixels te verschuiven dan wanneer je de muis langzaam beweegt. Nu is het algemeen bekend dat alle laser sensoren nog wel iets kunnen leren van de beste optische sensoren (al kon ik er in de A9800 echt niets van merken), echter is acceleratie van alle mogelijke “features” nog wel de minst problematische, sterker nog ik heb mij laten vertellen dat voor sommige gamers het zelfs een gewilde eigenschap is (Tot zo ver ik weet voornamelijk voor FPS games).

Ook in de Neon is deze acceleratie eenvoudig waar te nemen als je er naar op zoek bent, al moet ik tegelijkertijd zeggen dat wanneer ik gewoon aan het werk of aan het gamen ben, dat ik er bar weinig van merk. Belangrijker zijn de andere mogelijke “features” die een laser sensor met zich mee kan brengen (al heeft de A9500 dus al een positieve reputatie op die vlakken): er is geen sprake van jitter, prediction, of andere denkbare hinderlijke zaken. Ook op de hogere DPI settings werkt de sensor uitstekend, zowel op een houten oppervlak, een fijne muismat, en een flink stevige en groffe bureaubladbeschermer. Wat mij betreft een zeer goed resultaat.

Tijdens het gamen was de ervaring ook gewoon prima te noemen. Wellicht ben ik niet gevoelig genoeg om kleine verschillen waar te nemen tussen de A9500 en de A9800, maar de Neon werkte gewoon lekker. Zelfs side-by-side kon ik het verschil in sensor niet merken. Ik had het gevoel dat de muis keurig zijn werk deed, en als ik in een shooter mijn target niet raakte moest ik met pijn in mijn hart toch toegeven dat het echt aan mij lag.

Voor de gezelligheid toch maar even wat lijntjes enzo:

Het blijft wat lastig beoordelen. De ervaring was prima, de nauwkeurigheid voelde uitstekend, en ook op hogere DPIs houdt de sensor zeer goed stand tegen hinderlijke trillingen. Oftewel het is een zeer fijn presterende muis in de praktijk. De acceleratie kan ik in de praktijk weliswaar weinig van merken, maar dat er wel sprake is van positieve acceleratie blijft natuurlijk een feit gekoppeld aan de sensorkeuze. Hoe zwaar het uiteindelijk mee weegt zal grotendeels persoonlijk moeten zijn, als ik kijk hoe veel mensen nog altijd 100 euro+ muizen kopen met daadwerkelijk mindere sensoren verbaas ik mij keer op keer. De voornaamste reden dat ik het uiteindelijk tot een kleine puntenaftrek laat leiden is dat de keuze van de sensor natuurlijk een zeer bewuste keuze is, en ik niet onder het gevoel uit kom dat de keuze voor hogere maximale DPI boven absolute nauwkeurigheid vanuit de marketing hoek komt, en niet vanuit de engineering hoek die wellicht voorkeur hadden gegeven voor een ‘slechts’ 4000 DPI optische sensor.

Uiteraard ben ik er van bewust dat het bouwen van een muis ingewikkelder is dan even een sensortje kopen en een hoesje er om heen bouwen, er komt nog meer bij kijken zoals bijvoorbeeld de lens, firmware, en andere afstellingen. Beter een muis met een goed geÔmplementeerde A9500 zoals de Neon, dan een muis met een matige implementatie van een zogenaamd betere sensor.

Software

Bij de muis krijg je een klein cdtje met de software (Uiteraard ook via de site te downloaden). De installatie neemt nog geen 20 seconden in beslag, en ook een herstart is gelukkig niet nodig. Eenmaal gestart geeft het Neon software pakket mij hetzelfde gevoel als de Ozone website: Lekker opvallend en met een duidelijke doelgroep, maar in de praktijk is het gewoon een eenvoudig en to-the-point programma. Het grootste deel van het venster blijft gelijk, enkel het vierkantje aan de rechterzijde veranderd wanneer je een andere tab opent, dus je zoekt je niet zot door vele tabbladen. Uiteraard zal ik de opties even doornemen.

