Specificaties 4,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung ATIV S 16GB Zwart Review

sdekker 15 april 2014, laatste update op 15 mei 2014, 451 views

Samsung ATIV S 16GB Zwart

Pluspunten

• Windows Phone werkt erg handig met grotere en kleine tiles die informatie bevatten
  • de back knop links onder en de fysieke ontspan knop zijn handig
  • de meeste apps die ik gebruik zijn aanwezig
  • goeie skype en office ondersteuning
  • handig formaat telefoon (lekker dun) met prettig scherm
  • nieuwe 8.1 biedt hoop extra functies
  • accu laadt snel op en gaat een hele dag mee

Minpunten

• sommige apps zijn buggy of hebben slechte featureset en worden minder vaak geupdate dan Android of iOS.
  • camera maakte brakke foto's als er geen fel zonlicht beschikbaar is
  • telefoon voelt beetje goedkoop aan

Update15 mei 2014

Vandaag, een maand na mijn review, kwam de eerste bugfix uit van 8.1. Deze release biedt echt enorm veel extra's en maakt duidelijk dat Microsoft op de goede weg is.

Voor een vriend heb ik een nieuwe iPhone 5s ingericht en ik wist gelijk weer waarom ik vanaf de iPhone ben gegaan. Een klein display, een mini toetsenbord, een saai scherm die me geen informatie geeft waar ik wat een heb maar alleen App snel koppelingen.... En dat al 5 jaar hetzelfde.

Nee dan is Windows 8.1 een stuk beter! de tiles/tegels geven me updates over het weer, facebook, agenda afspraken, etc. Gewoon super handig.

En de AtivS, waar dit op draait, ben ik ook nog blij mee. Maar het OS doet het hem.

---

Ik heb nu ruim een jaar een Windows Phone en ik ben er blijer mee dan ik voor mogelijk heb gehouden. Ik heb hiervoor 3 iPhones gehad en ben opgestapt uit onvrede over het kleine schermformaat. Daarnaast was ik iOS een beetje zat en erg benieuwd naar Windows Phone OS. Een aanbieding bij iBood haalde me over de streep.

Windows Phone 8 biedt veel mogelijkheden maar sinds mid april heb ik 8.1 er ook op zitten. Dit biedt net de functies die ik nog miste waardoor het OS nog volwassener wordt.

Ik realiseer me ook dat dit meer een review is van Windows Phone dan van een Samsung Ativ S. Maar dat komt omdat ik ook een Windows Phone beleving heb, het merk doet er niet toe.

Ik verwacht later dit jaar een nieuwe Lumia Windows Phome met full HD te kopen, ik ben overtuigd van de kwaliteit van Windows Phone.

Heb jij ook een Samsung ATIV S 16GB Zwart?

Ik voel me toch een beetje geroepen om hier maar eens op te reageren.
En dan met name de genoemde minpunten.
Dat de software buggy is (zelf geen last van) en dergelijk heeft weinig met de Ativ S te maken. Dat is de ondersteuning van de software makers. Daar hebben HTC en Lumia gebruikers ook 'last' van.

En de andere 2 minpunten ben ik het al helemaal niet mee eens.

Camera maakt prima (bijna fantastische) foto's. Krijg met regelmaat complimenten over de kwaliteit van de gemaakte foto's en nee, deze zijn niet allemaal in 'fel zonlicht' gemaakt.

Vind de mobiel ook niet goedkoop aanvoelen. Ben, as we speak, de Ativ S met een Lumia 625 aan het vergelijken en ik moet zeggen dat ik de Ativ fijner vind. Hij is in ieder geval een tikkeltje lichter en dunner. Waarbij ik dus vind dat de Lumia te zwaar is.

Kortom, goede review met wat minpuntjes.
:P :9
Akkoord met de opmerkingen; maar een review beschrijft de ervaring dat iemand heeft met een toestel.

Ook al is het niet de schuld van Microsoft of Samsung dat sommige apps niet hetzelfde niveau halen als hun iOS/Android-tegenhangers; het maakt de ervaring met het toestel soms minder aangenaam.

En dat blijft een punt dat belangrijk is; en zeker voor mensen die overwegen het toestel aan te schaffen; ik kan me voorstellen dat ze dit graag op voorhand weten.
Mijn ervaring is juist zr aangenaam, ondanks dat de apps in sommige gevallen niet hetzelfde kunnen als op Android of iOS.
Dank voor je commentaar op mijn review, altijd welkom!

Dat de buggy-ness meer een Windows Phone issue is dan dat je dat de Ativ S toe kan rekenen is waar. Daarom gaf ik ook aan dat dit meer een review van het OS dan van de telefoon is.

Wat betreft de foto's: in vol licht zijn ze inderdaad erg goed. Maar zodra het licht minder wordt - of nog erger, je moet flitsen - zijn ze niet om aan te zien. Misschien ligt het aan mijn toestel, dat kan ook, maar ik ben dit commentaar ook bij andere reviews tegengekomen.

De Ativ S voelt heel anders aan dan mijn iPhone of de nieuwe HTC One van een collega. De achterkant zit vol met deuken en butsen en bij de afgeronde hoeken zitten kale plekken.
Let's agree to disagree.

Maar als je van je Ativ af wilt?! ;) :P
Hahaha
Nou voorlopig niet. Ik verwacht dat mijn volgende de Nokia 930 wordt maar dat gaat nog een paar maanden duren.
ook een Ativ S hier. Wat een heerlijk toestel. Groot goed scherm, snel, ligt fijn in de hand en WP8.1 loopt als een trein. Batterij is ge-wel-dig. Aan het eind van de dag 40% over ook na intensief gebruik. Wel moet ik af en toe herstarten sinds 8.1 omdat de camera een zwart scherm geeft. Apps mis ik niet echt.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 17 juni 2014 13:45]