DVico TViX HD M-6500A Review

truenemesis83 19 januari 2009, laatste update op 19 januari 2009, 2.827 views

DVico TViX HD M-6500A

Pluspunten

• Duidelijke interface
  • Veel aansluitmogelijkheden.
  • Upscaling 1080p (hoewel niet getest)
  • Streaming werkt perfect ( mits een snelle verbinding wordt gebruikt)

Minpunten

• Af en toe irritante afstandbediening (tekst verdeling onder de knoppen is vreemd)
  • Standaard wachtwoord en gebruikersnaam voor de ftp server

Geluidskwaliteit Score: 5
Zo, ik heb mij net op tweakers geregistreerd, mede omdat ik graag mijn ervaring met de tvix md6500A wil delen.

Ik heb hem nu iets meer dan een week, en ben helemaal verliefde op het apparaat.
Ik had hem via tweakers op de pricewatch gezocht, en er hoop over gelezen.
Maar uiteindelijk kwam ik toch tot de conclusie dat de tvix meer kwaliteit bezit dan bijvoorbeeld de popcornhour.

Ik had hem besteld bij laptopshop.nl, ik had hem om 8 uur s'avonds besteld en de volgende dag om 11 uur stonden ze al op de stoep:). Ik had ook een harde schijf ergens anders besteld maar die was er nog niet, Dus heb ik een sata schijf die ik over had erin geschroeft.
Je kunt hierbij de handleiding gebruiken, maarals je even logisch nadenkt wijst het zich eigenlijk vanzelf.
Er zit in de doos:

de tvix md 6500A
Afstandbediening ( met batterijen)
Een rail voor de harde schijf met 6 schroeven waarvan je er maar 3 nodig hebt (altijd handig)

Ik was met het monteren eigenlijk in 5 minuten klaar.
Ik heb hem toen eerst aangesloten op de pc, omdat ik de nieuwste firmware erop wilde hebben.
Dat was heel eenvoudig, het bestand downloaden, en naar de harde schijf kopieren.

Daarna heb ik hem op de pc aangesloten
De tvix voelt degelijk aan, de behuizing is gewoon van metaal en het klepje waar de harde schijf achter zit, is eenvoudig te openen.
Ik heb op dit moment nog geen full hd tv dus ik heb nog niet de volledige upscalings mogelijkheden kunnen testen.
Ik heb de tvix aangesloten met component op mijn tv, en het geluid (analoog) doorgezet naar mijn stereo.

Vervolgens de tvix aangezet, vervolgens gaat hij eerst een setup doorlopen, waarin je een aantal voorkeuren moet aangeven, welk beeldformaat, welke resolutie, etc.

Vervolgens als eerste het firmware bestand geopend.
Dit liep hij heel netjes door, en geeft ook de waarschuwing dat je hem niet uit moet zetten.
(Ik had op internet gezien, dat er een ingebouwde mogelijkheid van recovery is, mocht een firmware update mislukken)

Na de firmware update, en een herstart, kon ik gaan kijken wat de mogelijkheden zijn.
het menu wijst zichzelf eigenlijk wel, de eerste drie opties (video, audio, foto) geven je toegang tot de harde schijf en dan kan je naar de betreffende map navigeren en bestanden openen.
Ik wilde eerste de instellingen bekijken. ook deze staan duidelijk weergegeven, er is niet heel veel in te stellen, maar voor de aanwezige functies zijn de benodigde instellingsmogelijkheden wat mij betreft aanwezig.

Vervolgens ben ik wat gaan afspelen, ik heb een dvd geprobeerd ( dvd bestanden uiteraard).
Dit wordt heel netjes afgespeeld, goed scherp beeld. Ook scenes met veel actie worden goed weergegeven. Het geluid is met de huidige stereo set naar mijn mening voller en scherper dan bijvoorbeeld met mijn xbox 360.
ook muziek wordt erg mooi weergegeven.

