Specificaties Tower, 5 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Obsidian 450D Review

KeRsTmAnNeKe 17 april 2014, laatste update op 25 juni 2014, 2.202 views

Corsair Obsidian 450D

Mooie, ruime en degelijke behuizing, voldoende koelmogelijkheden, maar jammer dat op sommige punten bespaard is.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Groot window
  • Veel plek(ken) voor koeling en radiatoren
  • Makkelijk te verwijderen en terug te plaatsen filters
  • Weinig gereedschap nodig

Minpunten

• Hdd kooi matige kwaliteit
  • Karige hoeveelheid meegeleverde schroeven
  • Geen molex-verlopen voor de casefans
  • Losse kabels niet handig weg te werken

Ik wilde een pc bouwen met daarin een closed loop waterkoeling met een radiator van 240 of 280mm. Zou een Corsair H105, H110 of Cooler Master Nepton 280L worden.
Gebaseerd op die types kasten gaan zoeken en uiteindelijk uitgekomen bij een Fractal Design Arc Midi R2 of deze Obsidian 450D van Corsair. (uiterlijk/prijs/kwaliteit gebaseerd)

Grotendeels gebaseerd op uiterlijk deze kast gekozen, andere was dat deze wel 280mm radiatoren kwijt konden zonder modificaties (volgens Corsair past hun H110, de 280L is enkel mm's dikker, dus de gok genomen, hun nieuwe H105 past 'niet').
Daarbij krijgen de (nieuwe) Obsidian cases best goede reviews overal, zo ook deze.

Case binnen gehad en (soms te) enthousiast aan het bouwen geslagen.

Wat me positief opviel was dat alle afstandbusjes voor een ATX moederbord al op z'n plek zaten, en bij de middelste stak er een pin uit, zodat je moederbord al goed op z'n plek zit als je deze vast wil schroeven.
Grootste deel van de case trek je ook zonder problemen uit elkaar, vaak omdat er geen schroeven nodig zijn of thumbscrews gebruikt zijn.

Wat me gelijk negatief opviel was de kooi voor de harde schijven, niet zozeer dat er maar 3 in konden of dat er maar 1 meegeleverd is, maar dat deze gewoon al scheef stond, het is een dun metalen ding wat eigenlijk gewoon doet wat het moet doen, maar net wel een tikje degelijker/steviger uitgevoerd had mogen worden.

In één van de hdd trays zat het doosje met schroeven en toebehoren. Wat daarin zit is erg karig, (uit mijn hoofd) 4 tie-wraps, 10 schroefjes om je mobo vast te zetten (met 1 extra afstandbusje), 4 schroefjes om een optische drive vast te zetten, iets van 10 schroefjes voor een SSD, stuk of 10 schroeven voor casefans en 4 lange schroeven, waarschijnlijk om een radiator oid vast te zetten(?).
Nét voldoende, al hadden er wel 4 zwarte schroefjes bij mogen zitten om een
voeding vast te zetten. Toevallig vorige week een andere pc in elkaar gezet met een voeding in bulk 'verpakking' (stukje bubbelplastic dus), die had ik niet kunnen monteren in deze case.

Ook karig, de handleiding. Simpel velletje met eigenlijk alleen een overzicht van de meegeleverde schroeven en waar deze voor te gebruiken zijn.
edit:
Met dank aan teunschouten voor de verwijzing, de digitale versie is hier te downloaden

Aan het bouwen geslagen, waarbij alles wel redelijk vlot ging, er is bij deze case de mogelijkheid een 280mm radiator bovenin of voorin te plaatsen. Wil je deze voorin plaatsen dan moet je de hdd kooi verwijderen... voor mij geen optie, er is geen mogelijk deze een stukje terug te plaatsen zoals Fractal bv wel heeft.
Bovenin dus. Met wat gepiel erin gekregen en vastgezet, waarbij alles nét past, maar eea is daar ook afhankelijk van welk mobo je hebt.
Nadeel van een 280mm radiator bovenin is wel dat deze de bovenste plek voor een optische drive blokkeert.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/884252/450d/small/rad-fit.jpg https://dl.dropboxusercontent.com/u/884252/450d/small/rad-fit-2.jpg

Over de optische drive gesproken, de nieuwe lijn Obsidian cases wil je eigenlijk niet voorzien van een optische drive, dat past niet in het design, de afdekplaten zijn wat breder en als je die een verwijdert smoelt het gewoon allemaal net wat minder. Helaas heb ik er wel een nodig (af en toe cd's rippen).

