Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router Review

Woudloper 19 januari 2009, laatste update op 17 november 2015, 5.812 views

Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• Twee antenne's
  • Stabiliteit
  • Open source
  • Custom firmware beschikbaar

Minpunten

• Beheerpagina's niet altijd even duidelijk

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Nadat mijn oude router (USR 808054) het onlangs heeft begeven, ben ik op zoek gegaan naar een vervanger. Momenteel bezit ik nog geen cliŽnts die N al ondersteunen, dus heb ik de keuze laten vallen voor een G router. de WRT54GL biedt veel mogelijkheden, alsmede is de source open source en zijn er custom firmware's te verkrijgen. Verder zocht ik een router met een goed bereik en 2 antennes. Dit heeft mij doen besluiten om deze router aan te schaffen.

Prestaties/bereik
Aangezien ik of vanuit de woonkamer (= begane grond) of vanaf zolder (= 2e verdieping) werk is het van belang dat het bereik alsmede de prestaties over alle verdiepingen goed tot zeer goed is. De router staat op de 1e verdieping en geeft op alle verdiepingen een signaalsterkte van 90% tot 98%, zelfs vanuit de schuur heb ik nog een signaalsterkte van 70% en die staat toch zo'n 12 meter vanaf ons huis.

Betrouwbaarheid/stabiliteit
Sinds de aanschaf en het instellen van de router is deze niet meer aangeraakt en je merkt geeneens dat je hem in huis hebt. Het netwerk is sindsdien niet uitgevallen en tot op heden nog geen hickups kunnen ontdekken en die had ik nog weleens met mijn oude router.

Beheersbaarheid
De interface van de Linksys beheerspagina's komt nog wat verouderd over. Mijn voorloper had een eenvoudigere interface en was snel te bedienen, bij de WRT54GL heb ik toch even moeten zoeken naar alle mogelijkheden. Mijns inziens had de interface een stuk gebruikersvriendelijker kunnen zijn. Het biedt alle mogelijkheden, maar komt niet logisch/prettig over. Wellicht dat dit nog een reden kan zijn om een custom firmware te installeren, maar dan kom je ook terug op 'if it ain't broken, don't fix it'.

Ondersteuning
Deze is veruit uitmuntend. Te meer omdat het een erg populaire router is en er op diverse fora over gesproken wordt. Daarnaast zijn er diverse custom firmware's (met eigen fora) te verkrijgen waardoor je alle kanten op kan.

Algemene beoordeling
Een prima router waarvan ik nog hoop nog jaren gebruik te kunnen maken.

Heb jij ook een Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router?

Waarschuwing,

Onlangs een aantal korte stroomonderbrekingen na elkaar gehad.
Mijn WRT-54GL was zijn firmware kwijt.

Ik alles kunnen herstellen door de originele linksys software terug te installeren via TFTP, daarna de small versie van dd-wrt en daarna de full versie.
Tenslotte nog een uurtje de instellingen terug juist zetten en zo was mijn avond ook weer om zeep. |:(

conlusie : neem een backup van je instellingen... 8)7
Vraagje. Wij hebben ook zo'n router thuis staan maar het internet is soms niet vooruit te branden. Wanneer een filmpje geladen moet worden bijvoorbeeld. Iemand ervaring mee?
Ik heb hier geen ervaring mee, maar gebruik de WRT54GL niet meer aangezien deze qua snelheid niet meer aan mijn eisen voldoet. Heb een upgrade gedaan naar een 1Gbit router. Denk hierbij aan de Linksys EA6500.

Heb je overigens al met Speedtest.net gekeken naar de snelheid? Ligt het in dit geval aan je provider? Aan de verouderde router? Aan de interferentie met overige routers in de omgeving, etc. etc.
Ik gebruik al jaren de WRT54GL (v1.1), heb nu de laatste versie van OpenWRT eropgezet met ipv6 ondersteuning (tunnelbroker). De WRT blijft een van de beste routers voor tweakers en is al vele jaren te koop.
Kan iemand mij vertellen of ik via deze router ook draadloos met met playstation 3 online kan komen?

THNX !!
Waarom zou dat niet kunnen? :)
hier thuis, de tomato firmware op geplaats, handigere firmware dan de standaard, duidelijker en meer aan te passen !

een aanrader dus :)
Ik heb ook de WRT54GL met de Tomato firmware.

Dat dit apparaat / firmware stabiel functioneert blijkt wel uit de uptime:
Uptime 64 days, 03:46:47

Oftewel echt een super ding!
Ik heb er DD-wrt op draaien.
Werk perfect en geeft nog meer mogelijkheden...
enkele ervan die ik gebruik zijn :
- virtuele LANs
- static DHCP
- up- en download counters per dag voor de laatste maanden
Met de Tomato firmware had ik laatst een uptime van 180+ dagen, totdat ik een zekering in huis opblies.
Ofwel: Superstabiel, een zeer goede aanschaf.
Zonder DD-wrt en Tomato moet zo'n router ook goed werken hoor :-) En ja dat doet het tegenwoordig ook weer. Er is een periode geweest dat bijnna elke Linksys router die ik aanraakt/ tegenkwam al direct spontaan de geest gaf (bij wijze van spreken). Maar heb nu een uptime van meer dan 180 dagen. Geen probleem ermee. Heb wel 1 bug en dat is ik kan niet meer mijn Wifi instellingen veranderen. Is een blanco pagina. Maar gebruik ook beta3 firmware dus een foutje mag (liever niet maja). Beveiliging etc is wel gewoon goed. Als er een nieuwe versie van de firmware uit is zet ik die erop.
Net na de overstap op het nieuwe OS van de WRT54G (zeker niet de GL) is het inderdaad goed mis geweest. Gelukkig is dit met firmware updates allemaal opgelost.
Goed om te horen dat de router ook nog functioneert met de eigen firmware van Linksys. Ik heb naast het configureren nog niet gekeken of er een nieuwe firmware aanwezig is en heb dan ook nog de pre-default versie van de firmware op de router staan. Volgens dit overzicht zou het als ik de 1.1. versie heb nog steeds de laatste firmware versie zijn. Waar heb jij de beta versie vandaan.

Verder blijf ik bij mijn punt uit mijn review dat ik nog geen nut zie om te upgraden aangezien ik tot op heden nog geen slechte ervaringen heb. Datzelfde geld voor het eventueel overstappen naar een andere firmware (zoals: Tomato of DD-wrt).
ik heb er dd-wrt opstaan.
een goede apparaat en op een afstand van 50 meter en 4 dikke muren ertussen nog een bereik van 20% :) (in huis)