Specificaties 4,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z1 Compact Zwart Review

O88088 18 april 2014, laatste update op 23 april 2014, 740 views

Sony Xperia Z1 Compact Zwart

Pluspunten

• Voelt high-end aan.
  • Mooi design (subjectief)
  • Erg snel!
  • Goede accu.

Minpunten

• Onhandige plaatsing van volumeknoppen in combinatie met de aan/uit-knop.
  • Plastic knopjes toch iets minder.
  • Krasgevoelig.
  • Verhouding scherm/formaat.

Disclaimer: dit wordt m'n eerste review.

Ik heb niks met de trend van groot-groter-grootst. Dus daarom had ik de Sony Xperia Z1 Compact al snel op het oog. Geen zwakke hardware maar gewoon high-end. En Android! Dus hartstikke fijn dat ik er toevallig eentje won :D daarom schrijf ik hier eventjes een review.

Verpakking
Hij komt in een simpel doosje, met daarin uiteraard de telefoon, een OTG kabel, een usb-kabel en een losse stekker. Natuurlijk zijn er ook allerlei boekjes maar die leest natuurlijk niemand :+ .

Design
Als je dit leest weet je waarschijnlijk al hoe hij eruit ziet. Maar toch nog even een beschrijving. De telefoon is gemaakt van aluminium, met een glazen voorkant en een plastic achterkant. Sony deed er wat geheimzinnig over maar ik kan eerlijk gezegd het verschil met een glazen achterkant niet echt merken (oftewel, het is niet overduidelijk plastic). De poorten zitten aan de linkerkant, de knopjes rechts. Verder heb je bovenop een 3,5 mm poort voor koptelefoon en onderop bevind zich een speaker. De poorten zijn afgedekt met plastic klepjes, dit vond ik eerst een beetje een minpunt maar Sony heeft ze erg netjes verwerkt in de behuizing waardoor ze niet opvallen. Wel raad ik een magnetische kabel of dock aan want erg stevig en gebruiksvriendelijk zijn ze ook weer niet. Wat ik wel erg vind is dat Sony een beetje rare keuzes heeft gemaakt met betrekking tot de knoppen. Het knopje voor de camera is heel klein en lastig in te drukken en de volumeknoppen zitten vlak onder de aan/uit knop. Tenslotte heeft de telefoon een opening voor zo'n lusje, iets wat toch het noemen waard is.

Ingebruikname
Na het aanzetten volgt eerst de standaard instelronde. Taal selecteren, akkoord gaan met van alles en nog wat, je kent het wel. Dan zie je je prachtige smartphone voor het eerst in volle glorie! En wat gaat alles vloeiend! Apps wisselen gaat razendsnel, net als het bladeren door startschermen. Daar merk je het voordeel van een 720p scherm ten opzichte van een 1080p scherm. Minder pixels = meer snelheid! Voeg daar nog eens een quadcore Snapdragen 800 en 2GB ram aan toe en je hebt een krachtig dingetje. Voor benchmarks verwijs ik je door naar andere sites. Maar ik durf wel te stellen dat dit een van de snelste Android telefoons is.

Gebruik
Ik heb hem nu bijna een week en ik vind hem nog steeds fantastisch. Ik had eerst een Samsung Galaxy SIII en ik moest deze ongeveer drie keer per dag opladen. Dat ik met deze makkelijk een dag haal is dus een hele verademing. Verder is multitasken (switchen tussen apps) goed te doen, daar komt de 2GB ram goed van pas. Ik las dat sommige mensen hem een stofmagneet vonden, je zou hem niet uit je zak kunnen halen zonder een berg pluisjes mee te nemen. Daar merk ik helemaal niks van, het afgeronde design glijdt heerlijk soepel naar binnen (in m'n broekzak :+). De accuduur vind ik zoals al gezegd prima, een dag met redelijk veel gebruik (van 7:00 en 22:30) redt hij net aan. Er schijnen twee schermen in omloop te zijn waarbij de ene net wat helderder is dan de andere. Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig aan te merken heb op mijn scherm, hij doet wat hij moet doen en de lagere resolutie is niet te merken. Enige puntje is dat Sony misschien een wat groter paneel in dezelfde behuizing had kunnen proppen maar dat vind ik meer muggenziften.

Al met al is de Sony Xperia Z1 Compact een pareltje. De eerste compacte (Android) telefoon met high-end hardware van een mainstream producent. De combinatie van de beste hardware in een strak pakketje is er een die veel consumenten hebben gemist. Je had de iPhone maar liefhebbers van Android zaten met halve tablets opgescheept. Sony sprong in dit gat met een geweldig toestel. Daarom krijgt deze telefoon van mij 5 sterren.

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Compact Zwart?

Reviews door de redactie