Kingston SSDNow V300 120GB Review

Jesserik 18 april 2014, laatste update op 6 januari 2015, 5.209 views

Kingston SSDNow V300 120GB

Deze SSD is een goede SSD voor de prijs, zeker niet de snelste, maar zeer geschikt voor iedereen die laadtijden omhoog wilt krikken en aan een budget zitten! De professionele meester systeembuilder met een quad SLI/Xfire en i7X serie cpu zal deze schijf wel niet interessant vinden..

Pluspunten

• Geweldige snelheid. (laad-en schrijfsnelheden)
  • Relatief goedkoop.
  • Nog mooi ook. (persoonlijke mening)

Minpunten

• Is geen 120 gb. De SSD is uiteindelijk 'maar' 113 gb. Genoeg voor je OS en wat leuke games maar wel iets om rekening mee te houden.

Aanschaf.
Ik heb een paar weken geleden de 120 gigabyte SSD van Kingston, bij een aanbieding van 40 euro aangeschaft. Voor een SSD heel weinig geld!
Dit is van minder belang dan de snelheden maar ook wel een leuk extraatje, de schijf ziet er mooi uit. Zeker als deze te zien is en je kleurenschema rood-zwart is, en dit is momenteel èèn van de populairste kleurenschema's. (zie afbeelding onderaan)

Instalatie.
De installatie ging vrij ongemakkelijk, toen ik de SSD aan mijn moederbord verbond kreeg ik terwijl ik nog niets op de schijf gezet had, alleen een zwart scherm te zien. Ik weet niet zeker of dit weer één van de fouten van Windows 8.1 was, die van Kingston of de mijne maar het probleem was te verhelpen nadat ik mijn oude hdd loskoppelde en opnieuw Windows installeerde.
Wat mij direct opviel is dat windows de SSD na het formateren, als een 113 gb SSD aangaf, dit is geen groot probleem maar wel wat om rekening mee te moeten houden!

Snelheden!
Eenmaal Windows 8.1 geïnstalleerd en Battlefield 4 op de SSD gezet gelijk en wonderbaarlijk verschil gemerkt. Heerlijk, als eerste mijn favoriete voertuig geclaimd te hebben en ver in het spel zitten voordat er andere mensen het spel inkomen. :+

De tijd die het mij normaal kostte met mijn oude 500 gigabyte 2.5 inch hdd (5200 rpm) om in Battlefield een spel te 'joinen' is (op mijn trouwe telefoon gefilmd en daarna gemeten) 1 minuut en 41,1 seconden, op deze ssd bedroeg deze tijd nog maar 29,4 seconden.
Dit is dus een snelheidsverbetering van meer dan 1 minuut!
Met Windows 8.1 was de snelheidsverbetering ook vrij goed. (hdd: 11,3 seconden, ssd 7 seconden) De laadtijden op Google Chrome zijn gemiddeld met 0,2 seconden versneld. (dit was een beetje lastig te meten, niet 100% vertrouwbaar dus)
Mijn vol-gemodde Skyrim is ook aanzienlijk sneller geworden nu het op deze ssd schijf staat. Ik moest echter wel Bf4 naar mijn hdd verplaatsen in verband met ruimte. Voelt veel leuker aan als je maar een paar nietige seconden zit te wachten voordat je Whiterun in loopt.

Wat nagezeur..

Ik heb na het vervangen van mijn moederbord geen enkel probleem meer met deze schijf gehad!
Probleem lag dus bij Asrock, niet bij Kingston.

Conclusie.

Deze SSD krijgt van mij een 8/10.
Een uitstekende SSD. Zeker de paar tientjes waard!
Een echte aanrader dus.

Dit was mijn eerste 'uitgebreide' review,en aangezien ik ook nog een jonge tweaker ben bied ik hierbij mijn excuses aan als ik bepaalde dingen vergeten ben. Ik krijg graag tips te horen over hoe ik deze review beter kan maken! :)

Heb jij ook een Kingston SSDNow V300 120GB?

Reviews door de redactie

Is het al duidelijk voor je waar de opstart problemen vandaan komen?
- Mogelijk heb je nog een OS rondslingeren?
- Heb je in de bios aangegeven dat de enige schijf is om op te booten?
hey Peran, ja ik heb de opstartproblemen opgelost. Een of andere setting in mijn oude mobo was getriggerd. Lag dus totaal niet aan de schijf. (was een oud Asrock bordje) Nee sorry, heb mijn 8.1 van een vriend moeten kopiëren. Wel bedankt voor uw reactie!
waarschijnlijk calculeert windows het als GiB waardoor je 113 GB krijgt. want 113 GiB is omgerekend ~121 GB. marketing trucje ;)
bedankt, dit wist ik niet
Niks marketingtrucje, het is een veelvoorkomende denkfout.

Een 'Gigabyte' is 1000 Bytes terwijl Windows rekent met 1024 (binair).

1 bit = 0/1
1 byte = 8 bits
1 kilobyte = 1000 bits (hier komt het probleem vandaan: De bedenker van de term 'kilobyte' wilde eigenlijk 1024 bits ermee aanduiden, maar gebruikte 'kilo' hiervoor. Een kilo is uit ons metrische stelsel en betekent 1000.

[Reactie gewijzigd door Ramoncito op 1 april 2015 01:36]

idd! nogal belangrijk!
Best prima review. Wat nog wel verwarrend kan zijn voor andere is dat je zegt: "SSD schijf". Een SSD is een print plaat. Een schijf zijn echt schijven (Zien eruit als dvd's).

SSD: https://www.google.nl/sea...-laptop%252F%3B1500%3B879
HDD: https://www.google.nl/sea..._disk_drive%3B4600%3B3520

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 9 december 2014 11:18]

Dankuwel voor de tip, ik heb het aangepast. :)
Geen slechte review, maar je moet gebruik gaan maken van kopjes/titels. Dat houdt het wat overzichtelijker. Je verhaal was prima te volgen en ook leuk dat je wat (grove) metingen gedaan hebt!
Bedankt voor uw tips!
Ik zal bij mijn volgende review kopjes gebruiken en als ik tijd heb Zal ik ook deze review aanpassen. Mooi dat het ongeveer duidelijk te volgen was. :)
Hele goeie review, ik snap alles wat je zegt en kan het goed volgen.
Dankuwel! Ik ben blij dat u het allemaal goed kon volgen. :)