Optoma HD131X Review

michavb 15 april 2014, laatste update op 18 april 2014, 4.179 views

Optoma HD131X

Pluspunten

• Goed prijs/kwaliteit verhouding
  • Standaard goede weergave van kleur en contrast
  • 3D (optioneel via uitbreiding)

Minpunten

• Projectiehoek in staande positie

Contrast / helderheid Score: 5
Al tijden was ik op zoek naar een betaalbare HD projector voor gaming en films. Mijn oog viel eind vorig jaar op de Optoma 131Xe. Na meerdere reviews gelezen en gekeken te hebben, heb ik de projector besteld. De projector was snel geleverd en bij het uitpakken viel op dat de projector goed beschermd in de doos zat (naast de goede verpakking van Coolblue).

Helaas is deze projector na iets meer dan een maand defect geraakt (vanaf het begin was er een brommend geluid). De review gaat over de retour (nieuw).

Meegeleverd zijn een IR afstandsbediening, een setje batterijen voor de remote en een setje document incl. CD (manual).

De projector staat nu met een kleine verhoging onder de achterkant omdat de projectiehoek meer lijkt of deze bedoeld is om ondersteboven aan het plafond te projecteren, echter valt dit mee.
Na de projector aangesloten te hebben via HDMI en alles opgestart te hebben viel direct op dat zelf bij daglicht de projectie goed zichtbaar is, zelfs in ECO mode.

Omdat mijn projector niet exact in het midden staat tegenover het scherm (oprolbaar projectiescherm hangend aan het plafond), moest ik het beeld aanpassen. Dit was redelijk eenvoudig. Het enige is, is dat de focus (scherpstellen) handmatig moet ipv via de remote, maar voor deze prijs vind ik dat je niet te veel mag verwachten (bovendien is dit normaal gesproken eenmalig).

De kleuren worden goed weergegeven en het contrast ziet er met de standaard waarden ook prima uit. Uiteraard zijn de zwartwaardes afhankelijk van de verduistering van de kamer.

De projector switches redelijk snel van verschillende resoluties en input, wat bij overgang van bijv. een film kijken naar windows erg prettig is. Ook gamen is goed te doen op dezen projector, de verversingssnelheid is hoog.

Als met al ben ik uitermate tevreden met deze projector. De volgende stap is een 3d addon kopen (ZF2100 systeem) om 3D te testen.

Heb jij ook een Optoma HD131X?