De tvix heeft ook de mogelijkheid om content te streamen vanaf een pc in het netwerk.
De tvix zat op de kabel , en de betreffende pc is draadloos verbonden.
Streaming van content werkt perfect vanaf de harde schijf van de pc, maar dan moet de pc geen andere bezigheden op het internet hebben. (waarschijnlijk werkt het op netwerkkabel vlekkeloos)
Ook heb ik voor de lol even gekeken of het mogelijk is om te streamen vanaf een dvd speler in mijn pc.
Ook dat werkt, hetzij iets moeizamer (waarschijnlijk ook vanwege de draadloze verbinding).

De tvix heeft volgens de beschrijving ook een ftp server in huis. (thuis heb ik een 10Mbit glasvezel verbinding)
Alleen deze zou ik persoonlijk alleen voor intern gebruik gebruiken, het nadeel is namelijk dat de ftp server in elke tvix dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord heeft, en dit is niet aan te passen (staat in de handleiding, en heb hier nog niks voor gevonden).
Ook staat de ftp poort standaard op 21, wat niet echt handig is als je jezelf een beetje onzichtbaar wil houden op het internet.

Er is nog een punt wat voor mij zwaar positief was, tijdens het streaming vanaf een dvd in de pc, stond het beeld op een gegeven moment stil. (tvix liep vast?) na een kort moment, schakelde de tvix zichzelf uit, en starte opnieuw op. Nu is het feit dat hij vastloopt natuurlijk niet prettig, maar dat was de enige keer dat dat voor kwam. Ik vind het in ieder geval wel prettig dat de tvix zelf doorheeft dat het niet gaat, en zichzelf opnieuw opstart.

Ik heb na een aantal dagen toen mijn wd caviar 1tb green power arriveerde de harde schijf gewisseld, en dat was eigenlijk ook zo gepiept. Dus al met al een top apparaat
De structuur van de review laat wat te wensen over denk ik, maar goed het is mijn eerste.

Heb jij ook een DVico TViX HD M-6500A?

Wat ik mij altijd heb afgevraagd is wat de toegevoegde waarde is van zo'n apparaat ten opzicht van het aansluiten van je pc op de tv. Zeker als je het apparaat niet draadloos verbonden hebt met je pc.. Alleen het feit dat je pc niet aan hoeft om een film te kijken?

Mijn pc staat niet heel dichtbij de tv, maar wel in dezelfde kamer. Met behulp van de clone setting (via s-video) en een PC-afstandsbediening speel ik al mijn films af op mijn tv.

Wat maakt de ruim 400euro goed? Ik heb het idee dat ik de plank volledig mis slam omdat ik iets over het hoofd zie. Misschien kan iemand mij verlichten?

[Reactie gewijzigd door hpt870 op 19 januari 2009 13:30]

Er zijn ook mensen waarbij de computer niet naast de TV staat, zoals bij mij. Het trekken van ongeveer 20 meter kabel zie ik niet zitten en zal de beeldkwaliteit ook niet ten goed komen. Tevens werkt de afstandbediening niet als de PC in een andere kamer staat (ja, daar zijn ook oplissingen voor, maar maakt het er niet allemaal niet handiger op).

Mijn vriendin kijkt graag series op deze manier (of met een aparte HTPC) kan ik toch werken op mijn PC. Het stroomverbruik van een Tvix Popcorn Hour is een stuk lager dan een pc. Tevens heb je geen gedoe met codecs en heb je alles in 1 systeem.
Ik stel mij de volgende situaties voor:

1. Het app. zit, net als de pc, met een kabel aangesloten op een router (of direct op elkaar)--> Bestanden kunnen makkelijk overgezet worden of gestreamd worden. Je hebt hier dus alsnog met kabels te maken over lange afstanden en dan kun je ook investeren in een kwalitatieve video kabel van pc naar tv (moet denk ik lukken voor minder dan 400euro).

2. 1 van beide, of zowel het app. als de pc zijn wireless op elkaar aangesloten --> Bestanden overzetten duurt lang als het wireless netwerk zijn theoretische snelheid niet haalt en streamen van content werkt niet optimaal. Dit lijkt een omslachtig geheel te worden als je lang moet wachten op het overzetten van content.

Wat blijft er dan over? Dat de vriendin die in de andere kamer een serie kijkt een eigen afstandsbediening heeft. Iets afspelen op de tv via pc kan namelijk ook als je iets anders op de pc aan het doen bent. En er is nog het stroomverbruik..