De muis komt dus met 5 profielen, met 4 DPI settings per profiel die je met de DPI switch knop vlot kan doorbladeren (tenminste, als je die knop niet aan iets anders bindt). Standaard is dit 800/1800/3500/6400, echter als praktisch georiŽnteerde gamer vind ik het fijner om hem op 1200/1600/2000/2400 te zetten. De kleur verlichting per setting is overigens niet te bepalen, die staat vast. Maar als je dus graag het kleine lampje in kleur X verlicht ziet, kan je dus die kleur op je favoriete DPI instelling zetten. Mocht je willen zijn de X en Y gevoeligheden los van elkaar aan te passen.

In het volgende beeld zie je goed dat de knoppen aan de zijkanten aan elkaar gelinked zijn. De duim knop is de duim knop, of je hem nou met links of rechts vast pakt de bind blijft hetzelfde. Ondanks dat een pink knop niet heel ideaal is in de praktijk als serieuze gamer, had het een fijne extra kunnen zijn om deze los van de duim kant te binden.

Alle knoppen zijn uiteraard aan andere taken te koppelen, het is dus niet zo dat je de DPI switch (Waarom ze het af en toe CPI noemen weet ik overigens niet) niet bruikbaar is voor andere taken als je dat zou willen.

Ook de standaard windows settings van de muis zijn in de software aan te passen, en ook de snelheid van scrollen is instelbaar; een erg fijne extra. (Sneller scrollen per tik van het scrollwheel, je kan het wiel fysiek niet losser of stroever laten lopen)

Ook de reactiesnelheden zijn aan te passen, 1000Hz en 2ms is gewoon prima, en ik zie weinig redenen om dit aan te passen tenzij jouw (oudere?) computer moeite heeft met een 1000Hz polling rate op de USB poorten (Zeldzaam, maar het komt kennelijk voor).

Een leuke extra is de overlay in de rechter onderhoek wanneer je met de DPI switch door je settings loopt. Op je scherm wordt dan aangegeven wat de huidige setting is (Je ziet hier dat ik oa 1600 DPI als voorkeur setting heb gekozen). Jammer genoeg kwam dit schermpje niet boven full-screen games uit, wat natuurlijk nog mooier was geweest.

Ik dacht eerst even de macro opties te missen, echter bleek dat je wanneer je een knop wilt binden je kan kiezen de macro manager te openen en gewoon in staat bent allerlei mooie macros te maken. Ook vind je nog de mogelijkheid om knoppen geheel uit te schakelen, tussen profielen te schakelen met een knop, de DPI schakelfunctie aan een andere knop binden, en nog veel meer opties om een muis knop geheel naar wens af te stemmen.

Al met al degelijke software die je meer dan voldoende opties geeft, vooral de mogelijkheid om in stappen van 100 DPI de muis naar wens af te stellen is een mooie feature in dit prijssegment.

En nog even wat aanzichten, de vorige fotos waren iets donker, al maakte dat de blauwe onderdelen wat beter zichtbaar.
De DPI cycle knop geeft met lichtjes aan welke setting actief is. Ik vind blauw het beste passen natuurlijk, dus heb ik mijn favoriete DPI setting onder het blauwe ledje zitten

Met een prijs iets onder de 50 euro is het geen duur beestje te noemen. Maar ook in het segment onder de 50 euro is de concurrentie sterk, en hoewel de Neon ons tweeŽn heeft kunnen overtuigen met een prettige ervaring kan je zijn concurrenten natuurlijk niet negeren. Als rechtshandige met een flinke hand is de keuze ruim, en is het voor praktisch iedere muis lastig om echt boven de rest uit te komen. Toch is een directe vergelijking met enkele andere modellen lastig te maken, want de Ozone Neon brengt unieke elementen met zich mee die voor sommige gebruikers van grote waarde kunnen zijn: Hij is geschikt voor linkshandigen en hij is licht en vrij smal en daarmee erg prettig voor gebruikers met kleine tot middelgrote handen, terwijl gamemuizen juist vaak aan de forse kant zijn wat niet iedereen aanspreekt. Uiteraard heeft dat tot gevolg dat wanneer je liefhebber bent van een grote en zware muis, de Neon niet voor jou zal zijn.