Uiteindelijk alle kabels gaan aansluiten, er zitten rondom het moederbord voldoende gaten voorzien van rubber afdichtingen om je kabels door te voeren, waardoor het meeste mooi uit het zicht verwijdert wordt.
Liep ook hier wel tegen enkele dingen aan. Zo loopt de/mijn 8 pins ATX connector/kabel redelijk strak achter het moederbord door. Over een van de 2 SSD houders die daar zitten, hierdoor kan de case niet dicht... en heb dus 1 houder moeten verwijderen.

Verder is er erg weinig plek achter de harde schijven voor de SATA stroomkabel, in combinatie met 3 harde schijven zou je hier eigenlijk haakse connectors moeten gebruiken met erg korte kabels, maar deze had ik niet en heb met het (voorzichtig) wegbuigen van de kabels bijna de voedingsaansluiting van een harde schrijf gesloopt.
Ander issue is dat mijn voeding maar 2 kabels heeft met SATA aansluitingen, terwijl ik in eerste instantie 2 harde schijven onderin had zitten, een optische drive bovenin en een SSD achter het moederbord. Dat ga je niet redden met 2 kabels... waardoor ik de SSD heb moeten verplaatsen en vast moeten schroeven in een HDD tray.

Omdat ik geen modulaire voeding heb en daardoor wat losse kabels over heb ik deze willen wegwerken achter het moederbord/harde schijven, hoewel hier best wat plek is wordt het erg krap als daar diverse kabels met connectors achter moeten.

Verder is de case voorzien van 3 casefans (2x14cm vooraan, 1x12cm achteraan), die volgens mij niet al te luid zijn (fans van de Nepton gaan flink harder), waarbij ze er vanuit gaan dat je minstens 3 3-pins aansluitingen over hebt op je moederbord. Hier hadden ze best enkele verlopen naar een 4-pins molex bij mogen doen, het cheape N200 kastje had dit bijvoorbeeld weer wel.

De case is verder voorzien van 3 flinke luchtfilters, er handig in een huishouden met 2 katten.
Er zit een flexibele bovenop die door magneten op z'n plek gehouden wordt en daar alle gaten afdekt. Vooraan zit er eentje die je makkelijk los kan klikken en onderop zit weer een flinke, ook door magneetjes op zn plek gehouden, deze kan er makkelijk via de zijkant onderuit gehaald worden, zodat je de case niet hoeft te verplaatsen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/884252/450d/small/450d-stoffilter.jpg https://dl.dropboxusercontent.com/u/884252/450d/small/450d-onder.jpg

Al met al, een strakke, degelijke case met wat handigheden, maar ook missers en voldoende plek voor koeling.

Heb er zelf volgens mij 100 euro voor betaald, dag erna was hij 10 euro duurder, of ik er dat voor over zou hebben weet ik niet.

Edit:
Enkele weken geleden een stel Noctua fans gekocht om de JetFlo's van Coolermaster te vervangen (tja, herrie(!)) en ook een MSI Radeon R9 270 geplaatst ipv de Radeon 6870.
Daarbij ook de restkabels onderin de case vastgezet ipv achter het moederbord, stuk praktischer en opgeruimder.

Nog een voordeeltje, niet iedereen vind Noctua fans mooi ivm de kleur (beige), door het filter bovenop te gebruiken vallen zo ze goed als uit het zicht, problem solved ;-)

En uh, wat fototjes gemaakt :-) (hoewel kwalitatief niet echt briljant)

Heb jij ook een Corsair Obsidian 450D?

Meer advertenties

Ik citeer:
"Ook karig, de handleiding."

Corsair heeft waarschijnlijk gekozen om alleen een 'velletje' er bij te doen met de url naar de handleiding om het milieu minder te belasten. Awsome feature toch?

Tja digital age ...

Ps. Ik heb dit gezien in een unboxing video :)

Ik verwacht dat deze case aanstaande dinsdag in mijn bezit is.
Enige risico bij een case is natuurlijk dat je nog geen werkende pc hebt om de handleiding online op te bekijken ;-)

Iets van een URL was me in ieder geval niet opgevallen, verder handleiding ook niet echt nodig gehad, wijst zichzelf allemaal wel.
Hdd kooien zijn meestal van matige kwaliteit, maar wat ik nooit begrijp dat er altijd Coolermaster waterkoeling wordt toegepast, terwijl het merk NZXT Kraken X60 en X40 altijd veel beter afkomt dan Coolermaster, ik ben ook van plan een Corsair Obsidian 750 aan te schaffen, maar als ik dit weer zo lees, dan moet misschien verder kijken.
Gaarne je commentaar.
nou ik zou de kwaliteit van de 750D niet beoordelen op een review van de 450D ik zou bijvoorbeeld hier op tweaker voor reviews van de 750D kijken of op Youtube :D
De enige reden waarom ik naar een Corsair H110 en Coolermaster Nepton 280L heb gekeken zijn de kosten, de Kraken's zijn ook gewoon erg goed volgens diverse reviews, maar een stuk duurder.

