Specificaties Rad. HD7950 (800MHz), 3GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX Radeon HD7950 Double Dissipation Edition Review

AtoxHybrid 16 april 2014, laatste update op 16 april 2014, 764 views

XFX Radeon HD7950 Double Dissipation Edition

Pluspunten

• Goede prijs
  • Goede performance

Minpunten

• Slechte kwaliteit
  • Enorm veel geluid

Ik wil graag iedereen waarschuwen die deze kaart van plan is te kopen om cryptocoins mee te minen. Zoals op verschillende fora en chatrooms op internet mij te laat is verteld, deze kaarten zijn daar niet voor geschikt.

De kaart zelf is al waardeloos, indien je gaat minen zijn temperaturen van 95 graden Celsius en hoger niet ongewoon. Het geluid is te vergelijken met 3kW stofzuiger. Natuurlijk als echte tweaker pas je een downvolt toe met een custom bios, zoals ik heb gedaan. En de koelpasta is ook van verschrikkelijke kwaliteit. Vervang je deze ook, dan kom je uit op een wat acceptabelere 85 graden. Door een grote underclock (854mhz core, 799mhz memory) kun je uitkomen rond de 75 tot 80 graden, met een acceptabel stroomverbruik en rond de 550Mhash in het geval van scrypt.

Maar zoals ik begonnen was, de kwaliteit. Mijn kaart heeft het in totaal 3 weken volgehouden. Daarna spontaan kapot gegaan. Natuurlijk is minen niet prettig voor zo'n kaartje, maar 3 weken is wel erg kort. En ik ben niet de enige, op internet zijn genoeg mensen met vergelijkbare verhalen. Sommige mensen wijzen naar de slechte koeling van de VRM's, en raden ook aan deze apart te koelen door een ventilator op de achterkant te monteren.

Ik heb geprobeerd de kaart te laten reparen of vervangen onder garantie, maar helaas. De winkel werkt niet mee vanwege de mods, en de fabrikant stuurt mij terug naar de winkel.

Nu ben ik natuurlijk erg negatief omdat ik 200 euro kwijt ben, en voor gamen zal deze kaart best goed geschikt zijn, maar deze review wilde ik vooral gebruiken om andere miners te waarschuwen.

Heb jij ook een XFX Radeon HD7950 Double Dissipation Edition?

Reviews door de redactie

Ik heb je review gelezen en valt me toch een aantal zaken op;
- je bent zelf niet goed geïnformeerd en verwijt anderen hiervoor (het is jou te laat verteld }:O )
- je begint direct met 'waardeloos', en koppelt dat met minen, dit is een videokaart, om mee te gamen :z
- spontaan kapot gaan, |:( , je hebt drie weken intensief gebruik gemaakt van de kaart en deze tot zijn limieten gebruikt, natuurlijk gaat het kapot... 8)7
Het lijkt me dan ook logisch dat de winkel en fabrikant de mods aan de videokaart niet accepteren, al helemaal niet als je ermee heb zitten minen. Kom op, dit had je zelf ook kunnen weten :)

Ik heb zelf niks met minen, maar je review voegt niets toe voor miners maar ook niets voor gamers. Jammer.
Grappig. Heb zelf de 7850 en herken me totaal niet in jouw klachten. Is wel één andere editie natuurlijk maar zou het grote verschil toch niet mogen verklaren.
dat is zeker een groot verschil.
de 7850 verbruikt een stuk minder stroom en heeft een andere vrm's, daar hoeft zelfs niet eens een koelblokje op (zit er meestal ook niet op). Al worden die met flink overvolten ook wel warm. Heb zelf een 7078gehad die heeft 1x vrm meer als hd7850 bij de standaard versie en die werden rond de 80c met koelblokjes erop op 1.325v met 1300mhz :). nu was de standaard koeler er ook af (water :P), maar er waait nog een redelijk briesje rond van fans in de zijkant vd kast.
De Double Dissipation koeler is opzich niet slecht, maar ook niet echt een topper en niet geschikt voor de high end kaarten (vooral ivm herrie).

Over de review (zullen we het toch die naam geven?), zoals het nu is hoort het thuis in een forum, je had gewoon beter moeten zoeken en een kaart moeten nemen met een flink verbetert stroomcircuit, Sapphire 280x toxic ofzo.

Heb ook een standaard 7950 gehad en was er ook niet van onder de indruik qua voltage drop en dus max overclock, zelfs onder waterkoeling was het ding niet op 1200mhz stabiel te krijgen zonder belachelijk voltage. nu een HIS 7970 ice q 2 en die draait veel lekkerder (water moet er nog op), zelfs de stock koeler hoor je nauwlijks in spellen onder full load natuurlijk wel.

dus hij draaide op 854mhz op hoeveel voltage? zaten er geen sensoren op de vrms? om de temp te meten?
Ik heb zelf deze kaart al bijna een jaar, en heb er vooralsnog nooit problemen mee gehad. Dat hij zo warm wordt schrok ik de eerste keer ook van, maar toen ik op de site van XFX zelf zag staan stond daar "Normal operating temperature should be 30~95 Celsius".
De kaart wordt bij mij echter gebruikt om te gamen in een eyefinity setup en dus niet om mee te minen. Het enige minpunt naar mijn idee is het geluid dat de kaart produceert, alhoewel ik in mijn nieuwe case ook daar nog weinig last van heb gehad.

Je zegt zelf dat je een custom BIOS op de kaart hebt gezet, is dat misschien niet het probleem geweest?