Zijn er verder nog voordelen of andere situaties denkbaar of mis ik nog steeds iets?

[Reactie gewijzigd door hpt870 op 19 januari 2009 15:35]

Het aparaat heeft een eigen harde schijf, dus hoeft niet te streamen. Tevens is het mogelijk om zelfs HD-content wireless te streamen. De verbinding is daar snel genoeg. Mocht je toch een kabel willen trekken, dan hoef je er maar 1 te doen (netwerkkabel), in plaats van 5 (3 kabels voor surround, VGA/DVI/svideo-kabel, infraroodontvanger).

Tevens is het instellen van het weergeven 2 verschillende beelden niet erg gemakkelijk. In de praktijk werkt het niet goed als je beide ook echt gebruikt. Daarnaast heb je nog en probleem. De meeste software zoals Mediaportal werk alleen fullscreen en werkt dus niet met 2 monitoren.

Andere programma's zoals Gomplayer en VLC kunnen dat beter, maar die zijn niet zonder muis te bedienen. Je kunt maar 1 muispointer hebben, al zou mijn vriendin een 2e muis hebben. Als mijn vriendin de muis beweegd, dan beweegd hij ook op de pc. Erg handig als je net aan het gamen bent.

Als laatste heb je nog het probleem van het geluid. Je kunt het geluid wel uit 2 sets speakers laten komen, maar beide geven dan hetzelfde geluid. Oftwel als ik aan het gamen ben, hoor ik het geluid van de serie van mijn vriendin er doorheen en omgekeerd.

Het stroomverbruik doet er wel toe als je hem ook gebruikt als bittorentdownloader die 24 uur per dag aanstaat. Tegenover een game-pc die IDLE toch al snel 125W verbruikt, scheelt het 150 per jaar aan stroom.
Bedankt voor je reactie.

De conclusie is dus:

a. Wil je het app. gebruiken terwijl de PC uitstaat(zonder streamen dus), dan moet je er een schijf bijkopen.

b. Om content erop te krijgen is een verbinding met het netwerk nodig (zij het door het overzetten van bestanden vanaf de PC, directe torrentdownloads of het streamen van content vanaf de PC).

c. Een andere optie is om heen en weer te lopen met externe opslag (usbstick/ harde schijf)

Ik probeer even de feiten op een rijtje te krijgen. Ik zal nog even een ervaringentopic zoeken om te zien hoe het zit met het draadloos streamen en bestanden overzetten,want minder kabels=inderdaad een pluspunt. De reviewer heeft hier problemen bij opgemerkt en ikzelf heb ook geen goede ervaringen met het streamen van grote bestanden over een wireless netwerk
Ik wil nog even een toevoeging geven op deze reactie, zoals ook te zien is in mijn reactie onderaan, is dat het ook mogelijk is om gewoon de tvix terwijl er een schijf in zit, met usb aan te sluiten aan de pc.

Verder moet ik zeggen dat draadloos streamen terwijl beide apparaten in dezelfde kamer staan wel goed gaat, maar ik heb hem een kamer verder staan, en daar staat nogal wat keukenapparatuur tussen, en aangezien draadloos het LOS (line of sight) principe heeft, zou dat eventueel van invloed kunnen zijn.
Aan de TS:

- Waarom heeft een Tvixmeer kwaliteit als een Popcorn Hour?
- Welke aansluitingen heeft de Tvix
- Welke bestandsformaten speelt hij af?
- Werkt het menu fijn?
- Als negatief punt geef je de afstandbediening aan, waarom?
- Andere zaken zoals, geluidsproductie van het apparaat en uiterlijk komen niet aan bod
- Foto's?