Verder zit hij ook goed in elkaar, de vorm is prettig met de gevormde ruimtes voor je duim en pink geven hem een fijne grip, en het materiaal lijkt op de fotos wellicht wat plastic, maar is in de praktijk gewoon fijn in je hand. De software is prima, de prestaties zijn goed te noemen, en ook de knoppen voelen lekker degelijk aan. Uiteraard mag ook zijn uitstraling niet vergeten worden, en de mogelijkheid deze muis in meerdere kleuren aan te schaffen. De positieve acceleratie van de gekozen sensor blijft een noemenswaardige (en eigenlijk de enige) kanttekening, maar de prestaties in de praktijk zijn erg goed, en er is absoluut geen sprake van prediction of hinderlijke jitter.

Het zal niet meevallen voor de Ozone om de meerderheid te overtuigen, er zij nu eenmaal gewoon heel veel degelijke muizen op de markt en de categorie ‘gamemuizen’ is overspoeld met merken die wij allemaal wel kennen, maar hij mag er van mij gewoon wezen. Het zal vooral de groep gamers zijn met kleinere handen of die een lekker lichte muis prefereren, dan wel de linkshandigen zijn die uiteindelijk naar de Neon zullen neigen; voor hen is tenslotte slechts een fractie van de modellen op de markt een waardige kanshebber. In elk geval vermoed ik dat zij zeker niet ontevreden zullen zijn, want al met al blijft het gewoon een degelijke en fijne muis, die je met vertrouwen op je wenslijstje kunt zetten. Wij zijn er zelf in elk geval gewoon erg gelukkig mee.

Nog even een vergroting:
http://tweakers.net/ext/f/uuh7daGleIVsE5mYn5gS7Dsc/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/YxfTEk1z0TTKEPXJsJtvFari/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

• Een groene speelgoedkrokodil
  • Een houten tafel
  • Een ikea bureaubladbeschermer
  • Een willekeurige dunne muismat
  • Een wit velletje A4
  • Windows 7 Professional 64-bit

Heb jij ook een Ozone Neon Blauw?

lijkt me een best goede muis en ik heb nog nooit van ozone gehoord niet voor mij ik hou van wat zwaardere muizen maar ik denk dat deze muis perfect zou zijn voor mijn broertje van 11(hij heeft wat grotere handen dan de meeste kinderen van zijn leeftdij dus vandaar)
Het was voor mij ook een totaal nieuw merk tot iets van December 2013. Een vriend van mij noemde het merk toen, en gezien ik toen een headset nodig had heb ik het een kans gegeven. Sindsdien nog een headset en een mechanisch toetsenbord van hen gehad, en nu dus ook een muisje. Moet zeggen dat ik tot nu toe bij geen van de 4 producten ongelukkig was,. (Enkel mn KB vervangen omdat een bruine mx switch mij beter lag dan de rode, maar dat is persoonlijk en doet een product niets af). Ik vermoed dat het ook niet het laatste product van hen zal zijn, al denk ik voor nu even voorzien te zijn ;)

Mocht je er voor gaan vind ik het natuurlijk leuk om je eigen ervaringen te horen (of die van je broertje). Zoals ik zei is het formaat wel meer geschikt voor hem dan voor jou als jij van de zware muizen bent.
ja ik ga het merk zeker keer uit proberen me broertje die doet niet zo veel op de computer dus die heeft geen muis nodig maar misschien ooit veras ik hem wel met deze muis :D
EDIT: ik ga waarschijnlijk een headset van hun kopen aangezien mijn headset kort geleden is stuk gegaan heb ik een nieuwe nodig

[Reactie gewijzigd door zoWezel op 19 april 2014 22:04]