Hdd kooien mogen best iets minder zijn, maar zorg er dan op z'n minst voor dat het ding gewoon haaks is en niet scheef in de kast staat :p

Keuze case, tja, vind je de 750D mooi? Zou voor mij het eerste zijn om naar te kijken, het zijn zeker geen slechte cases hoor, heb veel erger in m'n handen gehad door de jaren heen. En alle onhandigheid met inbouwen ben ik over enkele weken wel weer vergeten.
Als je nog wat foto's weet te plaatsen: +2
Zonder is het een mooie tekst maar het kan nog wat leesbaarheid updates gebruiken ;)

+1 van mij :)
Kijken of ik dit weekend tijd heb om wat plaatjes te schieten... donkere ruimte en onder bureau is nog donkerder... dus beetje daglicht is wel handig :-)
Gelijk ook even kijken of ik wat kan doen aan de leesbaarheid.
Zou je enkele foto's kunnen plaatsen?
Moet ik nog steeds naar kijken... voorkeur voor bepaalde hoeken of details?
Heb geen specifieke voorkeur, deze gaat eerder uit naar duidelijke foto's :)
Kan je nou een harde schijf helemaal onderaan plaatsen als je die cage verwijdert?

En het merendeel van je problemen, lijkt me te wijten aan een verkeerde voeding. Te korte kabels, te weinig molex plugjes etc etc.
klein vraagje, ik zat naar je hardware te kijken en dacht; wacht hoe past die GPU op dat moederboard, ik toen ik van beide de specificaties erbij haalde zag ik dat je moederboard geen PCIe 3 x 16 aansluiting heeft terwijl je GPU dit wel vereist. hoe heb je dat passend gekregen?
Gewoon erin prikken :p
Het is dat je het nu zegt, niet eerder op gelet eigenlijk. Maar het past gewoon, backwards compatible en je verliest nieteens zoveel snelheid, als dat al merkbaar is.
het is wel apart dat een PCIe 3.0x16 in een PCIe 2.0x16 past, ik zal het eens uitzoeken hoe dit nou precies in elkaar steekt.
Wrom is dat apart? USB 3.0 past ook in USB 2.0, HDMI kan je ook door elkaar heen gebruiken.
ja ik ben er inmiddels achter waarom het kan, maar door een PCIe 3x16 in een 2x16 te gebruiken reduceer je de performance van je kaart wat jammer is. ja ach men moet keuzes maken.
Ik zou dit maar eens bekijken en dan merk je hoeveel marketing erin zit ;)
Hoi Kerstmanneke,

Een prima review en erg fijn dat je ook de minpunten benoemt. Ik heb deze case zojuist in bezit gekregen en wacht nog op enkele andere nieuwe onderdelen voor ik begin aan de bouw. Te weten een Corsair Hydro H100i en vijf Noctua NF-F12 PWM fans om de intake/outtake en radiatorfans te vervangen.

Je geeft aan (en laat ook helder zien) dat je waterkoeling gebruikt met een pull-configuratie. Heb je toevallig de push-configuratie ook getest? Mocht dat zo zijn dan hoef ik je wellicht niet eens meer te vragen welke van de twee het beste presteerde aangezien je voor pull bent gegaan. Ik ben echter nieuw als het aankomt op waterkoeling en doe het dus liever in een keer goed dan d.m.v. trial en error :) Ik hoop dat je hier e.e.a. over kwijt kunt.
Heb de andere configuratie niet getest... ben hiervoor gegaan mede door deze video
(als het goed is... kan hem nu niet goed kijken)

Komt erop neer dat dit makkelijker schoonmaken is. Volgens mij maakt het qua performance weinig uit. Dit is voor mij ook de eerste configuratie met waterkoeling, eigenlijk vooral voor de leuk.
Dank voor je reactie. Dezelfde video had ik inderdaad al gezien. Qua schoonmaak is het inderdaad handiger om pull te gebruiken. Ik krijg ook het idee van de beste man in de video dat het bijna om het even is welke configuratie je gebruikt als je enkel naar de koelprestaties kijkt.

Goed, dan gaan we gewoon voor pull :)
Heb je enige idee hoe stil hij is? Is hij duidelijk hoorbaar tijdens gamen of gaat dat nog wel?