Aan het eind van de zin is een "." (= punt) voldoende, daar hoeft geen "enter" achter. Je kunt ook beter kopjes maken in bold. Dat leest duidelijker. En misschien iets minder wat je nu precies hebt gedaan en meer inhoudelijk over het apparaat. Waar je hem besteld hebt en dat je hem snel hebt ontvangen is fijn, maar niet van belang van de revieuw.
Tvix is stukken sneller dan de popcornhour doordat deze meer geheugen heeft.
Dvico (maker tvix) gebruikt naast de sdk van sigma design ook haar eigen software.
Sigma is de maker van de chip die het beeld etc afhandelt.
De sdk heeft nogal wat gaten, volgende de fora van onder meer mpcclub.com gelezen en Dvico handelt dit zelf af.
Popcorn gebruikt de sdk van sigma en is ook nog eens stukken langzamer door minder geheugen en ander processor gebruik.
Snelheid lees: openen 1080p mkv op tvix 1-3 seconden op popcorn 5-10 seconden (overigens beperk ik me hier tot info van het net, om dat ik geen popcorn heb en ook nog nooit heb gezien).

meer info over de tvix:
Ik ben het volkomen met je eens!
Dit is een topapparaat waar ik al een jaar heel veel plezier van heb!
Speelt alle standaard formaten perfect af (behalve lager dan wmv8) maar dat is niet zo boeiend.
MOV en RM formaat is voor mij ook niet belangrijk.
Is dat wel belangrijk kun je beter een htpc (heb ik ook :D ) gebruiken.
ook geen webbrowser
Wat ik top vind aan dit apparaat is dat je dus gewoon via ene samba share op de hd kunt komen en dus ook je newsleecher daar naar toe kan laten schrijven.
Is top!
Beste mensen, in ieder geval bedankt voor de reacties en de feedback.
Ik ga mijn review niet aanpassen, ik zal wel even kort antwoord geven op eventuele vragen die gesteld zijn.

- Waarom heeft een Tvixmeer kwaliteit als een Popcorn Hour? : Deze vraag is eigenlijk al beantwoord, maar hij is voornamelijk sneller dan de popcorn hour.
- Welke aansluitingen heeft de Tvix:
1x hdmi
1x component
1x coaxiaal audio uit (digitaal)
1x optisch audio uit (digitaal)
Component aansluiting ( analoog video en analoog stereo)
Netwerk aansluiting
2x USB voor usb sticks, externe harde schijven. (usb host dus)
1x usb aansluiting ( client)

geluidsproductie ervan is erg laag, als hij aan het spelen is dan hoor je hem uberhaupt niet, omdat er dan uiteraard geluid aan staat, maar het enige wat je eventueel hoort naar mijn mening als je dichtbij zit is de harde schijf, maar dat is ook afhankelijk wat voor schijf je erin doet.

Uiterlijk gezien vind ik het een mooi apparaat, ik had ook zitten kijken naar de 7000 versie, die is technisch hetzelfde maar persoonlijk vind ik hem minder mooi, het is een mooi klein apparaatje met een helder display.

Welke bestandsformaten hij afspeelt ga ik je vragen om even bij de specificaties op hun website te kijken want dat is echt heel veel.

Ehm verder was er een vraag over de afstandbediening, Ik ben zelf gewend dat de abc, def weergave boven de betreffende toets staat ( bij mobieltjes is dat het geval) Maar bij de afstandbediening is dat andersom dus je drukt nog al is de verkeerde toets in.

Ik hoop dat ik zo alles beetje beantwoord heb wat nog niet beantwoord was.

[Reactie gewijzigd door truenemesis83 op 20 januari 2009 08:21]

Voor mensen die vragen hebben over dit apparaat, het is er een uit de NMT-familie:

Veel vragen (ook over ftp) worden beantwoord op de wiki op die website: http://www.networkedmediatank.com/wiki en op het topic op g.t.net.

Wat ik me afvraag is de meerwaarde van het schermpje aan de voorkant. Wat doet het precies? Biedt het meerwaarde?
het schermpje aan de voorkant geeft wat extra info over wat je bijvoorbeeld aan het afspelen bent, maar dat was voor mij geen koopargument, ik kijk er nooit naar eigenlijk.
Ik zou het schermpje graag gebruiken om een mp3 af te spelen zonder de TV aan te hoeven zetten. Heeft iemand hier ervaring mee? Er lijken maar weinig mediaspelers te zijn met een LCD of VFD schermpje.

Verder vraag ik mij af wat de opstarttijd van dit apparaat is.