Freecom MediaPlayer XS Review

da freeze 18 januari 2009, laatste update op 18 januari 2009, 3.445 views

Freecom MediaPlayer XS

Pluspunten

• Makkelijk te installeren, plug en play
  • Compleet uitgerust, alles zit erin om aan de slag te kunnen
  • In verhouding tot andere mediaspelers zonder intern geheugen relatief goedkoop
  • Heel erg klein, overal te verbergen.

Minpunten

• Het ontbreken van cache geheugen
  • Traag bij het inladen van grote hoeveelheden bestanden in een map
  • Niet te gebruiken onder besturingssystemen anders dan Windows

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb onlangs de Freecom XS aangeschaft omdat ik eens kennis wilde maken met een mediaspeler aan de TV, in plaats van altijd de eeuwige TV-out van de videokaart te gebruiken. Na een kijkje in de Dynabyte was dit het goedkoopste model dat ik kon vinden. Ik heb 80 euro voor het apparaat neergelegd en en was meten benieuwd naar de mogelijkheden.

Thuis aangekomen, meteen het apparaat uitgepakt en de meegeleverde quick reference kaart bekeken. Het apparaat wordt compleet geleverd met een adapter (zowel west-europese als frans(?) stekker), een afstandbediening inclusief 2 AAA batterijen, een audio/video-aansluitkabel met 3 tulpstekkers, een daarop aansluitende scart adapter en een ontvangstkabel voor je afstandbediening. Met deze laatste kabel kan je het apparaat achter je TV leggen en de ontvangskabel aan bijvoorbeeld je TV plakken om toch je afstandsbediening te kunnen gebruiken

Het apparaatje is echt heel klein, zo groot als een pakje sigaretten. Hierdoor maakt het geheel ook een beetje een zielige indruk als je losse componenten in je kamer hebt staan. De installatie is dan ook binnen 5 minuten gepiept.

De A/V-kabel heeft 3 tulpstekkers, 2 voor audio en 1 voor video. De kabel kan je gelukkig uit elkaar trekken om de audiostekkers niet in je TV maar in je versterker te pluggen. Let op: Het apparaat is NIET bedoeld voor HDTV!

Nu het bekijken van beeldmateriaal! Ik heb mijn WD e-Book externe schijf op de USB van het apparaat aangesloten en het apparaat gestart. Op de TV komt meteen een menu in beeld van de directory structuur van de USB schijf. Op de afstandbediening kan je kiezen of je foto`s, beeld of geluid wilt doorbladeren, maar vreemd genoeg kom je bij elke optie in de root van je USB schijf terecht. Nu komt het grote nadeel van de Freecom XS, ik probeer mijn map met 15 GB aan mp3`s te openen, maar na 1 minuut wachten heb ik het wel opgegeven. Het duurt gewoon TE lang voor alle informatie is ingeladen.

Ook bij video`s wordt het al gauw moeilijk kiezen wanneer de eerste 8 karakters van de videotitel overeenkomen. Zo heb ik bijvoorbeeld videoclips van artiesten die beginnen met Marco Bo.... De titel van het nummer moet je nu raden of de gok nemen dat je het juiste lied selecteert. een bijkomend nadeel is het gebrek aan cache geheugen. Wanneer je weer uit een video stapt, kom je weer terecht bovenin het videomenu. Wanneer je video 88 hebt gekozen, zul je weer helemaal naar beneden moeten scrollen om 89 te selecteren.

Ondanks dat er op de doos staat dat het voor Windows systemen is bedoeld, heb ik het toch geprobeerd onder Ubuntu. Ondanks dat de USB schijf NTFS geformatteerd is, wordt geen enkel bestand herkend door de Freecom XS wat in ubuntu is gekopieerd/verplaatst. Dit vind ik heel jammer. Dus niet-windows gebruikers, wees gewaarschuwd!

Mijn conclusie omtrent dit apparaat is dat het een "goed" verdient, maar het is niet aan mij besteed. Ik heb het apparaat teruggebracht naar Dynabyte en zonder problemen mijn geld terug gekregen. Ik denk dat het appraat leuker is op de kinderkamer, zodat deze doelgroep zelf lekker gedownloadde filmpjes probleemloos kunnen bekijken via een USB stick. Daarnaast is het één van de goedkoopste alternatieven voor mensen die verder weinig eisen stellen en alleen maar plug en play willen film kijken.

Toch ben ik van mening dat 40 a 50 euro een prijs is die eerder bij dit kleine doosje techniek zou passen dan de 80 die ik er voor heb betaald. Maar misschien is het een kwestie van tijd dat de prijs gaat dalen.

Heb jij ook een Freecom MediaPlayer XS?