Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router Review
Inleiding Nadat mijn oude router (USR 808054) het onlangs heeft begeven, ben ik op zoek gegaan naar een vervanger. Momenteel bezit ik nog geen cliënts die N al ondersteunen, dus heb ik de keuze laten vallen voor een G router. de WRT54GL biedt veel mogelijkheden, alsmede is de source open source en zijn er custom firmware's te verkrijgen. Verder zocht ik een router met een goed bereik en 2 antennes. Dit heeft mij doen besluiten om deze router aan te schaffen. RiZCn5Gu Prestaties/bereik Aangezien ik of vanuit de woonkamer (= begane grond) of vanaf zolder (= 2e verdieping) werk is het van belang dat het bereik alsmede de prestaties over alle verdiepingen goed tot...
Pluspunten
Twee antenne's Stabiliteit Open source Custom firmware beschikbaar
Minpunten
Beheerpagina's niet altijd even duidelijk
Eindoordeel
Nadat mijn oude router (USR 808054) het onlangs heeft begeven, ben ik op zoek gegaan naar een vervanger. Momenteel bezit ik nog geen cliënts die N al ondersteunen, dus heb ik de keuze laten vallen voor een G router. de WRT54GL biedt veel mogelijkheden, alsmede is de source open source en zijn er custom firmware's te verkrijgen. Verder zocht ik een router met een goed bereik en 2 antennes. Dit heeft mij doen besluiten om deze router aan te schaffen.
[img=620]RiZCn5Gu[/img]
Prestaties/bereik
Aangezien ik of vanuit de woonkamer (= begane grond) of vanaf zolder (= 2e verdieping) werk is het van belang dat het bereik alsmede de prestaties over alle verdiepingen goed tot zeer goed is. De router staat op de 1e verdieping en geeft op alle verdiepingen een signaalsterkte van 90% tot 98%, zelfs vanuit de schuur heb ik nog een signaalsterkte van 70% en die staat toch zo'n 12 meter vanaf ons huis.
Betrouwbaarheid/stabiliteit
Sinds de aanschaf en het instellen van de router is deze niet meer aangeraakt en je merkt geeneens dat je hem in huis hebt. Het netwerk is sindsdien niet uitgevallen en tot op heden nog geen hickups kunnen ontdekken en die had ik nog weleens met mijn oude router.
Beheersbaarheid
De interface van de Linksys beheerspagina's komt nog wat verouderd over. Mijn voorloper had een eenvoudigere interface en was snel te bedienen, bij de WRT54GL heb ik toch even moeten zoeken naar alle mogelijkheden. Mijns inziens had de interface een stuk gebruikersvriendelijker kunnen zijn. Het biedt alle mogelijkheden, maar komt niet logisch/prettig over. Wellicht dat dit nog een reden kan zijn om een custom firmware te installeren, maar dan kom je ook terug op 'if it ain't broken, don't fix it'.
Ondersteuning
Deze is veruit uitmuntend. Te meer omdat het een erg populaire router is en er op diverse fora over gesproken wordt. Daarnaast zijn er diverse custom firmware's (met eigen fora) te verkrijgen waardoor je alle kanten op kan.
Algemene beoordeling
Een prima router waarvan ik nog hoop nog jaren gebruik te kunnen maken.
Heb jij ook een Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (20)
Onlangs een aantal korte stroomonderbrekingen na elkaar gehad.
Mijn WRT-54GL was zijn firmware kwijt.
Ik alles kunnen herstellen door de originele linksys software terug te installeren via TFTP, daarna de small versie van dd-wrt en daarna de full versie.
Tenslotte nog een uurtje de instellingen terug juist zetten en zo was mijn avond ook weer om zeep.
conlusie : neem een backup van je instellingen...
Heb je overigens al met Speedtest.net gekeken naar de snelheid? Ligt het in dit geval aan je provider? Aan de verouderde router? Aan de interferentie met overige routers in de omgeving, etc. etc.
THNX !!
een aanrader dus
Dat dit apparaat / firmware stabiel functioneert blijkt wel uit de uptime:
Uptime 64 days, 03:46:47
Oftewel echt een super ding!
Werk perfect en geeft nog meer mogelijkheden...
enkele ervan die ik gebruik zijn :
- virtuele LANs
- static DHCP
- up- en download counters per dag voor de laatste maanden
Ofwel: Superstabiel, een zeer goede aanschaf.
Verder blijf ik bij mijn punt uit mijn review dat ik nog geen nut zie om te upgraden aangezien ik tot op heden nog geen slechte ervaringen heb. Datzelfde geld voor het eventueel overstappen naar een andere firmware (zoals: Tomato of DD-wrt).
een goede apparaat en op een afstand van 50 meter en 4 dikke muren ertussen nog een bereik van 20%
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn