TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 (v1 - v5)

Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 (v1 - v5) Review

Daniella40 18 april 2014, 14.632 views

TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 (v1 - v5)

Pluspunten

• 2,4Ghz band heeft zeer goede Range.
  • Stabiel
  • Prijs is vrij goedkoop in vergelijking met de rest aan routers
  • niet te groot, en past makkelijk.
  • Geeft zowel op 2,4Ghz als 5Ghz uitstekende Snelheden.

Minpunten

• 5Ghz band lijkt vrij slap, waar 2,4Ghz 5 streepjes haalt haalt 5Ghz er maar 3... Hoppelijk valt dit op te lossen door een firmware upgrade voor in de toekomst.]
  • Geen beamforming
  • Geen benadering van USB via Start / Computer / Netwerk, dit moet via een omweg...

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Na een aantal routers in huis gehad te hebben en geprobeerd te hebben wou ik toch wel eventjes mijn woord kwijt over deze router.

Ik heb vrij veel 2,4Ghz apparatuur in huis waaronder Laptops, Tablets, Telefoons, en ik was dus opzoek naar een router die vrijwel al deze ''producten'' kon voorzien van goed en stabiel internet, vooral snelheid speelde een belangrijke rol voor mij.

ook de 5Ghz band was voor mij vrij belangrijk dit aangezien steeds meer producten dit beginnen te ondersteunen en ook de dingen die ik in huis heb hebben de 5Ghz band ondersteuning, zeer handig dus!

Om te beginnen, ik heb de volgende router eerst gehad voordat ik deze aankocht, dat was de ASUS RT-AC66U, uitstekende router op zowel stabiliteit als dingen die je ermee kunt doen, 2,4Ghz band en de 5Ghz band die vrijwel beiden lekker snel werken ook is de range van 2,4Ghz uitstekend te noemen, helaas dat van de 5Ghz niet :(

Deze router ging dus uiteindelijk na een half jaar kapot, wat naar was uiteindelijk ging ik me dus meer interesseren in routers om zodoende de beste te kunnen krijgen. en natuurlijk ''Future proof'' ik heb dus uiteindelijk een aantal routers getest waaronder de, ASUS RT-N66U, Asus RT-AC68, Netgear R7000, TP-Link 4300, en de TP-link archer c7.
over de eerste 2 kan ik makkelijk zijn, beiden presteren uitstekend kwa stabiliteit, ook 2,4Ghz en 5Ghz werkte uitstekend kwa range, echter merkte ik wel dat ik maar de helft aan snelheid kreeg op mijn laptop, tablet, en Telefoons... dit was dus uiteindelijk maar niks voor mij.

Uiteindelijk maar de laatste 3 getest, en Oh oh wat waren deze goed! Vooral de Netgear R7000 beviel me, sterkste 5Ghz ontvangst wat ik ooit had gezien op een router, zowel in de tuin nog 4 streepjes als naast de router. 2,4 Ghz was zelfs minder sterk al maakte dit het niet gelijk slecht!
deze router had helaas hetzelfde probleem als de Asus, hij kon de snelheid niet bereiken die ik moest krijgen (dit wel op upload en bekabeld).

Tjah, toen bleven er nog maar 2 over, de TP-link 4300 en de TP-Link Archer C7.. wat een top routers voor de prijs zeg! Stabiel, goed bereik (op 2,4Ghz) en haalde op zowel mijn Laptop, als telefoon de volledige snelheden!
In een woord gelijk dus maar de keuze gegeven aan de TP-Link Archer C7 en ik ben er nu ook zeer blij mee!

Heb jij ook een TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 (v1 - v5)?

Ik heb deze router nu ook 2 weken en wat is het een goede router voor zijn geld. Heb hem icm een ziggo ubee modem die ik ingesteld heb op de DMZ dus deze router regelt mijn hele internet thuis en het werkt als een trein. Zowel de 5ghz als de 2.4 ghz band is goed. Wel opletten dat de 2.4 ghz anteness heeft in de beheuizing en de 5ghz de antennes gebruikt buiten de behuizing. De antennes buiten de behuizing heb ik vervangen door 8dbi antennes ipv de standaard meegeleverde 5 dbi en wat werkt dat lekker zeg. Top rourtje voor zijn prijs.
had ik inderdaad al door, ik zit momenteel te wachten op een firmware update die wellicht verandering met zich mee kan brengen in 5Ghz bereik :)

Maar wellicht dat ze software matig iets aan de 5Ghz kunnen doen, zo heeft Asus met de RT-N66U Airradar, werkt op software basis en is een soort van Beamforming.. en heeft de RT-AC66U hetzelfde Airradar maar zijn ze nu vanplan er Beamforming (software matig) bij toe te voegen..

Ik zie TP-link dit het liefst ook doen :D

Ook wacht ik even met het switchen naar een andere router, zou waarschijnlijk niet nodig zijn met zoon top router als dit.. maar de 3rde helft van 2014 komen er weer nieuwe routers in de schappen, en dit keer betreft het voornamelijk het gebruik van 4 antennes op 4 streams.
Dan heb ik het over de ASUS RT-AC87U.
En waar is de review?
Je zegt dat je niet de volledige snelheid haalt ? Wat is dat dan die volledige snelheid?
Er is geen touw aan vast te knopen en vind dit geen review...

ik mis performance benches, signaalsterke waardes enz enz...

nu staat er
heb router X Y Z geprobeerd
X en Y zijn kut
en Z is geweldig..

Zou bijna denken dat je door Z wordt betaald :P

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 18 april 2014 15:33]

Nou ik word zeker niet betaald door Z..

en mijn download speeds en upload speeds zijn 50mb

dit haalde ik nooit met die andere, tevens signaalsterkte is moeilijk te testen aangezien dit kan veranderen van huis tot huis..
Als jij dezelfde routers test, en zegt ik zit er 10 meter vanaf:
maak je toch een tabel met met de snelheid en signaalsterkte
Router A
Router B
Router C
(en dan vul je de resultaten daar dus in)

Dan kan je daar de conclusie aan hangen - C is beter want die heeft een betere signaalsterkte + hoogste doorvoersnelheid.
OK dat is dan wel in jouw situatie, maar dat is dan wel een eerlijke vergelijking - want je zit op dezelfde afstand, met elke keer hetzelfde muurtje enrtussen enz ;-)

Ik ga ervanuit dat je 50Mbit/s bedoeld?
En op welke device haal je die snelheid dan niet? En waarmee test je dat ? Ga je op elke device naar speedtest.net ? of doe je een iperf test met een vaste pc in je netwerk?

Zoals ik zei: totaal geen review dit.

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 18 april 2014 16:37]

Speedtest, en dit is mijn eerste revieuw, tuurlijk is het nog niet uitgebreid, ik moet nog leren...
Met speedtest.net ben je afhankelijk van de server die gebruikt wordt.
Dus heeft die server het heel druk (veel speedtesters zullen we maar zeggen). Kan het zijn dat, dat het resultaat negatief beinvloed.
Heb je dan meerdere servers getest ? :P

Lastig he, dat uitgebreid testen :P
Het is niet me beroep nee, en het maakt me ook vrijwel niet veel uit, de bedoeling voor mij was dat ik mee mening kon geven...

Voor weinig geld heb je nog een high end router! En dit met leuke prestatie..
Dan ben je al goed bezig (voor een nerd-girl) ;)
Hoi Daniella,

Ik heb deze router ook al een tijdje, en herken je 5 GHZ problemen echter heb ik al een tijdje verschillende Beta firmwares gehad en sinds 2-3 dagen een Non-beta (iig de beta marks in de firmware zijn weg). En ervaar nu geen 5 GHZ problemen meer met mijn Surface RT & Intel 6200AGN kaartje in mijn laptop.

Ik heb de firmware in mijn Box geupload, bovenstaande link kan je hem downloaden als je hem wilt proberen. (wel op eigen risico gebruiken ;-) )

Groetjes,

Frans

EDIT 1: Dit is overigens wel de firmware voor de V1 van de Archer C7! Volgens mij is de V2 nog niet beschikbaar in de EU.

[Reactie gewijzigd door Fransfb op 18 april 2014 14:30]

Is dit officiële firmware van TP-Link? want ik wil best wel Beta firmware uittesten... maar dan moet het wel van hunzelf zijn :)
Deze is van TP-Link zelf ja. het is geen OpenWRT/DD-WRT.

Krijg deze firmwares trouwens altijd van: http://forum.tp-link.com/...EQUIRES-FIXING-ASAP/page8

Ik draai hem zelf ondertussen al 2 dagen ongeveer, en geen problemen ondervonden, vind het 2.4 GHZ bereik ook beter geworden (hoewel dit misschien wel een placebo effect is :P).
Kleine Heads-up, de 140402 Firmware staat nu op de officiele TP-Link pagina.
ik zie het ja, gelijk maar ge-update!

Nu maar hopen op een update met het volgende.

Improved 2,4Ghz and 5Ghz range and stabilite
DLNA Support
Dat hoop ik ook, maar ik verwacht hem eigenlijk niet zo 1,2,3 aangezien het nu al bijna 9-10 maanden heeft geduurt op een geupdate Firmware (dat was vroeger beter bij TP-Link).
Waarschijnlijk zal er wel weer een update plaatsvinden binnen 4 maanden..

ze zijn nu gewoon bezig met hun nieuwe 1900AC serie..
daarna komt er vast wel een of andere Final Update met DLNA en de rest, al zie ik dat niet snel gebeuren met de hoeveelheid Flash die erop zit
Ik weet het nog niet de WDR4900 en 4300 hebben al meer/bijna een jaar al geen update meer gehad. En de V1 van de Archer C7 heeft een Chip die niet helemaal lekker is. Dat is het enige jammere aan deze router voor de rest doet ie het prima bij mij (al bijna een jaar).
ik vindt deze router ook prima, wel vindt ik het ontvangst van de 5Ghz echt bagger te noemen.. dit zelfs voor de antennes die erop zitten...

Ik heb zo een gevoel dat TP-Link eerder Beamforming wou toevoegen aan de Archer C7 maar door een te weinig aan flash het er niet op heeft kunnen krijgen.
Want er moet wel een software based Beamforming voor mogelijk zijn.
Wat bedoel je precies met: "Geen benadering van USB via Start / Computer / Netwerk, dit moet via een omweg..."
Ook ik ben erg blij met deze, voorziet ook via wifi de tablets, upc media box, laptops enz van voldoende bandbreedte, ook als we youtube of netflix kijken.

Wat betreft usb, ik heb er een usb stick in met video en audio en deze doet dienst als media server en/of gezamelijke opslag/backup documenten.
Bij mij staat deze gewoon onder 'mijn pc' > tp-link-router -> MediaServerRoot -> naamvanmap

Top ding.
ik bedoelde het op de wijze van, met de ASUS RT-xx netgear R7000.. heb je dat als je naar start gaat en dan computer de USB Direct te benaderen is, in de vorm van dingen erop zetten en eraf halen.

nu als ik hetzelfde wil moet ik het volgende doen, start/ Zoeken/ en dan \\TP-LinkLogin.net en dan kan ik de USB bedienen, soort van omweg dus. maar hier valt zeker wel mee te leven voor de prijs :)
Maak dan een snelkoppeling op bureaublad bijv. \\tplinklogin.net\naamvolume
Al gedaan! :)

Tevens is het wel verveld dat films via een Galaxy s4 niet te zien zijn bij bijvoorbeeld verborgen apparaten..

Ik ben van plan een Mediaspeler te halen maar zou dit problemen opleveren met films bekijken die "gedownload zijn en op de USB gezet zijn" ???
Begin deze maand de V2 van de TP-Link Archer C7 uitgeleverd gekregen, dus die is nu beschikbaar in NL.
Bevalt mij vooralsnog goed op als opvolger van de TL-WR1043ND.

Als firmware is FW 3.13.34 Build 131217 Rel. 60903n in deze Archer C7 aanwezig.

Is hier ook al een nieuwe firmware voor gespot?
Weet iemand waar je de v2 kan kopen in nederland. Googlen levert mij geen specifieke v2 op
Zojuist opgehaald in de mediamarkt in Deventer en nu ermee aan het spelen.
Ik lees deze review nu pas.

Laat ik even duidelijk zijn dat het verschil tussen 2,4 GHz en 5 GHz klopt.
2,4GHz is een sterk signaal en komt verder, maar is langzamer. Wil je een paar muren door, of achter in je tuin ook signaal hebben, gebruik dan 2,4GHz.
5GHz is veel sneller, maar helaas ook zwakker. Ben je in een andere kamer dan zal het signaal dus beduidend zwakker zijn.

Een firmware upgrade gaat daar dus geen verandering in brengen.