Sony Xperia Z Zwart Review

bartheijt 15 april 2014, laatste update op 15 april 2014, 468 views

Sony Xperia Z Zwart

Pluspunten

• Het design is zeker een pluspunt. Ondanks dat hij erg dun is voelt hij stevig aan. De behuizing is van mat kunststof en is aan alle kanten ingelegd met glas.
  • De aanknop/unlock knop is gemakkelijk blind te vinden en geeft een fijne feedback.
  • Het scherm is erg scherp. Full HD is erg lekker voor kleine tekst bijvoorbeeld bij het bekijken van webpagina's.

Minpunten

• De kijkhoeken van het scherm zijn echt een nadeel. In vergelijk met de Nexus 5 lijkt het scherm zelfs vanuit de meest extreme hoeken nog op het glas te liggen. je zult bij de Xperia Z het schem maar minimaal te hoeven draaien om al een vermindering van de kleuren en felheid te zien.
  • Speaker geluid gaat niet echt hard.
  • Camera is meer dan uitstekend overdag maar laat 's avonds een steekje liggen. De Nexus 5 scoort in het donker beter maar overdag moet hij zijn meerdere bekennnen aan de Xperia Z.
  • Alles zit achter klepjes.

Ik heb deze telefoon een half jaar geleden aangeschaft met het doel een Full Hd toestel te kopen voor het minste geld. Ik heb een tijd zitten denken over een Chinaphone zoals de Iocean X7, Zopo C2 etc. maar had toch besloten deze telefoon te kopen toen ik 100 euro van de verzekering had gekregen omdat mijn vriendin mijn vorige Chinaphone had laten vallen (Zopo zp900).

Die 100 euro gaf net de doorslag voor het kopen van deze telefoon, die ik toen der tijd voor ¤300,- heb aangeschaft. Ik schrijf deze review dan ook voor de mensen die op zoek zijn naar een high-end toestel maar de kosten voor een huidig topmodel te gortig vinden.

Ik zal in mijn review vaak het vergelijk geven met de Nexus 5 van LG/Google omdat mijn vriendin deze bezit. De Nexus 5 is op moment van schrijven ook maar ¤50 euro duurder.

De snelheid van de Xperia Z is gemiddeld. Hier en daar kan men wat minimale stotteringen verwachten, vooral op grafisch gebied. Je voelt een duidelijk verschil tussen de Xperia Z en de Nexus 5 met de snapdragon 801 chip. Maar de apps, menus en multitasking laden snel en consequent. Momenteel draai ik Android 4.3 standaard rom, met de google now Nexus launcher (afbeelding daarvan bijgevoegd). De standaard rom is erg stabiel.

Wel vind ik dat de telefoon wat warm kan worden en de accu is relatief snel op. Hiervoor had ik een Zopo Zp900 met 2300mAh accu en die ging met zwaar gebruik zeker een dag mee. Als je veel je scherm aan hebt met deze telefoon dan zul je het einde van de dag niet halen. Meestal zit ik rond de 2 uur scherm aan en 15 uur los van het stopcontact als ik hem bijna leeg weer aanprik.

Al snel nadat ik het toestel had verschenen er krasjes op het scherm. Nou blijkt er een anti shatter protection film over het krasvaste glas te zitten. Deze laag is te verwijderen (zie hier meer info). Dit ga ik zeker in de toekomst nog doen als de krassen te erg worden.

Dan alles op deze telefoon zit achter klepjes. Dit is geen probleem voor de meeste opties maar voor het luisteren naar muziek via een koptelefoon moet men een klepje open maken. Hetzelfde geldt voor het opladen van de telefoon. Dit kan soms een beetje frustrerend zijn. Maar deze telefoon is dan ook waterdicht. als je dat graag wilt hebben dan is dit een van de beste budget midrange opties die je kan vinden.

De camera is overdag erg goed. Ik ben hier behoorlijk over te spreken. Hij maakt overdag betere fotos dan de Nexus 5 naar mijn mening. als het avond wordt dan neemt de kwaliteit snel af (veel ruis) al moet ik zeggen dat de kleuren wel best aardig blijven. De intelligent auto modus weet daadwerkelijk vaak goed de instellingen te kiezen. Maar alles kan desgewenst ook handmatig ingesteld worden.

Mijn conclusie:

Wil je een goede telefoon maar wil je niet meer dan ¤300,- uitgeven dan is dit een goede keus. Maar als je ¤50 euro meer kan uitgeven dan zou ik altijd voor een Nexus 5 gaan met zijn snellere hardware en beter scherm.

Heb jij ook een Sony Xperia Z Zwart?

Topics geven eigenlijk altijd een vertekend beeld om dat daarin vooral wordt geklaagd. Ik ben nu meer dan een jaar tevreden eigenaar van deze telefoon zonder problemen. Ook in mijn omgeving ken ik veel mensen met deze telefoon (uit mijn hoofd sowieso 8) waarvan één last had van een loslatende achterkant die daarmee uitstekend is geholpen.
Bedankt voor je reactie jeroenneman. Vooralsnog heb ik (gelukkig) geen van deze problemen ervaren. Ik heb mijn review geschreven puur op mijn ervaring met deze specifieke telefoon. Ik heb dus geen ervaring met de klantenservice en de manier waarop ze klanten helpen, dus kan daar niet over meepraten.
De nexus 5 heeft maar 16 gb waarvan 12 te gebruiken is. En de Sony Xperia Z heeft 16 gb waarvan ook 12 te gebruiken is maar kan wel worden uitgebreid. Dus heb je meer met de Z als het gaat om geheugen. Voor de rest is het wel een goede duidelijke review.

[Reactie gewijzigd door jobvermeulen op 22 juli 2014 20:53]